• Trast

Tesla konflikten

Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

• Svar på tråden Tesla konflikten
  • Anonym (Q)
    Trast skrev 2023-11-30 13:04:56 följande:

Vet inte hur man ändrar och lägger till trådstart, men jag funderar om vad andra tycker om själva kollektivavtalet de vill ha? (från if metall) Är konflikten värd den dåliga publiceringen, eller förstår inte tesla att det innebär dålig publicitet, eller har tesla pengabrist? Handlar det om kulturella saker?

De anställda på bolaget saknar: 

? Ett komplett paket med försäkringar hos Fora 

? Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter 

? Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet 

? Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar 

? De har inte möjlighet till deltidspension 

? De har inte heller arbetstidsförkortning

För Teslas del är det kulturellt, de har inte samma syn på facket i USA. Mycket mer individualistiskt. 

If Metall tar striden för sina medlemmar, det är deras uppdrag. De har förhandlar med Tesla i många år för att hitta en lösning, nu har de tröttnat och vidtar lagliga åtgärder.  

• Tukt
    Anonym (?) skrev 2023-11-30 12:36:18 följande:
    Vad säger du själv, ska det vara obligatorikt att teckan kollektivavtal?
    Det besta vore väl om arbetstagare vore så skyldiga att inget sådant behövdes. Men nu är det ju inte så. Vi har också ett system som fungerar hyggligt. Så saker är inte riktigt så svartvita för mig personligen. Och det är just den typen av pragmatism som kollektivavtalen bygger på. Om det funkar för de flesta, varför kasta bort allt för en själv har fyrkantiga benhårda principer.
  • Trast
    Anonym (Q) skrev 2023-11-30 13:13:45 följande:

För Teslas del är det kulturellt, de har inte samma syn på facket i USA. Mycket mer individualistiskt. 

If Metall tar striden för sina medlemmar, det är deras uppdrag. De har förhandlar med Tesla i många år för att hitta en lösning, nu har de tröttnat och vidtar lagliga åtgärder.  

Är tesla toppstyrt? har hört att x är det. Tänker mig att en svensk vd borde kunna väga för och nackdelar med att teckna ett kollektivavtal där också svensk kultur är en faktor i det hela. Man kan ju räkna på allt. Vd:n borde då kunnat ordna en utredning där kostnaderna för negativ publicering tas med. Och fatta beslutet därefter. Eller är deras beslutsfattande enbart känslor?

Jag antar att Musk bygger en stor del av sin framgång på sig själv som person. Han kan ju starta vilket projekt som helst och har villiga investerare som står på kö. En oslagbar plattform, han behöver inte öppna plånboken i särskilt många fall. Men då krävs ju att han underhåller sin image också. 
  • Anonym (teodor Brasved)
    Anonym (M.M.) skrev 2023-11-29 18:13:39 följande:

Gillar inte alls fackförbundens metoder, man kan enligt lag inte tvinga någon att ingå avtal men tydligen kan facket göra det. Mycket märkligt. 

• Trast
    Anonym (teodor Brasved) skrev 2023-11-30 17:52:46 följande:
    Men det kan dom inte, dom kan strejka.
  • Anonym (teodor Brasved)
    Anonym (M.M.) skrev 2023-11-29 18:13:39 följande:

Gillar inte alls fackförbundens metoder, man kan enligt lag inte tvinga någon att ingå avtal men tydligen kan facket göra det. Mycket märkligt. 

Kollektivavtalen är inte det centrala här. Facken tappar medlemmar och har dessutom svårt att attrahera de unga som klivit in på arbetsmarknaden och som har en mer fri och flexibel syn på allt. De är inte lika låsta i tänket som vi äldre är som alltid vill ha allt som det alltid har varit.... Det är två saker som skrämmer facken. Dels att medlemstalen i facken sakta men säkert närmar sig gränsen som gör att facken tappar sin position som motpart i löneförhandlingar. Dels har många arbetare övergivit S och V till förmån för SD, vilket givetvis är riktigt magsurt för facken som traditionellt stött sossarna. 

Det är därför facken går ut så hårt som de gör i Teslaaffären. För att marknadsföra sig och vad passar inte bättre än att spela Allan mot ett världsföretag för den saken? Men fackens metoder kommer att slå undan benen på dem själva. T.o.m min farbror som illröd sosse (kallas inte för Röde Ruben för inte) hyser starka tvivel om fackens metoder mot Tesla.
  • Tow2Mater
    Anonym (Q) skrev 2023-11-30 12:15:39 följande:

Fast så gott som alla stora företag har kollektivavtal idag. Det finns inget motstånd hos arbetsgivarna att överge den svenska modellen. Tvärtom, vi har extremt lite konflikter i Sverige jämfört med andra länder.

Ar SAS ett undantag? Jag tycker de alltid strejkar på somrarna, flyger aldrig SAS for man kan nästan räkna med att de strejkar. Andra bolag, speciellt icke-svenska, brukar normalt inte ha strejker.
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-30 19:04:26 följande:

Jag tycker Tesla bör anpassa sig och teckna kollektivavtal som alla andra stora arbetsgivare i Sverige. 

Det tycker jag med
  • Trast
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-30 19:04:26 följande:

Jag tycker Tesla bör anpassa sig och teckna kollektivavtal som alla andra stora arbetsgivare i Sverige. 

Jag förstår faktiskt inte anledningen till att inte gör det? Är det för kostsamt för tesla?
Svar på tråden Tesla konflikten