Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Klart att det finns, men däremot tror jag inte att det beror på att de är så mycket finare människor än andra. Utan snarare om att de inte har haft så många tillfällen - med attraktiva personer, menar jag då.

Om man tittar på Hollywood-skådespelarna under filmens guldålder t.ex. - då moralen var mycket hög i samhället i allmänhet - så kn*ullade de ändå runt som kaniner. De kunde för att de var attraktiva människor omgivna av attraktiva människor av båda könen, och de hade oändliga möjligheter att träffas under filminspelningar samt på partyn, samt att vara ensamma med varandra utan att frun/mannen kunde kontrollera det. I och med de oregelbundna arbetstiderna, turnéerna, filminspelningarna på andra locations - dit man reste utan sin fru/man och bodde på hotell med alla de andra tjusiga skådespelarna, etc..

Jämför detta med en verkstadsarbetare, som inte har några kvinnliga arbetskamrater utom Rut, 62 år, som sköter bokföringen och telefonväxeln. Han tar 7:30-bussen till jobbet varje dag och kommer hem med 17:20-bussen. Då har frun middagen klar på bordet och barnen väntar otåligt på att pappa ska komma hem. Om han kommer hem 15 minuter senare, frågar frun och barnen var han har varit.

Familjen umgås ensamma kvällar och helger, de har inga vänner, ingen går någonstans ensam utom möjligen till kiosken. Mannen har heller inte ett sådant utseende, att det inbjuder en kvinna som åker på samma buss, eller någon av grannfruarna, att försöka ta kontakt med honom. Och händer det någon enstaka gång, så är det en kvinna som är ännu fulare än vad frun har blivit med tiden och lite konstig. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-10-17 10:55:38 följande:
    Nej trohet/otrohet har väldigt litet att göra med personens attrktionsförutsättningar att göra. Allt handlar om din inre moral, din gränslöshet, miljön du präglats i och i vilket socialt sammanhang du befinner dig i (vem/vilka du umgås med). Vet något om saken när jag varit med och umgås med dem som männen värderar högt utifrån samhällets ställda attraktionsvariabler. Det finns omvänt dem som anses riktigt oattraktiva och som hela tiden ligger runt mer som i kompensation för en inre taskig självkänsla. Sänker kursen ytterligare på sina aktier. De obsessar väldans om trohet/otrohet ställt mot attraktiv/oattraktiv människa när en känsla av avund aktiverats. Filmindustrin är ett klent exempel i jämförelse med lärarjobb, terapeutjobb eller uppdrag inom näringslivet. I skådespelarens vardag ingår i inspelningar en fysisk och mental närhet till din motspelare som snuddar till gränslöshet. Den som du aldrig kan jämföra med det mer vardagliga. Skådespelets settings ställd till ditt mingel med dina kollegor vid kaffeautomaten eller vid fikabordet är skilda världar. Om du inte besitter en ovanligt livlig fantasi såklart. Då kan du lösa in attraktion och sex i allt. Hur gärna du än vill dra in kollegan i dina poster blir exemplet mindre relevant. Andra mer vardagliga regler kickar in i mer ordinära arbetsförhållanden. Oxå du bör väl noterat den vackra körsångerskan i gospel kören som troget lever med sin man och sina barn och tillbringar sköna helger på landet i familjens hägn. Jobbar mer än heltid och repeterar i kyrkan sin lediga tid. Är aktiv och kursar för att hålla sig och sin familj i form. Klart fler än hälften av alla kvinnor och män föredrar sin partner och lever i trohet med den som de älskar. 
    ....och hur vet du att den vackra körsångerskan inte stannar kvar till sist efter repetionen, städar och plockar i ordning... så att hon ska bli ensam med den tjusige kyrkoherden, som i hennes fantasi har blivit likställd med Fader Ralph i Törnfåglarna..? Så helig, så upphöjd, så enastående, så spännande, så förbjuden!

