Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Tesla konflikten

Vi har ju ett system i Sverige som fungerar hyggligt bra, och har gjort länge. Visst allakan inte gilla allt. Men på det hela tycks både fack, arbetstagare, arbetsgivare och arbetsgivarorganisationerna vara eniga om att detta är ett system som fungerar bra här. Om Tesla då inte riktigt kan ta seden dit de kommer, så ligger problemet hos dom.

• Tukt
    Anonym (Trötter) skrev 2023-11-29 17:22:40 följande:

Tycker det är märkligt att det är tillåtet att sluta dela ut post som påtryckningsåtgärd. Får man blockera ambulans och brandkår till Teslafabriken också?

Allt detta för ett kollektivavtal som det inte är lagkrav på att ha. Enligt SCB har runt 60% av småföretagen inte kollektivavtal, kanske dags att sätta in samma åtgärder mot dem?

Nej, det får man inte. Det är lite det som är grejen. Att det är reglerat och därmed ett fungerande system.
  • Tukt
    Anonym (Frivilligt) skrev 2023-11-29 16:31:49 följande:

Fast eftersom det är frivilligt och inte på något sätt lagkrav att ha kollektivavtal så blir det ju lite av maffiafasoner och tvång med dessa sympatistrejker. 

Som någon ovan skrev, fine att de som jobbar på Tesla strejkar för sin egen sak, om de vill ha kollektivavtal, men resten är bara sunkigt. 

Ord som "sunkigt", "maffiafasoner". Allt bygger ju på känslor och inte ett resonemang. I botten handlar det ju om att skydda de som uppbär anställning i Sverige. Något som är svårt. Redan i dag dör det 3000 i arbetsrelaterade skador enligt Arbetsmiljöverket. Det är sådana saker en kolletivanslutning bland annat ska råda bot på. Men det är enligt dig "sunkigt"...Förvånad
  • Tukt
    Anonym (Trötter) skrev 2023-11-29 20:09:22 följande:
    Om det vore kristallklart reglerat så skulle det väl inte bli domstolsprocesser av det, som med exempelvis registreringsskyltarna.

Sen det här med att en majoritet av småbolagen inte har kollektivavtal. Borde man inte i all ära stoppa deras post och leveranser också?
    Nej, men vad i livet är "kristallklart". Att kräva att allt ska vara exakt och perfekt, annars ska man inte göra något, är en rätt dålig strategi när man har med människor att göra.
  • Tukt
    Anonym (Frivilligt) skrev 2023-11-30 08:20:31 följande:
    Sker olyckor endast hos de som inte har kollektivavtal?
    Såklart inte. 
  • Tukt
    Anonym (Frivilligt) skrev 2023-11-30 08:32:31 följande:
    Och ja, det är något klart ofräscht över dessa sympatistrejker som ska tvinga fram frivilliga avtal.

Det demokratiska i det hela naggat ganska rejält. Lagrar är lagrar och frivilligt är frivilligt. Anställda på Tesla kan strejka och byta arbetsgivare om de inte är nöjda men att dra igång dessa sympatistrejker är inte ok. 
    Facken gjorde bra saker en gång i tiden, men känns mest företagsfientluga numera. Den anställde ska ha så mycket rättigheter men de skyldigheter som arbetstagaren har försöker man kringgå vid ex omorganisationer och neddragningar. 

Nä facken och LO har gjort sitt i nuvarande form och sätt att arbeta. Svenska modellen må har varit lyckad när inhemska arbetare arbetade på inhemska företag, men nu konkurrerar man globalt om både arbetskraft och företag så modellen behöver justeras och anpassas, och många struntar i kollektivavtal, sköter sin a-kassa vid sidan av och div försäkringar privat.
    Vänd på det då. Vad är det för demokratiskt med att en amerikansk miljardär ska bestämma över svensk arbetsrätt?
    Och vaddå företagsfientliga? Menar du att det var bättre förr? Ådalen 1931 då?

Det största demokratiska problemet är när, eller om folk börjar grunda sina åsikter, inte utifrån vad som är bra för medborgarna utan i från en subjektiv känsla av att något är "sunkigt". Sedan kastar man in ordet "odemokratiskt" lite slumpmässigt sätt i det hela, för att bevisa att precis allt som det här landet byggt upp i arbetstrygghet är skit.
  • Tukt
    Anonym (?) skrev 2023-11-30 11:12:58 följande:
    Om en arbetgivare inte vill ha kollektivavtal så får de väl avstå. Med efterföljande problem att rekrytera, riskera strejer mm. Tesla är inte direkt ensamma att inte ha kollektivavtal i Sverige.

Men vi kanske borde lagstifta kring innehållet i kollektivavatalet så vi slipper sånt här tjafs och alla arbetstagare är skyddade. Det ska inte vara möjligt för en arbetgivare att inte ge de vilkor som finns i dagens avtal. Då lär också strejkrätten försvinna vilket skulle ge en lugn och stabil situation.
    Jag kan hålla med om att det borde lagstiftas mer för att skydda anställda.
    Tyvärr är vi i Sverige långt från den typen av politiska tankegångar.
    Är det då inte bättre att använda sig av det som faktiskt finns och fungerar. Allt handlar ju till syvende och sist om en principsak från arbetsgivaren. Den absoluta majoriteten av företag är ju ändå med där. 
    Ordet "sunkigt" användes tidigare i tråden för att beskriva kollektivanslutning. Jag skulle vilja använda ordet "barnsligt" om man inte kan acceptera det faktum att kollektivavtal finns och fungerar.
  • Tukt
    Anonym (Frivilligt) skrev 2023-11-30 11:41:48 följande:
    Nä faktiskt inte, ordet sunkigt användes ihop med sympatiåtgärderna
    Sympatiåtgärderna är ju en del av det grundläggande fackliga. Alltså att man inte står ensam mot en övermakt. Att man tillsammans är starka och först då en jämbördig part för arbetsgivarna att förhandla med.
  • Tukt
    Anonym (Frivilligt) skrev 2023-11-30 11:54:29 följande:

Fast du skrev att det var kring kollektivavtalet som det beskrevs så och det var det inte utan jag har hela tiden hävdat att de anställda på Tesla kan strejka och kräva kollektivavtal men att sympatiåtgärderna är för mycket och maffiastil.

