• Anonym (Monokärlek)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Hade en diskussion nyligen med några bekanta där de flesta varit ihop med en och samma partner mellan 20- 40. Det visade sig att alla haft otrohetsproblematik och haft några ordentliga kriser i förhållandet där de varit nära att separera. Flera hade även blivit förälskade i andra och sårat sina respektive.

Jag också läst en del biografier av kända personer och radarpar som utifrån  sett verkat så lyckliga men alla tampats med otrohetsproblematik.

Tror ni det finns några som varit ihop 20-30-40 år som klarat sig och inte frestats att prassla lite vid sidan?

• Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?
  • Anonym (Ung älskarinna)
    Anonym (Monokärlek) skrev 2023-10-16 15:34:22 följande:
    Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Hade en diskussion nyligen med några bekanta där de flesta varit ihop med en och samma partner mellan 20- 40. Det visade sig att alla haft otrohetsproblematik och haft några ordentliga kriser i förhållandet där de varit nära att separera. Flera hade även blivit förälskade i andra och sårat sina respektive.

Jag också läst en del biografier av kända personer och radarpar som utifrån  sett verkat så lyckliga men alla tampats med otrohetsproblematik.

Tror ni det finns några som varit ihop 20-30-40 år som klarat sig och inte frestats att prassla lite vid sidan?

Jag vill ju tro att jag räddat ett och annat sexlöst förhållande från skilsmässa 😅
  • Agda90
    Anonym (Monokärlek) skrev 2023-10-16 21:48:54 följande:
    Hur skulle den vara formulerad istället då?

Jag har läst statistik vad jag minns flertalet gånger på precis tvärtom. Trodde faktiskt att de allra flesta i riktigt långa relationer varit otrogna någon gång. Nu är det ju inte längre så många som lyckas hålla ihop i så många år som historiskt varit vanligt. Människor tröttnar väl snabbare nu än förr, med alla möjligheter och lätt access.
    Tröttnar??

Hur var förutsättningarna förr?
    1971 avskaffade man sambeskattning. Innan dess åkte frun (brukade ju vara den som var hemma eller tjänade mindre) på att betala mer i skatt än mannen då man slog ihop inkomsterna. 
    Hade du klarat av att lämna din partner om du hade åkt på en rejäl kvarskatt t.ex. ?
    Det fanns andra saker som gjorde skilsmässor svårare förr än nu. Så chansen är ju större att fler lämnar för att de faktiskt KAN lämna.
  • Anonym (IF)

Nere i södra Europa är det vanligt med otrohet, förhållanden håller länge p g a det.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-17 03:16:11 följande:

Klart att det finns, men däremot tror jag inte att det beror på att de är så mycket finare människor än andra. Utan snarare om att de inte har haft så många tillfällen - med attraktiva personer, menar jag då.

Om man tittar på Hollywood-skådespelarna under filmens guldålder t.ex. - då moralen var mycket hög i samhället i allmänhet - så kn*ullade de ändå runt som kaniner. De kunde för att de var attraktiva människor omgivna av attraktiva människor av båda könen, och de hade oändliga möjligheter att träffas under filminspelningar samt på partyn, samt att vara ensamma med varandra utan att frun/mannen kunde kontrollera det. I och med de oregelbundna arbetstiderna, turnéerna, filminspelningarna på andra locations - dit man reste utan sin fru/man och bodde på hotell med alla de andra tjusiga skådespelarna, etc..

Jämför detta med en verkstadsarbetare, som inte har några kvinnliga arbetskamrater utom Rut, 62 år, som sköter bokföringen och telefonväxeln. Han tar 7:30-bussen till jobbet varje dag och kommer hem med 17:20-bussen. Då har frun middagen klar på bordet och barnen väntar otåligt på att pappa ska komma hem. Om han kommer hem 15 minuter senare, frågar frun och barnen var han har varit.

Familjen umgås ensamma kvällar och helger, de har inga vänner, ingen går någonstans ensam utom möjligen till kiosken. Mannen har heller inte ett sådant utseende, att det inbjuder en kvinna som åker på samma buss, eller någon av grannfruarna, att försöka ta kontakt med honom. Och händer det någon enstaka gång, så är det en kvinna som är ännu fulare än vad frun har blivit med tiden och lite konstig. 

