• Trast

    Tesla konflikten

    Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

  • Svar på tråden Tesla konflikten
  • Bejje
    Trast skrev 2023-12-09 22:14:26 följande:

    Vilken skillnad gör ett kollektivavtal på priset på en tesla tror du? Det jag försöker utröna är om det här egentligen är en onödig konflikt (med tanke på förlusten för strejken och publiciteten) 


    Hur kommer det sig att tesla gör ett såpass osmart beslut? Jag är av den uppfattningen att det handlar om kultur och toppstyrning. Då kan du nog räkna med en sämre slutprodukt också.

    Hörde om spaceX. Musk hade sett "the dictator" därför tyckte han att raketen skulle ha en spetsig topp också. Musk har tydligen velat att teslan inte ska ha en ratt heller, men där gjorde dom en ändå. (Dom ville väl att företaget inte skulle kånka)

    https://www.tiktok.com/@entrelligence/video/7206686384898313473


    Kanske inte gör enormt mycket, men alla bäckar små som man säger.


    Det är så Tela säger. Kan vi spar 20 kr per bil på att göra dessa ledningar kortare, varför inte?
    Sen kanske de sparar 100kr på att göra något annat och 1000 kr på något annat.


     


    poängen är att alla bäckar små gör det till att företag som tjänar stora pengar.


    Andra företag går just nu i stor förlust på just elbilar för att de inte vet hur man gör dom och tjänar pengar. Tesla kan detta.
    Och det handlar om hela kedjan, varje dollar sparad är bra...

  • Anonvm
    Bejje skrev 2023-12-09 22:24:42 följande:

    Kanske inte gör enormt mycket, men alla bäckar små som man säger.


    Det är så Tela säger. Kan vi spar 20 kr per bil på att göra dessa ledningar kortare, varför inte?

    Sen kanske de sparar 100kr på att göra något annat och 1000 kr på något annat.


    poängen är att alla bäckar små gör det till att företag som tjänar stora pengar.Andra företag går just nu i stor förlust på just elbilar för att de inte vet hur man gör dom och tjänar pengar. Tesla kan detta.

    Och det handlar om hela kedjan, varje dollar sparad är bra...


    Detta är på inget sätt unikt för varken Tesla som bolag eller elbilstillverkning.

    Så fungerar alla bolag som serietillverkar produkter, oavsett om det gäller massagestavar eller lastbilar....

    Det som dock är unikt i detta fall är att Tesla är den enda biltillverkaren som vägrar teckna kollektivavtal för de anställda i de länder där vi har detta system på arbetsmarknaden.

    Alla de andra biltillverkarna fattar grejen och rättar sig i ledet, det gäller oavsett om huvudkontoret ligger i Japan, någonstans i Asien eller i Amerika.
    Samtliga stora biltillverkare har numera fabriker i Europa och de driver egna verkstäder lokalt i de länder där de säljer bilar....

    Köper jag t.ex en Chevrolet, Ford, Kia, Subaru, Toyota, Nissan, Mazda, Vw, Volvo eller Opel så är det en mekaniker med kollektiv anställning som utför service och reparationer på den om jag väljer att lämna den till "märkesverkstaden".

    Hur är det motiverat att en enda tillverkare ska tillåtas stå utanför och köra sitt eget race?
  • Trast
    Bejje skrev 2023-12-09 22:24:42 följande:

    Kanske inte gör enormt mycket, men alla bäckar små som man säger.


    Det är så Tela säger. Kan vi spar 20 kr per bil på att göra dessa ledningar kortare, varför inte?
    Sen kanske de sparar 100kr på att göra något annat och 1000 kr på något annat.


     


    poängen är att alla bäckar små gör det till att företag som tjänar stora pengar.


    Andra företag går just nu i stor förlust på just elbilar för att de inte vet hur man gör dom och tjänar pengar. Tesla kan detta.
    Och det handlar om hela kedjan, varje dollar sparad är bra...


