• Anonym (Monokärlek)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Hade en diskussion nyligen med några bekanta där de flesta varit ihop med en och samma partner mellan 20- 40. Det visade sig att alla haft otrohetsproblematik och haft några ordentliga kriser i förhållandet där de varit nära att separera. Flera hade även blivit förälskade i andra och sårat sina respektive.

Jag också läst en del biografier av kända personer och radarpar som utifrån  sett verkat så lyckliga men alla tampats med otrohetsproblematik.

Tror ni det finns några som varit ihop 20-30-40 år som klarat sig och inte frestats att prassla lite vid sidan?

• Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?
  • Lortgroda
    Akroterion skrev 2023-10-16 15:58:01 följande:

Vi har int, eller åtminstone inte jag, varit otrogna. Däremot har vi swingar lite tillsammans. Det har verkligen fått oss båda att verkligen uppskatta varandra, men också skapat en gnista i vårt sexliv.
    Vi har inte haft någon kris på något vis, men alltid pratat och i perioder av nedåtgående trend så har vi snabbt ?korrigerat kursen?. Tagit en helg på något hotell, åkt på spa, rest iväg, bara köpt någon present och umgåtts. Lagat mat tillsammans, öppnat en extra flaska Champagne?.och vips så är närheten, känslan, sexigheten tillbaka. Vi håller oss båda i god form med sund kost och träning. Det är definitivt något vi gör för oss själva, men också för den andre parten i sufte att vara attraktiv.

Osvsett vilken metod man väljer så behöver man bry sig om och vårda sin relation.

Så gott och få se lite sunda rationella människor mellan varven. All lycka till er. Kram och hej. 
  • Anonym (On point)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-16 18:34:06 följande:
    Nja, det beror på vem man pratar om, de som själva håller på med sånt vill väldigt gärna tro att det är något alla gör för att normalisera det. Att känna sig som ett rövhål bland jättemånga är ju bättre än att känna sig som enda rövhålet i rummet Flört

Dessvärre verkar ett bra samliv inte vara ett speciellt effektivt vaccin mot otrohet eftersom de enkäter som gjorts, bla VM visar att den absolut vanligaste anledningen med råge verkar vara "ombyte och spänning" och problem i relationen, som tex dåligt sexliv kom en bit ner i listan. Så folk verkar helt enkelt vara otrogna oavsett hur bra eller dåligt de har det sin sin relation och sexliv.

Däremot verkar många vilja tro att otrohet alltid eller oftast beror på problem i relationen, kanske vill många bara inte tro att folk kan vara så falska och egoistiska att de bedrar sin partner bara för att de känner för det utan vill gärna tro att folk bara gör så av en "god anledning"?
    Jag presenterar de fakta som finns. Tyvärr finns det inga bra undersökningar om detta. Det närmaste man kan komma är enkäter där terapeuter ger sina erfarenheter. Den undersökning du hänvisar till är diskutabel. Eftersom dr allra flesta otroheter aldrig uppdagas kan vi inte säga så mycket om orsaken.

De fakta vi har är de som söker terapeutisk hjälp.

Oavsett vad de beror på så är relationer med ett aktivt samliv lyckligare och lycka borde vara något som minskar risken för otrohet.

Nu tycker jag personligen att dessa diskussioner är rätt meningslösa. Man borde nog fundera mera på hur vi integrerar med varandra och hur vi uppfyller varandras förväntningar i en relation.
  • Anonym (jag)
    Tecum skrev 2023-10-16 19:11:06 följande:
    Jag tror inte att en enkät på VM är särskilt tillförlitlig, det är en speciell kategori personer där som aktivt försöker vara otrogna. Den vanligaste typen av otrohet är väl "tillfället gör tjuven", fest, fylla, frestelser, man planerar inte otroheten utan låter det hända när tillfället dyker upp. Och där tror jag definitivt att risken ökar betydligt om relationen är dålig eller samlivet gått i stå.

Dessutom finns det statistik som visar att relationer med ett aktivt samliv håller längre, har färre kriser och färre otroheter. Helt logiskt!
    Jag håller med om att risken nog är större att falla för frestelsen att vara otrogen om sexlivet är dåligt. Dock tror jag att bristen på sex ofta är ett symtom på andra problem i relationen, så orsakerna till otrohet är antagligen mer komplexa än att det bara saknas sex.
  • Anonym (Monokärlek)
    Anonym (Monogam) skrev 2023-10-16 21:52:08 följande:
    Nej, det där tror jag inte alls är representativt, vad har du för väninnor egentligen? Att bli förälskad är väl en sak, vi har ju klassikern Kollegan som man ibland ser trådar om. Men att bli förälskad är en sak, att agera på känslan är något annat.