...sedan delar de på en flaska nattvardsvin i sakristian, han anförtror henne att hans fru inte förstår honom, och att de inte har levt som man och hustru på många år, men att han inte kan skilja sig för att det skulle se så illa ut. Det ena leder till det andra, och... Tungan ute
  • Anonym (XXX)
    Fjäril kär skrev 2023-10-17 12:16:20 följande:

Idag har otrohet noll att göra med attraktion.. Idag är det mer tillgängligheten som styr och hur kass moral man har. 

Varför skulle man vilja ligga med någon man inte är attraherad av? Ger ju ingenting. Blir snarare rena plågan. 
  • Anonym (XXX)

...sedan tycker jag att det är märkligt att ni missar Kärleken som förklaring, i den här tråden. Är ju jättevanligt att ett par kollegor t.ex., som arbetar nära varandra, och faktiskt tillbringar mer vaken tid med varandra än med sina partners därhemma - så som vi har ordnat vårt samhälle - plötsligt ser varandra i ögonen och upptäcker att de blivit kära i varandra. Det behöver liksom inte finnas några skumma, mörka, mystiska orsaker i bakgrunden.

...och en besvarad kärlek är väldigt svår att stå emot. Att det är besvarat känns förundrat - en stark lyckokänsla. Att det är möjligt, att han som är så enastående älskar lilla mig! Alla hormoner i kroppen verkar för att man ska känna, att man hör ihop med den här personen och måste vara med honom och ha kroppskontakt med honom. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-18 16:27:45 följande:
    Ja, jag kan berätta för dig att jag har relativt god fattningsförmåga rent generellt när det gäller enkäter och statistik.

Du (toodilo) ger intryck av att du har egen erfarenhet av att du har blivit utsatt för otrohet?

Dessutom får jag intrycket av att du med näbbar och klor, med alla till buds stående medel, försöker förvara dig själv med att du hade inget som helst ansvar för att din partner valde att vara otrogen mot dig?

Men om du själv läser igenom dina inlägg i tråden, om du öppnar ditt sinne och dina egna skygglappar, så finns det mycket som tyder på att du väljer att bemöta dina medmänniskor på ett sätt som är allt annat än bra.

Om du valde att bemöta din partner på något liknande sätt som du visar att du bemöter andra medlemmar i tråden,
    så som du visar att du bemöter andra medmänniskor, så som t ex visas av att du väljer att uttrycka dig med svordomar och okvädningsord mot andra människor,
    så måste jag säga att jag i så fall kan ha mycket stor förståelse för om din partner valde att vara otrogen mot dig.
    Ja, jag håller med. Om man skulle vara gift med den användaren, så skulle man känna ett stort behov av att få vila ut i någon annans famn ibland... Någon okomplicerad, empatisk, vidsynt person, som fattar att allt inte är antingen svart eller vitt. Och att det inte alltid är så lätt att vara människa, med drifter, hormoner o.s.v. som ibland verkar emot vår inlärda moral. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-19 13:21:46 följande:

Jag uppfattade inte att du ställde någon specifik fråga direkt till mig, såg inte att du citerade mig.

Men jag har absolut inget emot att besvara dina frågor.

Jag för min egen personliga del upplever absolut inte att några människor generellt beter sig som svin. Vad som skiljer, och olika ageranden, är inte möjligt för mig svara på eftersom jag inte delar din uppfattning om att människor beter sig som svin. Jag delar absolut inte din människosyn.

Jag har inga teorier om dig, utan jag ställde bara en enkel fråga till dig.
    Apropå ditt uttalande om att bete sig som svin,
    jag undrar hur du själv betedde dig mot din partner när den bestämde sig för att vara otrogen mot dig?

Alltså, svinen - och även suggorna Glad - FINNS ju. Men personen du svarar har hakat upp sig, och tror att de utgör hundra procent av alla som är otrogna. Så är det naturligtvis inte, det finns SÅ många orsaker som kan göra att en vanlig, trevlig, vettig människa som aldrig önskat göra någon annan något ont, halkar dit.