Nej trohet/otrohet har väldigt litet att göra med personens attrktionsförutsättningar att göra. Allt handlar om din inre moral, din gränslöshet, miljön du präglats i och i vilket socialt sammanhang du befinner dig i (vem/vilka du umgås med). Vet något om saken när jag varit med och umgås med dem som männen värderar högt utifrån samhällets ställda attraktionsvariabler. Det finns omvänt dem som anses riktigt oattraktiva och som hela tiden ligger runt mer som i kompensation för en inre taskig självkänsla. Sänker kursen ytterligare på sina aktier. De obsessar väldans om trohet/otrohet ställt mot attraktiv/oattraktiv människa när en känsla av avund aktiverats. Filmindustrin är ett klent exempel i jämförelse med lärarjobb, terapeutjobb eller uppdrag inom näringslivet. I skådespelarens vardag ingår i inspelningar en fysisk och mental närhet till din motspelare som snuddar till gränslöshet. Den som du aldrig kan jämföra med det mer vardagliga. Skådespelets settings ställd till ditt mingel med dina kollegor vid kaffeautomaten eller vid fikabordet är skilda världar. Om du inte besitter en ovanligt livlig fantasi såklart. Då kan du lösa in attraktion och sex i allt. Hur gärna du än vill dra in kollegan i dina poster blir exemplet mindre relevant. Andra mer vardagliga regler kickar in i mer ordinära arbetsförhållanden. Oxå du bör väl noterat den vackra körsångerskan i gospel kören som troget lever med sin man och sina barn och tillbringar sköna helger på landet i familjens hägn. Jobbar mer än heltid och repeterar i kyrkan sin lediga tid. Är aktiv och kursar för att hålla sig och sin familj i form. Klart fler än hälften av alla kvinnor och män föredrar sin partner och lever i trohet med den som de älskar. 
  • Fjäril kär

En del svar här ser ut att vara ett slags försvarstal av den egna sunkna moralen i ett försök att rättfärdiga sin egen otrohet....  byt ut ordet otrohet till ordet alkohol så kommer saken genast i ett annat ljus... samma brandtal brukar nämligen användas av dom som vill försvara sin alkoholkonsumtion... och nu applicerbart på otrohet... 

Otrohet har på ett sätt blivit lättare i och med internet och det går att hitta alla möjliga möjligheter till att utöva otrohet. På samma sätt har tyvärr även den moraliska kompassen gått åt helvete vilse då definitionen av otrohet inte längre är självklart svart eller vit . Tack vare tillgängligheten på internet har många börjat töja ut sin kompass och tummar på det som för bara 7-10 år sedan skulle varit totalt otänkbart för dom. Man har börjat rättfärdiga sina handlingar istället för att faktiskt reflektera över dom. 

Idag har otrohet noll att göra med attraktion.. Idag är det mer tillgängligheten som styr och hur kass moral man har. 

• Anonym (toodiloo)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-16 23:05:27 följande:
    Jag presenterar de fakta som finns. Tyvärr finns det inga bra undersökningar om detta. Det närmaste man kan komma är enkäter där terapeuter ger sina erfarenheter. Den undersökning du hänvisar till är diskutabel. Eftersom dr allra flesta otroheter aldrig uppdagas kan vi inte säga så mycket om orsaken.

De fakta vi har är de som söker terapeutisk hjälp.

Oavsett vad de beror på så är relationer med ett aktivt samliv lyckligare och lycka borde vara något som minskar risken för otrohet.

Nu tycker jag personligen att dessa diskussioner är rätt meningslösa. Man borde nog fundera mera på hur vi integrerar med varandra och hur vi uppfyller varandras förväntningar i en relation.
    Nja, enkäterna är det ju de otrogna människorna själva som svarat på inte deras eventuella terapeuter, och de borde väl veta varför de gör som de gör?

Det är absolut ingen fakta att alla som är otrogna söker terapi, de flesta gör nog inte det. Fakta är att otrohet förekommer i både bra och dåliga relationer så det har alltså inget med relationen att göra utan med individen att göra.

Varför är det så viktigt för dig att tro att alla som bedrar sin partner har problem i relationen?
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (IF) skrev 2023-10-17 10:43:42 följande:

Nere i södra Europa är det vanligt med otrohet, förhållanden håller länge p g a det.

Det där är en MYT!

