Inlägg från: Anonvm |Visa alla inlägg
  • Anonvm

    Tesla konflikten

    Grundregeln är att man tar seden dit man kommer.

    Vill ett globalt företag vara verksamt i Sverige så anpassar man den lokala verksamheten till de regler och principer som råder på den inhemska arbetsmarknaden.

    Många av de andra stora globala drakarna har ju löst detta genom att driva den Svenska verksamheten genom en underentreprenör som i sin tur har anställda med kollektivavtal, hellre än att svälja prestigen och anpassa sig...

    I just detta fall handlar det om väldigt få arbetstillfällen och en onödig lyxprodukt, så absolut inget att förlora....
    Det värsta Musken kan göra är ju att hota med att lägga ner den svenska verksamheten, vem bryr sig?
    Några borgarbrats blir säkerligen frustrerade när de måste önska sig en ny bil av pappa i veckopresent eftersom de inte lyckas fylla på spolarvätska själva, men utöver det lär knappast någon bry sig.

    Tesla får rätta sig i ledet eller ta sitt pick o pack o dra.

  • Anonvm
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-12-01 07:16:04 följande:
    Jättestora är dom väl inte, men om dom klappar igen drabbas andra företag också, underleverantörer mm.
    Det finns ju inte fler bilar på våra vägar för att de finns fler biltillverkare.

    Försvinner en aktör från marknaden så går deras volymer till någon annan, som då måste anställa fler.

    Det är ju inte så att Tesla har några stora fabriker som tillverkar varken bilarna eller delar till dem i landet, de enbart säljer och reparerar slutprodukten.

    Skulle det falla sig så att Tesla får för sig att "lämna landet" så innebär det absolut ingen stor skillnad för oss. Det är ju delvis detta som gör att Facken går på stenhårt, det finns liksom väldigt lite att riskera, men allt att vinna.
  • Anonvm
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-01 10:02:01 följande:
    Jo, det kommer absolut göra skillnad. Eftermarknaden är lika stor om inte större än försäljningen av själva bilen. Det kommer ta tid för någon annan aktör att kvalificera sig för uppdraget. Sen har Tesla gjort väldigt mycket för laddstrukturen här i landet. Tesla kommer inte lämna de nära 45.000 Teslaägarna i sticket, hur mycket än borgarbratthatarna önskar detta och att deras onödiga produkt borde slängas på sophögen. Tagga ner dina affekter och argumentera sakligt.

    Med vänlig hälsning, nöjd Teslaägare
    Vilken firma eller mekaniker som helst kan utföra service och reparationer på vilken bil som helst.

    Teslaägare kan väl även ladda i vilken stolpe som helst? Teslas nätverk av laddstolpar kan de även sälja till vem som helst som driver dem vidare?

    Garantireparationer skulle de lätt kunna upphandla hos någon större kedja typ Mekonomen eller MECA...

    Tesla bygger mycket av sitt varumärke genom att få ägarna att känna sig speciella och lite "bättre än alla andra", det fattar nog de flesta.
    Men till skillnad mot vad många tror så är det faktiskt inte på något sätt nödvändigt att ha dessa "servicecenter" här som Tesla driver i egen regi.
  • Anonvm
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-01 12:15:11 följande:
    Det krävs utbildningar för att serva elbilar, eller säg, vilket bilmärke som helst idag då allt är specialiserat. Så det går inte att generalisera så där. Verkstäderna måste auktorisera sig mot tillverkaren. Vi pratar inte om att släppa ner två feta händer rakt ner i motorhuven som man gjorde på gamla Volvo 142.

    Vill man ha bra laddinfra i framtiden, varför exkludera en offensiv spelare? Det märks att du aldrig ägt en elbil. Det handlar inte bara om att hitta en laddare. Effekten måste också vara tillräckligt hög och det ska finna lediga laddare. Där är Teslas stationer överlägsna. De kommer inte släppa dem.

    Jag tar gärna min Tesla till ett av deras servicecenter, för där vet jag att personalen vet vad de håller på med.
    Det krävs utbildning av tillverkaren för att serva och reparera samtliga modernare bilar, detta är inget unikt för elbilar.

    Det jag säger är att Tesla skulle kunna välja att erbjuda utbildning även till extern personal och sälja "specialverktyg" till vilken verkstad som helst, precis så som de flesta andra biltillverkare gör.

    Samtliga biltillverkare önskar givetvis att bilägarna skall åka till märkesverkstan för service och reparationer, detta är inget unikt för Tesla.
    De spelar på folks okunskap och rädslor att "förlora nybilsgarantier" eller att nån försäkring inte skall gälla...

    Nu är detta med elbilar lite nytt o skrämmande, så folk går på precis vad som helst eftersom de är rädda att göra fel.

    Vilken seriös bilmekaniker som helst skulle kunna gå en utbildning och lära sig "allt special" med vilken biltillverkare som helst, inkl Tesla.

    När det gäller laddstolparna så ska dessa gäller samma sak som för själva konflikten i grunden, Tesla vill inte spela efter samma spelregler som gäller alla andra, de vill sätta sina egna regler... Då tar inte seriösa Svenska elektriker i dessa.

