Inlägg från: Anonym (On point) |Visa alla inlägg
  • Anonym (On point)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Tror att det är vanligare än vad man vill tro, med det gäller absolut inte alla. Visst finns det par som hållit samman 20+ år och aldrig kommit på tanken att vara otrogna.  

Mycket beror nog på hur man lyckats hålla sitt samliv levande. En del upplever det dessutom som om de är varandras livs stora kärlek och har vuxit ihop.

Det finns ingen riktigt bra statistik på hur många i den gruppen som varit otrogna, troligen beror detta på att det anses vara så privat att man inte vill prata om det.

Min erfarenhet är att det inte är ovanligt. Det är mest fråga om enstaka fyllegrejer, som bottnar i nyfikenhet.  Den andra delen är resultatet av förälskelser.   

Säkraste sättet att vaccinera sitt förhållande är att hålla liv i samlivet.

• Anonym (On point)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-16 18:34:06 följande:
    Nja, det beror på vem man pratar om, de som själva håller på med sånt vill väldigt gärna tro att det är något alla gör för att normalisera det. Att känna sig som ett rövhål bland jättemånga är ju bättre än att känna sig som enda rövhålet i rummet Flört

Dessvärre verkar ett bra samliv inte vara ett speciellt effektivt vaccin mot otrohet eftersom de enkäter som gjorts, bla VM visar att den absolut vanligaste anledningen med råge verkar vara "ombyte och spänning" och problem i relationen, som tex dåligt sexliv kom en bit ner i listan. Så folk verkar helt enkelt vara otrogna oavsett hur bra eller dåligt de har det sin sin relation och sexliv.

Däremot verkar många vilja tro att otrohet alltid eller oftast beror på problem i relationen, kanske vill många bara inte tro att folk kan vara så falska och egoistiska att de bedrar sin partner bara för att de känner för det utan vill gärna tro att folk bara gör så av en "god anledning"?
    Jag presenterar de fakta som finns. Tyvärr finns det inga bra undersökningar om detta. Det närmaste man kan komma är enkäter där terapeuter ger sina erfarenheter. Den undersökning du hänvisar till är diskutabel. Eftersom dr allra flesta otroheter aldrig uppdagas kan vi inte säga så mycket om orsaken.

De fakta vi har är de som söker terapeutisk hjälp.

Oavsett vad de beror på så är relationer med ett aktivt samliv lyckligare och lycka borde vara något som minskar risken för otrohet.

Nu tycker jag personligen att dessa diskussioner är rätt meningslösa. Man borde nog fundera mera på hur vi integrerar med varandra och hur vi uppfyller varandras förväntningar i en relation.
  • Anonym (On point)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-17 12:26:45 följande:
    Nja, enkäterna är det ju de otrogna människorna själva som svarat på inte deras eventuella terapeuter, och de borde väl veta varför de gör som de gör?

Det är absolut ingen fakta att alla som är otrogna söker terapi, de flesta gör nog inte det. Fakta är att otrohet förekommer i både bra och dåliga relationer så det har alltså inget med relationen att göra utan med individen att göra.

Varför är det så viktigt för dig att tro att alla som bedrar sin partner har problem i relationen?
    Fel, den enkät jag refererar till gick ut till terapeuter. Om du läser vad jag skriver så sker majoriteten av otrohet i hemlighet, som ingen utom den otrogne känner till.  Det finns därför väldigt lite forskning kring det här. Det är fakta. 

Har inte heller sagt att alla söker terapi. Däremot har enkäten besvarats av terapeuter som ger par och familjeterapi. 

Jag tror inte, jag vet att otrohet är ett problem i relationer. 

Varför vill du blunda för att otrohet har orsaker? 

Varför tror du att otrohet skulle vara ett speciellt problem?

Med ditt resonemang följer att att det inte finns något orsakssammanhang i relationer. Du tror alltså inte att vad du gör, eller hur du beter dig, inte påverkar din partner och därmed relationen.  
  • Anonym (On point)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-17 17:18:20 följande:
    Men gösses vilka konstiga argument.

Enkäter görs INTE av den som blir bedragen, och de som svarar är oftast anonyma, man behöver inte skriva "Hej mitt namn är Lennart Eriksson, personnummer xxxxxx, adress och telefonnummer när man svarar, statistik bygger på antal människor inte identitet. Hela syftet är att få veta hur många som gör si eller så, inte VEM som gör si eller så.

