• Trast

    Tesla konflikten

    Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

  • Svar på tråden Tesla konflikten
  • Anonym (?)
    Trast skrev 2023-12-01 14:13:10 följande:
    Ja, jag funderar också om det är en krock. En annan sak som skiljer mellan Sverige/ usa är ju sjukförsäkringen. Många företag i usa som inte har en sjukförsäkring och erbjuder en minimilön. 

    Sen så har jag hört historier om att folk har tagit hand om arbetsuppgifter som inte ingår i deras, där fackordförande har sett till att dom fått sparken. Kan vara propaganda, men saker fungerar inte kulturellt så i Sverige. I Sverige ska alla kunna allt.
    Alla ska inte kunna allt i Sverige med det är arbetgivaren har mycket stora rättigheter i att leda och fördela arbetet.

    Även om du är anställd som svetsare kan du bli beordad att bära lådor eller städa. I många andra länder, via anstälningsavtal eller kollektivavtal är du anställd för att göra specifika arbtesuppgifter, t ex städa, svetsa eller bära. Då kan inte en ag beordra dig att göra något annat. "Its not in my job description"

    Just sjukförsäkring har Sverige och många andra länder, till skillnad från USA, det för alla. 

    Miniminlön finns inte i Sverige, du kan erbjuda vilken lön som helst. Därför motsätter sig många svenska fack en EU-regel om minimilön då det är en avtalsfråga i sverige.

    I USA jobbar många med minilön men duktiga kvalificerade arbetare har ofta bättre lön än i Sverige, framförallt om du räknar in de lägre skatterna. På minus sidan sen kommer sjukförsäkring, högskolekostnader för barn, dagis mm

     
  • Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-01 15:01:18 följande:
    Alla ska inte kunna allt i Sverige med det är arbetgivaren har mycket stora rättigheter i att leda och fördela arbetet.

    Även om du är anställd som svetsare kan du bli beordad att bära lådor eller städa. I många andra länder, via anstälningsavtal eller kollektivavtal är du anställd för att göra specifika arbtesuppgifter, t ex städa, svetsa eller bära. Då kan inte en ag beordra dig att göra något annat. "Its not in my job description"

    Just sjukförsäkring har Sverige och många andra länder, till skillnad från USA, det för alla. 

    Miniminlön finns inte i Sverige, du kan erbjuda vilken lön som helst. Därför motsätter sig många svenska fack en EU-regel om minimilön då det är en avtalsfråga i sverige.

    I USA jobbar många med minilön men duktiga kvalificerade arbetare har ofta bättre lön än i Sverige, framförallt om du räknar in de lägre skatterna. På minus sidan sen kommer sjukförsäkring, högskolekostnader för barn, dagis mm

     

    Det är skillnad mellan arbetskulturen i Sverige och usa. När jag skriver alla ska kunna allt, så menar jag naturligtvis inte det ordagrant, mer en illustration av skillnaden. Har som sagt hört historier om att folk fått sparken i usa om de flyttat på lådor för att det ingick i en annans arbete.

    minimilönen i usa har jag för mig ligger på en hundralapp i timmen sist jag kollade. (Före skatt) I det brukar inte ingår sjukförsäkring. En sjukförsäkring för en frisk människa trots företagens bidragande betalning kan nog gå på en 8000 kr / mån för en normal familj (då är inte copay inräknat om du skulle bli sjuk). En vän från usa har ett barn som behöver medicin för 35000/ månad. Deras sjukförsäkring täcker mestadels av kostnaden tills han fyller 21. Då behöver han skaffa ett jobb med sjukförsäkring, det är inte många företag som erbjuder sånt till en relativt oerfaren 21-åring.


    En dagisplats 6000/ månad. Sen är skatterna lägre, men inte så mycket lägre.

  • Tow2Mater
    Anonym (Q) skrev 2023-12-01 06:46:54 följande:

    Jadå, aldrig läst om strejker i Danmark t ex? Du vet att SAS inte är helsvenskt? 


    Aldrig läst om strejker i Frankrike?


    Eftersom vi har kollektivavtal så får det inte strejkas under pågående avtal. Därför har vi så få strejker i Sverige.


    Jag brukar inte flyga till Danmark eller Frankrike så håller inte koll på dem. Bara Sverige och Finland. Och jag tar inte chansen mer med just SAS.
  • Anonvm
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-01 14:37:26 följande:
    Nu finns det absolut ingen inom elbilscomnunityn som tycker det är ?nytt och skrämmande? och inte skulle våga välja andra alternativ. Snarars är gruppen teknikintresserad, pålästa och har redan vid köpet visat sig orädda.
    Du skrev ju själv tidigare att du gärna lämnar din Tesla till just Teslas servicecenter eftersom de "vet vad de pysslar med" eller något i den stilen.

    Du vill nog även gärna ladda i "rätt" el-uttag för någon har sagt att det är något magiskt med den strömmen som får batteriet att må bättre? Kanske finns det även nån vinst i att använda "rätt" sladd?
    När det ska väljas däck så känns det bra med informationen "speciellt utvecklade för el-bilar", även om de kostar nån tusenlapp mer?

    Så fungerar för övrigt även många andra bilägare som kör andra märken, det inger en känsla av trygghet att reparera och serva bilen på märkesverkstaden.
    Det blir då ok att de tar dubbelt betalt jämfört med "Nisses bil o däck" som ligger på andra sidan gatan för att utföra exact samma arbete....

