• Trast

Tesla konflikten

Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

• Svar på tråden Tesla konflikten
  • Tukt
    Anonym (Frivilligt) skrev 2023-11-30 08:32:31 följande:
    Och ja, det är något klart ofräscht över dessa sympatistrejker som ska tvinga fram frivilliga avtal.

Det demokratiska i det hela naggat ganska rejält. Lagrar är lagrar och frivilligt är frivilligt. Anställda på Tesla kan strejka och byta arbetsgivare om de inte är nöjda men att dra igång dessa sympatistrejker är inte ok. 
    Facken gjorde bra saker en gång i tiden, men känns mest företagsfientluga numera. Den anställde ska ha så mycket rättigheter men de skyldigheter som arbetstagaren har försöker man kringgå vid ex omorganisationer och neddragningar. 

Nä facken och LO har gjort sitt i nuvarande form och sätt att arbeta. Svenska modellen må har varit lyckad när inhemska arbetare arbetade på inhemska företag, men nu konkurrerar man globalt om både arbetskraft och företag så modellen behöver justeras och anpassas, och många struntar i kollektivavtal, sköter sin a-kassa vid sidan av och div försäkringar privat.
    Vänd på det då. Vad är det för demokratiskt med att en amerikansk miljardär ska bestämma över svensk arbetsrätt?
    Och vaddå företagsfientliga? Menar du att det var bättre förr? Ådalen 1931 då?

Det största demokratiska problemet är när, eller om folk börjar grunda sina åsikter, inte utifrån vad som är bra för medborgarna utan i från en subjektiv känsla av att något är "sunkigt". Sedan kastar man in ordet "odemokratiskt" lite slumpmässigt sätt i det hela, för att bevisa att precis allt som det här landet byggt upp i arbetstrygghet är skit.
  • Anonym (?)
    Tukt skrev 2023-11-30 11:05:15 följande:
    Vänd på det då. Vad är det för demokratiskt med att en amerikansk miljardär ska bestämma över svensk arbetsrätt?
    Och vaddå företagsfientliga? Menar du att det var bättre förr? Ådalen 1931 då?

Det största demokratiska problemet är när, eller om folk börjar grunda sina åsikter, inte utifrån vad som är bra för medborgarna utan i från en subjektiv känsla av att något är "sunkigt". Sedan kastar man in ordet "odemokratiskt" lite slumpmässigt sätt i det hela, för att bevisa att precis allt som det här landet byggt upp i arbetstrygghet är skit.
    Om en arbetgivare inte vill ha kollektivavtal så får de väl avstå. Med efterföljande problem att rekrytera, riskera strejer mm. Tesla är inte direkt ensamma att inte ha kollektivavtal i Sverige.

Men vi kanske borde lagstifta kring innehållet i kollektivavatalet så vi slipper sånt här tjafs och alla arbetstagare är skyddade. Det ska inte vara möjligt för en arbetgivare att inte ge de vilkor som finns i dagens avtal. Då lär också strejkrätten försvinna vilket skulle ge en lugn och stabil situation.
  • Tukt
    Anonym (?) skrev 2023-11-30 11:12:58 följande:
    Om en arbetgivare inte vill ha kollektivavtal så får de väl avstå. Med efterföljande problem att rekrytera, riskera strejer mm. Tesla är inte direkt ensamma att inte ha kollektivavtal i Sverige.

Men vi kanske borde lagstifta kring innehållet i kollektivavatalet så vi slipper sånt här tjafs och alla arbetstagare är skyddade. Det ska inte vara möjligt för en arbetgivare att inte ge de vilkor som finns i dagens avtal. Då lär också strejkrätten försvinna vilket skulle ge en lugn och stabil situation.
    Jag kan hålla med om att det borde lagstiftas mer för att skydda anställda.
    Tyvärr är vi i Sverige långt från den typen av politiska tankegångar.
    Är det då inte bättre att använda sig av det som faktiskt finns och fungerar. Allt handlar ju till syvende och sist om en principsak från arbetsgivaren. Den absoluta majoriteten av företag är ju ändå med där. 
    Ordet "sunkigt" användes tidigare i tråden för att beskriva kollektivanslutning. Jag skulle vilja använda ordet "barnsligt" om man inte kan acceptera det faktum att kollektivavtal finns och fungerar.
  • Anonym (Frivilligt)
    Tukt skrev 2023-11-30 11:35:31 följande:
    Är det då inte bättre att använda sig av det som faktiskt finns och fungerar. Allt handlar ju till syvende och sist om en principsak från arbetsgivaren. Den absoluta majoriteten av företag är ju ändå med där. 
    Ordet "sunkigt" användes tidigare i tråden för att beskriva kollektivanslutning. Jag skulle vilja använda ordet "barnsligt" om man inte kan acceptera det faktum att kollektivavtal finns och fungerar.
    Nä faktiskt inte, ordet sunkigt användes ihop med sympatiåtgärderna
  • Sunflora

Jag tycker att vi måste skriva om våra lagar. Facket ska inte få bete sig som maffian. Förbjud sympatistrejk helt.

• Tukt
    Anonym (Frivilligt) skrev 2023-11-30 11:41:48 följande:
    Nä faktiskt inte, ordet sunkigt användes ihop med sympatiåtgärderna
    Sympatiåtgärderna är ju en del av det grundläggande fackliga. Alltså att man inte står ensam mot en övermakt. Att man tillsammans är starka och först då en jämbördig part för arbetsgivarna att förhandla med.
  • Anonym (Frivilligt)
    Tukt skrev 2023-11-30 11:49:32 följande:
    Sympatiåtgärderna är ju en del av det grundläggande fackliga. Alltså att man inte står ensam mot en övermakt. Att man tillsammans är starka och först då en jämbördig part för arbetsgivarna att förhandla med.

Fast du skrev att det var kring kollektivavtalet som det beskrevs så och det var det inte utan jag har hela tiden hävdat att de anställda på Tesla kan strejka och kräva kollektivavtal men att sympatiåtgärderna är för mycket och maffiastil.

• Anonym (?)
    Tukt skrev 2023-11-30 11:35:31 följande:
    Antingen har vi ett frivilligt system som idag, och då ska det också vara frivilligt,  eller så lagstiftar vi får samma regler för alla och slipper strejker, konstiga avtal mm

Risken med sympatiåtgärder, som drabbar företag med kollektivavtal, är att företagen tvekar att skriva på kollektiavtal för att de då kan råka ut för det man vill undvika med kollektivavtal, strejk.

Jag har inget emot kollektivavtal det är ett bra grundavtal som skapar enkelhet, tydlighet och för arbetgivarens räkning, inga strejker. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2023-11-30 10:03:53 följande:
    Nja, en av grejerna med kollektivavtal är att när det finns ett överrrenskommet kollektivvatal får inte facket eller de anställda strejka.

Därför blir det fritt fram för de anställda på Tesla att strejka då det inne finns kollektivavtal

Det aviga, tycker jag, är att när andra arbetstagare på arbetplatser med kollektivavtal går ut i sympatiåtgärder mot företaget utan kollektivavtal. Det drabbar en arbetsgivare som har kollektivavtal.
    Ja, skrev jag något annat? 
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2023-11-30 11:12:58 följande:

Tror du på allvar att arbetsgivare vill ha lagstiftning istället för förhandling? Tror du Tesla hade etablerat sig i Sverige om de varit tvingade att tillgodose alla kraven i kollektivavtalet, dvs de krav inte vill följa idag?
Svar på tråden Tesla konflikten