Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

Tesla konflikten

Man hade ju hoppats på att kunna köpa en Tesla "Model 2" när de väl kommer ut, men nu vettefan om det blir möjligt. Kanske IF metall och alla andra fack som leker maffia kommer få Tesla att lämna Sverige.

Deras huvudmål är så klart att få till kooektivavtal, men chansen är i min mening mycket hö gatt Tesla fortsätter vägra det och facket kommer inte ge sig utan bara lägga på mer utpressning tills Tesla inte har något större val än att lämna landet.

Folk får då sparken från sina jobb och många av de som nu sympatistrejkar kommer få mindre att göra om Tesla försvinner, så de kommer nog få dra in några personers jobb också.

Sen blir det så klart trist och jobbigt för alla som har en Tesla idag eller tänkt att köpa en.

• Bejje
    Trast skrev 2023-12-09 20:35:40 följande:
    Skulle nog välja en annan elbil. Allt med tesla känns osäkert.
    Har idag annan elbil, men Tesla gör i min mening de bästa elbilarna sett till vad man betalar.

Om de nu kan släppa en mindre modell som passar mig bättre både storleksmässigt och ekonomiskt så vill jag ha en.
  • Bejje
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-09 20:37:21 följande:
    Läs #155. Där beskriver en äkta IF metallare vad de tycker om Teslaägare. De skulle älska om de fick problem.
    Jag uppskattar att jag tillhör ett annat fackförbund.
    155 är mitt inlägg och jag har absolut ingenting med IF metall att göra.
  • Bejje
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-09 21:07:26 följande:

#64. Borgarbrats som inte vet hur man byter spolarvätska. Sen fylls det på med ena dummare fördomen än den andra. Av någon som inte ens vet hur man laddar en elbil. Tyvärr är jag inte förvånad. Som sagt, väldigt glad att sådan här fördomsfull dynga motarbetad av kloka människor i mitt fack.

Jag har blivit så jävla äcklad av fackverksamhet efter detta med Tesla.
    Jag har varit med i facket nästan hela mitt arbetsliv, men nu mår man ju för fan dåligt av de jävla fasoner de håller på med.

Ska tillägga att jag varken äger en Tesla eller jobbar för Tesla eller har någon anknytning till Tesla.

Kunde lika gärna varit vilket företag som helst, tycker bara att maffiametoderna facket använder är så sjukt störda och tycker det är ännu märkligare att det är lagligt med maffiaverksamheet i Sverige.

Detta måste så klart ändras. Borde vara grovt kriminellt att utöva utpressning på ett sätt som annars är grovt olagligt.

• Bejje
    Trast skrev 2023-12-09 21:45:05 följande:
    Hur tror du priset förändras på teslas bilar om de skulle få igenom kollektivavtalet? Skulle den teoretiska prisförändringen få dig att inte köpa en tesla och välja en annan elbil?
    Ska jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i om ett företag vars bilar jag ska köpa har kollektivavtal eller inte.

Det som spelar roll för mig som köpare är om jag får det jag vill till ett bra pris i förhållande till vad jag får för pengarna.
  • Bejje
    Trast skrev 2023-12-09 21:48:10 följande:
    Mest registrerade elbilarna 2022 i Sverige

Volkswagen ID.4: 8 876

Volvo XC40 Recharge: 8 257

Tesla Model Y: 6 554

Kia e-Niro: 6 542

Polestar 2: 4 457

Skoda Enyaq iV: 4 357

Kia EV6: 3 971

Nissan Leaf: 3 856

Volvo C40 Recharge: 3 353

MG ZS SUV: 2 907

MG Marvel R: 2 356

Cupra Born: 2 328

Ford Mustang Mach-E: 2 240

Tesla Model 3: 2 236

Audi Q4 e-tron: 2 171

Volkswagen ID.3: 1 991

BMW i3: 1 875

Volkswagen ID.5: 1 661

MG 5 EV: 1 523

Peugeot 2008: 1 506

Audi e-tron: 1 443

MINI Hatch: 1 377

BMW i4: 1 324

Peugeot 208: 1 306

BMW iX: 1 210

volvo har kollektivavtal som jag förstår.
    Tips,kolla på 2023 istället. Jo jag vet att inte hela året har gått, men kollar man på den stora delen av året som har gått så ser det lite annorlunda ut.
  • Bejje
    Trast skrev 2023-12-09 22:14:26 följande:

Vilken skillnad gör ett kollektivavtal på priset på en tesla tror du? Det jag försöker utröna är om det här egentligen är en onödig konflikt (med tanke på förlusten för strejken och publiciteten) 

Hur kommer det sig att tesla gör ett såpass osmart beslut? Jag är av den uppfattningen att det handlar om kultur och toppstyrning. Då kan du nog räkna med en sämre slutprodukt också.

