• Tyra myra

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Anonym (M53) skrev 2023-10-17 14:11:59 följande:

Tillsammans i 25 år och inte en enda tanke på otrohet. Vad frugan har för tankar får hon svara på men jag misstänker inte att hon har varit otrogen. Mitt intresse för sex har gradvis minskat och idag har jag inte speciellt hög drivkraft. Således blir mitt intresse för andra kvinnor inte heller speciellt stort. Idag, med utflugna barn så lever vi gott och jag har snarare en stor drivkraft i att hitta på grejer. Reser och upplever mycket nu och sen så fungerar vi så otroligt bra ihop även om man skulle kategorisera det som en vänskap idag. Jag skulle aldrig kunna leva med att göra min fru besviken på mig. Hon är och har varit en fantastisk mamma och hustru och vi har växeldragit för varandra under alla dessa år när den ena parten haft det tungt. Ser ingen som helst anledning till att äventyra vad vi har för en patetisk otrohetsaffär.

Precis så Glad
    Det finns ingenting som säger att ett fungerande samliv måste inkludera sex. Det är så mycket annat, närhet, gemensamma intressen, vänskap mm som ingår i samlivet.

Tyvärr verkar det som om man här stirrar sig blind på den rent sexuella biten som kanske är viktigast i början av relationen. Efter 25 år är den delen mindre viktig och de andra delarna blir viktigare. 

Jag tror att man många gånger skyller på att det sexuella samlivet inte fungerar när det i realiteten är de andra delarna som falerar. Närhet och intimitet behöver inte inbära sex.   
  • Tyra myra
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-17 15:52:19 följande:
    Jag tycker att du snarare bygger på MYTEN om att otrohet alltid skulle bero på problem i relationen där du bara byter ut ena myten mot den andra, sex mot närhet. Faktum är att folk oftast verkar vara otrogna bara för att de kände för det, för ombyte, spänning, etc... otrohet förekommer i både bra och dåliga relationer.

Det spelar liksom ingen roll om man har problem med sexlivet eller närheten det är ÄNDÅ inte ett måste att man då bara måste ge sig ut och knulla första bästa person man anser kan förse en med det. Det finns ALLTID bättre sätt att hantera missnöje på. Och väljer man medvetet otrohet framför andra alternativ så kan man ju inte skylla det på "relationen", sina egna val ansvarar man ju alltid till 100% helt själv. Det kan man inte skylla på någon annan, inte ens delvist.
    Allt missnöje i relationer skapar slitningar och problem. Om du tror att detta inte påverkar valet att vara otrogen eller ej så lever du i i en drömvärld,  

Att båda parter i en relation måste anstränga sig för att ha ett gott samliv kanske inte känns så lockande för dig men det är faktiskt vad som krävs.
  • Tyra myra
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-17 16:36:23 följande:
    Fast all otrohet beror ju som sagt inte på missnöje i relationen. Otrohet förekommer i både bra och dåliga relationer. Varför repeterar du bara samma sak igen?

Ja OM det öht förekommer ett missnöje i relationen vilket det inte alltid gör så påverkar det såklart båda, men det betyder ju att man då genast måste vara otrogen, alla väljer ju inte att vara otrogna bara för att de känner sig missnöjda över något så bevisligen går det ju att hantera missnöje på andra sätt än otrohet.

Att båda parter måste anstränga sig för att ha ett gott samliv håller jag med om men till skillnad från dig tycker jag att båda partner även måste anstränga sig för att lösa eventuella problem i relationen på ett värdigt sätt inte genom att vara otrogen.

Vad får dig att tro att bara för att man inte tycker det är ok att svika och så fort man får problem i relationen så betyder det per automatik att man inte anser att båda måste anstränga sig i relationen? 
    Erfarenhetsmässigt ser det ut ungefär så här
    I de alla flesta fall uppdagas aldrig otroheten, därmed har vi ingen som helst aning om varför de skedde.

Ungefär hälften av de otroheter som kommer fram består av otrohet i samband med alkohol där många har problem med alkohol och andra droger

I den andra hälften av otroheterna uppger man en mängd olika anledningar/orsaker 

Om vi ser till TS fråga om huruvida man i långa förhållanden 20+ år, får räkna med otrohet så kan jag varken säga ja eller nej.

Att otrohet förekommer vet vi.  Att den del av otroheterna som kommer fram skapar problem i relationen vet vi också. Att problem i relationen är en bidragande  orsak till otrohet vet vi också.  Man söker något man anser sig sakna helt enkelt. 

Du frågar vad som får mig att tro att det är ok att svika så fort man får problem i relationen. Den frågan är omöjlig att besvara eftersom jag inte tycker att otrohet är ok.  Jag tycker att man ska ta hand om sina relationer gör man inte det ska man bryta. Båda parter har lika stort ansvar för relationen i alla avseenden.  
  • Tyra myra

Till Tooliloo

När jag läser dina inlägg så slås jag av några saker. Du har ett stort behov av att "  FÅ RÄTT " Problemet är att det finns inget rätt och fel i denna fråga
    " FÅ SISTA ORDET"  Problemet är att diskussionerna mellan dig och ett fåtal andra här i tråden överskuggar frågan som TS ställde.

