Anonym (?) skrev 2023-11-30 12:22:59 följande:
Jag tycker systemet funkar hyfsat bra med friviliga kollektivavtal. Arbetgivaren kan välja att inte skriva på och arbettagarna kan välja att inte jobba hos en ag utan kollektivavtal. Arbetstagarna utan kollektivavtal har då möjlighet att gå ut i strejk för att förändra sina vilkor.
Men väljer vi att ha ett system med friviliiga kollektivavtal ska det också vara frivilligt.
Det jag är tveksam till är sympatiåtgärder då de drabbat arbetsgivare som har tecknat kollektivavtal. En av anledningarna att en ag tecknar kollektivavtal är för att slippa stejker odyl.
Vad säger du själv, ska det vara obligatorikt att teckan kollektivavtal?
Problemet är ju lite att även om vi lever i en fri marknad, så betyder ju per automatik inte att det är "fritt" för den som är arbetstagare. Speciellt inte i de här ekonomiska tiderna.
Hade det funnits betydligt fler jobb, hade folk inte behövt mätta sina barn, så vore självreglering ett naturligt val. Nu är det inte så, och då får man lite ta det onda med det goda.
Systemet har ju växt fram över rätt många år. Varför det också har karaktären av lite hemmasnickeri. Men det kan jag köpa eftersom de flesta tycks hyggligt nöjda.
Sedan kan jag definitivt hålla med dig i att vissa sympatiåtgärder kan drabba andra arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Men varför då lägga skulden på avtalen, facken och inte på de som är upprinnelse för konflikten?