• Anonym (Monokärlek)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Hade en diskussion nyligen med några bekanta där de flesta varit ihop med en och samma partner mellan 20- 40. Det visade sig att alla haft otrohetsproblematik och haft några ordentliga kriser i förhållandet där de varit nära att separera. Flera hade även blivit förälskade i andra och sårat sina respektive.

Jag också läst en del biografier av kända personer och radarpar som utifrån  sett verkat så lyckliga men alla tampats med otrohetsproblematik.

Tror ni det finns några som varit ihop 20-30-40 år som klarat sig och inte frestats att prassla lite vid sidan?

• Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?
  • Anonym (Undrande)
    Fjäril kär skrev 2023-10-17 12:16:20 följande:

En del svar här ser ut att vara ett slags försvarstal av den egna sunkna moralen i ett försök att rättfärdiga sin egen otrohet....  byt ut ordet otrohet till ordet alkohol så kommer saken genast i ett annat ljus... samma brandtal brukar nämligen användas av dom som vill försvara sin alkoholkonsumtion... och nu applicerbart på otrohet... 

Otrohet har på ett sätt blivit lättare i och med internet och det går att hitta alla möjliga möjligheter till att utöva otrohet. På samma sätt har tyvärr även den moraliska kompassen gått åt helvete vilse då definitionen av otrohet inte längre är självklart svart eller vit . Tack vare tillgängligheten på internet har många börjat töja ut sin kompass och tummar på det som för bara 7-10 år sedan skulle varit totalt otänkbart för dom. Man har börjat rättfärdiga sina handlingar istället för att faktiskt reflektera över dom. 

Idag har otrohet noll att göra med attraktion.. Idag är det mer tillgängligheten som styr och hur kass moral man har. 

Right on spot! Utnämner din post till den klarsynta och verklighetsbaserade av alla otrohetstrådar på FL. Ja! Sannerligen går det inflation i dem på plattformen. Någon/några är omåttligt intresserad/intresserade i otrohet som företeelse och hänger dessutom här dygnets alla timmar. 

Utöver din insiktsfulla kommentar vill jag tillägga något. 8/10 i parkonstellationer ÄR TROGNA. Vilket innebär GÄNGET OTROGNA (2/10) UTGÖR EN TYDLIG MINORITET. 

• Anonym (On point)

Ja... Nu har det tydligen gått så långt att man förklarar attraktion och tillgången till internet som orsaken till otrohet.

Hur långt kan man gå för att rationalisera bort sin egen påverkan i relationen?

Menar man på fullt allvar att det är attraktionen till en annan människa så orsakar otroheten.  Detta skulle då innebära att Fru perfekt skulle behöva gå omkring och vara rädd för att fröken sexig skulle förföra hennes man.  Det är inte så det fungerar!

Att skylla otrohet på porrsurfande är väl ännu mer absurt. Det ät knappast de män som runkar till porr som är otrogna. Det är större sannolikhet att det är de inte gör det. 

• Anonym (On point)
    Fjäril kär skrev 2023-10-17 18:17:34 följande:
    Nu hittar jag inte men det gjordes en enkät av nån tidning angående otrohet där det klargjordes att anledning till otrohet är ungefär jämt skägg mellan att helt enkelt kunna och för att det fanns en orsak som man försökte rättfärdiga sin otrohet med.

Det ÄR fakta att väldigt många som är otrogen är det trots ett fungerande förhållande med aktivt sexliv . Snarare handlar den otroheten om att personen i fråga har en kass moral , kanske har ett sexmissbruk, bekräftelsebehov,  det kan ligga diagnoser bakom etc. Dock har inget av det att göra med förhållandet. Utan man är otrogen av högst personliga skäl. 

