• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • BaeA

Gjorde mitt tredje ÄP idag, och det gick toppen. Hade lite lägre dos än sist, så vi fick ut 8st som kommer att befruktats via PICSI och Zymot. Skulle först fått göra en färsk återföring men fick gonapeptyl som ÄL spruta så därför måste jag vänta, lite segt såklart men uppskattar också att de vill göra ordentligt. Denna gång kommer vi   ni-PGT testa vätskan dem ligger i för att se så att det inte finns några kromosomfel. Så inväntar bortfallsblödning och sedan i nästa cykel kör vi modifierad naturlig cykel.

• RH93
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-10-17 19:01:36 följande:
    Åh vad härligt, då vet du att det kan gå bra!🤩 jag har lågt progesteron i min vanliga cykel så funderar egentligen på lite samma sak, om vi vill testa modifierad naturlig cykel sen. För högt progesteron på ET-dagen är inte heller bra för då kan slemhinnan och embryot komma i osynk som jag förstått det. Det hände mig på vår första återföring men då hade jag både vagiatorer och piller så borde nog vara lugnt om man tar bara ett av dem☺️ men det sämsta är nog om nivån är för låg. Vid denna insättningen testade jag progestron-nivån 2 dagar innan FET. Om den hade varit för låg få hade jag fått extra! 
    Jaha va intressant. Jag har alltid bara hört att man inte kan ta för mycket progesteron utan att kroppen stöter ut det den inte behöver.
  • RH93
    XcxX skrev 2024-10-18 13:28:25 följande:

Fråga!

Hur länge har ni som blivit gravida blivit rekommenderade att fortsätta med cyclogest/progesteron? Jag trodde jag skulle ta tom VUL nästa vecka (v8) men nu svarade kliniken att jag antagligen skulle fortsätta tom v12?

Jag tog tills VUL och sen slutade jag tvärt. Det är väldigt olika mellan kliniker hur man gör. Vissa får sluta vid positivt gravtest.
  • RH93
    BaeA skrev 2024-10-18 15:37:26 följande:

Gjorde mitt tredje ÄP idag, och det gick toppen. Hade lite lägre dos än sist, så vi fick ut 8st som kommer att befruktats via PICSI och Zymot. Skulle först fått göra en färsk återföring men fick gonapeptyl som ÄL spruta så därför måste jag vänta, lite segt såklart men uppskattar också att de vill göra ordentligt. Denna gång kommer vi   ni-PGT testa vätskan dem ligger i för att se så att det inte finns några kromosomfel. Så inväntar bortfallsblödning och sedan i nästa cykel kör vi modifierad naturlig cykel.

Va skönt att det gick bra 😊 hoppas det kan hjälpa er med testningen. Får jag fråga vad modifierad naturlig cykel innebär? 
  • BaeA
    RH93 skrev 2024-10-19 08:38:12 följande:
    Va skönt att det gick bra 😊 hoppas det kan hjälpa er med testningen. Får jag fråga vad modifierad naturlig cykel innebär? 
    Ja, de skickar vätskan till Italien där de kommer att se om de finns några avvikelser i några av embryorna. Det är när man låter folliklarna växa som vanligt (utan medicinering, man kan ev få Letrozol) men sedan tar man en ÄL spruta för att hålla koll på exakt dag för återföring. vissa får även progesteron support sen.  
  • RH93
    BaeA skrev 2024-10-20 07:52:35 följande:
    Ja, de skickar vätskan till Italien där de kommer att se om de finns några avvikelser i några av embryorna. Det är när man låter folliklarna växa som vanligt (utan medicinering, man kan ev få Letrozol) men sedan tar man en ÄL spruta för att hålla koll på exakt dag för återföring. vissa får även progesteron support sen.  
    Jaha okej, då är det samma som jag ska göra 😊
  • EFW
    BaeA skrev 2024-10-20 07:52:35 följande:
    Det är så min klinik gör 😊 Tycker det känns så skönt att de har exakt koll på äl! Sedan har jag tagit progesteronet fram till testdag. 
  • SaraE1990

Hej igen

Jag gjorde ett misslyckat återföringsförsök i september. Gjorde äggplock i Augusti och fick då bara ett till frysen (och det jag gjorde återföringen med). 
    Då jag inte har mens så måste jag äta p piller i 3 veckor och sedan få en bortfallsblödning nu inför återföringen av det frysta embryot. 
    Jag ska också äta progynom i 10 dagar av någon anledning?..

sen antar jag att jag ska till uppsala och återföra det frysta guldägget och hoppas på ett j**** plus på stickan:) 

Är det någon mer som inte har en naturlig menscykel?  Jag tycker att det jobbigaste är alla tabletter och sprutor med alla olika hormoner som sätter hela kroppen ur balans. Man vet nästan inte vem man är längre och vad som är hormoner och inte...
    Tycker det är superdrygt...

Jag uppdaterar senare..som vanligt i en IVF process= VÄNTAN

• J000ssan
    Hej alla fina tjejer❤️
    idag gjorde vi FET av fin blastocyst! Testat progynon denna gång bara för och göra något annorlunda🙏
    testdag 4/11! Låt tiden gå fort🙏
  • RH93
    J000ssan skrev 2024-10-23 15:08:31 följande:
    Hej alla fina tjejer❤️
    idag gjorde vi FET av fin blastocyst! Testat progynon denna gång bara för och göra något annorlunda🙏
    testdag 4/11! Låt tiden gå fort🙏
    Håller tummarna att det går bra 🙏 vad är progynon och i vilket syfte tar man det? 😊
Svar på tråden IVF/ICSI 2024