Tesla konflikten
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Fast så gott som alla stora företag har kollektivavtal idag. Det finns inget motstånd hos arbetsgivarna att överge den svenska modellen. Tvärtom, vi har extremt lite konflikter i Sverige jämfört med andra länder.
Fast du skrev att det var kring kollektivavtalet som det beskrevs så och det var det inte utan jag har hela tiden hävdat att de anställda på Tesla kan strejka och kräva kollektivavtal men att sympatiåtgärderna är för mycket och maffiastil.
Fast så gott som alla stora företag har kollektivavtal idag. Det finns inget motstånd hos arbetsgivarna att överge den svenska modellen. Tvärtom, vi har extremt lite konflikter i Sverige jämfört med andra länder.
Nej, det ska vara som idag. Det fungerar, vi har ytterst lite konflikter i Sverige. Det är främst när utländska bolag kommer hit och inte förstår den svensks modellen, t ex Toys are us för många år sedan.
Eftersom vi har den modell vi har, så måste facken få liv att vidta åtgärder för sina medlemmar, eftersom de inte har samma skydd som de med kollektivavtal.
Vet inte hur man ändrar och lägger till trådstart, men jag funderar om vad andra tycker om själva kollektivavtalet de vill ha? (från if metall) Är konflikten värd den dåliga publiceringen, eller förstår inte tesla att det innebär dålig publicitet, eller har tesla pengabrist? Handlar det om kulturella saker?
De anställda på bolaget saknar:
? Ett komplett paket med försäkringar hos Fora
? Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter
? Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet
? Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar
? De har inte möjlighet till deltidspension
? De har inte heller arbetstidsförkortning