Förälskelse, stark attraktion, kåthet (man får inget hemma, eller för sällan), alkoholberusning, en längtan efter att få känna sig levande igen när äktenskapet har förvandlats till "Företaget Familjen AB" (eller något ännu värre, kanske ett litet Helvete till och med), "tillfället gör tjuven", en känsla av att man befinner sig långt borta från den vanliga världen och dess regler och krav (typ utomlands med människor man aldrig kommer att träffa mer). Släng in två-tre stycken av dessa faktorer samtidigt, och vem som helst kan vara otrogen. Tror jag. Om man inte är Påven - men han får å andra sidan inte ha något sexliv alls...

Men svinen och suggorna FINNS som sagt, jag har träffat ett par stycken. På min pappas arbetsplats fanns t.ex. en frånskild kvinna (det här var på den tiden då det inte var så vanligt att vara frånskild, och det hade dålig klang), som tydligen bestämt sig för att förstöra så många äktenskap hon kunde, bara för att hon var avundsjuk och bitter över att själv ha blivit frånskild. Hon förförde den ena manliga kollegan efter den andra, och äktenskapen gick i kras som om en lavin dragit fram...

Tänker även på en väldigt snygg och charmig man - fantastisk dansör var han också - i danskretsar där jag höll till förut. Han förförde den ena upptagna kvinnan efter den andra, utan några allvarliga avsikter med henne - bara för att han kunde, typ. Där gick inte bara äktenskap och andra förhållanden i kras, utan kvinnorna som han var tillsammans med en kort tid och sedan kastade på soptippen, blev ju även hjärtekrossade. En av dem begick till och med självmord. Hon hade två ganska små barn också, det var hemskt tragiskt för alla - men ärkesvinet självt verkade likgiltigt för detta...
  • Anonym (XXX)

Jag tror att de allra flesta otroheter aldrig upptäcks. Detta baserar jag på saker jag sett - på studentfester, på firmafester, på konferenshotell, på Finlandsbåtar - och med tanke på att personerna fortfarande är gifta/sambo med samma person som då.

...men jag kan förstås inte VETA. Personerna kan ha bekänt det för sina partners och blivit förlåtna. Eller så har de inte blivit förlåtna, men paren har kommit överens om att fortsätta bo ihop tills barnen flyttat hemifrån, för deras (barnens) skull.

• Anonym (XXX)
    ClumsySmurf skrev 2023-10-21 01:48:26 följande:
    "Självfallet är den sanna bilden att en andel av alla otroheter inte blir känd."

Antar att det är du som brukar ljuga om statistiken och låtsas som vanligt att det inte är otrogna som svarat anonymt
    Det är väl självklart att det är så? Eller tror du att alla människor hyr privatdetektiver för att spionera på sina partners? Eller ger dem sömnmedel och opererar in GPS-chip under huden på dem? Eller håller dem inlåsta, eller alltid med en pålitlig släkting som vakt så att personen inte går utom dörren - eller bjuder in brevbäraren på "kaffe" eller betalar rörmokaren "in natura"!  Skrattande

Jag är nyfiken på hur du kan tro att alla otroheter blir kända..? Vilken typ av famillj och kultur lever du i..? Klankultur?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hedda..) skrev 2023-10-21 03:51:46 följande:
    Nej..otrohet är ingen förutsättning för ett 20+ förhållande!

Varför tror du det? pga ngr "bekanta" och varför är du så intresserad av att få veta det, egentligen? 

Växte du upp med separerade föräldrar, eller vad är ditt problem!?

