• Trast

Tesla konflikten

Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

• Svar på tråden Tesla konflikten
  • Trast
    Anonym (teodor Brasved) skrev 2023-11-30 18:22:49 följande:
    Kollektivavtalen är inte det centrala här. Facken tappar medlemmar och har dessutom svårt att attrahera de unga som klivit in på arbetsmarknaden och som har en mer fri och flexibel syn på allt. De är inte lika låsta i tänket som vi äldre är som alltid vill ha allt som det alltid har varit.... Det är två saker som skrämmer facken. Dels att medlemstalen i facken sakta men säkert närmar sig gränsen som gör att facken tappar sin position som motpart i löneförhandlingar. Dels har många arbetare övergivit S och V till förmån för SD, vilket givetvis är riktigt magsurt för facken som traditionellt stött sossarna. 

Det är därför facken går ut så hårt som de gör i Teslaaffären. För att marknadsföra sig och vad passar inte bättre än att spela Allan mot ett världsföretag för den saken? Men fackens metoder kommer att slå undan benen på dem själva. T.o.m min farbror som illröd sosse (kallas inte för Röde Ruben för inte) hyser starka tvivel om fackens metoder mot Tesla.
    Är sd mot facken? Jag trodde det var mest arbetare i sd (som skulle gynnas av facket)?

man kan ju fundera över om staten ska stå för kostnader för exempelvis omställning (om någon får sparken så får denne jobbsökarhjälp) eller om det är arbetsgivaren. I det ena fallet hamnar det på skattebetalarna. Teslas förhållandevis låga arbetarlöner är ju också något som drabbar samhället och konsumtionen.
  • Anonym (S)

IF Metall skämmer ut sig å det grövsta. Som vanligt. De fattar inte vem de tjafsar med. Grund"problemet" är att kollektivavtal är FRIVILLIGT. Men Metall beter sig som grisar om man inte gör som de tycker! Man riskerar hundratals arbetslösa i Sverige, bara för att få igenom sin sak. Det är ju inte de anställda på Tesla som klagar och strejkar. Metall kan inte ens redovisa en siffra på hur många som verkligen strejkar. De försökte med 90% men det var såklart ren lögn. Möjligtvis att det är så många av de som är med i facket som strejkar. Som blivit hotade med uteslutning etc. "Frivilligt" igen.... De hittar EN Tesla-anställd sosse nånstans i Sverige som får vandra MSM runt med intervjuer. Aldrig att de pratar med någon som faktiskt är mer än nöjd med sitt jobb, sitt avtal och sina förmåner på Tesla. För att få deras version får man söka sig till alternativ-media.
    Tror Metall att Elon Musk kommer ge efter för några gamla gubbar och kärringar i röd väst med storhetsvansinne som härjar?? Då flyttar han hellre Tesla från Sverige. Plutt-Sverige betyder inte en bråkdel av Teslas marknad. Men han älskar att bråka. Och detta kommer bli djävulskt dyrt för flera parter i Sverige.
    För mig är det största problemet att Facket=LO=Socialdemokrater. Den enstaka gång jag var med där blev jag utesluten för att jag hade politiskt uppdrag för Sverigedemokraterna. Så mycket för piss-facket! De vill ju enbart visa makt och har nu som sagt gett sig in i en fight där de enbart skämmer ut sig.
    Det Metall kan göra är att erbjuda kollektivavtal, och säger Tesla och medlemmarna NEJ så är det bara för dem att sitta och runka när företaget går åt helvete! Men Tesla kommer inte gå åt helvete och det är väl det som de annars så sinnesslöa fack-arbetarna faktiskt vet. Det bryr sig som vanligt inte ett dugg om medlemmarna, det är enbart makten och pengarna som de vill åt!

• Anonym (Trötter)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-30 19:04:26 följande:

Jag tycker Tesla bör anpassa sig och teckna kollektivavtal som alla andra stora arbetsgivare i Sverige. 

Stor arbetsgivare är kanske att ta i.
  • Anonvm

Grundregeln är att man tar seden dit man kommer.

Vill ett globalt företag vara verksamt i Sverige så anpassar man den lokala verksamheten till de regler och principer som råder på den inhemska arbetsmarknaden.

Många av de andra stora globala drakarna har ju löst detta genom att driva den Svenska verksamheten genom en underentreprenör som i sin tur har anställda med kollektivavtal, hellre än att svälja prestigen och anpassa sig...

I just detta fall handlar det om väldigt få arbetstillfällen och en onödig lyxprodukt, så absolut inget att förlora....
    Det värsta Musken kan göra är ju att hota med att lägga ner den svenska verksamheten, vem bryr sig?
    Några borgarbrats blir säkerligen frustrerade när de måste önska sig en ny bil av pappa i veckopresent eftersom de inte lyckas fylla på spolarvätska själva, men utöver det lär knappast någon bry sig.

Tesla får rätta sig i ledet eller ta sitt pick o pack o dra.

