• Trast

    Tesla konflikten

    Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

  • Svar på tråden Tesla konflikten
  • Bejje
    Trast skrev 2023-12-27 00:06:00 följande:

    Som jag förstått så fungerar x betydligt sämre än förut. Sämre ekonomi och faktiskt sämre yttrandefrihet då den översvämmas av falsk information. 


    Du tycker facken har spelat ut sin roll. Föreställ dig att arbetare inte har ett annat val att arbeta för en förhållandevis låg lön i stället. Behöver inte vara fel egentligen. Arbetarna i Sverige kanske behöver tjäna mindre? (Så länge det inte influerar skattepengen förstås) nackdelen är ju att pengarna då slussas ut från Sveriges gränser i stället. Det är väl den största förlusten som jag ser det. I dag så sköter ett organiserat fackförbund att det inte inträffar i samma nivå. Eller ska företagsskatten höjas?


    Om företag lämnar Sverige så är det primärt för att vi har för höga skatter här. Sverige har väl bland de högsta skatterna i världen, inte konstigt att det är svårt att få företag att inte migrera när nästan alla andra länder har lägre skatt.

    Det finns länder i världen som har halva skattetrycket av vad Sverige har. Hur kan man konkurrera med det?

    Vet inte vad Schweiz har idag, men för många år sedan så lång dom ungefär på halva Sveriges skatt för inkomstskatt. Det var alltså 50% eller halva skatten av vad Sverige har.

    Det får ju Sverige att låta som en utsugarstat eller med andra ord kommuniststat.

    Varför ska man lägga företag här? Mycket bra fråga, finns inget bra svar.

  • Bejje
    Trast skrev 2023-12-27 00:11:06 följande:
    Jag tror absolut att folk kommer att acceptera lägre löner. Se på andra branscher där låga löner är ett faktum.

    Problemet som jag ser det är ju att pengarna som skulle gått till konsumtion inom Sverige flyttar ut från landet. Dvs landet blir fattigare utan fackförbundets kamp.

    Klart folk kan acceptera låga löner, men då är det för att dom är dåliga, inkompententa eller använd valfritt annat uttryck för att de är dåliga.


    Det är min mening i det hela. De dåliga får sämre lön, de med bra kunskaper och som jobbar hårt får högre löner. Hur kan det vara något dåligt? 

    Kunskap och arbetsmoral ska väl belönas? Någon som är emot det?

  • Trast
    Bejje skrev 2023-12-27 00:29:41 följande:

    Klart folk kan acceptera låga löner, men då är det för att dom är dåliga, inkompententa eller använd valfritt annat uttryck för att de är dåliga.


    Det är min mening i det hela. De dåliga får sämre lön, de med bra kunskaper och som jobbar hårt får högre löner. Hur kan det vara något dåligt? 

    Kunskap och arbetsmoral ska väl belönas? Någon som är emot det?


    Om alla i motorbranschen tvingas acceptera en låg lön så hamnar lönerna i branschen på en låg lön. Det är klart att det alltid kommer att finnas tillräckligt med kompetent arbetskraft för det. Vad spelar det för roll om en duktig arbetare får några hundralappar i lön i jämförelse med en dålig arbetare. Du lägger alltför högt tilltro till lönesystemet. 

    Jämför med en lågt avlönad grupp, exv undersköterskor. Där stannar pengarna inom landets gränser oavsett vilken lönenivå de ligger på (i princip). Skulle arbetarna inom motorindustrin ha samma nivåer på lönerna så slussas pengarna ut från landet. Sverige blir fattigare. Inom undersköterskebranschen så finns däven där dåliga/ bra arbetare. Det spelar ingen roll. Du kommer inte att få en bättre lön för det som undersköterska, även om du byter jobb.

    Det är den självklara konsekvensen.
  • Bejje
    Trast skrev 2023-12-27 00:57:55 följande:
    Om alla i motorbranschen tvingas acceptera en låg lön så hamnar lönerna i branschen på en låg lön. Det är klart att det alltid kommer att finnas tillräckligt med kompetent arbetskraft för det. Vad spelar det för roll om en duktig arbetare får några hundralappar i lön i jämförelse med en dålig arbetare. Du lägger alltför högt tilltro till lönesystemet. 

    Jämför med en lågt avlönad grupp, exv undersköterskor. Där stannar pengarna inom landets gränser oavsett vilken lönenivå de ligger på (i princip). Skulle arbetarna inom motorindustrin ha samma nivåer på lönerna så slussas pengarna ut från landet. Sverige blir fattigare. Inom undersköterskebranschen så finns däven där dåliga/ bra arbetare. Det spelar ingen roll. Du kommer inte att få en bättre lön för det som undersköterska, även om du byter jobb.