KLART det finns par som varit tillsammans eller gifta, t.om i 20-40 år
    Om du är över 20 -ish så borde du ju ha träffat på såna som alltid håller ihop, no matter what! vid det här laget, men nej.tydligen inte.
    Ja, men man kan ju inte veta om dessa har haft någon annan vid sidan av i någon period. Det är ju inget som folk skyltar med. 
  • Anonym (XXX)
    ClumsySmurf skrev 2023-10-21 05:55:22 följande:
    I den vanliga världen så är det otrogna som själva svarat i undersökningar
    Jag undrar vilken fantasivärld du lever i om du tror att folk har svarat åt andra.
    Då måste man ju veta hur urvalet gjordes till undersökningen, och om det var tillräckligt många deltagande för att resultatet ska vara statistiskt säkerställt o.s.v.. En omröstning på Familjeliv eller Aftonbladet är inte statistiskt säkerställd! Skrattande

Har du en länk till en sådan undersökning? Sa personerna även något om HUR otroheten kom fram till deras partner?
  • Anonym (XXX)
    ClumsySmurf skrev 2023-10-22 01:40:26 följande:
    tror du seriöst att de enda studierna som forskare använder är omröstningar på familjeliv eller aftonbladet?
    Nej, men jag kan ju inte veta vilken studie du refererar till, när du inte anger det eller länkar till den. Gör det!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Grönare gräs) skrev 2023-10-23 18:27:56 följande:

En sak jag tänkte på nu är att jag läste om ett antal amerikanska studier och hur andelen män som går till horor har minskat från 60-talet och framåt. I den första undersökningen var andelen uppåt 55-60%.

Om då den siffran har minskat till säg 15% idag, innebär det att män har slutat ha sex utanför relationen i lika stor omfattning, eller innebär det bara att det finns fler kvinnor att vänstra med så att många  inte behöver betala för sexet längre?

Det var längesen jag läste om detta så siffrorna är nu inte bokstavliga men jag hoppas ni fattar hur jag menar?

Intressant. Antar att de prostituerade kvinnorna har blivit mer trasiga och även trashiga - tungt missbruk, att de är nedgångna och ofräscha - med tiden, och även att attityder har ändrats så att det anses mer fult att gå till dem. 

...men mäns sexdrift har nog inte minskat i samma takt som h*rorna har blivit mindre aptitliga (trots p-pillerhormoner i insjöarna och soja-diet från en del vegan-morsors sida). Och antalet fruar som inte vill längre, p.g.a. hormonförändringar i samband med graviditet, amning, stress, ätstörning eller klimakterium har nog inte heller förändrats. Så vart går de gifta, sexuellt frustrerade männen med sin lust?

Troligen till kvinnor som inte är prostituerade, och nöjer sig med en affär eller ett KK-förhållande, ja. Detta är ju också mer riskfritt än på 1960-talet eftersom det finns säkra p-medel och abort, och även möjlighet att fostra upp ett barn ensam med hjälp av subventionerade dagis och alla barnrelaterade bidrag som en ensam mamma får idag. Samt att hon inte längre ses som en paria i samhället. 
  • Anonym (XXX)

För att svara på frågan så kan man inte generalisera så. Det är såklart inte en "allmän" förutsättning, eftersom det finns en massa långa äktenskap där ingen varit otrogen. Hur stor andelen är, är dock omöjlig att ta reda på, eftersom folk inte ens i anonyma undersökningar svarar ärligt på sådana frågor. 

Men självklart finns det också långa äktenskap, där den ena eller båda har stått inför valet att ha en affär på sidan om eller att ta ut skilsmässa. Och då valt att ha affären i hemlighet (ibland kanske flera affärer under en livstid) men stanna i äktenskapet. Vare sig orsaken var en oemotståndlig besvarad förälskelse till någon annan, eller bara kåthet när den andra (vanligen frun) inte ville på grund av hormonförändringar, eller att hon gick helt upp i barnen under småbarnsperioden.

