• Anonym (Monokärlek)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Hade en diskussion nyligen med några bekanta där de flesta varit ihop med en och samma partner mellan 20- 40. Det visade sig att alla haft otrohetsproblematik och haft några ordentliga kriser i förhållandet där de varit nära att separera. Flera hade även blivit förälskade i andra och sårat sina respektive.

Jag också läst en del biografier av kända personer och radarpar som utifrån  sett verkat så lyckliga men alla tampats med otrohetsproblematik.

Tror ni det finns några som varit ihop 20-30-40 år som klarat sig och inte frestats att prassla lite vid sidan?

• Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-19 11:24:13 följande:

Har försökt svara på TS fråga om otrohet är en förutsättning i ett 20+ årigt förhållande.

Jag svarade nej, men undersökningar säger att ca 30% är otrogna någon gång. 

Sedan var jag dumdristig  nog att påstå att bästa sättet att undvika detta är att inte glömma bort att aktivt jobba på att hålla samlivet levande under dessa 20 år.

Tydligen trampade jag på någons ömma tå där och diskussionen om huruvida ett bra förhållande skulle minska "risken" för otrohet eller ej.

Personligen tror jag att det är viktigt att man i långa förhållanden är medveten om faran med att ta varandra för givna och att man måste lägga lite tid på varandra. 

De som vill fortsätta att diskutera orsaker till otrohet får fortsätta med detta. Jag har tröttnat. Vi är alla olika och orsakerna är olika men det har inget med TS fråga att göra.

Nja det du gjorde var att komma med tvärsäkra påståenden om att "bästa sättet att vaccinera sig mot otrohet är att hålla samlivet vid liv" som bevisligen inte stämmer med verkligheten för folk verkar ju vara otrogna oavsett hur bra samliv de har hemma och då vaccinerar man ju sig mot fel sak för det verkliga problemet är då brister (egoism och falskhet) hos individen inte relationen.

Och när man kommer med tvärsäkra felaktiga påståenden så får man ju räkna med att de kan bli ifrågasatta.

Anledningen till den långa diskussionen var snarare att du krampaktigt höll fast vid dina bevisligen felaktiga påståenden om att otrohet beror på problem i relationen.

Den ömma tån verkar snarare ligga hos dig eftersom det verkar vara väldigt viktigt för dig att tro att otrohet beror på problem i relationen trotts att det inte verkar stämma med verkligheten. Jag har frågat dig flera ggr varför det är så viktigt för dig att tro det utan att få svar.
  • Anonym (Vanligare än vi tror)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-19 11:54:44 följande:
    Dina teorier om mig är säkert jätteintressanta men det var ju inte det jag frågade dig om, eller hur? Så jag ställer frågan igen se om du lyckas hålla dig till ämnet istället för att ducka frågor genom att börja prata person istället för sak.

Så den intressanta frågan är varför beter sig vissa som svin och andra inte när livet blir komplicerat? Vad är det som skiljer mellan dem? Vad är det som gör att de agerar olika? 

Jag uppfattade inte att du ställde någon specifik fråga direkt till mig, såg inte att du citerade mig.

Men jag har absolut inget emot att besvara dina frågor.

Jag för min egen personliga del upplever absolut inte att några människor generellt beter sig som svin. Vad som skiljer, och olika ageranden, är inte möjligt för mig svara på eftersom jag inte delar din uppfattning om att människor beter sig som svin. Jag delar absolut inte din människosyn.

Jag har inga teorier om dig, utan jag ställde bara en enkel fråga till dig.
    Apropå ditt uttalande om att bete sig som svin,
    jag undrar hur du själv betedde dig mot din partner när den bestämde sig för att vara otrogen mot dig?

• Anonym (On point)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-19 12:07:27 följande:
    Nja det du gjorde var att komma med tvärsäkra påståenden om att "bästa sättet att vaccinera sig mot otrohet är att hålla samlivet vid liv" som bevisligen inte stämmer med verkligheten för folk verkar ju vara otrogna oavsett hur bra samliv de har hemma och då vaccinerar man ju sig mot fel sak för det verkliga problemet är då brister (egoism och falskhet) hos individen inte relationen.

Och när man kommer med tvärsäkra felaktiga påståenden så får man ju räkna med att de kan bli ifrågasatta.

Anledningen till den långa diskussionen var snarare att du krampaktigt höll fast vid dina bevisligen felaktiga påståenden om att otrohet beror på problem i relationen.