    Det är ju det som är grejen. Musk skickade upp en testlaboratiorium till rymden för publicitet, samt den ökade kostnaden för raketens utformning. Antagligen för publicitet också antar jag. Men han tror inte att konflikten med sina anställda har något att göra med publicitet och medförda kostnaden.

    Därför så tror jag att han skulle sparat mer pengar på att inte ge sig in i en konflikt, utan godkänna arbetarnas begäran. Sen nöjdare anställda också, som grädde på moset.

    I usa så är det annorlunda. Det förväntas att företag och fackförbund ska kriga. I Sverige så är dom sammanflätade.
  • Trast
    Trast skrev 2023-12-09 22:49:00 följande:
    Det är ju det som är grejen. Musk skickade upp en testlaboratiorium till rymden för publicitet, samt den ökade kostnaden för raketens utformning. Antagligen för publicitet också antar jag. Men han tror inte att konflikten med sina anställda har något att göra med publicitet och medförda kostnaden.

    Därför så tror jag att han skulle sparat mer pengar på att inte ge sig in i en konflikt, utan godkänna arbetarnas begäran. Sen nöjdare anställda också, som grädde på moset.

    I usa så är det annorlunda. Det förväntas att företag och fackförbund ska kriga. I Sverige så är dom sammanflätade.
    *tesla ska det såklart stå, inte testlaboratiorium 
  • enfunderandeman

    Tesla får skylla sig själva. Är man så j*vla dum/ ignoranta att man inte ens vill sätta sig ner för att prata /diskutera. Är det väl inte förvånande att det blir en strejk.

    Att dessutom tro att man kan lägga ett företag på svensk mark. Och applicera sina egna lagar. Korkat är bara förnamnet. Släpper man på detta. Kan det skada Sveriges arbetsmarknad ännu mer. Då fler företag kan få för sig att köra på samma linje. Inget Nordkorea/slav samhälle här Tack!

    Grymt att även Norge och Danmark ansluter. De enda som gråter över de här  Är rika lobbyister. Inte föga förvånande att talespersonen för Timbro, var dåligt insatt i reglerna. Och behövde bli upplyst av IF Metalls företrädare. Varför skulle det ens bry sig om arbetares rättigheter?  Därför han var så dålig på vad som gällde vid en strejk haha. 

    Ut med skiten, om de inte kan rätta sig efter svenska regler.

  • Bejje
    Trast skrev 2023-12-09 22:49:00 följande:
    Det är ju det som är grejen. Musk skickade upp en testlaboratiorium till rymden för publicitet, samt den ökade kostnaden för raketens utformning. Antagligen för publicitet också antar jag. Men han tror inte att konflikten med sina anställda har något att göra med publicitet och medförda kostnaden.

    Därför så tror jag att han skulle sparat mer pengar på att inte ge sig in i en konflikt, utan godkänna arbetarnas begäran. Sen nöjdare anställda också, som grädde på moset.

    I usa så är det annorlunda. Det förväntas att företag och fackförbund ska kriga. I Sverige så är dom sammanflätade.
    Två olika företag :)
    Går ju inte jämföra.
  • Anonvm
    Trast skrev 2023-12-09 21:48:10 följande:
    Mest registrerade elbilarna 2022 i Sverige

    Volkswagen ID.4: 8 876

    Volvo XC40 Recharge: 8 257

    Tesla Model Y: 6 554

    Kia e-Niro: 6 542

    Polestar 2: 4 457

    Skoda Enyaq iV: 4 357

    Kia EV6: 3 971

    Nissan Leaf: 3 856

    Volvo C40 Recharge: 3 353

    MG ZS SUV: 2 907

    MG Marvel R: 2 356

    Cupra Born: 2 328

    Ford Mustang Mach-E: 2 240

    Tesla Model 3: 2 236

    Audi Q4 e-tron: 2 171

    Volkswagen ID.3: 1 991

    BMW i3: 1 875

    Volkswagen ID.5: 1 661

    MG 5 EV: 1 523

    Peugeot 2008: 1 506

    Audi e-tron: 1 443

    MINI Hatch: 1 377

    BMW i4: 1 324

    Peugeot 208: 1 306

    BMW iX: 1 210

    volvo har kollektivavtal som jag förstår.
    Testa att söka på varje varumärke i kombination med orden "återförsäljare" och "serviceställe"......

