Tesla konflikten
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Som jag förstått så fungerar x betydligt sämre än förut. Sämre ekonomi och faktiskt sämre yttrandefrihet då den översvämmas av falsk information.
Du tycker facken har spelat ut sin roll. Föreställ dig att arbetare inte har ett annat val att arbeta för en förhållandevis låg lön i stället. Behöver inte vara fel egentligen. Arbetarna i Sverige kanske behöver tjäna mindre? (Så länge det inte influerar skattepengen förstås) nackdelen är ju att pengarna då slussas ut från Sveriges gränser i stället. Det är väl den största förlusten som jag ser det. I dag så sköter ett organiserat fackförbund att det inte inträffar i samma nivå. Eller ska företagsskatten höjas?
Om företag lämnar Sverige så är det primärt för att vi har för höga skatter här. Sverige har väl bland de högsta skatterna i världen, inte konstigt att det är svårt att få företag att inte migrera när nästan alla andra länder har lägre skatt.
Det finns länder i världen som har halva skattetrycket av vad Sverige har. Hur kan man konkurrera med det?
Vet inte vad Schweiz har idag, men för många år sedan så lång dom ungefär på halva Sveriges skatt för inkomstskatt. Det var alltså 50% eller halva skatten av vad Sverige har.
Det får ju Sverige att låta som en utsugarstat eller med andra ord kommuniststat.
Varför ska man lägga företag här? Mycket bra fråga, finns inget bra svar.
Klart folk kan acceptera låga löner, men då är det för att dom är dåliga, inkompententa eller använd valfritt annat uttryck för att de är dåliga.
Det är min mening i det hela. De dåliga får sämre lön, de med bra kunskaper och som jobbar hårt får högre löner. Hur kan det vara något dåligt?
Kunskap och arbetsmoral ska väl belönas? Någon som är emot det?
Klart folk kan acceptera låga löner, men då är det för att dom är dåliga, inkompententa eller använd valfritt annat uttryck för att de är dåliga.
Det är min mening i det hela. De dåliga får sämre lön, de med bra kunskaper och som jobbar hårt får högre löner. Hur kan det vara något dåligt?
Kunskap och arbetsmoral ska väl belönas? Någon som är emot det?
Problemet med undersköterskor är att det är regionalt eller landstingsbetingat om man använder gamla uttryck.
Samma med kommunala diton. Hade det varit mer privata företag inom branschen så hade det sett annorlunda ut.
Ja det finns låglöneföretag som sysslar med vård som borde skämmas som har både tvivelaktiga löner och vården i sig, men det är det som är det fina, de kommer gå under för att de är för dåliga, så ingen kommer vilja jobba för dom och ingen vill ha vården hos dom för att de är för dåliga.
Med andra ord, marknaden säger vad man vill ha och det man inte vill ha kommer gå under.
Problemet med undersköterskor är att det är regionalt eller landstingsbetingat om man använder gamla uttryck.
Samma med kommunala diton. Hade det varit mer privata företag inom branschen så hade det sett annorlunda ut.
Ja det finns låglöneföretag som sysslar med vård som borde skämmas som har både tvivelaktiga löner och vården i sig, men det är det som är det fina, de kommer gå under för att de är för dåliga, så ingen kommer vilja jobba för dom och ingen vill ha vården hos dom för att de är för dåliga.
Med andra ord, marknaden säger vad man vill ha och det man inte vill ha kommer gå under.
Nu jämfört du olika yrken. Går inte jämföra löner mellan två helt skilda yrken.
Är krav på kollektivavtal rimligt för t.ex. Tesla? Absolut! OM de flesta anställda står bakom det, men vad jag läser så är det bara några få, inte ens 10% kanske 5% som står bakom strejken, så då säger jag nej.
Skulle 51% av de anställda vara med på strejken och kräva kollektivavtal så skulle jag säga ja, då ska de ha kollektivavtal.
Tycker nog demokrati ska råda även bland företagen i det här fallet.
Om företag lämnar Sverige så är det primärt för att vi har för höga skatter här. Sverige har väl bland de högsta skatterna i världen, inte konstigt att det är svårt att få företag att inte migrera när nästan alla andra länder har lägre skatt.
Det finns länder i världen som har halva skattetrycket av vad Sverige har. Hur kan man konkurrera med det?
Vet inte vad Schweiz har idag, men för många år sedan så lång dom ungefär på halva Sveriges skatt för inkomstskatt. Det var alltså 50% eller halva skatten av vad Sverige har.
Det får ju Sverige att låta som en utsugarstat eller med andra ord kommuniststat.
Varför ska man lägga företag här? Mycket bra fråga, finns inget bra svar.
Ett skämt vad facket håller på med. Måste vara frivilligt för företsg att teckna maffiaavtal.
Ett skämt vad facket håller på med. Måste vara frivilligt för företsg att teckna maffiaavtal.
Det mestamedden svenska modellen har varit bra för Sverige, helt klart, men nu börjar just facken överspela sin roll.
Det är som sagt frivilligt att ingå kollektivavtal, men det är också tyvärr lagligt för facken att gå över lik för att tvinga företaget att teckna kollektivavtal.
Varför ska det både vara frivilligt men tvingande på samma gång?
T.ex. om en säljare ringer dig och ber dig teckna en försäkring hos deras försäkringsbolag så är det ju frivilligt för dig att ta den. Men vad skulle du tycka om de inte accepterar ditt val och börjar förstöra saker i ditt liv? Kanske använder sina kontakter inom kollektivtrafiken för att få dig blockad där så du inte kan reda med buss eller tåg?
Kanske de kontaktar sina kontaktter på postnord som gör att dina paket och brev alltid blir försenade eller kommer bort. Kanske de ser till så att eventuella köer du står i kö till, om det så är bostad eller vad det nu kan vara blir tre gånger så lång, med mera med mera....
Det hade ju varit ofantligt kriminellt, men det är just sådant som facket sysslar med för att vinga företagen i att teckan det där frivilliga avtalet.
Edit: Stavfel skylls på Familjelivs omoderna forum som inte för 10 år sedan hade stöd för att redigera inlägg, men ännu idag inte har sådana "moderniteter" som andra hade i slutet av 90-talet.