Den ömma tån verkar snarare ligga hos dig eftersom det verkar vara väldigt viktigt för dig att tro att otrohet beror på problem i relationen trotts att det inte verkar stämma med verkligheten. Jag har frågat dig flera ggr varför det är så viktigt för dig att tro det utan att få svar.
    Nu tramsar du
    Om det är så viktigt för dig att få veta varför jag tror att det är viktigt att man är rädda om varandra i en relation så kan jag bara svara att det är en självklarhet

Om man inte inser detta ska man nog inte vara i någon relation över huvud taget..
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-19 13:44:24 följande:
    Nu tramsar du
    Om det är så viktigt för dig att få veta varför jag tror att det är viktigt att man är rädda om varandra i en relation så kan jag bara svara att det är en självklarhet

Om man inte inser detta ska man nog inte vara i någon relation över huvud taget..
    Snygg halmgubbe där... det jag frågade dig var varför det är så viktigt för dig att tro att otrohet beror på problem i relationen... INTE det du skriver nu. Jag står för vad jag skriver, dina egna halmgubbar får du stå för själv.

Och där har vi ju anledningen till de bisarra diskussionerna för du verkar ju gilla att förvanska saker och slänga dig med halmgubbar. Och då blir ju diskussionerna såklart, långa och bisarra,

Inser man inte detta så borde man kanske inte vistas i diskussionstrådar öht?
  • Anonym (On point)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-19 13:57:37 följande:
    Snygg halmgubbe där... det jag frågade dig var varför det är så viktigt för dig att tro att otrohet beror på problem i relationen... INTE det du skriver nu. Jag står för vad jag skriver, dina egna halmgubbar får du stå för själv.

Och där har vi ju anledningen till de bisarra diskussionerna för du verkar ju gilla att förvanska saker och slänga dig med halmgubbar. Och då blir ju diskussionerna såklart, långa och bisarra,

Inser man inte detta så borde man kanske inte vistas i diskussionstrådar öht?
    Det är inte speciellt viktigt för mig överhuvud taget. Det viktiga för mig är att ge TS ett svar på frågan som jag kan stå för.

Att det är viktigt för dig att veta detta övergår mitt förstånd. Du verkar ju inte alls vara intresserad av TS fråga.

Vad som är viktigt för mig är totalt ointressant.  Du påstår att mitt svar är en halmgubbe, vet du vad en halmgubbe innebär?

Om det är någon som argumenterar med halmgubbar så är det nog du som lyckas förvränga diskussionen från en enkel fråga TS ställde till en argumentation krig om otrohet sker i goda relationer eller ej. 

Jag hävdar att jag tror att vanligare att det händer när relationen haltar. Du accepterar inte detta. 

FL är ingen kurs i argumentationsteknik !

Vanliga människor vill få andra vanliga människors svar på sina frågor och funderingar.  

Vad får du ut av att tramsa på detta sätt med mig?
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-19 14:25:17 följande:
    Det är inte speciellt viktigt för mig överhuvud taget. Det viktiga för mig är att ge TS ett svar på frågan som jag kan stå för.

Att det är viktigt för dig att veta detta övergår mitt förstånd. Du verkar ju inte alls vara intresserad av TS fråga.

Vad som är viktigt för mig är totalt ointressant.  Du påstår att mitt svar är en halmgubbe, vet du vad en halmgubbe innebär?

Om det är någon som argumenterar med halmgubbar så är det nog du som lyckas förvränga diskussionen från en enkel fråga TS ställde till en argumentation krig om otrohet sker i goda relationer eller ej. 

Jag hävdar att jag tror att vanligare att det händer när relationen haltar. Du accepterar inte detta. 

FL är ingen kurs i argumentationsteknik !

Vanliga människor vill få andra vanliga människors svar på sina frågor och funderingar.  

Vad får du ut av att tramsa på detta sätt med mig?
    Jasså säger du det? 

När man förvanskar det andra säger till något annat för att få andras argument att framstå som irrationella och sina egna förvrängda argument som rationella så kallas det för en halmgubbe.