Lever man i en harmonisk relation så klarar man en förälskelse för man vet nämligen att den känslan går över om man inte göder den.
    Jag skrev inte "väninnor" specifikt nånstans. Detta var en mixad sammankomst,  både kollegor och vänner och mycket ärliga samtal om sex och samlevnad och relationella erfarenheter.

Det ligger nog mycket i det, men tyvärr är det nog ganska sällsynt med såna harmoniska relationer som står stadiga genom allt som livet bjuder. Otrohet verkar reltivt vanligt och mer bland män generellt som tar steget, även om det ökat bland kvinnor senaste decennierna.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Monokärlek) skrev 2023-10-16 23:34:46 följande:
    Jag skrev inte "väninnor" specifikt nånstans. Detta var en mixad sammankomst,  både kollegor och vänner och mycket ärliga samtal om sex och samlevnad och relationella erfarenheter.

Det ligger nog mycket i det, men tyvärr är det nog ganska sällsynt med såna harmoniska relationer som står stadiga genom allt som livet bjuder. Otrohet verkar reltivt vanligt och mer bland män generellt som tar steget, även om det ökat bland kvinnor senaste decennierna.
    Ja. Frestelserna kan ju vara outstanding i en ny miljö, eller hur? När livet bjuder på en sådan fantastisk artrikedom. 
  • Anonym (A)
    Tecum skrev 2023-10-16 17:49:03 följande:

Du bör kanske se över ditt umgänge snarare än att dra slutsatser om att "alla har..." För dina vänner pratar nämligen i nattmössan (eller snarare i egen sak och vill normalisera sitt unkna beteende). Det finns nämligen massor av par som varit tillsamman betydligt mer är 20+ utan att ha varit otrogna. Jag och min fru är ett exempel, vi har varit ihop 41 år utan otrohet.

Så det handlar alltså inte om tiden utan personerna och dina vänner verkar inte vara mycket att hänga i julgran...

Håller med
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (A) skrev 2023-10-16 23:55:04 följande:
    Håller med
    Intressant. Synnerligen intressant. 
  • Anonym (XXX)

Klart att det finns, men däremot tror jag inte att det beror på att de är så mycket finare människor än andra. Utan snarare om att de inte har haft så många tillfällen - med attraktiva personer, menar jag då.

Om man tittar på Hollywood-skådespelarna under filmens guldålder t.ex. - då moralen var mycket hög i samhället i allmänhet - så kn*ullade de ändå runt som kaniner. De kunde för att de var attraktiva människor omgivna av attraktiva människor av båda könen, och de hade oändliga möjligheter att träffas under filminspelningar samt på partyn, samt att vara ensamma med varandra utan att frun/mannen kunde kontrollera det. I och med de oregelbundna arbetstiderna, turnéerna, filminspelningarna på andra locations - dit man reste utan sin fru/man och bodde på hotell med alla de andra tjusiga skådespelarna, etc..

Jämför detta med en verkstadsarbetare, som inte har några kvinnliga arbetskamrater utom Rut, 62 år, som sköter bokföringen och telefonväxeln. Han tar 7:30-bussen till jobbet varje dag och kommer hem med 17:20-bussen. Då har frun middagen klar på bordet och barnen väntar otåligt på att pappa ska komma hem. Om han kommer hem 15 minuter senare, frågar frun och barnen var han har varit.

Familjen umgås ensamma kvällar och helger, de har inga vänner, ingen går någonstans ensam utom möjligen till kiosken. Mannen har heller inte ett sådant utseende, att det inbjuder en kvinna som åker på samma buss, eller någon av grannfruarna, att försöka ta kontakt med honom. Och händer det någon enstaka gång, så är det en kvinna som är ännu fulare än vad frun har blivit med tiden och lite konstig. 

• Anonym (Monogam)
    Anonym (Monokärlek) skrev 2023-10-16 23:34:46 följande:

Hm ok. Är det kanske en generationsfråga? Vi är ett gäng som lärde känna varandra i tonåren, skulle nog beskriva parrelationerna som högst stabila och harmoniska. Då har de flesta varit gifta i +20 år, många träffades när de var runt 30 och vi är 55+ idag.

Skulle själv aldrig prata om så privata saker med kollegor så jag bara antog att ni var ett kompisgäng som känt varann länge, fel av mig. Kanske också en generationsfråga?
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?