Tesla konflikten
Gillar inte alls fackförbundens metoder, man kan enligt lag inte tvinga någon att ingå avtal men tydligen kan facket göra det. Mycket märkligt.
Gillar inte alls fackförbundens metoder, man kan enligt lag inte tvinga någon att ingå avtal men tydligen kan facket göra det. Mycket märkligt.
IF Metall skämmer ut sig å det grövsta. Som vanligt. De fattar inte vem de tjafsar med. Grund"problemet" är att kollektivavtal är FRIVILLIGT. Men Metall beter sig som grisar om man inte gör som de tycker! Man riskerar hundratals arbetslösa i Sverige, bara för att få igenom sin sak. Det är ju inte de anställda på Tesla som klagar och strejkar. Metall kan inte ens redovisa en siffra på hur många som verkligen strejkar. De försökte med 90% men det var såklart ren lögn. Möjligtvis att det är så många av de som är med i facket som strejkar. Som blivit hotade med uteslutning etc. "Frivilligt" igen.... De hittar EN Tesla-anställd sosse nånstans i Sverige som får vandra MSM runt med intervjuer. Aldrig att de pratar med någon som faktiskt är mer än nöjd med sitt jobb, sitt avtal och sina förmåner på Tesla. För att få deras version får man söka sig till alternativ-media.
Tror Metall att Elon Musk kommer ge efter för några gamla gubbar och kärringar i röd väst med storhetsvansinne som härjar?? Då flyttar han hellre Tesla från Sverige. Plutt-Sverige betyder inte en bråkdel av Teslas marknad. Men han älskar att bråka. Och detta kommer bli djävulskt dyrt för flera parter i Sverige.
För mig är det största problemet att Facket=LO=Socialdemokrater. Den enstaka gång jag var med där blev jag utesluten för att jag hade politiskt uppdrag för Sverigedemokraterna. Så mycket för piss-facket! De vill ju enbart visa makt och har nu som sagt gett sig in i en fight där de enbart skämmer ut sig.
Det Metall kan göra är att erbjuda kollektivavtal, och säger Tesla och medlemmarna NEJ så är det bara för dem att sitta och runka när företaget går åt helvete! Men Tesla kommer inte gå åt helvete och det är väl det som de annars så sinnesslöa fack-arbetarna faktiskt vet. Det bryr sig som vanligt inte ett dugg om medlemmarna, det är enbart makten och pengarna som de vill åt!
IF Metalls och de andra röda fackens sista stora kamp och den kommer de att förlora. Bara en tidsfråga innan företag långt från Tesla, men med anställda som sympatistrejkar börjar säga upp personal. Hur ska facken hantera det? Svar: Det kan de inte...