Men vad är då "maffiastil". För mig är maffian någon som arbetar i lönndom för sitt egna ekonomiska välbefinnande skull. Detta ofta med våld som påtryckningsmedel. 
    I det Svenska landskapet där arbetstagare och arbetsgivare med på var sin sida organisationer som verkar, är det ganska lite som är i lönndom, utöver enskilda förhandlingar.
    Generellt jobbar inte facken för att maximera sin egna vinst utan att ge en dräglig tillvaro för de anställda.
    Har rätt svårt att se den konkreta kopplingen till maffia där.
  • Tukt
    Anonym (?) skrev 2023-11-30 12:02:10 följande:
    Antingen har vi ett frivilligt system som idag, och då ska det också vara frivilligt,  eller så lagstiftar vi får samma regler för alla och slipper strejker, konstiga avtal mm

Risken med sympatiåtgärder, som drabbar företag med kollektivavtal, är att företagen tvekar att skriva på kollektiavtal för att de då kan råka ut för det man vill undvika med kollektivavtal, strejk.

Jag har inget emot kollektivavtal det är ett bra grundavtal som skapar enkelhet, tydlighet och för arbetgivarens räkning, inga strejker. 
    Men om jag förstår dig rätt då, så tycker du att vi kastar bort all, eller den mästa arbetsrätt och trygghet för anställda bara för att dina och mina principer att det borde lagstiftas mer inte går att uppfylla?
    Borde det inte lämpligen finnas ett färdigt alternativ på plats innan man kastar bort det gamla?
  • Tukt
    Anonym (?) skrev 2023-11-30 12:22:59 följande:
    Jag tycker systemet funkar hyfsat bra med friviliga kollektivavtal. Arbetgivaren kan välja att inte skriva på och arbettagarna kan välja att inte jobba hos en ag utan kollektivavtal. Arbetstagarna utan kollektivavtal har då möjlighet att gå ut i strejk för att förändra sina  vilkor.

Men väljer vi att ha ett system med friviliiga kollektivavtal ska det också vara frivilligt. 

Det jag är tveksam till är sympatiåtgärder då de drabbat arbetsgivare som har tecknat kollektivavtal.  En av anledningarna att en ag tecknar kollektivavtal är för att slippa stejker odyl.

Vad säger du själv, ska det vara obligatorikt att teckan kollektivavtal?

Problemet är ju lite att även om vi lever i en fri marknad, så betyder ju per automatik inte att det är "fritt" för den som är arbetstagare. Speciellt inte i de här ekonomiska tiderna. 
    Hade det funnits betydligt fler jobb, hade folk inte behövt mätta sina barn, så vore självreglering ett naturligt val. Nu är det inte så, och då får man lite ta det onda med det goda.
    Systemet har ju växt fram över rätt många år. Varför det också har karaktären av lite hemmasnickeri. Men det kan jag köpa eftersom de flesta tycks hyggligt nöjda.
    Sedan kan jag definitivt hålla med dig i att vissa sympatiåtgärder kan drabba andra arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Men varför då lägga skulden på avtalen, facken och inte på de som är upprinnelse för konflikten?
  • Tukt
    Anonym (?) skrev 2023-11-30 12:36:18 följande:
    Vad säger du själv, ska det vara obligatorikt att teckan kollektivavtal?
    Det besta vore väl om arbetstagare vore så skyldiga att inget sådant behövdes. Men nu är det ju inte så. Vi har också ett system som fungerar hyggligt. Så saker är inte riktigt så svartvita för mig personligen. Och det är just den typen av pragmatism som kollektivavtalen bygger på. Om det funkar för de flesta, varför kasta bort allt för en själv har fyrkantiga benhårda principer.
  • Tukt
    Trast skrev 2023-11-30 19:28:59 följande:
    Är sd mot facken? Jag trodde det var mest arbetare i sd (som skulle gynnas av facket)?

man kan ju fundera över om staten ska stå för kostnader för exempelvis omställning (om någon får sparken så får denne jobbsökarhjälp) eller om det är arbetsgivaren. I det ena fallet hamnar det på skattebetalarna. Teslas förhållandevis låga arbetarlöner är ju också något som drabbar samhället och konsumtionen.
    Eftersom facken spinner ur arbetarrörelsen, och arbetarrörelsen är intimt förknippad med, framför allt (S), så är det många på SD-sidan som ogillar facket.
    Dessutom har aktiva SDare haft svårt tidigare att bli medlemmar i fackklubbar då deras värderingar strider mot fackföreningarnas stadgar.
    Utöver det, så vurmar ju SD för det mesta som var innan arbetarrörelsen och demokratins framväxt. Så hela det Sverige vi ser i dag, är i princip fel.
Svar på tråden Tesla konflikten