• Anonym (Monokärlek)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Hade en diskussion nyligen med några bekanta där de flesta varit ihop med en och samma partner mellan 20- 40. Det visade sig att alla haft otrohetsproblematik och haft några ordentliga kriser i förhållandet där de varit nära att separera. Flera hade även blivit förälskade i andra och sårat sina respektive.

Jag också läst en del biografier av kända personer och radarpar som utifrån  sett verkat så lyckliga men alla tampats med otrohetsproblematik.

Tror ni det finns några som varit ihop 20-30-40 år som klarat sig och inte frestats att prassla lite vid sidan?

• Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?
  • Tyra myra
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-20 12:06:12 följande:
    Det har du med Tyra, det kallas för argumentation, när två personer tycker olika i en fråga så lägger man fram argument för varför man tycker som man gör. Så ditt snack om att jag tycker det är viktigt att "få rätt" är ju ett oerhört patetiskt argument för det är ju exakt vad du gör du med.

Japp, jag använder ordet svin eftersom jag tycker att svika, ljuga och manipulera är svinaktiga handlingar. Men det lustiga här är att du verkar tycka att kalla otrogna människor för svin är hemskt men att vara otrogen tydligen helt ok men påstår ändå att du anser att otrohet är fel Drömmer

Nejdå, jag ropar inte efter fakta EFTER att mina argument tagit slut, det är snarare så att mina argument BYGGER på fakta och dina argument bygger på vadå? Luft? Egna teorier? allmän BS?... jag menar vad har du för fakta som stödjer att du skulle ha ett ansvar för andras val? 

Jag har redan skrivit att jag INTE tycker man får räkna med otrohet i NÅGON relation, inte ens i 20+ relationer.  Så svar på den frågan har jag redan gett, att börjar babbla utan att ha läst kan du inte skylla på mig.

Så vad är problemet Tyra? Fick du slut på vettiga argument och kände att du behövde börja prata person istället för sak?
    Kommentar överflödig!

En argumentation består av en serie påståenden som börjar med argumentationens premisser och som mynnar ut i argumentationens tes.

Resonemangets slutledningar ska visa att slutsatsen följer ur dess premisser.

Du argumenterar att OTROHET är fel. Men varken jag eller någon annan påstår något annat. Jag har aldrig påstått att det är rätt, knappast någon annan heller. Så vari ligger argumentationen?

Däremot kan jag argumentera mot att du verkar tro att alla som någon gång är otrogna är svin. Jag kan argumentera mot att man kallar människor för svin. Jag kan argumentera för en god etik i detta forum.

Sist men inte minst argumenterar jag för att svar och inlägg i tråden bör följa TS fråga. Alltså inte vara OT 

Du fabulerar
  • fornminne

Är otrohet vanligt? Ja.

Är otrohet en förutsättning för långa förhållanden? Nej.

Är de flesta otrogna förr eller senare? Nej.

Gör otrohet förhållandet bättre? Sällan.

Man får inte glömma att otrohet som uppdagas, särskilt upprepad otrohet, är en av de vanligaste orsakerna till skilsmässa. Så harmlöst är det inte.

• Anonym (toodiloo)
    Tyra myra skrev 2023-10-20 13:16:08 följande:
    Kommentar överflödig!

En argumentation består av en serie påståenden som börjar med argumentationens premisser och som mynnar ut i argumentationens tes.

Resonemangets slutledningar ska visa att slutsatsen följer ur dess premisser.

Du argumenterar att OTROHET är fel. Men varken jag eller någon annan påstår något annat. Jag har aldrig påstått att det är rätt, knappast någon annan heller. Så vari ligger argumentationen?

Däremot kan jag argumentera mot att du verkar tro att alla som någon gång är otrogna är svin. Jag kan argumentera mot att man kallar människor för svin. Jag kan argumentera för en god etik i detta forum.

Sist men inte minst argumenterar jag för att svar och inlägg i tråden bör följa TS fråga. Alltså inte vara OT 

Du fabulerar
    Haha, och det menar du att det inte är vad du gör, argumenterar för din sak?
    Eller menar du att när du argumenterar för dina åsikter så är det ok, men när andra gör det så vill de bara "ha rätt"?... man skulle ju nästan kunna kalla det för dubbelmoral Drömmer

Mycket snack på dig Tyra men väldigt lite fakta... så jag frågar igen... vad har du för fakta som stödjer dina påståenden? 

Om A är missnöjd med sin relation med B och har flera alternativ att välja mellan men väljer just otrohet utan att göra A delaktig i sin beslutsprocess. På vilket sätt menar du att B har ett FAKTISKT ansvar för A val?

