Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Exakt vad tillför kvinnor i relationer?

Skillnaden på min partner och mina nära vänner är att jag är attraherad av min partner. Han gör mig lycklig genom att existera, när jag är med honom blir jag välmående på ett annat vis än jag blir med vänner.

Sen tycker jag det är trevligt att umgås med vänner med men jag är inte attraherad  av dem så lyckokänslorna är annorlunda..

Jag är inte biolog men jag skulle kunna sätta en slant på att det har med hormoner att göra, de olika typerna av välmående.

• Anonym (Suck)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:10:52 följande:
    Vad menar du med närhet? En vän kan bidra med gemenskap.
    Gemenskap ja, men det är en annan typ än en partner ger dig.

Jag kryper inte upp i soffan bredvid en vän och får en kram en halv film. Gör du?
  • Anonym (Suck)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:15:33 följande:
    Ja, fysisk intimitet är unikt för kvinnor. Det kan inte vänner erbjuda.
    Anonym (Suck) skrev 2023-11-28 10:13:55 följande:

Skillnaden på min partner och mina nära vänner är att jag är attraherad av min partner. Han gör mig lycklig genom att existera, när jag är med honom blir jag välmående på ett annat vis än jag blir med vänner.

Sen tycker jag det är trevligt att umgås med vänner med men jag är inte attraherad  av dem så lyckokänslorna är annorlunda..

Jag är inte biolog men jag skulle kunna sätta en slant på att det har med hormoner att göra, de olika typerna av välmående.

Absolut, fysisk attraktion är unikt för kvinnor. Men det skrev jag redan i TS.

Fysisk attraktion är ju unikt för den man älskar snarare, oavsett hur paret ser ut.

Men det är väl just det att finns ömsesidig fysisk attraktion och mental stimulans pch humor i samma person som trumfar att bara ha vänner.

Sen kan jag ha vänner med men de ger mig inte allt i samma individ liksom.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (hyr) skrev 2023-11-28 10:18:08 följande:
    Det hsr ju folk försökt svara på. läs tråden.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Man delar på glädje och sorg!) skrev 2023-11-28 10:33:49 följande:

Ja du vad tillför en partner?

Jag var singel att bra tag när andra runt mig levde i hop med en partner.
    Jag har många goda vänner, några sen jag var liten, min bästa vän sen vi var 4 år.
    Så vänner betyder mycket för mig men sen träffade jag min man.
    Nu är vi gifta och har 2 barn. Ingen vet om det håller i all evighet men som det känns nu älskar jag honom och vårt liv.
    Vi är en familj och delar vardag och helg. Vi delar stressiga morgnar med barnen, vi delar mysiga middagar med vänner, vi delar högtider tillsammans med släktingar. Han är samtidigt min vän som jag delar mina innersta tankar med, som jag kan vara ledsen. arg, glad trött, skratta med osv.
    Jag kan göra mycket med mina vänner också men jag lever ju inte vardagsliv med dom, med min man blir det som sagt allt ifrån morgon till kväll, vi pratar om vad som händer dagligen på jobb, med barnen, vid diskuterar vad som sänds på nyheterna och vad som händer dagligen.
    Vi åker med våra barn på aktiviteter, vi delar på att gå upp tidigt för att ett barn ska iväg men det är just någon att dela familjelivet med.
    Bägge pluggade länge, reste, levde singelliv men sen hittade vi varandra och ville leva i hop som familj. 
    Men jag känner också att attraktion, jag ger mitt innersta till honom och han till mig, vi delar på vår kärlek till våra barn, både när vi har roligt i hop och myser med barnen till när något barn är argt eller trött, vi ser våra barn utvecklas och växa upp. Vi är en enhet en familj.

Men jag levde som singel när vänner skaffade familj, nu har några skilt sig en del har hittat ny partner en del lever själva med sina barn osv.
    Alla lever olika liv och en del vill inte leva familjeliv, en trivs som singlar och har många vänner, en del är ofrivilligt singlar, några lever med en partner men vill inte har barn osv några har utflugna barn och lever igen på ett sätt som man gjorde innan barn.
    Inget är fel eller rätt, man väljer själv om det inte är så att man är ofrivilligt  ensam och längtar efter en partner att dela livet med.

Men jag som provat både älskar mitt liv som det är nu, min man som jag delar det mesta med och lever i hop med till skillnad ifrån vänner, men mina vänner betyder jättemycket för mig, men min man är också min vän men också min älskare och pappa vill mina barn som betyder mest i hela världen.
    Min man och barn, syskon och föräldrar och övrig släkt,  vänner m fl kompletterar varandra som gör att jag känner att jag har fina människor runt mig även när den tråkiga vardagen tar över eller när tragiska saker händer i livet.
    Min man och jag stöttar varandra i livet men det gör ju våra vänner också, det ena utesluter ju inte det andra utan kompletterar varandra.

Men till frågan vad en partner tillför, det är en person som jag älskar och förgyller mitt liv, som faktiskt bidrar till kärlek i mitt liv.

