Anonym (H) skrev 2023-11-28 12:09:42 följande:
Det är ju exakt sådär jag känner om män. Jag har haft förhållande efter förhållande i 17 år och idag är jag så sugen på att bara få vara ensam resten av livet. Orkar inte med denna dagliga irritation från alla håll, att behöva anpassa sig efter någon annan, att de inte lyssnar, ställer upp eller ens försöker visa att de bryr sig. Jag ger och ger men får ingenting tillbaka. En kollega till mig sa för ett tag sen att män är totalt värdelösa och jag är beredd att hålla med henne.
Ja precis.
Det är exakt så många kvinnor känner om män, därav att många kvinnor skaffar barn på egen hand.
För männen fyller ingen funktion längre.
TS verkar ändå vara en man som klarar väldigt mycket som andra män i en relation inte klarar. Så jag kan relatera till hans fråga om vad man ska ha en partner till när man själv löser allt.
Antar att ts antingen inte firar jul eller är den som själv fixar julen för hela familjen. Män brukar ju inte bry sig om firanden på samma sätt som kvinnor så om ingen kvinna pyntar och bakar så bryr sig väl de flesta inte. Kvinnor brukar ju vara den som håller ihop familjen och styr upp att släkt ses. Men är man inte intresserad av sånt heller så.
Delad glädje är dubbel glädje sägs det. så möjligtvis att det kan ge mer glädje i livet med en partner, förutsatt att partnern bidrar lika mycket till förhållandet som man själv gör och man kan göra roliga saker ihop. Å andra sidan har man vänner man kan göra det mesta med. Man kan ju även bo med en vän. Så har ts en manlig vän han hittar på saker med så får han kanske mycket glädje där.
Det mest konkreta svaret är nog: barn.
Om en man vill ha barn behöver han fortfarande en kvinna. Som kvinna finns möjligheten att lösa det på egen hand.
Men Ts, är du inte intresserad av att ha kvinnor i ditt liv så behöver du ju inte ha det.