Den enda som fabulerar här är nog du Tyra för det enda du hittills åstadkommit är en massa känsloragument, allmänt BS och vaga insinuationer så du snabbt sen kan hävda att du minsann inte alls sagt att...bla bla. Och så fort dina vaga och irrationella argument ifrågasätts så går du över till att snacka och att andra minsann bara vill ha rätt Tomte

Ditt sätt att argumentera är lika falskt som dina värderingar.
  • Anonym (Vanligare än vi tror)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-20 10:13:41 följande:
    Har du några belägg för att de flesta otrohet inte blir kända? Och hur kan du påstå att andra blundar för den "sanna" bilden om du inte vet om den bilden verkligen är sann?

Är att svika, ljuga och manipulera sin partner är ok bara personen inte får reda på det?
    Nej.
    Hur tror du att det skulle gå till att mäta frekvensen på något som inte är känt??? Förklara detta för alla om du kan...

De allra flesta klarar noga förstå att det sannolikt finns en betydande del som förblir okända, de flesta klarar att göra en egen rimlighetsbedömning.

Självfallet är den sanna bilden att en andel av alla otroheter inte blir känd.
    Hur stor den delen är kan man självfallet ha olika åsikter om, olika människor känner olika stort behov av att blunda och försöka dölja att de ens finns.
    Du själv verkar ha ett unikt stort behov att blunda.
    Men som sagt, de flesta kan nog göra en egen sannolikhetsbedömning.

Den självklara sanningen kan nog ingen förneka, inte ens du, att 100% av alla otroheter blir givetvis inte kända.
    Att försöka hävda något annat är att blunda för den sanna bilden, det är en självklarhet som inte ens du kan behöva en länk för att acceptera.

Din sista rad avstår jag från att kommentera. Jag har aldrig uttryckt någon åsikt om den saken.

Men för att upplysa dig om en enkel sanning som du verkar ha missat i ditt liv så kan jag berätta att alla människor ljuger och alla människor, inklusive små barn, ägnar sig åt att manipulera sina nära och kära.
    Om du inte visste det så kan jag berätta för dig att även du ljuger.
    Om du någonsin har varit i en nära relation så kan jag garantera att även du själv har manipulerat.

Du kan angripa alla andra människor på ditt vanliga obehagliga sätt och du kan peka ut andra medmänniskor på de sätt som du brukar.
    Men glöm inte att när du låter ditt pekfinger peka mot någon av dina medmänniskor så är det alltid 
    TRE FINGRAR SOM PEKAR MOT DIG SJÄLV!
  • Tyra myra
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-20 14:07:58 följande:
    Nej.
    Hur tror du att det skulle gå till att mäta frekvensen på något som inte är känt??? Förklara detta för alla om du kan...

De allra flesta klarar noga förstå att det sannolikt finns en betydande del som förblir okända, de flesta klarar att göra en egen rimlighetsbedömning.

Hur stor den delen är kan man självfallet ha olika åsikter om, olika människor känner olika stort behov av att blunda och försöka dölja att de ens finns.

Den självklara sanningen kan nog ingen förneka, inte ens du, att 100% av alla otroheter blir givetvis inte kända.
    Att försöka hävda något annat är att blunda för den sanna bilden, det är en självklarhet som inte ens du kan behöva en länk för att acceptera.

Din sista rad avstår jag från att kommentera. Jag har aldrig uttryckt någon åsikt om den saken.

Men för att upplysa dig om en enkel sanning som du verkar ha missat i ditt liv så kan jag berätta att alla människor ljuger och alla människor, inklusive små barn, ägnar sig åt att manipulera sina nära och kära.
    Om du inte visste det så kan jag berätta för dig att även du ljuger.
    Om du någonsin har varit i en nära relation så kan jag garantera att även du själv har manipulerat.

Du kan angripa alla andra människor på ditt vanliga obehagliga sätt och du kan peka ut andra medmänniskor på de sätt som du brukar.
    Men glöm inte att när du låter ditt pekfinger peka mot någon av dina medmänniskor så är det alltid 
    TRE FINGRAR SOM PEKAR MOT DIG SJÄLV!
    Läs vad jag skriver!   Det är du som efterlyser fakta som inte finns, De siffror man har är skattningar.  Det finns ingen anledning att göra sannolikhetsberäkningar på vad man tror. De vetenskapliga texter som finns grundas främst på emperin just av denna orsak.

Det är helt sant att alla människor ljuger i någon mån, men vad har det med TS fråga att göra?

Du anser att jag angriper dig, när jag i princip gör vad du försöker gör med mig. 