    Fick även nyss till mig Transportarna nu har ETF i ryggen gällande sympatiåtgärderna.
    Så nu lär det snart bli åka av när 4milljoner transportarbetare fördelade på 200 fackförbund över hela Europa vägra ta i skiten.....
  • Anonvm
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-01 14:37:26 följande:
    Nu finns det absolut ingen inom elbilscomnunityn som tycker det är ?nytt och skrämmande? och inte skulle våga välja andra alternativ. Snarars är gruppen teknikintresserad, pålästa och har redan vid köpet visat sig orädda.
    Du skrev ju själv tidigare att du gärna lämnar din Tesla till just Teslas servicecenter eftersom de "vet vad de pysslar med" eller något i den stilen.

    Du vill nog även gärna ladda i "rätt" el-uttag för någon har sagt att det är något magiskt med den strömmen som får batteriet att må bättre? Kanske finns det även nån vinst i att använda "rätt" sladd?
    När det ska väljas däck så känns det bra med informationen "speciellt utvecklade för el-bilar", även om de kostar nån tusenlapp mer?

    Så fungerar för övrigt även många andra bilägare som kör andra märken, det inger en känsla av trygghet att reparera och serva bilen på märkesverkstaden.
    Det blir då ok att de tar dubbelt betalt jämfört med "Nisses bil o däck" som ligger på andra sidan gatan för att utföra exact samma arbete....

    Alla med minsta fordonskunskap och intresse förstår att allt detta "ormolja". Vissa kanske följer detta beteende ändå bara för att få "stämpel i boken" och lättare kunna sälja även till någon som anser detta vara en trygghet och en garanti för att bilen är i bra skick....
  • Anonvm
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-01 21:17:15 följande:

    Geografisk närhet betyder mest. 


    Bara för att du hatar företaget Tesla behöver du inte tjafsa och försöka dumförklara Teslaägarna som om de vore döda fiskar som springer dit Tesla pekar, för det är inte sant. 

    Läggenergin på den fackliga konflikten istället om du tycker den är viktig för det här leder ingen vart.


    Men så bra då.

    Då spelar det alltså ingen roll om Tesla mobbas ut av de nordiska facken och väljer att lägga ner o "lämna landet"?

    Det är bara att någon annan utbildar sig, byter ut skyltarna på verkstäderna och sätter upp lite nya klistermärken på laddstolparna o driver det vidare i någon annan regi.... med anställda som har kollektivavtal och allt det för med sig.

    Åter igen, facken har inget att förlora eller riskera på detta, men allt att vinna.
    Ju förr Musken inser detta och sväljer prestigen kan vi börja jobba mot en lösning istället för denna "kukmätartävling"

    Mina åsikter kring Tesla som bolag påverkar för övrigt på inget sätt mina åsikter om folk som är villiga att betala dubbla priset för en undermålig produkt, bara för att bolaget som tillverkar produkten är ballt, hippt och förenat med status.
    Det är då individernas beteende som jag dumförklarar, det faktum att väldigt många av dem även är villiga att ställa sig upp och försvara bolaget eller produkten gör ju inte saken bättre.....
    Här ser jag stora liknelser med t.ex Apple och deras Iphone.

  • Anonvm
    Anonym (teodor Brasved) skrev 2023-12-02 18:24:00 följande:

    Bara en tidsfråga innan företag långt från Tesla, men med anställda som sympatistrejkar börjar säga upp personal. Hur ska facken hantera det? Svar: Det kan de inte...


    Teslas marknadsandel är så otroligt liten att de sympatistrejker som råder märks inte alls på de "drabbade" företagens varken sysselsättning eller omsättning. Så nån arbetsbrist lär det inte bli tal om.

    Om du menar att de som sympatistrejkar är "jobbiga" för det företag de arbetar på och därför kommer avskedas så är det inte ens i närheten av ok. Själva principen är grundlagsskyddad.... Så jo, facken har inga som helst svårigheter att hantera en sån situation.
  • Anonvm
    Hustru skrev 2023-12-06 20:37:33 följande:

    Under vilken sten har facket legat sedan Tesla etablerade sig i Sverige? 


    Försöken med att försöka få Tesla att skriva kollektivavtal har pågått i många många år.
    Strejk genom total arbetsnerläggning är sista, men absolut tyngsta, redskapet i lådan. Detta är det som sker när alla andra dörrar stängts.....
  • Anonvm
    Anonym (Trötter) skrev 2023-12-06 20:32:53 följande:
    Sen att börja fabulera om mutor blir lite konstigt. Kanske har fackpamparna fått mutor av Teslas konkurrenter för att stoppa deras verksamhet?
    Du har ur ett visst perspektiv faktiskt en poäng....

    Alla andra biltillverkare rättar sig efter den svenska modellen genom att ingå i en branschorganisation och ha kollektivavtal för sina anställda i Sverige.

    Varför skulle de acceptera att en enstaka konkurrent väljer att vägra rätta sig i ledet och istället försöka spela efter sina egna regler?

    Facken har givetvis indirekt press på sig att från det hållet att själva pressa företag att följa den svenska modellen, de förväntas gör livet så surt som det går för de som försöker stå utanför..... Inget konstigt med det, det är liksom själva kärnan i det hela att det rent naturligt fungerar så.

    Däremot så lär det inte handla om mutor åt det hållet, snarare hot om att "om ni inte lyckas skriva avtal med de där så vill vi riva vårat".....
  • Anonvm
    Trast skrev 2023-12-06 21:40:43 följande:
    Man kan ju fundera över om det handlade om en kulturkrock här också. Lobbyisten borde rimligen veta det här.
    Jag tycker det är roligare att fundera på varför "lobbyisten" som skrev brevet inte arbetar kvar i bolaget nån vecka efter att det sändes....
Svar på tråden Tesla konflikten