• Femling

IVF/ICSI 2024

MarieJonsson skrev 2024-06-04 21:26:25 följande:

Hej!Hjärta
    jag har varit frånvarande här sedan vi gjorde mitt äggplock som slutade i en mild överstimulering och tyvärr inget ET, en ett stort gäng fina blastosyster. Men jag har läst varenda inlägg tror jag, och det har varit fint att ta del både av alla lyckliga resultat men också hur stöttande alla är när det inte går som man hoppas på.

Imorgon är det äntligen dags för oss för vår FET, efter en lååååång cykels väntan. Jag är väldigt nervös men också såklart taggad. 

Har mått dåligt idag vilket jag försöker förtränga. Jag vill verkligen inte behöva vänta nu till efter sommaren bara pga en dum förkyldning. 

En fråga till er som har gjort en lyckad FET av en 5 dagars blasto - hur tidigt efter insättning har ni kunnat se ett positivt test? Jag vet att vi kommer få en testdag att utgå ifrån, men känner jag mig själv rätt kommer jag inte kunna hålla mig till dess och det hade varit roligt att höra vad era andra erfarenheter är.

En annan fråga - har ni som gjort FET även gjort försök på den vanliga ägglossningen innan insättning? Jag vet att det är något man inte får göra vid ET pga det stora antalet ägg som släpper och risk för flerbörd, men har inte hört något gällande FET så vi körde på som vanligt. Vilket jag har lite ångest över nu! Men också - vad är oddsen att just det ska ta sig + insättning av embryo när det gått så oerhört lång tid utan lyckat försök innan. Min tanke var såklart bara att förbättra oddsen allt vad vi kan denna cykel!

Hej!

vid vår första FET testade jag första gången på RD 8 och det var tydligt positivt. Vid vår andra FET testade jag första gången på eftermiddagen på RD 4 och det var också tydligt positivt utan att man behövde anstränga sig för att se en linje. Båda gångerna har jag fått 12 ruvardagar från kliniken. Är nog lite individuellt när man kan testa positivt så man ska ju vara medveten om det om man väljer att testa så tidigt som vi (jag?) gjorde. 

vid vår andra FET råkade det bli att vi myste vid ägglossning så rent tekniskt sett kan man ju inte veta om graviditeten var efter insättningen eller naturligt, men med tanke på att vi hade det svårt att bli gravid naturligt så lär det varit insättningen, men är klart att man var lite spänd inför första UL innan man fick bekräftat att det bara var en bebis där inne 😁 

• Femling
    Anonym (JLB) skrev 2024-09-04 13:40:36 följande:

hej, 
    Ny till den här tråden. 
    Jag och min man lider av sekundär barnlöshet. Fått två missfall under ett år. Min man vill att vi ska fortsätta försöka själva men jag vill väldigt gärna påbörja IVF. Jag blir ju inte yngre. Jag fyller 37 i November. 

Är det någon som delar vår historia med att det antingen inte tar sig, eller att det blir missfall, och som fått barn mha IVF? 

ivf skyddar ju inte mot missfall i Sverige. Det vet jag. Men det skyndar iallafall på processen att bli gravid. Jag blir så nedslagen av alla misslyckade cykler. 

Hejhej,

Lite liknande historia för oss. Vi fick tre tidiga missfall i naturliga graviditeter och det tog även ett drygt år att bli gravid mellan varje gång. Gjorde utredning via regionen och inget fel kunde konstateras förutom att jag bara har en äggledare sen ett tidigare utomkvedshavandeskap några år tidigare. Fick påbörja IVF och första återföringen tog sig och blev inget tidigt missfall. Dock förlorade vi honom i vecka 21 av andra anledningar. Gjorde en ny återföring i februari och är nu i vecka 34 så blev inget tidigt missfall heller. Ingen aning om varför det blev tidiga missfall tidigare och inget via IVF, min teori är kanske progesteronet som man tog tillskott på med IVF även fast vi gjorde FET i naturlig cykel. Oavsett så har IVF iaf funkat väldigt bra för oss och hoppas vi får träffa vår lilla bebis nästa månad :)  Och jag är 36 år nu så blir inte heller direkt yngre, började aktivt försöka få barn för drygt fem år sedan så har varit en resa. 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024