Hörde om spaceX. Musk hade sett "the dictator" därför tyckte han att raketen skulle ha en spetsig topp också. Musk har tydligen velat att teslan inte ska ha en ratt heller, men där gjorde dom en ändå. (Dom ville väl att företaget inte skulle kånka)

https://www.tiktok.com/@entrelligence/video/7206686384898313473

Kanske inte gör enormt mycket, men alla bäckar små som man säger.

Det är så Tela säger. Kan vi spar 20 kr per bil på att göra dessa ledningar kortare, varför inte?
    Sen kanske de sparar 100kr på att göra något annat och 1000 kr på något annat.

poängen är att alla bäckar små gör det till att företag som tjänar stora pengar.

Andra företag går just nu i stor förlust på just elbilar för att de inte vet hur man gör dom och tjänar pengar. Tesla kan detta.
    Och det handlar om hela kedjan, varje dollar sparad är bra...

• Bejje
    Trast skrev 2023-12-09 22:49:00 följande:
    Det är ju det som är grejen. Musk skickade upp en testlaboratiorium till rymden för publicitet, samt den ökade kostnaden för raketens utformning. Antagligen för publicitet också antar jag. Men han tror inte att konflikten med sina anställda har något att göra med publicitet och medförda kostnaden.

Därför så tror jag att han skulle sparat mer pengar på att inte ge sig in i en konflikt, utan godkänna arbetarnas begäran. Sen nöjdare anställda också, som grädde på moset.

I usa så är det annorlunda. Det förväntas att företag och fackförbund ska kriga. I Sverige så är dom sammanflätade.
    Två olika företag :)
    Går ju inte jämföra.
  • Bejje
    PH76 skrev 2023-12-11 16:28:26 följande:

Vidrigt att fackföreningarna får hålla på såhär, vad de gör borde vara olagligt i likhet med utpressning och maffiaverksamhet.

Ja jag har nämnt i många trådar i olika forum och kommentarer på nyheter osv att OM samma sak hade hänt i övriga samhället, så hade det varit grov kriminellt.

Att det enligt svensk lag är lagligt när facket gör det visar bara på att vår lagstiftning är otroligt gammal och förlegad.

Men låt oss ta en annan bransch. Säg att jag ringer upp Volvo's ansvariga från mitt försäkringsbolag XCORP.

Hej, jag heter Nils och ringer från XCORP, jag skulle vilja erbjuda er vår försäkring för alla era anställda, det kommer vara kosta er 20 miljoner kronor per år. Det är så klart frivilligt som lagen säger... vad säger ni?

- Ansvariga för Volvo säger: Nej tack, jag väljer att inte gå med på det.

- XCORP: Visst, det är ju frivilligt, men jag tänkte bara säga att vi kommer dra ner ert företag i smutsen om ni tackar nej, vi kommer sprida all skit vi kan i media, vi kommer kontakta andra företag och föreningar och se tilla tt n itne får leveranser, inte städning, inte sopborttagning, ja vi kommer göra allt vi kan för att förstöraer verksamhet, några frågor på det?

Kort och gott, hade det hänt så hade Volvo ringt polisen oh företaget och ansvariga för företaget XCORP hade blivit åtalade med möjligtvis långa fängelsestraff, men när facket gör det, då är det helt lagligt.

Ni ser väl hur sjukt det här är?

• Bejje
    Anonym (Hm) skrev 2023-12-15 22:14:26 följande:
    Kan inte annat än hålla med

Du är också någon som helt missat detta med att det ska vara lagligt och frivilligt i Sverige att ingå kollektivavtal. Ändå är det lagligt med utpressning likt maffian.

Du verkar gilla maffians sida,att man helt lagligt i Sverige får utpressa andra företag och tinga dom in i svatal och regler som man inte vill ha.

Tycker du samma sak om allt. Ska det vara lagligt att utpressa dig och din familj att ingå avtal med hot om att förstöra din familj annars? Om Inte,varför är det ok att göra så mot tesla och alla andra företag för den delen?

Varför ska just facket ha laglig rätt till utpressningsmetoder när det är grovt kriminellt annars?

Svar på tråden Tesla konflikten