Det moraliskt korrekta är förstås att avstå från affärer oavsett orsak, men vi är trots allt inte mer än människor... och en skilsmässa behöver inte vara "snällare" mot partnern heller. Hon måste då bli en frånskild kvinna med det statustapp som det innebär, flytta till lägenhet i ett dåligt område, gå upp i tid på arbetsplatsen fast hon egentligen inte orkar det, anmäla sig på Arbetsförmedlingen om hon varit hemmafru...

• Anonym (XXX)
    Anonym (Grönare gräs) skrev 2023-10-24 17:43:44 följande:
    Började tala om ämnet med en gammal vän som är i internationella svängen med jobbet. De menade att det är ca 50-50 om folk som lever ifrån sin partner i halvårsvis åt gången är trogna eller inte.

Och kärlek på distans har väl aldrig varit en höjdare, om man ska vara lite realistisk.
    Jo, så är det ju. Jag råkar veta (detta gäller väg-och-vatten-ingenjörer på internationella projekt i tredje världen), att det är jättevanligt att de som är ansvariga lokalt till och med tilldelar de västerländska ingenjörerna var sin lokal hushållerska-med-benefits för tiden som de ska arbeta på platsen...

Detta får fruarna naturligtvis aldrig veta. Kommer en fru på besök, så städas den exotiska skönheten ut, och männen håller varandra om ryggen och skyddar varandra, så att fruarna inte ska få veta något. Detta anses underförstått och självklart, för att man fattar att män förmodligen inte kommer att kunna/vilja leva i celibat halvårsvis åt gången...
  • Anonym (XXX)

Inte en "förutsättning", eftersom det faktiskt finns långa äktenskap där ingen av parterna har varit otrogen. Men helt säkert har otrohet räddat många äktenskap och familjer också, då alternativet hade varit att pappan eller mamman lämnat familjen i stället, tillsammans med den kvinna/man som han/hon förälskat sig våldsamt i.

För inte så många decennier sedan, kunde det i sådana fall hända att domstolen dömde att den otrogna parten inte ens skulle få ha umgänge med sina barn förrän dessa var vuxna nog att bestämma själva. För att det ansågs att en otrogen person måste ha ett dåligt inflytande på sina barns uppfostran. I verkligheten kunde det förstås vara tvärtom: att den otrogna personen var en "levande" person med förmåga att älska... men så blev barnen kvar ensamma med den andra parten som kanske var neurotisk, hysterisk, paranoid...

Alternativet hade inte varit att låta bli älskarinnan/älskaren, för känslan blir ibland så stark att det inte går... Men efter en tids hemliga träffar så har det värsta av förälskelsen slitits ned - älskaren/älskarinnan har börjat visa sina sämre sidor och kanske blivit krävande - och då finns familjen kvar. Intakt. 

Jag säger inte att ovanstående är "rätt" i biblisk mening, men för alla berörda parter kan det ha varit det mest rätta ändå. I förlängningen. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (hoppla) skrev 2023-11-03 17:57:42 följande:
    I mitt +20-åriga förhållande (som nu är över) är jag stensäker på att ingen av oss var otrogna. 

Efter några år träffade jag en man som jag kunde tänka mig att bilda par med. Döm om min förvåning, när han föreslog att vi skulle vara ett par, men ha "separata sexliv, som alla andra par i vår ålder"!

Jag tackade artigt nej. 

Så i hans bekantskapskrets är det tydligen vanligt. Man håller ihop av ekonomiska skäl, blundar och sköter sig själv.
    Ja, men att INLEDA ett förhållande på de premisserna måste väl vara väldigt ovanligt..? VARFÖR, liksom, vill man ligga runt så är det väl smidigare att vara singel - även om man har en tolerant partner. Utan det är snarare så det blir efter ett antal år, när parterna har tröttnat på varandra sexuellt, men ändå gillar varandra som vänner... samt naturligtvis sitter ihop med barn, släkt, hus, ekonomi, i en del fall till och med en familjefirma.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-11-09 16:49:25 följande:

Ursäkta fördröjt svar! Har saknat möjlighet att följa trådens flöde. Min bestämda uppfattning är att otrohet långt ifrån är en förutsättning för lyckliga och stabila parrelationer. Tvärtom skulle jag vilja påstå. De lyckligaste, fullödigaste och mest harmoniska par, där båda parter äger en grundtrygghet, är emotionellt fullvuxna och mogna som människor och därmed trygga partners klarar sig utan (väljer bort) otrohet. Ja, jag är 100% säker det finns par som varit ihop i mer än 20-40 år utan att vara otrogna. Prassel vid sidan av lockar absolut inte alla. Ärliga och öppna människor är funtade på ett sätt. Oärliga och slutna människor med agendor kör sitt race. Alla människor består inte av exakt samma skrot och korn. En och samma mall kan därför inte appliceras på alla. Alla är vi nämligen unika individer; med en individuell uppväxt och med en unik mall vad gäller etik och moral. 

Ser vi till statistiken anses 10% av svenskar (möjligen ngt lågt räknat) varit otrogna någon gång mot sin nuvarande partner. Dessa 10% otrogna (1 på 10) kan knappast räknas som normgivande mot de 90 % som gör trohet och transparens till sin dygd och till sin livsstil. De trolösa tillhör en minoritet, vad än förespråkarna för otrohet försöker tuta i varandra och andra medlemmar på plattformen när drevet går. Var fjärde svensk (25%) har däremot idkat snedsteg mot sin före detta partner. Differensen på 15% säger oss troligtvis något om otroheten som en upptakt till eller t o m som en språngbräda till separation. 

En psykoterapeut Halonen, beskriver alldeles utmärkt vad jag berörde sist. Fenomenet med patologiska bedragare. I den gruppen ingår enligt min tolkning vissa narcissister, psykopater och individer med instabil personlighetsstruktur. De tycks mer än andra behöva kompensera sin inre brist med ett överdrivet bekräftelsebehov. På den vägen ingår behovet av validering av inte endast en partner utan från flera parallella källor (kvinnliga och manliga partners) jämsides. Hålet är nämligen enormt och fylls i princip aldrig av en annan mänsklig varelse. I sin förfinade och väl utvecklade förmåga till manipulation skulle jag vilja säga att psykopaten knappast ertappas i otrohet oftare än gemene man gör. I deras repertoar ingår nämligen manipulationer och bedrägerier som närmast en överlevnadsstrategi. Rankad nummer ett. Därmed skiljer sig din och min åsikt markant om vem som i en otrohetsaffär är mest benägen till upptäckt och inte. Uppfattade dock du syftade mer till mindre raffinerade småtjuvar och till en annan typ av skala av antisociala individer, än just till de slipade grandiosa fullblodsnarcissisterna. 

Halonen åter, menar patologiska bedragare har ett större behov av att erövra och bli beundrade (ett starkt bekräftelsebehov). Relationen till modern under uppväxten, om vi väljer ett psykoanalytiskt tänk, är en orsak till notorisk otrohet. Citat: En del som är patologiskt otrogna har haft problem med att differentieras från sin mamma när man växt upp. Slut citat. I sin frigörelse som Lilla pojken revolterar mannen i sin parrelation genom otrohet. Det är viktigt menar Halonen att männen tar livet i egna händer. Utan missriktad revolt med rötter i det förflutna. Andra skäl till otrohet kan såklart vara att den ena parten förälskat sig i någon ny, känner sig åsidosatt i sitt förhållande eller söker sig utåt för ökad tröst eller en upplevd förståelse i en sidorelation (där den fristående individen saknar alla pusselbitar). 

Ett lästips är boken When You?re The One Who Cheats av Tammy Nelson, psykiatriker och parterapeut. Nelson ger bland annat stöd till teorin att kvinnor idag är mer otrogna samt oftare undgår upptäckt. 