    Det är den självklara konsekvensen.

    Problemet med undersköterskor är att det är regionalt eller landstingsbetingat om man använder gamla uttryck.

    Samma med kommunala diton. Hade det varit mer privata företag inom branschen så hade det sett annorlunda ut.

    Ja det finns låglöneföretag som sysslar med vård som borde skämmas som har både tvivelaktiga löner och vården i sig, men det är det som är det fina, de kommer gå under för att de är för dåliga, så ingen kommer vilja jobba för dom och ingen vill ha vården hos dom för att de är för dåliga.


    Med andra ord, marknaden säger vad man vill ha och det man inte vill ha kommer gå under.

  • Trast
    Bejje skrev 2023-12-27 02:40:19 följande:

    Problemet med undersköterskor är att det är regionalt eller landstingsbetingat om man använder gamla uttryck.

    Samma med kommunala diton. Hade det varit mer privata företag inom branschen så hade det sett annorlunda ut.

    Ja det finns låglöneföretag som sysslar med vård som borde skämmas som har både tvivelaktiga löner och vården i sig, men det är det som är det fina, de kommer gå under för att de är för dåliga, så ingen kommer vilja jobba för dom och ingen vill ha vården hos dom för att de är för dåliga.


    Med andra ord, marknaden säger vad man vill ha och det man inte vill ha kommer gå under.


    Ja, marknaden säger vad den vill ha. Finns inte fackförbunden för motorbranschen så kommer lönerna att vara lägre i det stora hela. Jag kan tänka mig att en yrkesarbetande undersköterska drar ett liknande lass som en yrkesarbetande inom motorbranschen. Ändå skiljer sig lönerna åt så pass. Det betyder ju att det du förutsätter om en självreglerande marknad där duktiga arbetare belönas är en helt fiktiv bild. Det handlar mer om en lönesättning där individ a som är duktig får ett lönepåslag på 300 kr i jämförelse med individ b. På samma sätt som undersköterskebranscen ser ut. Hade ingen velat jobba för låglönevårdföretag så skulle de ju ha gått under vid det här laget. Men det gör dom inte, för det finns alltid arbetare.

    Jag har egentligen inget emot att yrkesarbetare ska ha låga löner. Det är först när pengarna rinner ut från landet jag reagerar. Sen så tycker jag inte att deras krav på kollektivavtal är orimligt. Vad tycker du om deras begärda avtal? Tycker du det är orimligt?
  • Bejje
    Trast skrev 2023-12-27 21:20:51 följande:
    Ja, marknaden säger vad den vill ha. Finns inte fackförbunden för motorbranschen så kommer lönerna att vara lägre i det stora hela. Jag kan tänka mig att en yrkesarbetande undersköterska drar ett liknande lass som en yrkesarbetande inom motorbranschen. Ändå skiljer sig lönerna åt så pass. Det betyder ju att det du förutsätter om en självreglerande marknad där duktiga arbetare belönas är en helt fiktiv bild. Det handlar mer om en lönesättning där individ a som är duktig får ett lönepåslag på 300 kr i jämförelse med individ b. På samma sätt som undersköterskebranscen ser ut. Hade ingen velat jobba för låglönevårdföretag så skulle de ju ha gått under vid det här laget. Men det gör dom inte, för det finns alltid arbetare.

    Jag har egentligen inget emot att yrkesarbetare ska ha låga löner. Det är först när pengarna rinner ut från landet jag reagerar. Sen så tycker jag inte att deras krav på kollektivavtal är orimligt. Vad tycker du om deras begärda avtal? Tycker du det är orimligt?

    Nu jämfört du olika yrken. Går inte jämföra löner mellan två helt skilda yrken.
    Är krav på kollektivavtal rimligt för t.ex. Tesla? Absolut! OM de flesta anställda står bakom det, men vad jag läser så är det bara några få, inte ens 10% kanske 5% som står bakom strejken, så då säger jag nej.


     


    Skulle 51% av de anställda vara med på strejken och kräva kollektivavtal så skulle jag säga ja, då ska de ha kollektivavtal.


    Tycker nog demokrati ska råda även bland företagen i det här fallet.

  • Anonvm
    Bejje skrev 2024-01-03 22:34:19 följande:
    Skulle 51% av de anställda vara med på strejken och kräva kollektivavtal så skulle jag säga ja, då ska de ha kollektivavtal.
    Med din modell så är det bara att enbart anställa T.ex rumäner och bulgarer som anser att 10.000:-/mån är bra betalt för att jobba 60tim/vecka..... Inget jobbig tjafs om övertid eller scheman, eller ledigt på röda dagar o sånt trams, störtskönt läge för en arbetsgivare helt enkelt....

