• Karl Alexander

Exakt vad tillför kvinnor i relationer?

Hade ett intressant samtal om detta med en arbetskollega nyligen. Trots att vi chattade i fyra timmar kunde hon inte svara på konkret vad kvinnor tillför i en relation.

Hennes initiala svar var att de tillför ömhet och värme. Det lät ju ganska flummigt tyckte jag, så jag bad henne utveckla. Det kunde hon inte.

Städning? Jag städar själv.
    Matlagning? Jag lagar min egen mat.
    Tvätt? Det fixar ju tvättmaskinen (haha).
    Pengar? Jag har redan så jag klarar mig.
    Någon att prata med? Jag har familj och vänner.

Försök komma på något konkret, inget flum, som kvinnor tillför i en relation.

Det enda jag kan komma är fysisk intimitet och sex. Allt annat kan man fixa själv eller genom vänner och familj.

• Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?
  • Anonym (Arnold)
    Anonym (Oerfarenhet?) skrev 2023-11-29 14:49:18 följande:

Till #116
    Hoppas att du sätter ER BÅDA lika mycket i fokus som hon gör.
    Min erfarenhet är att män ofta är så nöjda med att det är kvinnan som är den som känslomässigt bryr sig och är mån om att vårda relationen och andra relationer runt omkring. Det är oftast kvinnor som hör av sig till vänner och ordnar så att man kan träffas parvis. Det är oftast kvinnor som kommer ihåg födelsedagar och gratulerar.
    Men om ni båda fungerar på det sättet, är det bara att gratulera..

Naturligtvis gör vi det. Annars hade jag inte förlovat mig med henne.
  • Anonym (J)
    Anonym (Arnold) skrev 2023-11-29 14:35:31 följande:
    Svenskor är oftast självgående och bra i sängen, vilket ju är bra. Men de är lite för självcentrerade. De sätter sig själva i centrum av relationen för mycket att det ska hålla i längden. De "glömmer" att man faktiskt är två i en relation. Det är min erfarenhet från relationer med svenskor. Nu är jag förlovad med en italienska sen två år och hon är lika självdriven som vilken svenska som helst, men hon sätter OSS i fokus. Det är VI hela tiden. Hon ser oss som ett lag och är mycket mån om att vi båda mår bra. Det kan vara en kulturfråga eftersom hon är från ett land där familjen har en mycket stark central ställning i samhället och hon ser oss som en familj. Men hursom. Det är inte svårt att lägga ner ner all energi och hjärta i en relation med en sån tjej. Att hon även bejakar hennes kvinnlighet till 100% och är stolt över att vara en kvinna (och visar det fullt ut) gör inte saken sämre. Tills skillnad mot svenskor, men det är ett annat ämne.
    Med tanke på Italiens låga siffror för barnafödande, så skulle inte jag säga att familjen har en stark ställning. Tvärtom. Många väljer bort barn. 
  • Anonym (Arnold)
    Anonym (J) skrev 2023-11-29 19:43:42 följande:
    Med tanke på Italiens låga siffror för barnafödande, så skulle inte jag säga att familjen har en stark ställning. Tvärtom. Många väljer bort barn. 
    Italien har låg nativitet. Det stämmer. Jag skulle kanske ha använt och släkt istället för familj. Där missar man inte släktingars födelsedagar. Åtminstone inte i Mirellas släkt. Jag har varit på fler släktmiddagar i hennes familj än i min egen trots att vi bara har varit ihop i fyra år, hahaha!! Men det är alltid fantastiskt trevligt och italienarna kan verkligen detta med mat.
  • Kotti

Du drar inte i handbromsen vad gäller generaliseringar men då kan jag passande nog svara dig med en annan generalisering. Italien är ett land med en annan typ av machismo. Det skiljer sig åt ganska mycket. I Italien har de haft en galning som president. I Italien uppfanns tutt-tv. I Italien är det mycket svårare att vara kvinna än här. Sexismen är närvarande på ett annat sätt. 

jag upplever f ö att oerhört många svenskor är typiskt feminina. För att inte säga den överväldigande majoriteten. 

Ha en fin dag! Have a nice day!
  • Anonym (A)
    Anonym (Oerfarenhet?) skrev 2023-11-29 14:49:18 följande:

Till #116
    Hoppas att du sätter ER BÅDA lika mycket i fokus som hon gör.
    Min erfarenhet är att män ofta är så nöjda med att det är kvinnan som är den som känslomässigt bryr sig och är mån om att vårda relationen och andra relationer runt omkring. Det är oftast kvinnor som hör av sig till vänner och ordnar så att man kan träffas parvis. Det är oftast kvinnor som kommer ihåg födelsedagar och gratulerar.
    Men om ni båda fungerar på det sättet, är det bara att gratulera..

Håller med
  • Anonym (Trixan)

Om mannen vill ha barn kanske det kan vara bra med en livmoder?

................tänker........

Nä just det. Man kan ju adoptera eller använda en surrogat.

............hm......

Du har rätt. Vi kvinnor tillför inte nåt i en relation och som du själv skrev tidigare, ni män tillför inte heller nåt till en relation. Vill vi relationer så får vi väl ha det ändå tänker jag.

Oops! Förlåt om jag lät för flummig Hjärta

• Anonym (Hanna)

Det går ju även att vända på frågan. Vad exakt tillför män i en relation?

• Kotti
    Anonym (Hanna) skrev 2023-11-30 09:37:36 följande:

Det går ju även att vända på frågan. Vad exakt tillför män i en relation?

Exakt!
    Frågeställningen är så himla konstig. Liksom, vad tillför en annan människa i en relation överhuvudtaget? Drömmer
    Ha en fin dag! Have a nice day!
  • Anonym (Oerfarenhet…)

Till #123
    Vad har du och kanske även några andra i den här tråden för IQ?
    Varför tror ni människor är tillsammans? Tror ni människor är tillsammans utan att få ut nånting av samvaron? Om ni nu har några vänner, varför umgås ni? För att det inte tillför nånting och att det är otroligt tråkigt och meningslöst att umgås??😳

Som ni resonerar borde alla människor vara eremiter och hålla sig för sig själva. Eller hur? Vi människor tillför ju inte varandra nåt??

• Anonym (Bliven)

Jag är tillsammans med min fru för att hon klipper gräsmattan.

är det rätt svar?

• Anonym (Oerfarenhet…)

Till #129
    Då är du en riktig skitstövel med IQ fiskmås. Har du sagt till din fru att det är därför du är med henne?

• Tukt
    Anonym (Oerfarenhet?) skrev 2023-11-30 16:02:07 följande:

Till #129
    Då är du en riktig skitstövel med IQ fiskmås. Har du sagt till din fru att det är därför du är med henne?

Det här är ju en tråd som redan från start ballat ur. Därför är också rätt många skämtsamma och ironiska. Så ta inte allt som skrivs så bokstavligt. Bar ett tips i all vänlighet. 
Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?