Den vanligaste orsaken till otrohet är fortfarande alkohol och att tillfället gör tjuven...lagom halvlullig på en konferens med jobbet, firmafesten, AW med säljlaget etc... man gör det för att man kan. 
    Enkäter i tidningar är inte fakta.  Tror knappast att svaren är representativa.  Du envisas med att ta upp sexlivet trots att jag påpekat att ett samliv är så mycket mer än sex. En i en relation kan sexlivet vara ok trots att relationen inte mår bra. Det kan saknas värme, intimitet och samhörighet. 

Tror inte heller att det är tillfället som gör tjuven karaktäriserar otrohet. 

Majoriteten av otrohet inträffar när någon av parterna känner att relationen inte ger något och man vill testa hur landet ligger där ute.  Speciellt vanligt hos kvinnor som söker ny partner innan man avslutar den gamla. Männen brukar däremot vilja både ha kakan och äta upp den.

Om vi går tillbaka till TS så var hennes fråga om man fick räkna med att otrohet sker i långa förhållanden. 
    Jag svara NEJ det är inget man ska räkna med. Majoriteten som har fungerande samliv är samspelta osv kommer inte att vara otrogna.  Men har man problem i relationen är det inte ovanligt
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-10-17 10:55:38 följande:
    Nej trohet/otrohet har väldigt litet att göra med personens attrktionsförutsättningar att göra. Allt handlar om din inre moral, din gränslöshet, miljön du präglats i och i vilket socialt sammanhang du befinner dig i (vem/vilka du umgås med). Vet något om saken när jag varit med och umgås med dem som männen värderar högt utifrån samhällets ställda attraktionsvariabler. Det finns omvänt dem som anses riktigt oattraktiva och som hela tiden ligger runt mer som i kompensation för en inre taskig självkänsla. Sänker kursen ytterligare på sina aktier. De obsessar väldans om trohet/otrohet ställt mot attraktiv/oattraktiv människa när en känsla av avund aktiverats. Filmindustrin är ett klent exempel i jämförelse med lärarjobb, terapeutjobb eller uppdrag inom näringslivet. I skådespelarens vardag ingår i inspelningar en fysisk och mental närhet till din motspelare som snuddar till gränslöshet. Den som du aldrig kan jämföra med det mer vardagliga. Skådespelets settings ställd till ditt mingel med dina kollegor vid kaffeautomaten eller vid fikabordet är skilda världar. Om du inte besitter en ovanligt livlig fantasi såklart. Då kan du lösa in attraktion och sex i allt. Hur gärna du än vill dra in kollegan i dina poster blir exemplet mindre relevant. Andra mer vardagliga regler kickar in i mer ordinära arbetsförhållanden. Oxå du bör väl noterat den vackra körsångerskan i gospel kören som troget lever med sin man och sina barn och tillbringar sköna helger på landet i familjens hägn. Jobbar mer än heltid och repeterar i kyrkan sin lediga tid. Är aktiv och kursar för att hålla sig och sin familj i form. Klart fler än hälften av alla kvinnor och män föredrar sin partner och lever i trohet med den som de älskar. 
    ....och hur vet du att den vackra körsångerskan inte stannar kvar till sist efter repetionen, städar och plockar i ordning... så att hon ska bli ensam med den tjusige kyrkoherden, som i hennes fantasi har blivit likställd med Fader Ralph i Törnfåglarna..? Så helig, så upphöjd, så enastående, så spännande, så förbjuden!

...sedan delar de på en flaska nattvardsvin i sakristian, han anförtror henne att hans fru inte förstår honom, och att de inte har levt som man och hustru på många år, men att han inte kan skilja sig för att det skulle se så illa ut. Det ena leder till det andra, och... Tungan ute
  • Anonym (XXX)
    Fjäril kär skrev 2023-10-17 12:16:20 följande:

Idag har otrohet noll att göra med attraktion.. Idag är det mer tillgängligheten som styr och hur kass moral man har. 

