• Karl Alexander

Exakt vad tillför kvinnor i relationer?

Hade ett intressant samtal om detta med en arbetskollega nyligen. Trots att vi chattade i fyra timmar kunde hon inte svara på konkret vad kvinnor tillför i en relation.

Hennes initiala svar var att de tillför ömhet och värme. Det lät ju ganska flummigt tyckte jag, så jag bad henne utveckla. Det kunde hon inte.

Städning? Jag städar själv.
    Matlagning? Jag lagar min egen mat.
    Tvätt? Det fixar ju tvättmaskinen (haha).
    Pengar? Jag har redan så jag klarar mig.
    Någon att prata med? Jag har familj och vänner.

Försök komma på något konkret, inget flum, som kvinnor tillför i en relation.

Det enda jag kan komma är fysisk intimitet och sex. Allt annat kan man fixa själv eller genom vänner och familj.

• Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (Bliven) skrev 2023-11-28 13:15:46 följande:

Snart dyker det väl upp någon som säger att kvinnor bara klankar ner på män också.

Hahahahaa....har startat tidtagningen :)
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, jag och min man lever ihop för att vi vill, inte för att vi måste. Vill du inte finns det ingen anledning att ha en partner. Du väljer själv.

• Postman

Intressant fråga, efter som jag attraheras och dras till kvinnor så är det nog för min del just det feminina som en kvinna bidrar med. 

• beli
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 09:43:37 följande:
    Och det baseras på fysisk attraktion. Annars räcker det med vänner.
    Asexuella par, då?
  • Anonym (Kvinna)

Du har aldrig varit kär? När man är kär i någon VILL man vara med denne/denna så mycket som möjligt. När man inte är med honom/henne känner man en stark längtan. Hoppas du får uppleva det en dag! Annars håller jag med om att någon som man varken känner bu eller bä för, kan man lika gärna klara sig utan. Då blir det ändå mest irritationer och besvär och anpassningsproblem, och det är det inte värt. 

• Kvittning

Det finns väl ingenting unikt som man kan säga att kvinnor/män tillför till en relation utöver förmågan att bli mamma/pappa. 

Och tack vare att det är på det sättet så kan man idag välja att vara frivilligt singel framför att vara i en dålig relation. 

Jag lever i en vad jag tycker lycklig relation och har gjort det de senaste ca 20 åren. Om den skulle ta slut så ser jag inte att jag skulle ge mig ut på jakt för att starta en ny relation. Jag är med min man för att jag älskar honom och trivs med att vara med honom på många olika plan, gissar att han är med mig av samma anledning.  Men kan inte se att någon av oss egentligen behöver den andra av några praktiska anledningar. 

Är en jättemärklig fråga för det finns ju ingen spm tvingar andra in i relationer så om man tycker att kvinnor eller män inte tillför något så är det ju bara att låta bli att ha en relation. Och verkligen ingenting att ställa någon stackars kollega till svars för att redogöra vad ens egna kön ev kan tillföra.

• Anonym (Sann Kärlek är värdefullare än guld)

Pröva lev utan dem i relationen/familjen barn måste ingå för att perspektivet ska bli trovärdigt som möjligt, så får du se. Du kan ju inte titta på det från evighetssingelhållet. Då fattar man ju ingenting och kan ju inte ens föreställa sig vad en relation är knappt. Jag förstår på din fråga att du sannolikt aldrig haft nån eller fått uppleva en intim och nära kärleksrelation?

• Anonym (On point)

För att besvara frågan med en ny fråga
    Vad tillför männen?

Kvinnor klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. Har man inte behov av sällskap, erotik, romantik osv så klarar sig både män och kvinnor på egen hand. 

Vill man före släktet vidare behöver mannen kvinnan medan kvinnan inte behöver en man då artificiell befruktning är tillgänglig.

Så summan av kardemumman är att mannen  behöver kvinnan för att bli far.

• Anonym (A)
    Anonym (Sann Kärlek är värdefullare än guld) skrev 2023-11-28 18:18:44 följande:

Pröva lev utan dem i relationen/familjen barn måste ingå för att perspektivet ska bli trovärdigt som möjligt, så får du se. Du kan ju inte titta på det från evighetssingelhållet. Då fattar man ju ingenting och kan ju inte ens föreställa sig vad en relation är knappt. Jag förstår på din fråga att du sannolikt aldrig haft nån eller fått uppleva en intim och nära kärleksrelation?

Håller med
  • Anonym (Sann Kärlek är värdefullare än guld)
    Anonym (On point) skrev 2023-11-28 18:43:44 följande:

För att besvara frågan med en ny fråga
    Vad tillför männen?

Kvinnor klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. Har man inte behov av sällskap, erotik, romantik osv så klarar sig både män och kvinnor på egen hand. 

Vill man före släktet vidare behöver mannen kvinnan medan kvinnan inte behöver en man då artificiell befruktning är tillgänglig.

Så summan av kardemumman är att mannen  behöver kvinnan för att bli far.

Mannen behöver kvinnan för att föra sitt släkte vidare kan man ju förtydliga med.

NU är jag ju av åsikten att vi människor mår dåligt av ensamhet och att inte ha intima kärleksfulla relationer med andra människor. Vi behöver andra och vi behöver både älska och bli älskade, bli berörda, ha någon som prioriterar oss (vänner kan inte ge den sortens kärlek), finns för oss både i svåra och lyckliga stunder. Sen att man kan ha perioder då man föredrar ensamhet och att leva själv, eller testat  samboskap och familjebildning och blivit mätta på det och föredrar eget sällskap. Men att aldrig få uppleva kärlek i sin fulla form med allt vad det har att ge är en sorg och hindrar en från att utvecklas och bli harmonisk.
Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?