• Karl Alexander

Exakt vad tillför kvinnor i relationer?

Hade ett intressant samtal om detta med en arbetskollega nyligen. Trots att vi chattade i fyra timmar kunde hon inte svara på konkret vad kvinnor tillför i en relation.

Hennes initiala svar var att de tillför ömhet och värme. Det lät ju ganska flummigt tyckte jag, så jag bad henne utveckla. Det kunde hon inte.

Städning? Jag städar själv.
    Matlagning? Jag lagar min egen mat.
    Tvätt? Det fixar ju tvättmaskinen (haha).
    Pengar? Jag har redan så jag klarar mig.
    Någon att prata med? Jag har familj och vänner.

Försök komma på något konkret, inget flum, som kvinnor tillför i en relation.

Det enda jag kan komma är fysisk intimitet och sex. Allt annat kan man fixa själv eller genom vänner och familj.

• Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?
  • Anonym (Karalina)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:42:45 följande:
    Känslor är motsatsen till konkret fakta.
    Känslor är fakta.
  • Karl Alexander
    Anonym (Suck) skrev 2023-11-28 10:45:58 följande:
    Som sagt, det är okej att du inte kan ta in det eller acceptera att allt inte går att få så svartvitt som du vill. Men det är så det är, oavsett hur du tycker om det.

En oartner, oavsett kön, ger helt enkelt allt i samma person på ett vis en vän inte gör.  En vän ger en del.
    Det handlar inte om gråskalor, utan om att kunna konkretisera. Det är bara du som inte kan förklara. Känslor går också att förklara, och ska man hårddra det handlar kärlek om vilka substanser som aktiveras av hjärnan.

Nu har inte det direkt bara med kärlek att göra, men dopamin är ett bra exempel på en konkret förklaring varför man känner sig glad eller befinner sig i ett rus. Men folk som bara går på känslor, och som kanske är oförmögna att uttrycka sig konkret, förstår inte det.
  • Anonym (O)

Frågan är felställd. Rent konkret är det klart att det är enklare att bo ensam (om man bortser från att det för de flesta blir billigare om man bor med sin partner, men det tyckte du ju inte var ett argument). Människor är känslostyrda (ja, ts, det gäller även dig) och gör många saker på grund av vad du kallar ?flum?. Så enkelt är det.

• Anonym (C)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:42:45 följande:
    Känslor är motsatsen till konkret fakta. Att jiddra massa om "vi fungerar som ett team" eller "vår familj är som en enhet" är inte att konkretisera.

Det kanske är ni som har diagnoser som inte kan uttrycka er i annat än flumkänslor.
    Du menar sådana där flumkänslor som gemenskap vänner emellan? 
  • Anonym (Suck)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:49:57 följande:
    Det handlar inte om gråskalor, utan om att kunna konkretisera. Det är bara du som inte kan förklara. Känslor går också att förklara, och ska man hårddra det handlar kärlek om vilka substanser som aktiveras av hjärnan.

Nu har inte det direkt bara med kärlek att göra, men dopamin är ett bra exempel på en konkret förklaring varför man känner sig glad eller befinner sig i ett rus. Men folk som bara går på känslor, och som kanske är oförmögna att uttrycka sig konkret, förstår inte det.

Jag skrev ovan att det har med hormoner att göra. Men du läser ju tråden selektivt och med en extrem bild av vad du förväntar dig i svar och hur du ska gå till mothugg gör stt provocera.

Något gör ju att substanser aktiveras för den person man vill ha som partner och inte bara som vän. Sen om det är en kvinna eller man är en annan sak. Men jag har i min partner  både en diskussionsparner, någon som får mig att skratta, attraktion som är ömsesidig och någon som jag blir trygg av och kan uttrycka alla känslor inför. Dessutom någon jag velat blsnda mina gener med för avkomma. Hos mina vänner har jag ingen som uppfyller alla de boxarna.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Suck) skrev 2023-11-28 10:59:36 följande:

Jag skrev ovan att det har med hormoner att göra. Men du läser ju tråden selektivt och med en extrem bild av vad du förväntar dig i svar och hur du ska gå till mothugg gör stt provocera.

Något gör ju att substanser aktiveras för den person man vill ha som partner och inte bara som vän. Sen om det är en kvinna eller man är en annan sak. Men jag har i min partner  både en diskussionsparner, någon som får mig att skratta, attraktion som är ömsesidig och någon som jag blir trygg av och kan uttrycka alla känslor inför. Dessutom någon jag velat blsnda mina gener med för avkomma. Hos mina vänner har jag ingen som uppfyller alla de boxarna.

för att provocera*
  • Sk007

Om känslor inte räknas, då kan ts ha sex med sina vänner. Därmed är det fastslaget att en eventuell partner tillför ingenting som inte en kompis kan ordna.

• Karl Alexander
    Sk007 skrev 2023-11-28 11:01:51 följande:

Om känslor inte räknas, då kan ts ha sex med sina vänner. Därmed är det fastslaget att en eventuell partner tillför ingenting som inte en kompis kan ordna.

Du blir inte sexuellt attraherad av en vän.
  • Tukt
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 11:03:09 följande:
    Jo, det kan man allt bli.
  • Sk007
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 11:03:09 följande:
    Vad menar du att attraktion är?
    Vad har attraktion med saken att göra?
    Du kan ha sex med en vän.
Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?