• Tukt
    Trast skrev 2023-11-30 19:28:59 följande:
    Är sd mot facken? Jag trodde det var mest arbetare i sd (som skulle gynnas av facket)?

man kan ju fundera över om staten ska stå för kostnader för exempelvis omställning (om någon får sparken så får denne jobbsökarhjälp) eller om det är arbetsgivaren. I det ena fallet hamnar det på skattebetalarna. Teslas förhållandevis låga arbetarlöner är ju också något som drabbar samhället och konsumtionen.
    Eftersom facken spinner ur arbetarrörelsen, och arbetarrörelsen är intimt förknippad med, framför allt (S), så är det många på SD-sidan som ogillar facket.
    Dessutom har aktiva SDare haft svårt tidigare att bli medlemmar i fackklubbar då deras värderingar strider mot fackföreningarnas stadgar.
    Utöver det, så vurmar ju SD för det mesta som var innan arbetarrörelsen och demokratins framväxt. Så hela det Sverige vi ser i dag, är i princip fel.
  • Anonym (teodor Brasved)
    Anonym (S) skrev 2023-11-30 21:52:17 följande:

IF Metall skämmer ut sig å det grövsta. Som vanligt. De fattar inte vem de tjafsar med. Grund"problemet" är att kollektivavtal är FRIVILLIGT. Men Metall beter sig som grisar om man inte gör som de tycker! Man riskerar hundratals arbetslösa i Sverige, bara för att få igenom sin sak. Det är ju inte de anställda på Tesla som klagar och strejkar. Metall kan inte ens redovisa en siffra på hur många som verkligen strejkar. De försökte med 90% men det var såklart ren lögn. Möjligtvis att det är så många av de som är med i facket som strejkar. Som blivit hotade med uteslutning etc. "Frivilligt" igen.... De hittar EN Tesla-anställd sosse nånstans i Sverige som får vandra MSM runt med intervjuer. Aldrig att de pratar med någon som faktiskt är mer än nöjd med sitt jobb, sitt avtal och sina förmåner på Tesla. För att få deras version får man söka sig till alternativ-media.
    Tror Metall att Elon Musk kommer ge efter för några gamla gubbar och kärringar i röd väst med storhetsvansinne som härjar?? Då flyttar han hellre Tesla från Sverige. Plutt-Sverige betyder inte en bråkdel av Teslas marknad. Men han älskar att bråka. Och detta kommer bli djävulskt dyrt för flera parter i Sverige.
    För mig är det största problemet att Facket=LO=Socialdemokrater. Den enstaka gång jag var med där blev jag utesluten för att jag hade politiskt uppdrag för Sverigedemokraterna. Så mycket för piss-facket! De vill ju enbart visa makt och har nu som sagt gett sig in i en fight där de enbart skämmer ut sig.
    Det Metall kan göra är att erbjuda kollektivavtal, och säger Tesla och medlemmarna NEJ så är det bara för dem att sitta och runka när företaget går åt helvete! Men Tesla kommer inte gå åt helvete och det är väl det som de annars så sinnesslöa fack-arbetarna faktiskt vet. Det bryr sig som vanligt inte ett dugg om medlemmarna, det är enbart makten och pengarna som de vill åt!

Väl talat. Från första till sista bokstav.
  • Trast
    Anonym (teodor Brasved) skrev 2023-12-01 01:10:00 följande:
    Väl talat. Från första till sista bokstav.
    Som jag förstått så är hälften ute på strejk. Så tesla arbetarna verkar ha ett intresse av att öka sina löner bland annat.

Är det en politisk fråga? Är folk som sd mer nöjda över sina relativt låga arbetarlöner? Varför det? 
  • Anonym (Q)
    Tow2Mater skrev 2023-11-30 18:59:45 följande:
    Ar SAS ett undantag? Jag tycker de alltid strejkar på somrarna, flyger aldrig SAS for man kan nästan räkna med att de strejkar. Andra bolag, speciellt icke-svenska, brukar normalt inte ha strejker.

Jadå, aldrig läst om strejker i Danmark t ex? Du vet att SAS inte är helsvenskt? 

Aldrig läst om strejker i Frankrike? 

Eftersom vi har kollektivavtal så får det inte strejkas under pågående avtal. Därför har vi så få strejker i Sverige. 

• Anonym (?)
    Anonym (Q) skrev 2023-12-01 06:46:54 följande:

Jadå, aldrig läst om strejker i Danmark t ex? Du vet att SAS inte är helsvenskt? 

Aldrig läst om strejker i Frankrike? 

Eftersom vi har kollektivavtal så får det inte strejkas under pågående avtal. Därför har vi så få strejker i Sverige. 

Ja men de får sympatistrejka.

Varför ska ett företag teckna kollektivavtal för att slippa strejker när de ändå kan bli strejk? 
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Trötter) skrev 2023-11-30 22:06:02 följande:
    Stor arbetsgivare är kanske att ta i.
    Jättestora är dom väl inte, men om dom klappar igen drabbas andra företag också, underleverantörer mm.
Svar på tråden Tesla konflikten