Varför skulle man vilja ligga med någon man inte är attraherad av? Ger ju ingenting. Blir snarare rena plågan. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-17 20:23:25 följande:
    Då är jag lite ofin av mig och påstår att de du hänvisar till har ett eget intresse av att påstå detta.
    De vill inte inse att deras förhållande inte varit bättre än andras.

De inbillar sig också att de har högre moral än andra.
    Nope. Otaliga exempel finns där förhållandet funkar utmärkt  på samtliga plan, oxå i samlivet. men där det vänstras pga den otrognes störning, diagnos eller rentav sexmissbruk. I regel kombinerad med en gränslös och icke ansvarstagande hållning hos den trolöse. Värt att påminna sig om är att endast 2 av 10 är otrogna. 
  • Anonym (Nej)

Kan ju bara svara för mig själv. Snart 20 år tillsammans och har aldrig känt mig frestad. Utifrån vad jag vet har min man aldrig varit otrogen, men rent krasst så kan man ju inte veta men det är inget jag misstänker heller.

Visst kan man spana, men det är mer att uppskatta något vackert än att tråna efter något annat och jag spanar nog mer på vackra kvinnor än vackra män även fast jag är heterosexuell. 

Jag vet vad jag har och jag har provkört tillräckligt många män innan vi träffades för att veta att det jag har är top notch och bara blir bättre med åren.

Otrohet i till synes bra relationer tänker jag (noll fakta, bara spekulationer) ofta kommer från bekräftelsebehov eller att man har knullat runt för lite innan man stadgat sig och så blir man fundersam på vad man kan ha missat. Sedan såklart alla fall där man inte har sex eller att det knakar i fogarna, men om jag tänker i ett fungerande förhållande där den enda grejen bara är att man inte haft sex med någon annan på typ 20 år.

• Anonym (XXX)

...sedan tycker jag att det är märkligt att ni missar Kärleken som förklaring, i den här tråden. Är ju jättevanligt att ett par kollegor t.ex., som arbetar nära varandra, och faktiskt tillbringar mer vaken tid med varandra än med sina partners därhemma - så som vi har ordnat vårt samhälle - plötsligt ser varandra i ögonen och upptäcker att de blivit kära i varandra. Det behöver liksom inte finnas några skumma, mörka, mystiska orsaker i bakgrunden.

...och en besvarad kärlek är väldigt svår att stå emot. Att det är besvarat känns förundrat - en stark lyckokänsla. Att det är möjligt, att han som är så enastående älskar lilla mig! Alla hormoner i kroppen verkar för att man ska känna, att man hör ihop med den här personen och måste vara med honom och ha kroppskontakt med honom. 

• Anonym (M)

Ja det är nog mycket otrohet som aldrig kommer fram.

• Anonym (On point)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-10-17 21:55:49 följande:
    Nope. Otaliga exempel finns där förhållandet funkar utmärkt  på samtliga plan, oxå i samlivet. men där det vänstras pga den otrognes störning, diagnos eller rentav sexmissbruk. I regel kombinerad med en gränslös och icke ansvarstagande hållning hos den trolöse. Värt att påminna sig om är att endast 2 av 10 är otrogna. 
    åtskilliga är knappast en majoritet. Om de du hänvisar till är skribenter här på FL så vågar jag nog påstå att det mesta är fejk.

2 av tio enligt en tidningsenkät ger 20% av Sveriges familjer 2022 1 400 000 st
    detta innebär att det i 280 000 familjer förekommer otrohet.  I andra mer vetenskapliga internationella undersökningar uppskattar att uppemot 50% är otrogna.   

Eftersom skilsmässostatistiken  i Sverige ligger upp mot denna siffra så tror jag att den är mera rättvisande.  

Att läser om några fall här på FL så visar det ingenting

Nej inse att uppemot hälften av äktenskapen spricker på grund av bland annat otrohet. Att dessa äktenskap skulle ha varit lyckliga om inte någon varit otrogen är nonsens 
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?