Du frågade om vad kvinnor tillför men frågan blir ju samma om man frågar vad män tillför i en relation.
    Min man skulle skriva ungefär samma som mig om vårt förhållande, det är så han beskriver vårt gemensamma liv.

Men alla vill inte leva som vi gör i förhållande, en partner att leva i hop med eller vara tillsammans med är ju inte för alla, vill man inte väljer man bort det, alla lever som dom vill, dom enda det är synd om är dom som är ofrivilligt singlar.

Men om man känner att man måste fråga om vad en partner tillför så kanske inte partnerskap passar en  som det inte gör för alla eller så har man inte träffat en person som man känner så starkt för att man kan tänka vad en partner kan tillföra i ens liv. 
    Men de flesta känner nog någon gång i livet att partnerskap betyder mycket och tillför en hel del, det allra största kanske dvs Kärlek!

Exakt detta!
  • Anonym (Suck)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:38:25 följande:
    Wall of text med massa flum. Var konkret, tack.
    Personen är konkret. om du inte kan ta in vad hon skriver kanske du faktiskt har någon diagnos eller svårt med stt ta in känslor allmänt? Du söket logik i något som är hormonellt och känslostyrt och det kommer aldrig ge dig några svar.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (hyr) skrev 2023-11-28 10:35:35 följande:
    Detsamma som män, för personen de älskar.
  • Anonym (Suck)
    Tukt skrev 2023-11-28 10:17:00 följande:

Kan tycka det är bra att ifrågasätta normer och hur vi lever. Det finns ju inget som säger att vi blir lyckliga av att följa gamla relationsmönster.
    Å andra sidan, om man heller inte förstår att allt i en relation är inte sådant som går att spalta upp och konkretisera, så är man nog heller inte själv ämnad för relationer. Och då är det ju bra om det inte finns så mycket tvingande normer om hur en ska leva.

Detta - allt går inte att skapa konkreta listor på mer än vad som beskrivits i tråden. Det är ju som att försöka förklara varför någon får känslor för person A men inte person B.
  • Anonym (Suck)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:42:45 följande:
    Känslor är motsatsen till konkret fakta. Att jiddra massa om "vi fungerar som ett team" eller "vår familj är som en enhet" är inte att konkretisera.

Det kanske är ni som har diagnoser som inte kan uttrycka er i annat än flumkänslor.
    Som sagt, det är okej att du inte kan ta in det eller acceptera att allt inte går att få så svartvitt som du vill. Men det är så det är, oavsett hur du tycker om det.

En oartner, oavsett kön, ger helt enkelt allt i samma person på ett vis en vän inte gör.  En vän ger en del.
  • Anonym (Suck)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:49:57 följande:
    Det handlar inte om gråskalor, utan om att kunna konkretisera. Det är bara du som inte kan förklara. Känslor går också att förklara, och ska man hårddra det handlar kärlek om vilka substanser som aktiveras av hjärnan.

Nu har inte det direkt bara med kärlek att göra, men dopamin är ett bra exempel på en konkret förklaring varför man känner sig glad eller befinner sig i ett rus. Men folk som bara går på känslor, och som kanske är oförmögna att uttrycka sig konkret, förstår inte det.

Jag skrev ovan att det har med hormoner att göra. Men du läser ju tråden selektivt och med en extrem bild av vad du förväntar dig i svar och hur du ska gå till mothugg gör stt provocera.

Något gör ju att substanser aktiveras för den person man vill ha som partner och inte bara som vän. Sen om det är en kvinna eller man är en annan sak. Men jag har i min partner  både en diskussionsparner, någon som får mig att skratta, attraktion som är ömsesidig och någon som jag blir trygg av och kan uttrycka alla känslor inför. Dessutom någon jag velat blsnda mina gener med för avkomma. Hos mina vänner har jag ingen som uppfyller alla de boxarna.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Suck) skrev 2023-11-28 10:59:36 följande:

Jag skrev ovan att det har med hormoner att göra. Men du läser ju tråden selektivt och med en extrem bild av vad du förväntar dig i svar och hur du ska gå till mothugg gör stt provocera.

Något gör ju att substanser aktiveras för den person man vill ha som partner och inte bara som vän. Sen om det är en kvinna eller man är en annan sak. Men jag har i min partner  både en diskussionsparner, någon som får mig att skratta, attraktion som är ömsesidig och någon som jag blir trygg av och kan uttrycka alla känslor inför. Dessutom någon jag velat blsnda mina gener med för avkomma. Hos mina vänner har jag ingen som uppfyller alla de boxarna.

för att provocera*
  • Anonym (Suck)

Noterar  att TS enbart svarar på inlägg som gör att han kan återupprepa jag  sig, och inte tar en vettig diskussion.

• Anonym (Suck)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 12:34:32 följande:
    Jag har fortfarande inte sett ett enda konkret argument för hur kvinnor duger till något annat än fysisk närhet och sex. Det är mycket flum, mycket anklagelser, mycket gissningar, lite konkreta exempel.
    Du ser det du vill se. Det gör det inte till sant.
Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?