Tesla konflikten
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Om de som jobbar där saknar kollektivavtal får de väl strejka bäst de vill
Är lite mer tveksam till sympatiåtgärder då det drabbar andra arbetsgivare
Vad tycker du?
Vad tycker du?
Om de som jobbar där saknar kollektivavtal får de väl strejka bäst de vill
Är lite mer tveksam till sympatiåtgärder då det drabbar andra arbetsgivare
Det är mestadels inte de som jobbar hos Tesla som strejkar, de är nöjda som det är. Det är folk runtomkring.
De anställda på Tesla har blivit utsatta för påtryckningar från facket i form av hot om att bli utesluten från a-kassan. Att aldrig kunna jobba på en fack-ansluten verkstad osv.
Fackförbunden av idag representerar något djupt genomruttet.
Vi har ju ett system i Sverige som fungerar hyggligt bra, och har gjort länge. Visst allakan inte gilla allt. Men på det hela tycks både fack, arbetstagare, arbetsgivare och arbetsgivarorganisationerna vara eniga om att detta är ett system som fungerar bra här. Om Tesla då inte riktigt kan ta seden dit de kommer, så ligger problemet hos dom.
Vi har ju ett system i Sverige som fungerar hyggligt bra, och har gjort länge. Visst allakan inte gilla allt. Men på det hela tycks både fack, arbetstagare, arbetsgivare och arbetsgivarorganisationerna vara eniga om att detta är ett system som fungerar bra här. Om Tesla då inte riktigt kan ta seden dit de kommer, så ligger problemet hos dom.
Fast eftersom det är frivilligt och inte på något sätt lagkrav att ha kollektivavtal så blir det ju lite av maffiafasoner och tvång med dessa sympatistrejker.
Som någon ovan skrev, fine att de som jobbar på Tesla strejkar för sin egen sak, om de vill ha kollektivavtal, men resten är bara sunkigt.
Ångrar nästan (Men bara nästan) mitt Tesla köp. De har gjort mycket för klimatet men att försöka bryta upp den svenska modellen kan jag bara inte stå bakom.
Jag tycker generellt att kollektivavtal är bra. Dock förstår jag inte - det ska vara frivilligt, och jag köper helt att teslas personal får strejka för att få kollektivavtal. Däremot börjar min bild bli att facket har bestämt att tesla SKA ha kollektivavtal så när de teslaanställda som strejkar inte ger tillräckligt stor effekt skapar man sympatiåtgärder som gör det omöjligt för tesla att verka i Sverige. Det spelar ingen roll vad konsekvenserna blir för tesla, för alla andra företag med kollektivavtal som riskerar konkurs för de lever på att utföra arbete som de inte får göra nu? Min uppfattning börjar bli mer att facket är maktgalna och besatta av att få igenom kollektivavtaler mer än något annat. Frågan är bara vad priset blir och vem som får betala.
Vad är anledningen till att tesla inte vill teckna kollektivavtal? Är det kostnaden som är deras motivation?
Tycker det är märkligt att det är tillåtet att sluta dela ut post som påtryckningsåtgärd. Får man blockera ambulans och brandkår till Teslafabriken också?
Allt detta för ett kollektivavtal som det inte är lagkrav på att ha. Enligt SCB har runt 60% av småföretagen inte kollektivavtal, kanske dags att sätta in samma åtgärder mot dem?