Tesla konflikten
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Det är skillnad mellan arbetskulturen i Sverige och usa. När jag skriver alla ska kunna allt, så menar jag naturligtvis inte det ordagrant, mer en illustration av skillnaden. Har som sagt hört historier om att folk fått sparken i usa om de flyttat på lådor för att det ingick i en annans arbete.
minimilönen i usa har jag för mig ligger på en hundralapp i timmen sist jag kollade. (Före skatt) I det brukar inte ingår sjukförsäkring. En sjukförsäkring för en frisk människa trots företagens bidragande betalning kan nog gå på en 8000 kr / mån för en normal familj (då är inte copay inräknat om du skulle bli sjuk). En vän från usa har ett barn som behöver medicin för 35000/ månad. Deras sjukförsäkring täcker mestadels av kostnaden tills han fyller 21. Då behöver han skaffa ett jobb med sjukförsäkring, det är inte många företag som erbjuder sånt till en relativt oerfaren 21-åring.
En dagisplats 6000/ månad. Sen är skatterna lägre, men inte så mycket lägre.
Jadå, aldrig läst om strejker i Danmark t ex? Du vet att SAS inte är helsvenskt?
Aldrig läst om strejker i Frankrike?
Eftersom vi har kollektivavtal så får det inte strejkas under pågående avtal. Därför har vi så få strejker i Sverige.
Men ge dig nu. Ström är ström, tillgänglighet och effekt styr laddning på resan. Det kan bli allt från IONITY till Mc Donalds eller TeslaJa, jag kör både på plats service och mobil service från Tesla men hade fler verkstäder i min närhet vara auktoriserade hade jag övervägt att använda dem och jag kan inte tro att andra elbilsägare skulle vara annorlunda. Geografisk närhet betyder mest.
Bara för att du hatar företaget Tesla behöver du inte tjafsa och försöka dumförklara Teslaägarna som om de vore döda fiskar som springer dit Tesla pekar, för det är inte sant.
Läggenergin på den fackliga konflikten istället om du tycker den är viktig för det här leder ingen vart.
Geografisk närhet betyder mest.
Läggenergin på den fackliga konflikten istället om du tycker den är viktig för det här leder ingen vart.
IF Metalls sista strid.
Så tänker jag.
Hur många av dessa är enmabsbolag eller familjeföretag?
Varför tror du det? Jag har varit anställd på ett flertal bolag utan kollektivavtal, det minsta ca 15 anställda och det största ca 120. Inga jättebolag men inte pyttesmå heller.
Min nuvarande arbetsgivare har ganska exakt 70 anställda för närvarande, inget kollektivavtal.
Varför tror du det? Jag har varit anställd på ett flertal bolag utan kollektivavtal, det minsta ca 15 anställda och det största ca 120. Inga jättebolag men inte pyttesmå heller.
Min nuvarande arbetsgivare har ganska exakt 70 anställda för närvarande, inget kollektivavtal.
När jag läser inläggen så börjar jag fundera om folk vill att facken ska försvinna eller bytas ut? Tesla konflikten verkar hamnat i andra rummet.
Handlar det om politisk läggning? Ska samma kollektivavtal kunna presenteras fast i en annan politisk klädnad?
Jag menar, det borde vara fullt logiskt att arbetare vill ha liknande löner som andra arbetare i liknande industrier?