• Anonym (Monokärlek)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Hade en diskussion nyligen med några bekanta där de flesta varit ihop med en och samma partner mellan 20- 40. Det visade sig att alla haft otrohetsproblematik och haft några ordentliga kriser i förhållandet där de varit nära att separera. Flera hade även blivit förälskade i andra och sårat sina respektive.

Jag också läst en del biografier av kända personer och radarpar som utifrån  sett verkat så lyckliga men alla tampats med otrohetsproblematik.

Tror ni det finns några som varit ihop 20-30-40 år som klarat sig och inte frestats att prassla lite vid sidan?

• Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?
  • Anonym (toodiloo)
    Tyra myra skrev 2023-10-17 15:37:42 följande:
    Precis så Glad
    Det finns ingenting som säger att ett fungerande samliv måste inkludera sex. Det är så mycket annat, närhet, gemensamma intressen, vänskap mm som ingår i samlivet.

Tyvärr verkar det som om man här stirrar sig blind på den rent sexuella biten som kanske är viktigast i början av relationen. Efter 25 år är den delen mindre viktig och de andra delarna blir viktigare. 

Jag tror att man många gånger skyller på att det sexuella samlivet inte fungerar när det i realiteten är de andra delarna som falerar. Närhet och intimitet behöver inte inbära sex.   
    Jag tycker att du snarare bygger på MYTEN om att otrohet alltid skulle bero på problem i relationen där du bara byter ut ena myten mot den andra, sex mot närhet. Faktum är att folk oftast verkar vara otrogna bara för att de kände för det, för ombyte, spänning, etc... otrohet förekommer i både bra och dåliga relationer.

Det spelar liksom ingen roll om man har problem med sexlivet eller närheten det är ÄNDÅ inte ett måste att man då bara måste ge sig ut och knulla första bästa person man anser kan förse en med det. Det finns ALLTID bättre sätt att hantera missnöje på. Och väljer man medvetet otrohet framför andra alternativ så kan man ju inte skylla det på "relationen", sina egna val ansvarar man ju alltid till 100% helt själv. Det kan man inte skylla på någon annan, inte ens delvist.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (IF) skrev 2023-10-17 15:47:39 följande:
    Tro vad du vill Drömmer
    Till skillnad från dig så föredrar jag att baserar mina åsikter på FAKTA, så du kan fortsätta tro vad du vill men det är ändå falskt. 
  • Anonym (IF)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-17 15:54:13 följande:
    Till skillnad från dig så föredrar jag att baserar mina åsikter på FAKTA, så du kan fortsätta tro vad du vill men det är ändå falskt. 
    Mmm, visst Flört
  • Tyra myra
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-17 15:52:19 följande:
    Jag tycker att du snarare bygger på MYTEN om att otrohet alltid skulle bero på problem i relationen där du bara byter ut ena myten mot den andra, sex mot närhet. Faktum är att folk oftast verkar vara otrogna bara för att de kände för det, för ombyte, spänning, etc... otrohet förekommer i både bra och dåliga relationer.

Det spelar liksom ingen roll om man har problem med sexlivet eller närheten det är ÄNDÅ inte ett måste att man då bara måste ge sig ut och knulla första bästa person man anser kan förse en med det. Det finns ALLTID bättre sätt att hantera missnöje på. Och väljer man medvetet otrohet framför andra alternativ så kan man ju inte skylla det på "relationen", sina egna val ansvarar man ju alltid till 100% helt själv. Det kan man inte skylla på någon annan, inte ens delvist.
    Allt missnöje i relationer skapar slitningar och problem. Om du tror att detta inte påverkar valet att vara otrogen eller ej så lever du i i en drömvärld,  

Att båda parter i en relation måste anstränga sig för att ha ett gott samliv kanske inte känns så lockande för dig men det är faktiskt vad som krävs.
  • Anonym (Ung älskarinna)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-17 15:52:19 följande:

Av de äldre män jag varit med och som nämnt nåt om sitt förhållande har mer eller mindre alla något problem i relationen, typ lever i ett sexlöst förhållande.
  • Anonym (toodiloo)
    Tyra myra skrev 2023-10-17 16:06:56 följande:
    Allt missnöje i relationer skapar slitningar och problem. Om du tror att detta inte påverkar valet att vara otrogen eller ej så lever du i i en drömvärld,  

Att båda parter i en relation måste anstränga sig för att ha ett gott samliv kanske inte känns så lockande för dig men det är faktiskt vad som krävs.
    Fast all otrohet beror ju som sagt inte på missnöje i relationen. Otrohet förekommer i både bra och dåliga relationer. Varför repeterar du bara samma sak igen?

Ja OM det öht förekommer ett missnöje i relationen vilket det inte alltid gör så påverkar det såklart båda, men det betyder ju att man då genast måste vara otrogen, alla väljer ju inte att vara otrogna bara för att de känner sig missnöjda över något så bevisligen går det ju att hantera missnöje på andra sätt än otrohet.

