Anonym (Man delar på glädje och sorg!) skrev 2023-11-28 10:33:49 följande:
Ja du vad tillför en partner?
Jag var singel att bra tag när andra runt mig levde i hop med en partner.
Jag har många goda vänner, några sen jag var liten, min bästa vän sen vi var 4 år.
Så vänner betyder mycket för mig men sen träffade jag min man.
Nu är vi gifta och har 2 barn. Ingen vet om det håller i all evighet men som det känns nu älskar jag honom och vårt liv.
Vi är en familj och delar vardag och helg. Vi delar stressiga morgnar med barnen, vi delar mysiga middagar med vänner, vi delar högtider tillsammans med släktingar. Han är samtidigt min vän som jag delar mina innersta tankar med, som jag kan vara ledsen. arg, glad trött, skratta med osv.
Jag kan göra mycket med mina vänner också men jag lever ju inte vardagsliv med dom, med min man blir det som sagt allt ifrån morgon till kväll, vi pratar om vad som händer dagligen på jobb, med barnen, vid diskuterar vad som sänds på nyheterna och vad som händer dagligen.
Vi åker med våra barn på aktiviteter, vi delar på att gå upp tidigt för att ett barn ska iväg men det är just någon att dela familjelivet med.
Bägge pluggade länge, reste, levde singelliv men sen hittade vi varandra och ville leva i hop som familj.
Men jag känner också att attraktion, jag ger mitt innersta till honom och han till mig, vi delar på vår kärlek till våra barn, både när vi har roligt i hop och myser med barnen till när något barn är argt eller trött, vi ser våra barn utvecklas och växa upp. Vi är en enhet en familj.
Men jag levde som singel när vänner skaffade familj, nu har några skilt sig en del har hittat ny partner en del lever själva med sina barn osv.
Alla lever olika liv och en del vill inte leva familjeliv, en trivs som singlar och har många vänner, en del är ofrivilligt singlar, några lever med en partner men vill inte har barn osv några har utflugna barn och lever igen på ett sätt som man gjorde innan barn.
Inget är fel eller rätt, man väljer själv om det inte är så att man är ofrivilligt ensam och längtar efter en partner att dela livet med.
Men jag som provat både älskar mitt liv som det är nu, min man som jag delar det mesta med och lever i hop med till skillnad ifrån vänner, men mina vänner betyder jättemycket för mig, men min man är också min vän men också min älskare och pappa vill mina barn som betyder mest i hela världen.
Min man och barn, syskon och föräldrar och övrig släkt, vänner m fl kompletterar varandra som gör att jag känner att jag har fina människor runt mig även när den tråkiga vardagen tar över eller när tragiska saker händer i livet.
Min man och jag stöttar varandra i livet men det gör ju våra vänner också, det ena utesluter ju inte det andra utan kompletterar varandra.
Men till frågan vad en partner tillför, det är en person som jag älskar och förgyller mitt liv, som faktiskt bidrar till kärlek i mitt liv.
Du frågade om vad kvinnor tillför men frågan blir ju samma om man frågar vad män tillför i en relation.
Min man skulle skriva ungefär samma som mig om vårt förhållande, det är så han beskriver vårt gemensamma liv.
Men alla vill inte leva som vi gör i förhållande, en partner att leva i hop med eller vara tillsammans med är ju inte för alla, vill man inte väljer man bort det, alla lever som dom vill, dom enda det är synd om är dom som är ofrivilligt singlar.
Men om man känner att man måste fråga om vad en partner tillför så kanske inte partnerskap passar en som det inte gör för alla eller så har man inte träffat en person som man känner så starkt för att man kan tänka vad en partner kan tillföra i ens liv.
Men de flesta känner nog någon gång i livet att partnerskap betyder mycket och tillför en hel del, det allra största kanske dvs Kärlek!
Wall of text med massa flum. Var konkret, tack.