Ja precis, just den enkäten du pratar om handlar om just de människor som faktiskt sökt hjälp men det speglar ju bara dem som sökt hjälp inte ALLA som är otrogna. Så då kan man ju inte påstå att ALLA som är otrogna har problem i relationen.

Ja otrohet orsakar problem i relationen, men det vi pratar om nu är ANLEDNINGEN till otrohet inte om otrohet ORSAKAR problem i relationen, dvs två helt olika saker. Ditt argument är som att påstå att få en yxa i huvudet orsakar huvudverk, ja det gör det säkerligen, men det betyder ju inte att alla som har huvudverk har det pga en yxa i huvudet.

Jag blundar inte, för otrohet förekommer som sagt i både bra och dåliga relationer, och alla som är missnöjda över något i sin relation är ju inte otrogna. Den som blundar är snarare du som tror att otrohet baaaaaara förekommer om man har problem i relationer. Varför är det så viktig för dig att tro det?

Mitt resonemang gör skillnad på att känna sig missnöjd över något och hur man sen hanterar sitt missnöje, och bevisas av att alla inte hanterar missnöje på samma sätt. Alla är ju inte otrogna när de blir missnöjda. Ditt irrationella resonemang bygger på att det bara finns ett sätt att hantera missnöje på och så fort någon är missnöjd så kommer otroheten per automatik, som någon slags naturlag och så är det inte, otrohet är ett VAL inte en automatisk konsekvens.
    Alla problem har orsaker, eller hur?  Varför envisas du med att hävda att otrohet inte har orsaker?  
    Vad baserar du din om att otrohet inte har orsaker på?  Vilka fakta har du? 
    I min bok är anledning och orsak samma sak.
    Du talar om att någon är missnöjd med något  och därför är otrogen, men så enkelt är det ju inte. Jag talar om när relationen mellan två parter inte fungerar och en av parterna inte känner sig lyssnad på,  När relationen inte har jämnvikt parterna emellan. 
    Det är väldigt naivt att tro att någon är otrogen för att partnern inte fäller ner toa locket, eller inte tar hand om disken.  

Det är dessutom irrationellt att hävda att otrohet sker i förhållanden som fungerar, tvärtom är otrohet ett symtom på att det inte gör det.

Du poängterar  dessutom att otrohet är ett val. Det gör också ett val när man slutar lyssna på varandra.  Vilket av dessa val som är mest förödande i en relation kan jag inte avgöra.
  • Anonym (On point)
    Fjäril kär skrev 2023-10-17 18:17:34 följande:
    Nu hittar jag inte men det gjordes en enkät av nån tidning angående otrohet där det klargjordes att anledning till otrohet är ungefär jämt skägg mellan att helt enkelt kunna och för att det fanns en orsak som man försökte rättfärdiga sin otrohet med.

Det ÄR fakta att väldigt många som är otrogen är det trots ett fungerande förhållande med aktivt sexliv . Snarare handlar den otroheten om att personen i fråga har en kass moral , kanske har ett sexmissbruk, bekräftelsebehov,  det kan ligga diagnoser bakom etc. Dock har inget av det att göra med förhållandet. Utan man är otrogen av högst personliga skäl. 

Den vanligaste orsaken till otrohet är fortfarande alkohol och att tillfället gör tjuven...lagom halvlullig på en konferens med jobbet, firmafesten, AW med säljlaget etc... man gör det för att man kan. 
    Var hittar du dessa fakta?
    Nu är vi där igen och blandar ihop sexliv med samliv. Det är inte alls säkert att relationen fungerar bara för att sexlivet fungerar. 

Varför är man så rädd för att inse att något i relationen är fel vid otrohet, 
    Naturligtvis kan man räkna bort dessa fylle grejer där man knappt en vet vad man gjort, där är nog alkoholen större problem än otroheten 
  • Anonym (On point)
    Fjäril kär skrev 2023-10-17 19:41:36 följande:
    Jag kan tillägga med frågan varför så många skyller otrohet på sin partner och sitt äktenskap istället för att ta personligt ansvar och säga att det faktiskt beror på ens egna sketna moral? 
    Du säger att man skyller på.. Det är för mig främmande att någon gör ,,,man försöker förklarar sitt handlande.  

Om det är så att den felande parten inte får förklara sitt handlande är relationen verkligen inte bra.  

Du må tycka att din partner är en skithög för att han varit otrogen, troligen har han varit en skithög för dig hela tiden.