    Det finns ganska mycket tankeverksamhet bakom utformningen av "den svenska modellen".
  • Bejje
    Anonvm skrev 2024-01-03 23:43:48 följande:
    Med din modell så är det bara att enbart anställa T.ex rumäner och bulgarer som anser att 10.000:-/mån är bra betalt för att jobba 60tim/vecka..... Inget jobbig tjafs om övertid eller scheman, eller ledigt på röda dagar o sånt trams, störtskönt läge för en arbetsgivare helt enkelt....

    Det finns ganska mycket tankeverksamhet bakom utformningen av "den svenska modellen".
    Så om 90% är emot kollektivavtal och anser att Teskas modell är bättre och 10% tycker att den är skit så ska Tesla ge upp och teckna kollektivavtal för att 10% vill det?
  • Anonvm
    Bejje skrev 2024-01-04 00:10:26 följande:
    Så om 90% är emot kollektivavtal och anser att Teskas modell är bättre och 10% tycker att den är skit så ska Tesla ge upp och teckna kollektivavtal för att 10% vill det?
    Nä.

    De ska teckna kollektivavtal för att det är så grunden i den svenska arbetsmarknaden är uppbyggd.

    Det är inte upp till personalen på en given arbetsplats att bestämma om arbetsgivaren skall teckna kollektivavtal eller inte, deras åsikt hör inte till saken.

    Detta går så otroligt mycket djupare i samhällsstrukturen än att det kan lämnas upp till var och en. 

    En mycket stor del i detta ät att säkerställa att konkurrensen inte snedvrids av oseriösa arbetsgivare som baserar sin affärsmodell på att utnyttja människor.
    Har vi inte facken och kollektivavtalen så har ingen någon som helst insyn i de avtal som gäller eller vilka villkor, eller betalning.... 
  • Anonym (Q)
    Bejje skrev 2023-12-27 00:26:44 följande:

    Om företag lämnar Sverige så är det primärt för att vi har för höga skatter här. Sverige har väl bland de högsta skatterna i världen, inte konstigt att det är svårt att få företag att inte migrera när nästan alla andra länder har lägre skatt.

    Det finns länder i världen som har halva skattetrycket av vad Sverige har. Hur kan man konkurrera med det?

    Vet inte vad Schweiz har idag, men för många år sedan så lång dom ungefär på halva Sveriges skatt för inkomstskatt. Det var alltså 50% eller halva skatten av vad Sverige har.

    Det får ju Sverige att låta som en utsugarstat eller med andra ord kommuniststat.

    Varför ska man lägga företag här? Mycket bra fråga, finns inget bra svar.


    Kanske för att vi ligger långt framme vad gäller t ex säkerhet. Du gnällde i en annan tråd på polska långtradare som kör utan vinterdäck och ställde till olyckor. Men nu försvarar du alltså dessa företag. Det är ju så det blir när man inte har har regler och vinsten kommer först.
  • Bejje
    Anonym (Q) skrev 2024-01-04 15:31:57 följande:
    Kanske för att vi ligger långt framme vad gäller t ex säkerhet. Du gnällde i en annan tråd på polska långtradare som kör utan vinterdäck och ställde till olyckor. Men nu försvarar du alltså dessa företag. Det är ju så det blir när man inte har har regler och vinsten kommer först.
    Säkerhet är ett väldigt brett begrepp, det får du nog utveckla.
    Polacker får gärna komma hit med sina lastbilar om det blir billigare för företagen, men då tycker jag att företagen får ställa lite krav också som att de har bra däck som uppfyller mönsterdjupet samt har lämpliga vinterdäck under vinterhalvåret.
  • Anonvm
    Bejje skrev 2024-01-05 17:54:04 följande:
    Säkerhet är ett väldigt brett begrepp, det får du nog utveckla.
    Polacker får gärna komma hit med sina lastbilar om det blir billigare för företagen, men då tycker jag att företagen får ställa lite krav också som att de har bra däck som uppfyller mönsterdjupet samt har lämpliga vinterdäck under vinterhalvåret.
    Företagen som köper en transport bör ställa krav på att den utförs på ett sätt som följer lagen? Känns ganska självklart....

    Synd att en sån självklarhet inte fungerar ens lite....

    Det så kallade beställaransvaret har det debatterats friskt kring fram o tillbaks under flera årtionden nu, utan att det i praktiken lett fram till ett endaste något.
    Väldigt många olika regler och lösningar har kommit till, som dock endast fungerar i teorin....

