• Karl Alexander

Exakt vad tillför kvinnor i relationer?

Hade ett intressant samtal om detta med en arbetskollega nyligen. Trots att vi chattade i fyra timmar kunde hon inte svara på konkret vad kvinnor tillför i en relation.

Hennes initiala svar var att de tillför ömhet och värme. Det lät ju ganska flummigt tyckte jag, så jag bad henne utveckla. Det kunde hon inte.

Städning? Jag städar själv.
    Matlagning? Jag lagar min egen mat.
    Tvätt? Det fixar ju tvättmaskinen (haha).
    Pengar? Jag har redan så jag klarar mig.
    Någon att prata med? Jag har familj och vänner.

Försök komma på något konkret, inget flum, som kvinnor tillför i en relation.

Det enda jag kan komma är fysisk intimitet och sex. Allt annat kan man fixa själv eller genom vänner och familj.

• Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?
  • Anonym (Li)
    Anonym (H) skrev 2023-11-28 12:09:42 följande:

Det är ju exakt sådär jag känner om män. Jag har haft förhållande efter förhållande i 17 år och idag är jag så sugen på att bara få vara ensam resten av livet. Orkar inte med denna dagliga irritation från alla håll, att behöva anpassa sig efter någon annan, att de inte lyssnar, ställer upp eller ens försöker visa att de bryr sig. Jag ger och ger men får ingenting tillbaka. En kollega till mig sa för ett tag sen att män är totalt värdelösa och jag är beredd att hålla med henne.

Ja precis.

Det är exakt så många kvinnor känner om män, därav att många kvinnor skaffar barn på egen hand.
    För männen fyller ingen funktion längre.

TS verkar ändå vara en man som klarar väldigt mycket som andra män i en relation inte klarar. Så jag kan relatera till hans fråga om vad man ska ha en partner till när man själv löser allt. 

Antar att ts antingen inte firar jul eller är den som själv fixar julen för hela familjen. Män brukar ju inte bry sig om firanden på samma sätt som kvinnor så om ingen kvinna pyntar och bakar så bryr sig väl de flesta inte. Kvinnor brukar ju vara den som håller ihop familjen och styr upp att släkt ses. Men är man inte intresserad av sånt heller så.

Delad glädje är dubbel glädje sägs det. så möjligtvis att det kan ge mer glädje i livet med en partner, förutsatt att partnern bidrar lika mycket till förhållandet som man själv gör och man kan göra roliga saker ihop. Å andra sidan har man vänner man kan göra det mesta med. Man kan ju även bo med en vän. Så har ts en manlig vän han hittar på saker med så får han kanske mycket glädje där.

Det mest konkreta svaret är nog: barn.
    Om en man vill ha barn behöver han fortfarande en kvinna. Som kvinna finns möjligheten att lösa det på egen hand.

Men Ts, är du inte intresserad av att ha kvinnor i ditt liv så behöver du ju inte ha det.

• Tukt
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 12:34:32 följande:
    Jag har fortfarande inte sett ett enda konkret argument för hur kvinnor duger till något annat än fysisk närhet och sex. Det är mycket flum, mycket anklagelser, mycket gissningar, lite konkreta exempel.
    Jo, men det är ju också för att många saker inte går att mäta på det sätt du önskar. Det finns gott om andra exempel. God mat, en bra film, en fin semester. Inget av det där går egentligen mäta konkret, utan det är det du kallar "flum".

Jag vet heller inte vad du vill ha ut av den här diskussionen. Är det här resonemanget ett sätt att skydda dig? Fine, men då är det liksom din lösning och inte allas.Har du andra typer av problematik, exempelvis autism, där sådana där saker ofta blir svåra - säg det i så fall, så behöver du inte få så dryga och nedlåtande svar.
  • Anonym (Bliven)
    Jag har fortfarande inte sett ett enda konkret argument för hur kvinnor duger till något annat än fysisk närhet och sex. Det är mycket flum, mycket anklagelser, mycket gissningar, lite konkreta exempel.
    Jag tror att de flesta inser att din agenda är att berätta att kvinnor bara är bra att ha för sex och värdelösa som partner. Ganska föraktfullt, men inget nytt under solen.
  • Meddelande borttaget
  • Karl Alexander
    Tukt skrev 2023-11-28 12:39:39 följande:
    Jo, men det är ju också för att många saker inte går att mäta på det sätt du önskar. Det finns gott om andra exempel. God mat, en bra film, en fin semester. Inget av det där går egentligen mäta konkret, utan det är det du kallar "flum".

Jag vet heller inte vad du vill ha ut av den här diskussionen. Är det här resonemanget ett sätt att skydda dig? Fine, men då är det liksom din lösning och inte allas.Har du andra typer av problematik, exempelvis autism, där sådana där saker ofta blir svåra - säg det i så fall, så behöver du inte få så dryga och nedlåtande svar.
    Klart det gör. God mat är god för att den är lagom salt, söt eller bitter, en perfekt smakupplevelse där alla smaker kompletterar varandra.

En bra film går att analysera varför den är bra. Samma sak med semester.

Det är kul att folk sitter och anklagar mig för att vara autistisk, när det i själva verket är de själva som inte klarar av att tänka ordentligt, utan bara gå på känsla.
  • Trent
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 12:25:31 följande:
    Många kvinnor vet att det jag säger är sant, så de försöker som vanligt att skifta fokus och börja prata om män istället.
    Du kunde inte hålla dig från att svara på dig själv? Det är ännu gulligare!
  • Trent
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 12:48:55 följande:
    Klart det gör. God mat är god för att den är lagom salt, söt eller bitter, en perfekt smakupplevelse där alla smaker kompletterar varandra.

Det är kul att folk sitter och anklagar mig för att vara autistisk, när det i själva verket är de själva som inte klarar av att tänka ordentligt, utan bara gå på känsla.
    Du använde själv dina känslor när du formulerade det här inlägget.
  • Karl Alexander
    Trent skrev 2023-11-28 12:49:12 följande:
    Du kunde inte hålla dig från att svara på dig själv? Det är ännu gulligare!
    Du är anmäld. Nu får vi se om sajtägarna tycker det är OK att sitta och hitta på rykten.
  • Trent
    Jag har fortfarande inte sett något konkret från något av dina alias i tråden. Diskussioner i all ära men det är ju bara flum. Låt oss bli konkreta! Vad vill du uppnå?
  • Anonym (C)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 12:48:55 följande:

En känsla är inte så bara!

Ta till exempel den där känslan av gemenskap som du har med dina vänner, nog är väl den värdefull?
Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?