Att båda parter måste anstränga sig för att ha ett gott samliv håller jag med om men till skillnad från dig tycker jag att båda partner även måste anstränga sig för att lösa eventuella problem i relationen på ett värdigt sätt inte genom att vara otrogen.

Vad får dig att tro att bara för att man inte tycker det är ok att svika och så fort man får problem i relationen så betyder det per automatik att man inte anser att båda måste anstränga sig i relationen? 
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Ung älskarinna) skrev 2023-10-17 16:21:05 följande:
    Av de äldre män jag varit med och som nämnt nåt om sitt förhållande har mer eller mindre alla något problem i relationen, typ lever i ett sexlöst förhållande.
    Och du tro då på allvar att allt en snubbe som bevisligen inte har några som helst problem med att ljuga säger om sin relation är sant?
  • Anonym (On point)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-17 12:26:45 följande:
    Nja, enkäterna är det ju de otrogna människorna själva som svarat på inte deras eventuella terapeuter, och de borde väl veta varför de gör som de gör?

Det är absolut ingen fakta att alla som är otrogna söker terapi, de flesta gör nog inte det. Fakta är att otrohet förekommer i både bra och dåliga relationer så det har alltså inget med relationen att göra utan med individen att göra.

Varför är det så viktigt för dig att tro att alla som bedrar sin partner har problem i relationen?
    Fel, den enkät jag refererar till gick ut till terapeuter. Om du läser vad jag skriver så sker majoriteten av otrohet i hemlighet, som ingen utom den otrogne känner till.  Det finns därför väldigt lite forskning kring det här. Det är fakta. 

Har inte heller sagt att alla söker terapi. Däremot har enkäten besvarats av terapeuter som ger par och familjeterapi. 

Jag tror inte, jag vet att otrohet är ett problem i relationer. 

Varför vill du blunda för att otrohet har orsaker? 

Varför tror du att otrohet skulle vara ett speciellt problem?

Med ditt resonemang följer att att det inte finns något orsakssammanhang i relationer. Du tror alltså inte att vad du gör, eller hur du beter dig, inte påverkar din partner och därmed relationen.  
  • Dirtyminded
    Anonym (Ung älskarinna) skrev 2023-10-17 08:48:05 följande:
    Jag vill ju tro att jag räddat ett och annat sexlöst förhållande från skilsmässa 😅
    Säg till om du är sugen på att rädda ett till! Flört
    Ha ha, var ju TVUNGEN! Drömmer
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-17 16:56:30 följande:
    Fel, den enkät jag refererar till gick ut till terapeuter. Om du läser vad jag skriver så sker majoriteten av otrohet i hemlighet, som ingen utom den otrogne känner till.  Det finns därför väldigt lite forskning kring det här. Det är fakta. 

Har inte heller sagt att alla söker terapi. Däremot har enkäten besvarats av terapeuter som ger par och familjeterapi. 

Jag tror inte, jag vet att otrohet är ett problem i relationer. 

Varför vill du blunda för att otrohet har orsaker? 

Varför tror du att otrohet skulle vara ett speciellt problem?

Med ditt resonemang följer att att det inte finns något orsakssammanhang i relationer. Du tror alltså inte att vad du gör, eller hur du beter dig, inte påverkar din partner och därmed relationen.  
    Men gösses vilka konstiga argument.

Enkäter görs INTE av den som blir bedragen, och de som svarar är oftast anonyma, man behöver inte skriva "Hej mitt namn är Lennart Eriksson, personnummer xxxxxx, adress och telefonnummer när man svarar, statistik bygger på antal människor inte identitet. Hela syftet är att få veta hur många som gör si eller så, inte VEM som gör si eller så.

Ja precis, just den enkäten du pratar om handlar om just de människor som faktiskt sökt hjälp men det speglar ju bara dem som sökt hjälp inte ALLA som är otrogna. Så då kan man ju inte påstå att ALLA som är otrogna har problem i relationen.

Ja otrohet orsakar problem i relationen, men det vi pratar om nu är ANLEDNINGEN till otrohet inte om otrohet ORSAKAR problem i relationen, dvs två helt olika saker. Ditt argument är som att påstå att få en yxa i huvudet orsakar huvudverk, ja det gör det säkerligen, men det betyder ju inte att alla som har huvudverk har det pga en yxa i huvudet.

Jag blundar inte, för otrohet förekommer som sagt i både bra och dåliga relationer, och alla som är missnöjda över något i sin relation är ju inte otrogna. Den som blundar är snarare du som tror att otrohet baaaaaara förekommer om man har problem i relationer. Varför är det så viktig för dig att tro det?

Mitt resonemang gör skillnad på att känna sig missnöjd över något och hur man sen hanterar sitt missnöje, och bevisas av att alla inte hanterar missnöje på samma sätt. Alla är ju inte otrogna när de blir missnöjda. Ditt irrationella resonemang bygger på att det bara finns ett sätt att hantera missnöje på och så fort någon är missnöjd så kommer otroheten per automatik, som någon slags naturlag och så är det inte, otrohet är ett VAL inte en automatisk konsekvens.
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?