Inlägg från: Anonym (Qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Qwerty)

Tesla konflikten

Anonym (Trötter) skrev 2023-11-30 22:06:02 följande:
    Stor arbetsgivare är kanske att ta i.
    Jättestora är dom väl inte, men om dom klappar igen drabbas andra företag också, underleverantörer mm.
  • Anonym (Qwerty)
    Trast skrev 2023-11-29 15:44:29 följande:
    Tesla konflikten

Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

Vet inte riktigt var jag står i frågan, men det ska bli intressant att följa konflikten. Det ska ju vara frivilligt som flera påpekat. Dom har ju även stämt staten för det där med skyltarna. Kanske leder konflikten till att rättspraxis skapas i frågan.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Q) skrev 2023-12-01 09:17:25 följande:

Hur många av dessa är enmabsbolag eller familjeföretag? 

Varför tror du det? Jag har varit anställd på ett flertal bolag utan kollektivavtal, det minsta ca 15 anställda och det största ca 120. Inga jättebolag men inte pyttesmå heller.

Min nuvarande arbetsgivare har ganska exakt 70 anställda för närvarande, inget kollektivavtal.

• Anonym (Qwerty)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-02 10:28:09 följande:
    Jag har jobbat på konsultbolag utan kollektivavtal, det såg bra ut med villkoren men det fanns brister jämfört med kollektivavtalen som är genomarbetade och heltäckande, därför är det bra med kollektivavtal.
    De pensionsförsäkringar man fick i tjänstepension hade också mycket högre avgifter. Tjänstepensionen genom kollektivavtalen har jättelåga avgifter eftersom det förhandlas för miljoner löntagare. 
    Är man missnöjd med villkoren får man ju byta jobb. 
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Q) skrev 2023-12-03 10:45:21 följande:
    Eller stanna och kämpa för bättre villkor. Så som det gjorts i alla tider. 
    Visst, men det kan man göra utan kollektivavtal.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Q) skrev 2023-12-03 11:10:05 följande:
    Precis, så de gör på Tesla just nu. 
    Exakt. Och det ska bli väldigt intressant att följa konflikten.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-12-16 21:40:31 följande:
    Men samhället behöver väga in allas intressen inte bara företagens. Det handlar exempelvis om att skapa en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar utveckling.

Ett företag som vill vara väldigt effektivt kan börja säga upp äldre personer som har en äldre utbildning istället för att vidareutbilda dem. Efter 50 års ålder så är det mycket svårare att få ett jobb i vissa branscher. Kostnaden för samhället och för individen kan därför vara mycket större än för företag om denna person sägs upp.

Det är bara ett exempel. Politiker behöver hur som helst väga in helheten när de stiftar lagar.
    Sant, men styrs uppsägningar av kollektivavtal? Är kollektivavtal hårdare än LAS på den punkten?
Svar på tråden Tesla konflikten