Halmdocka (halmfigurhalmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.[1][2]

De förvrängda argumenten framställs som absurda och blir därför lätta att argumentera mot. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Halmdockor kan leda till att en debatts fokus fjärmar sig från kärnfrågan. 

sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Och det är något du pysslat med ganska genomgående i tråden, allt från att låtsas som att du inte fattar att enkäter görs anonymt till att snacka om att andra inte fattar att en relation minsann inte blir bra av en otrohet...eller din senaste halmgubbe där du gör om "varför är det så viktigt för dig att tro att otrohet beror på problem i relationen" till "varför jag tror att det är viktigt att man är rädda om varandra i en relation" Tomte

Och nu ska du försöka få andras motargument till dina felaktiga påståenden till att framstå som OT, och det är ju såklart bara du som vill TS bästa...

Ja vanliga människor vill få andra vanliga människors svar på sina frågor och funderingar.... så varför sitter du då och förvränger andras frågor med en massa halmdockor?

Både FL och andra diskussionsforum är till viss del "en kurs i argumentationsteknik" för argumenterar man på det falska och manipulativa sättet du gör så ska man inte förvänta sig ett trevligt bemötande eller gnälla om andras "tramsande" för den som tramsar är ju i så fall du och det andra gör är att BEMÖTA ditt tramsande Flört
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-19 13:21:46 följande:

Jag uppfattade inte att du ställde någon specifik fråga direkt till mig, såg inte att du citerade mig.

Jasså? Du missade alltså att det uttryckligen står fråga i meningen och dessutom ett frågetecken på slutet? Och du missade tydligen oxå att frågan inte handlade om mig utan om anledningar till otrohet?

Ja du måste nog ha haft väldigt bråttom när du läste eller bara läst väldigt olyckligt.Oskyldig

Jag för min egen personliga del upplever absolut inte att några människor generellt beter sig som svin. Vad som skiljer, och olika ageranden, är inte möjligt för mig svara på eftersom jag inte delar din uppfattning om att människor beter sig som svin. Jag delar absolut inte din människosyn.

Så du menar alltså att bedra sin partner inte är svinaktigt?
    Att svika, ljuga och manipulera sin partner är inte att bete sig som ett svin?

Ok, men även om du tycker sånt är helt ok måste du väl ändå kunna förstå att det förmodligen finns nån slags skillnad hos de olika individerna om de agerar så olika på livets komplexitet, eller?

Jag har inga teorier om dig, utan jag ställde bara en enkel fråga till dig.
    Apropå ditt uttalande om att bete sig som svin,
    jag undrar hur du själv betedde dig mot din partner när den bestämde sig för att vara otrogen mot dig?

Ja men den frågan har ju inte ett skit med frågeställningen att göra och vi vet nog båda två varför du ställde den.

Och den frågan är ju i sig talande för den bygger på att det är den bedragnes fel att den andra är otrogen. Dvs du lägger ansvaret för den enes val att vara otrogen på den personen bedrog och det är ju både irrationellt och faktiskt ganska korkat eftersom hur kan den som blev bedraget kunna ha ett ansvar för att den andra fick för sig att vara otrogen istället för att hantera ett eventuellt missnöje på andra sätt?

Tar du på dig själv på dig ansvaret för valen andra gör?

• Anonym (On point)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-19 15:02:48 följande:
    Jasså säger du det? 

När man förvanskar det andra säger till något annat för att få andras argument att framstå som irrationella och sina egna förvrängda argument som rationella så kallas det för en halmgubbe.

Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.[1][2]

De förvrängda argumenten framställs som absurda och blir därför lätta att argumentera mot. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Halmdockor kan leda till att en debatts fokus fjärmar sig från kärnfrågan. 

sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Och det är något du pysslat med ganska genomgående i tråden, allt från att låtsas som att du inte fattar att enkäter görs anonymt till att snacka om att andra inte fattar att en relation minsann inte blir bra av en otrohet...eller din senaste halmgubbe där du gör om "varför är det så viktigt för dig att tro att otrohet beror på problem i relationen" till "varför jag tror att det är viktigt att man är rädda om varandra i en relation" Tomte

Och nu ska du försöka få andras motargument till dina felaktiga påståenden till att framstå som OT, och det är ju såklart bara du som vill TS bästa...

Ja vanliga människor vill få andra vanliga människors svar på sina frågor och funderingar.... så varför sitter du då och förvränger andras frågor med en massa halmdockor?

Både FL och andra diskussionsforum är till viss del "en kurs i argumentationsteknik" för argumenterar man på det falska och manipulativa sättet du gör så ska man inte förvänta sig ett trevligt bemötande eller gnälla om andras "tramsande" för den som tramsar är ju i så fall du och det andra gör är att BEMÖTA ditt tramsande Flört
    Och med detta vill du få säga att jag är manipulativ...?  Ok, om du säger det så får det stå för dig. Inget jag hetsar upp mig över,  men om inte detta ät OT så..?