Älskar man varandra låter man varandra förklara, analyserar och försöker förstå än fastän det är svårt. 
  • Anonym (On point)
    Fjäril kär skrev 2023-10-17 19:39:45 följande:
    Och fortfarande undrar jag varför du envist hävdar att det måste vara nåt fel på förhållandet när så många olika vittnat om att det inte alls måste vara så.  Aldrig tänkt tanken att det i majoriteten av fallen beror på att personen i fråga helt enkelt är en skitstövel? 
    Då är jag lite ofin av mig och påstår att de du hänvisar till har ett eget intresse av att påstå detta.
    De vill inte inse att deras förhållande inte varit bättre än andras.

De inbillar sig också att de har högre moral än andra.
  • Anonym (On point)

Ja... Nu har det tydligen gått så långt att man förklarar attraktion och tillgången till internet som orsaken till otrohet.

Hur långt kan man gå för att rationalisera bort sin egen påverkan i relationen?

Menar man på fullt allvar att det är attraktionen till en annan människa så orsakar otroheten.  Detta skulle då innebära att Fru perfekt skulle behöva gå omkring och vara rädd för att fröken sexig skulle förföra hennes man.  Det är inte så det fungerar!

Att skylla otrohet på porrsurfande är väl ännu mer absurt. Det ät knappast de män som runkar till porr som är otrogna. Det är större sannolikhet att det är de inte gör det. 

• Anonym (On point)
    Fjäril kär skrev 2023-10-17 18:17:34 följande:
    Nu hittar jag inte men det gjordes en enkät av nån tidning angående otrohet där det klargjordes att anledning till otrohet är ungefär jämt skägg mellan att helt enkelt kunna och för att det fanns en orsak som man försökte rättfärdiga sin otrohet med.

Det ÄR fakta att väldigt många som är otrogen är det trots ett fungerande förhållande med aktivt sexliv . Snarare handlar den otroheten om att personen i fråga har en kass moral , kanske har ett sexmissbruk, bekräftelsebehov,  det kan ligga diagnoser bakom etc. Dock har inget av det att göra med förhållandet. Utan man är otrogen av högst personliga skäl. 

Den vanligaste orsaken till otrohet är fortfarande alkohol och att tillfället gör tjuven...lagom halvlullig på en konferens med jobbet, firmafesten, AW med säljlaget etc... man gör det för att man kan. 
    Enkäter i tidningar är inte fakta.  Tror knappast att svaren är representativa.  Du envisas med att ta upp sexlivet trots att jag påpekat att ett samliv är så mycket mer än sex. En i en relation kan sexlivet vara ok trots att relationen inte mår bra. Det kan saknas värme, intimitet och samhörighet. 

Tror inte heller att det är tillfället som gör tjuven karaktäriserar otrohet. 

Majoriteten av otrohet inträffar när någon av parterna känner att relationen inte ger något och man vill testa hur landet ligger där ute.  Speciellt vanligt hos kvinnor som söker ny partner innan man avslutar den gamla. Männen brukar däremot vilja både ha kakan och äta upp den.

Om vi går tillbaka till TS så var hennes fråga om man fick räkna med att otrohet sker i långa förhållanden. 
    Jag svara NEJ det är inget man ska räkna med. Majoriteten som har fungerande samliv är samspelta osv kommer inte att vara otrogna.  Men har man problem i relationen är det inte ovanligt
  • Anonym (On point)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-10-17 21:55:49 följande:
    Nope. Otaliga exempel finns där förhållandet funkar utmärkt  på samtliga plan, oxå i samlivet. men där det vänstras pga den otrognes störning, diagnos eller rentav sexmissbruk. I regel kombinerad med en gränslös och icke ansvarstagande hållning hos den trolöse. Värt att påminna sig om är att endast 2 av 10 är otrogna. 
    åtskilliga är knappast en majoritet. Om de du hänvisar till är skribenter här på FL så vågar jag nog påstå att det mesta är fejk.

2 av tio enligt en tidningsenkät ger 20% av Sveriges familjer 2022 1 400 000 st
    detta innebär att det i 280 000 familjer förekommer otrohet.  I andra mer vetenskapliga internationella undersökningar uppskattar att uppemot 50% är otrogna.   

Eftersom skilsmässostatistiken  i Sverige ligger upp mot denna siffra så tror jag att den är mera rättvisande.  

Att läser om några fall här på FL så visar det ingenting

Nej inse att uppemot hälften av äktenskapen spricker på grund av bland annat otrohet. Att dessa äktenskap skulle ha varit lyckliga om inte någon varit otrogen är nonsens 
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?