Den där MYTEN som otrogna människor älskar att referera till för att normalisera otrohet bygger på att folk i södra Europa (Frankike använd gärna som referens) skulle ha mer acceptans för otrohet än vi har är ren BS!

Den verkliga anledningen till den påstådda "acceptansen" för otrohet i tex. Frankike är att det är katolska länder där skilja sig varit väldigt svår. De har för övrig på senare tid ändrat lagen och gjort det enklare att skilja sig. 

Till skillnad från Sverige så har tex Frankike 4 typer av skilsmässor .

a. Äktenskapsskillnad genom ömsesidigt medgivande,

b. Äktenskapsskillnad p.g.a. grovt eller upprepat åsidosättande av de äktenskapliga förpliktelserna,

c. Äktenskapsskillnad till följd av att makarna är ense om att det råder söndring i äktenskapet eller accepterad äktenskapsskillnad, 

d. Äktenskapsskillnad på grund av slutgiltig söndring i äktenskapet.

Där alternativ b) kan tillämpas vid bla otrohet.

Äktenskapsskillnad på grund av grovt eller upprepat åsidosättande av de äktenskapliga förpliktelserna (divorce pour faute)

Skilsmässa i denna form kan begäras av den ena av makarna på grund av den andra makens grova eller upprepade åsidosättande av de äktenskapliga förpliktelserna.

Det kan handla om såväl ekonomiska förpliktelser som förpliktelser som exempelvis löftet om trohet. Även trakasserier och/eller våld eller hot om våld etc. som gör ett fortsatt äktenskapligt liv omöjligt anses falla inom ramen för grund för äktenskapsskillnad p.g.a. grovt eller upprepat åsidosättande av de äktenskapliga förpliktelserna.

www.cabinetdahlrot.eu/sv/aktenskapsskillnad-skilsmassa-i-frankrike

• Anonym (M53)

Tillsammans i 25 år och inte en enda tanke på otrohet. Vad frugan har för tankar får hon svara på men jag misstänker inte att hon har varit otrogen. Mitt intresse för sex har gradvis minskat och idag har jag inte speciellt hög drivkraft. Således blir mitt intresse för andra kvinnor inte heller speciellt stort. Idag, med utflugna barn så lever vi gott och jag har snarare en stor drivkraft i att hitta på grejer. Reser och upplever mycket nu och sen så fungerar vi så otroligt bra ihop även om man skulle kategorisera det som en vänskap idag. Jag skulle aldrig kunna leva med att göra min fru besviken på mig. Hon är och har varit en fantastisk mamma och hustru och vi har växeldragit för varandra under alla dessa år när den ena parten haft det tungt. Ser ingen som helst anledning till att äventyra vad vi har för en patetisk otrohetsaffär.

• Tyra myra
    Anonym (M53) skrev 2023-10-17 14:11:59 följande:

Tillsammans i 25 år och inte en enda tanke på otrohet. Vad frugan har för tankar får hon svara på men jag misstänker inte att hon har varit otrogen. Mitt intresse för sex har gradvis minskat och idag har jag inte speciellt hög drivkraft. Således blir mitt intresse för andra kvinnor inte heller speciellt stort. Idag, med utflugna barn så lever vi gott och jag har snarare en stor drivkraft i att hitta på grejer. Reser och upplever mycket nu och sen så fungerar vi så otroligt bra ihop även om man skulle kategorisera det som en vänskap idag. Jag skulle aldrig kunna leva med att göra min fru besviken på mig. Hon är och har varit en fantastisk mamma och hustru och vi har växeldragit för varandra under alla dessa år när den ena parten haft det tungt. Ser ingen som helst anledning till att äventyra vad vi har för en patetisk otrohetsaffär.

Precis så Glad
    Det finns ingenting som säger att ett fungerande samliv måste inkludera sex. Det är så mycket annat, närhet, gemensamma intressen, vänskap mm som ingår i samlivet.

Tyvärr verkar det som om man här stirrar sig blind på den rent sexuella biten som kanske är viktigast i början av relationen. Efter 25 år är den delen mindre viktig och de andra delarna blir viktigare. 

Jag tror att man många gånger skyller på att det sexuella samlivet inte fungerar när det i realiteten är de andra delarna som falerar. Närhet och intimitet behöver inte inbära sex.   
  • Anonym (IF)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-17 13:49:27 följande:
    Det där är en MYT!

Tro vad du vill Drömmer
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?