Fjäril kär skrev 2023-10-17 18:17:34 följande:
Nu hittar jag inte men det gjordes en enkät av nån tidning angående otrohet där det klargjordes att anledning till otrohet är ungefär jämt skägg mellan att helt enkelt kunna och för att det fanns en orsak som man försökte rättfärdiga sin otrohet med.
Det ÄR fakta att väldigt många som är otrogen är det trots ett fungerande förhållande med aktivt sexliv . Snarare handlar den otroheten om att personen i fråga har en kass moral , kanske har ett sexmissbruk, bekräftelsebehov, det kan ligga diagnoser bakom etc. Dock har inget av det att göra med förhållandet. Utan man är otrogen av högst personliga skäl.
Den vanligaste orsaken till otrohet är fortfarande alkohol och att tillfället gör tjuven...lagom halvlullig på en konferens med jobbet, firmafesten, AW med säljlaget etc... man gör det för att man kan.
Enkäter i tidningar är inte fakta. Tror knappast att svaren är representativa. Du envisas med att ta upp sexlivet trots att jag påpekat att ett samliv är så mycket mer än sex. En i en relation kan sexlivet vara ok trots att relationen inte mår bra. Det kan saknas värme, intimitet och samhörighet.
Tror inte heller att det är tillfället som gör tjuven karaktäriserar otrohet.
Majoriteten av otrohet inträffar när någon av parterna känner att relationen inte ger något och man vill testa hur landet ligger där ute. Speciellt vanligt hos kvinnor som söker ny partner innan man avslutar den gamla. Männen brukar däremot vilja både ha kakan och äta upp den.
Om vi går tillbaka till TS så var hennes fråga om man fick räkna med att otrohet sker i långa förhållanden.
Jag svara NEJ det är inget man ska räkna med. Majoriteten som har fungerande samliv är samspelta osv kommer inte att vara otrogna. Men har man problem i relationen är det inte ovanligt