Om du tycker att jag pekar finger åt dig så ber jag så mycket om ursäkt, Allt jag gör är att möta dina argument.  Men att kalla människor för svin kan jag aldrig acceptera. Människor kan bete sig svinaktigt men att kalla dem svin är osmakligt.

De som vill peka finger åt mig här på FL är fria att  göra så. Det tål jag
  • Anonym (toodiloo)
    Nej.
    Nä precis, så varför sitter du då och kallar dina påståenden för "sanning" när du själv skriver att du inte vet?
    Nej.

De flesta klarar av att skilja på subjektiva gissningar om "sannolikhet" och "sanning". Du verkar tydlige inte klara av det.

NEJ, dina gissningar är INTE sanning, sanning är det när du kan styrka det med fakta.
    Ja att alla otroheter inte blir kända är sant, men det är ju INTE vad du påstod. Det du skrev var:
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-20 09:15:55 följande:
    De flesta blir aldrig kända.
    I de flesta fall följer inga draman, inga bråk, och i de flesta av dessa fall följer självfallet ingen skilsmässa.

Rätt så självklart om man inte väljer att helt blunda för helheten och den sanna bilden.

Det du påstod vara att de FLESTA fallen blir aldrig kända och det säger ju du själv att man inte kan veta... Varför ändrar du helt plötsligt ditt påstående?

Resten bygger ju på samma idioti, du snackar om sanning hit och dit utan att ha några som helst belägg för det.
  • Anonym (Vanligare än vi tror)
    Tyra myra skrev 2023-10-20 14:40:24 följande:
    Läs vad jag skriver!   Det är du som efterlyser fakta som inte finns, De siffror man har är skattningar.  Det finns ingen anledning att göra sannolikhetsberäkningar på vad man tror. De vetenskapliga texter som finns grundas främst på emperin just av denna orsak.

Det är helt sant att alla människor ljuger i någon mån, men vad har det med TS fråga att göra?

Du anser att jag angriper dig, när jag i princip gör vad du försöker gör med mig. 

Om du tycker att jag pekar finger åt dig så ber jag så mycket om ursäkt, Allt jag gör är att möta dina argument.  Men att kalla människor för svin kan jag aldrig acceptera. Människor kan bete sig svinaktigt men att kalla dem svin är osmakligt.

De som vill peka finger åt mig här på FL är fria att  göra så. Det tål jag

Oj, nu råkar du blanda ihop dina saker IGEN.

JAG har inte efterlyst några fakta!

Du borde åtminstone kolla dig själv lite bättre innan du trycker på "skicka svar"...

Du måste försöka hålla reda på lite bättre olika inloggningar och olika signaturer, vem du citerar och vem du svarar till. 

(Berättigade frågor till dig: 
    Eftersom du blandar ihop saker på detta sätt;
    har du själv för vana att logga in med olika inlogg och skriver under olika signaturer i samma tråd?
    I så fall, skriver du till dig själv och gillar dina egna inlägg men under flera olika signaturer?
    Hur gör du detta rent praktiskt?
    Om du gör detta, tycker du det är ok?
    Och tycker du i så fall att fler medlemmar borde göra på detta sätt?)

• Anonym (toodiloo)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-20 15:39:12 följande:

Du borde åtminstone kolla dig själv lite bättre innan du trycker på "skicka svar"...

Du måste försöka hålla reda på lite bättre olika inloggningar och olika signaturer, vem du citerar och vem du svarar till. 

har du själv för vana att logga in med olika inlogg och skriver under olika signaturer i samma tråd?
    I så fall, skriver du till dig själv och gillar dina egna inlägg men under flera olika signaturer?

Ah, så nu ska du snacka bort det med ditt vanliga BS... du kallade dina gissningar för "sanning", skriver sen att "ingen kan veta", men menar tydligen ändå att det är "sanning"... Och nu menar du att jag "blandar ihop saker" trots att det du skrev står där i klartext. Drömmer

Ditt BS blir ju bara mer bisarrt för varje inlägg,...
  • Tyra myra

Förlåt...! Skäms  Jag trodde jag svarade på tooliloo, Vet inte vad som hände men jag svarade med med appen i mobilen så det kanske sturlade lite där.

Så glöm vad jag skrivit.....  

Ska försöka att rätta till detta på något sätt.

Jag har bara ett nic här, synd att jag strulade så in i .......

Hoppas du har överseende
  • Tyra myra

Förlåt...! Skäms  Jag trodde jag svarade på tooliloo, Vet inte vad som hände men jag svarade med med appen i mobilen så det kanske sturlade lite där.

Så glöm vad jag skrivit.....  

Ska försöka att rätta till detta på något sätt.

Jag har bara ett nic här, synd att jag strulade så in i .......

Hoppas du har överseende
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?