    Alla de stora väletablerade har ju redan sen länge sina nätverk av återförsäljare uppbyggda i landet, den personal som är anställd där har självklart kollektivavtal.

    De nya "uppstickarna" typ Cupra och MG har valt att låta någon större redan etablerad bilhandlarfirma sköta om deras försäljning och service/reparationer, den personal som är anställd där har givetvis kollektivavtal.

    Tesla är den enda tillverkaren som aktivt valt att driva allt i egen regi och samtidigt tvärvägrat anpassa sig till den anställningsmodell som råder på den inhemska arbetsmarknaden..... Det är kärnan i konflikten. 
  • Anonym (Trötter)
    enfunderandeman skrev 2023-12-09 22:53:14 följande:

    Tesla får skylla sig själva. Är man så j*vla dum/ ignoranta att man inte ens vill sätta sig ner för att prata /diskutera. Är det väl inte förvånande att det blir en strejk.

    Att dessutom tro att man kan lägga ett företag på svensk mark. Och applicera sina egna lagar. Korkat är bara förnamnet. Släpper man på detta. Kan det skada Sveriges arbetsmarknad ännu mer. Då fler företag kan få för sig att köra på samma linje. Inget Nordkorea/slav samhälle här Tack!

    Grymt att även Norge och Danmark ansluter. De enda som gråter över de här  Är rika lobbyister. Inte föga förvånande att talespersonen för Timbro, var dåligt insatt i reglerna. Och behövde bli upplyst av IF Metalls företrädare. Varför skulle det ens bry sig om arbetares rättigheter?  Därför han var så dålig på vad som gällde vid en strejk haha. 

    Ut med skiten, om de inte kan rätta sig efter svenska regler.


    Sen ska då 60% av småföretagen som inte har kollektivavtal bort, eller? Det blir en bister vinter för många arbetare.
  • Anonvm
    Anonym (Trötter) skrev 2023-12-11 06:55:16 följande:
    Sen ska då 60% av småföretagen som inte har kollektivavtal bort, eller? Det blir en bister vinter för många arbetare.
    Det är skillnad på "småföretagare" med ett fåtal anställda och ett globalt jätteföretag som Tesla, det fattar vem som helst.

    Det är ju inte som att t.ex Volvo och Scania ifrågasätter varför de ska ha kollektivavtal med sina anställda bara för att "Bennys bilmek" med 3 anställda skiter i det.

    Men självklart bör även småföretagare som inte har kollektivavtal med sina anställda undvikas, det finns t.ex med i många upphandlingar när större certifierade företag och stat/kommuner köper tjänster och produkter av mindre företag.
  • Anonym (?)
    Anonvm skrev 2023-12-11 16:18:49 följande:
    Det är skillnad på "småföretagare" med ett fåtal anställda och ett globalt jätteföretag som Tesla, det fattar vem som helst.

    Det är ju inte som att t.ex Volvo och Scania ifrågasätter varför de ska ha kollektivavtal med sina anställda bara för att "Bennys bilmek" med 3 anställda skiter i det.

    Men självklart bör även småföretagare som inte har kollektivavtal med sina anställda undvikas, det finns t.ex med i många upphandlingar när större certifierade företag och stat/kommuner köper tjänster och produkter av mindre företag.
    Vad ar skillanden på små och stora företag? Har inte anställda på småföretag samma behov av kollektivavtal?
Svar på tråden Tesla konflikten