Du får tycka vad du vill om mig, Men jag står fast vid att man har färre problem i sina relationer om man tar hand om och är rädda om varandra, speciellt om man vill att relationen ska överleva under många år.

Du tror något annat, och får stå för detta. 
  • Anonym (Ja, ungefär hälften)
    Anonym (Monokärlek) skrev 2023-10-16 15:34:22 följande:
    Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Hade en diskussion nyligen med några bekanta där de flesta varit ihop med en och samma partner mellan 20- 40. Det visade sig att alla haft otrohetsproblematik och haft några ordentliga kriser i förhållandet där de varit nära att separera. Flera hade även blivit förälskade i andra och sårat sina respektive.

Jag också läst en del biografier av kända personer och radarpar som utifrån  sett verkat så lyckliga men alla tampats med otrohetsproblematik.

Tror ni det finns några som varit ihop 20-30-40 år som klarat sig och inte frestats att prassla lite vid sidan?

Enligt någon undersökning jag läst är 51% av kvinnor och 49% av män någon gång otrogna. Så det finns gott om människor som aldrig vänstrar, och om jag vore bra på matte hade jag enkelt kunnat räkna ut hur stor sannolikhet det är att bägge i en relation är trogna.
  • Anonym (jag)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-19 10:27:07 följande:
    Nja, bevisligen är ju människor otrogna vare sig de har det bra hemma eller ej. Annars hade "problem i relationen" kommit på första plats vid enkäter och idet gör det inte.

Sen håller jag med om att de förmodligen är lättare att vara otrogen om man har det dåligt hemma än om man det bra, men det betyder ju inte per automatik att alla eller majoriteten av de som är otrogna har problem i relationen.

I den här undersökningen var det tex bara 12% av de tillfrågade som hade "problem i relationen" som anledning. Och detta speglas av andra som gjorts tidigare.

www.doktorn.com/artikel/unders%C3%B6kning-d%C3%A4rf%C3%B6r-v%C3%A4ljer-svenskarna-att-vara-otrogna/

Vad var orsaken/orsakerna till att du har/hade flera sexuella relationer parallellt?

Flera svar var möjliga. Nedan presenteras ett urval av svarsalternativen.

Kåt

41% (totalt)

31% (kvinnor)

47% (män)

Det uppkom en möjlighet       

26% (totalt)   

23% (kvinna)   

28% (man)

Spänning           

25% (totalt)   

20% (kvinna)   

28% (man)   

Variation i mitt sexliv       

23% (totalt)   

27% (kvinna)   

21% (man)

Önskan om kravlöst sex       

23% (totalt)   

24% (kvinnor)   

23% (män)

Behov av bekräftelse       

19% (totalt)   

35% (kvinnor)   

10% (män)

Nyfiken           

19% (totalt)   

17% (kvinnor)   

20% (män)

Blev förförd           

16% (totalt)   

19% (kvinnor)   

14% (män)

Önskan om experimentera sexuellt   

12% (totalt)   

10% (kvinnor)   

14% (män)

En dålig relation       

12% (totalt)   

14% (män)   

11% (kvinnor)   

Onykter/påverkad       

11% (totalt)   

7% (kvinnor)   

13% (män)

För att jag och min partner vill/ville det   

9% (totalt)  

13% (kvinnor)  

8% (män)

Jag är/blev förälskad i någon annan   

8% (totalt)   

9% (kvinnor)   

8% (män)

Spänning till förhållandet       

7% (totalt)   

8% (kvinnor)   

7% (män)

Inte tillfredsställd med min partner   

7% (totalt)   

2% (kvinnor)   

10% (män)
    I mitt inlägg står det tydligt att jag inte tror att alla som är otrogna har problem i relationen.

Även om dålig relation bara uppgavs av 12 procent som anledning angav 7 procent att det berodde på att de inte var tillfredsställda med sin partner, och det tycker jag kan räknas som ett relationsproblem. Även behov av bekräftelse skulle kunna omfatta dem som inte känner sig bekräftade i förhållandet (även om det inte gäller alla som angett den anledningen). Spänning till förhållandet skulle också i vissa fall kunna betyda att man inte får sina behov tillfredsställda inom förhållandet.
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?