    I praktiken säljs transportkontrakten i flera led med många många mellanhänder, agenter, speditörer osv....
    I slutändan står det en gammal häck till bil där med plåtar från Bulgarien eller Rumänien som aldrig ens i närheten skulle klara en besiktning, bakom ratten sitter nån stackare från typ Makedonien som lyckats köpa ett förfalskat bulgariskt pass och körkort, han har bott i bilen kanske 8-9 månader o får på sin höjd 1000Euro i månaden för att köra tills han stupar....
  • Anonym (fack facket)

    Ett skämt vad facket håller på med. Måste vara frivilligt för företsg att teckna maffiaavtal. 

  • Anonvm
    Anonym (fack facket) skrev 2024-01-05 18:29:44 följande:

    Ett skämt vad facket håller på med. Måste vara frivilligt för företsg att teckna maffiaavtal. 


    Det är ju frivilligt? Bevisligen är det ju inte tvingade, då hade ju aldrig situationen uppstått.

    Men det är ju också frivilligt för de fackligt anslutna företagen att arbeta åt/med de som väljer att stå utanför.
  • Bejje
    Anonvm skrev 2024-01-05 18:47:48 följande:
    Det är ju frivilligt? Bevisligen är det ju inte tvingade, då hade ju aldrig situationen uppstått.

    Men det är ju också frivilligt för de fackligt anslutna företagen att arbeta åt/med de som väljer att stå utanför.
    Japp, Tesla visar allvar med att poängtera att det är frivilligt.
    Det har nu klarat sig rätt fint under 2 månaders strejk, men deras leveranser inte bara fortgår, utan ökar trots strejken.

    Tror nog IF Metall får lägga i några växlar till om de på allvar tänkt förstöra livet för Tesla. Än så länge har de inte lyckats.
  • Trast
    Anonvm skrev 2024-01-05 18:47:48 följande:
    Det är ju frivilligt? Bevisligen är det ju inte tvingade, då hade ju aldrig situationen uppstått.

    Men det är ju också frivilligt för de fackligt anslutna företagen att arbeta åt/med de som väljer att stå utanför.
    Ja, hela idén med strejk är ju frivillighet. Reaktioner och dess motreaktioner innan en överenskommelse som passar alla sluts. Det är frivilligt för tesla att ha en verksamhet i Sverige också.
  • Trast
    Bejje skrev 2024-01-05 17:54:04 följande:
    Säkerhet är ett väldigt brett begrepp, det får du nog utveckla.
    Polacker får gärna komma hit med sina lastbilar om det blir billigare för företagen, men då tycker jag att företagen får ställa lite krav också som att de har bra däck som uppfyller mönsterdjupet samt har lämpliga vinterdäck under vinterhalvåret.
    Då pratar du om statligt inflytande i stället för att företagen/ arbetarna kommer överens.

    Vissa gillar den kommunistiska modellen. Jag personligen tror att resultatet blir bättre desto mindre styrning som sker från regeringen.
  • Bejje
    Anonvm skrev 2024-01-03 23:43:48 följande:
    Med din modell så är det bara att enbart anställa T.ex rumäner och bulgarer som anser att 10.000:-/mån är bra betalt för att jobba 60tim/vecka..... Inget jobbig tjafs om övertid eller scheman, eller ledigt på röda dagar o sånt trams, störtskönt läge för en arbetsgivare helt enkelt....

    Det finns ganska mycket tankeverksamhet bakom utformningen av "den svenska modellen".

    Det mestamedden svenska modellen har varit bra för Sverige, helt klart, men nu börjar just facken överspela sin roll.

    Det är som sagt frivilligt att ingå kollektivavtal, men det är också tyvärr lagligt för facken att gå över lik för att tvinga företaget att teckna kollektivavtal.

    Varför ska det både vara frivilligt men tvingande på samma gång?


    T.ex. om en säljare ringer dig och ber dig teckna en försäkring hos deras försäkringsbolag så är det ju frivilligt för dig att ta den. Men vad skulle du tycka om de inte accepterar ditt val och börjar förstöra saker i ditt liv? Kanske använder sina kontakter inom kollektivtrafiken för att få dig blockad där så du inte kan reda med buss eller tåg?

    Kanske de kontaktar sina kontaktter på postnord som gör att dina paket och brev alltid blir försenade eller kommer bort. Kanske de ser till så att eventuella köer du står i kö till, om det så är bostad eller vad det nu kan vara blir tre gånger så lång, med mera med mera....

    Det hade ju varit ofantligt kriminellt, men det är just sådant som facket sysslar med för att vinga företagen i att teckan det där frivilliga avtalet.

  • Bejje

    Edit: Stavfel skylls på Familjelivs omoderna forum som inte för 10 år sedan hade stöd för att redigera inlägg, men ännu idag inte har sådana "moderniteter" som andra hade i slutet av 90-talet.

Svar på tråden Tesla konflikten