    Alla med minsta fordonskunskap och intresse förstår att allt detta "ormolja". Vissa kanske följer detta beteende ändå bara för att få "stämpel i boken" och lättare kunna sälja även till någon som anser detta vara en trygghet och en garanti för att bilen är i bra skick....
  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Anonvm skrev 2023-12-01 21:01:41 följande:
    Du skrev ju själv tidigare att du gärna lämnar din Tesla till just Teslas servicecenter eftersom de "vet vad de pysslar med" eller något i den stilen.

    Du vill nog även gärna ladda i "rätt" el-uttag för någon har sagt att det är något magiskt med den strömmen som får batteriet att må bättre? Kanske finns det även nån vinst i att använda "rätt" sladd?
    När det ska väljas däck så känns det bra med informationen "speciellt utvecklade för el-bilar", även om de kostar nån tusenlapp mer?

    Så fungerar för övrigt även många andra bilägare som kör andra märken, det inger en känsla av trygghet att reparera och serva bilen på märkesverkstaden.
    Det blir då ok att de tar dubbelt betalt jämfört med "Nisses bil o däck" som ligger på andra sidan gatan för att utföra exact samma arbete....

    Alla med minsta fordonskunskap och intresse förstår att allt detta "ormolja". Vissa kanske följer detta beteende ändå bara för att få "stämpel i boken" och lättare kunna sälja även till någon som anser detta vara en trygghet och en garanti för att bilen är i bra skick....

    Men ge dig nu. Ström är ström, tillgänglighet och effekt styr laddning på resan. Det kan bli allt från IONITY till Mc Donalds eller TeslaJa, jag kör både på plats service och mobil service från Tesla men hade fler verkstäder i min närhet vara auktoriserade hade jag övervägt att använda dem och jag kan inte tro att andra elbilsägare skulle vara annorlunda. Geografisk närhet betyder mest. 


    Bara för att du hatar företaget Tesla behöver du inte tjafsa och försöka dumförklara Teslaägarna som om de vore döda fiskar som springer dit Tesla pekar, för det är inte sant. 


    Läggenergin på den fackliga konflikten istället om du tycker den är viktig för det här leder ingen vart.

  • Anonvm
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-01 21:17:15 följande:

    Geografisk närhet betyder mest. 


    Bara för att du hatar företaget Tesla behöver du inte tjafsa och försöka dumförklara Teslaägarna som om de vore döda fiskar som springer dit Tesla pekar, för det är inte sant. 

    Läggenergin på den fackliga konflikten istället om du tycker den är viktig för det här leder ingen vart.


    Men så bra då.

    Då spelar det alltså ingen roll om Tesla mobbas ut av de nordiska facken och väljer att lägga ner o "lämna landet"?

    Det är bara att någon annan utbildar sig, byter ut skyltarna på verkstäderna och sätter upp lite nya klistermärken på laddstolparna o driver det vidare i någon annan regi.... med anställda som har kollektivavtal och allt det för med sig.

    Åter igen, facken har inget att förlora eller riskera på detta, men allt att vinna.
    Ju förr Musken inser detta och sväljer prestigen kan vi börja jobba mot en lösning istället för denna "kukmätartävling"

    Mina åsikter kring Tesla som bolag påverkar för övrigt på inget sätt mina åsikter om folk som är villiga att betala dubbla priset för en undermålig produkt, bara för att bolaget som tillverkar produkten är ballt, hippt och förenat med status.
    Det är då individernas beteende som jag dumförklarar, det faktum att väldigt många av dem även är villiga att ställa sig upp och försvara bolaget eller produkten gör ju inte saken bättre.....
    Här ser jag stora liknelser med t.ex Apple och deras Iphone.

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Q) skrev 2023-12-01 09:17:25 följande:

    Hur många av dessa är enmabsbolag eller familjeföretag? 


     


    Varför tror du det? Jag har varit anställd på ett flertal bolag utan kollektivavtal, det minsta ca 15 anställda och det största ca 120. Inga jättebolag men inte pyttesmå heller.


    Min nuvarande arbetsgivare har ganska exakt 70 anställda för närvarande, inget kollektivavtal.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-12-02 10:06:43 följande:

    Varför tror du det? Jag har varit anställd på ett flertal bolag utan kollektivavtal, det minsta ca 15 anställda och det största ca 120. Inga jättebolag men inte pyttesmå heller.


    Min nuvarande arbetsgivare har ganska exakt 70 anställda för närvarande, inget kollektivavtal.


    Jag har jobbat på konsultbolag utan kollektivavtal, det såg bra ut med villkoren men det fanns brister jämfört med kollektivavtalen som är genomarbetade och heltäckande, därför är det bra med kollektivavtal.
    De pensionsförsäkringar man fick i tjänstepension hade också mycket högre avgifter. Tjänstepensionen genom kollektivavtalen har jättelåga avgifter eftersom det förhandlas för miljoner löntagare. 
  • Trast

    När jag läser inläggen så börjar jag fundera om folk vill att facken ska försvinna eller bytas ut? Tesla konflikten verkar hamnat i andra rummet.

    Handlar det om politisk läggning? Ska samma kollektivavtal kunna presenteras fast i en annan politisk klädnad?

    Jag menar, det borde vara fullt logiskt att arbetare vill ha liknande löner som andra arbetare i liknande industrier?

Svar på tråden Tesla konflikten