I omröstningar på nätet - typ på kvällstidningarnas webbplatser - har runt 50 procent svarat ja på om de någon gång varit otrogna. Tror att folk vågar vara mer ärliga när de sitter ensamma vid datorn, än om de ska svara till en forskare - som har alla uppgifter, och det finns alltid en liten risk att han skickar hem något underlag till hemadressen, som frun/maken öppnar. Tror att många är lite rädda för det, som svarar i sådana studier där de måste uppge namn och adress.

Å andra sidan är det alltid bara en enkel fråga i webbsidornas omröstningar, det är inte uppdelat på något sätt efter hur etablerad huvudrelationen var. Jag tycker också att 50 procent låter som en hög siffra för äktenskap. Jag tror att vissa av dem som svarat "ja" tänkte på diverse lösa förbindelser och strul i ungdomen, och då blir siffran såklart högre.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-11-10 07:53:57 följande:

Japp. Har tagit del av kvällstidningarnas resultat vad gäller otrohet (50% otrogna). Ställt personligen dem mot resultatet av antalet otrogna i undersökningen som doktor.com presenterar (10% otrogna). 

Här infinner sig ett klassist metodproblem. 

En god validitet krävs i en tillförlitlig undersökning för att kunna generalisera undersökningens resultat. En god reliabilitet krävs därtill för att säkra att resultatet kan upprepas i nya undersökningar. 

Validitet = Mäter det som är relevant. 

Reliabilitet = Hög reliabilitet mäter frågeställningar på ett tillförlitligt sätt. 

Om du vänder dig till kvällspressens webbplatser (Aftonbladet eller Expressen) för ett metodmässigt korrekt svar på andelen otrogna svenskar är sannolikheten minimal att du ges ett representativt svar baserat på underlag. Resultatet gäller enbart kvällspressens kundunderlag. Vackert så. Men för att skapa en undersökning med godkänd validitet och reliabilitet i populationen överlag behöver ditt undersökningsmaterial (din population) vara representativ för hela landets befolkning. Den statistiska säkerheten ges du enbart om underlaget du undersöker är diversifierad. Alltså vänder sig till totalen av svenskar; inte enbart andelen av svenska befolkningen som besöker kvällstidningars webbplatser. Ur ett forskningsperspektiv saknas tyvärr där den objektivitet och den reliabilitet som krävs för ett metodiskt riktigt underlag. 

Om du vill vända dig till en mer diversifierad målgrupp i din frågeställning, där du inkluderar samtliga målgrupper och samhällsskikt i svenska samhället, måste du utföra samma frågeformulär som kvällstidningarnas (Aftonbladet eller Expressen) på förslagsvis följande publikationers webbplatser: 

Tidningen Land,

ICAkuriren,

Tidningen Vi,

Lantliv,

Allt i Hemmet,

Populär Historia,

Hälsa,

Kyrkans Tidning. 

Därmed fångar du upp och får med en större målgrupp med en statistiskt rättvisande bild (representativ population) i din undersökning. Du ges en mer adekvat spegling av attityder och värderingar i vårt samhälle i fenomenet otrohet.

Hoppas du har överseende med min längre respons! Men jag anser det är väsentligt var vi vänder oss med våra frågeställningar och i vilken utsträckning metodfrågor hanteras i vad vi önskar veta mer om. Ex vis andelen otrogna svenskar i samhället. 

Jag VET allt det där! Men jag tror inte heller att den grupp som går in på kvällstidningarnas webbplatser, och ibland svarar på deras omröstningar om det är en fråga som de har något att säga om, är enbart den grupp som du tror. Vilket verkar vara lågutbildade och ständigt mer eller mindre berusade/narkotikapåverkade WT, om jag läser mellan raderna.

Jag tror faktiskt att nästan alla människor som kan svenska tillräckligt bra, befinner sig på de webbplatserna åtminstone ibland... även de som läser Financial Times på pendeltåget! Skrattande
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?