Din aggressivitet gör att du triggar andra och atmosfären i tråden gör att andra lämnar och intressanta inlägg gå förlorade. 

Att använda ord som SVIN för att beskriva människor verkar vara populärt i din värld men SNÄLLA låt djurriket vara. Inse att vi alla är olika och att alla personligheter inte är kompatibla. Att problem uppstår i den flesta parrelationer kan vi nog vara överens om. Att problem som inte löses skapar fler problem kanske vi också kan enas om därför är det tyvärr också så att OTROHET i parrelationer brukar höra samman med andra olösta problem. 

Du ropar efter fakta när dina argument tagit slut. Tyvärr finns det väldigt lite av den varan. Eftersom det sannolikt är så att de flesta otroheter aldrig kommer fram är det omöjligt att göra en fullvärdig undersökning av detta. Därför är det till stora delar EMPERIN som ligger till grund för de uppskattningar som finns att tillgå.

Jag ställer nu TS fråga till dig,  VAD TROR DU? FÅR MAN RÄKNA MED OTROHET I 20+ RELATIONER?
    Det är på tiden att du ger oss ditt svar

• Tyra myra
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-20 12:06:12 följande:
    Det har du med Tyra, det kallas för argumentation, när två personer tycker olika i en fråga så lägger man fram argument för varför man tycker som man gör. Så ditt snack om att jag tycker det är viktigt att "få rätt" är ju ett oerhört patetiskt argument för det är ju exakt vad du gör du med.

Japp, jag använder ordet svin eftersom jag tycker att svika, ljuga och manipulera är svinaktiga handlingar. Men det lustiga här är att du verkar tycka att kalla otrogna människor för svin är hemskt men att vara otrogen tydligen helt ok men påstår ändå att du anser att otrohet är fel Drömmer

Nejdå, jag ropar inte efter fakta EFTER att mina argument tagit slut, det är snarare så att mina argument BYGGER på fakta och dina argument bygger på vadå? Luft? Egna teorier? allmän BS?... jag menar vad har du för fakta som stödjer att du skulle ha ett ansvar för andras val? 

Jag har redan skrivit att jag INTE tycker man får räkna med otrohet i NÅGON relation, inte ens i 20+ relationer.  Så svar på den frågan har jag redan gett, att börjar babbla utan att ha läst kan du inte skylla på mig.

Så vad är problemet Tyra? Fick du slut på vettiga argument och kände att du behövde börja prata person istället för sak?
    Kommentar överflödig!

En argumentation består av en serie påståenden som börjar med argumentationens premisser och som mynnar ut i argumentationens tes.

Resonemangets slutledningar ska visa att slutsatsen följer ur dess premisser.

Du argumenterar att OTROHET är fel. Men varken jag eller någon annan påstår något annat. Jag har aldrig påstått att det är rätt, knappast någon annan heller. Så vari ligger argumentationen?

Däremot kan jag argumentera mot att du verkar tro att alla som någon gång är otrogna är svin. Jag kan argumentera mot att man kallar människor för svin. Jag kan argumentera för en god etik i detta forum.

Sist men inte minst argumenterar jag för att svar och inlägg i tråden bör följa TS fråga. Alltså inte vara OT 

Du fabulerar
  • Tyra myra
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-20 14:07:58 följande:
    Nej.
    Hur tror du att det skulle gå till att mäta frekvensen på något som inte är känt??? Förklara detta för alla om du kan...

De allra flesta klarar noga förstå att det sannolikt finns en betydande del som förblir okända, de flesta klarar att göra en egen rimlighetsbedömning.

Självfallet är den sanna bilden att en andel av alla otroheter inte blir känd.
    Hur stor den delen är kan man självfallet ha olika åsikter om, olika människor känner olika stort behov av att blunda och försöka dölja att de ens finns.
    Du själv verkar ha ett unikt stort behov att blunda.
    Men som sagt, de flesta kan nog göra en egen sannolikhetsbedömning.

Den självklara sanningen kan nog ingen förneka, inte ens du, att 100% av alla otroheter blir givetvis inte kända.
    Att försöka hävda något annat är att blunda för den sanna bilden, det är en självklarhet som inte ens du kan behöva en länk för att acceptera.

Din sista rad avstår jag från att kommentera. Jag har aldrig uttryckt någon åsikt om den saken.

Men för att upplysa dig om en enkel sanning som du verkar ha missat i ditt liv så kan jag berätta att alla människor ljuger och alla människor, inklusive små barn, ägnar sig åt att manipulera sina nära och kära.
    Om du inte visste det så kan jag berätta för dig att även du ljuger.
    Om du någonsin har varit i en nära relation så kan jag garantera att även du själv har manipulerat.

Du kan angripa alla andra människor på ditt vanliga obehagliga sätt och du kan peka ut andra medmänniskor på de sätt som du brukar.
    Men glöm inte att när du låter ditt pekfinger peka mot någon av dina medmänniskor så är det alltid 
    TRE FINGRAR SOM PEKAR MOT DIG SJÄLV!
    Läs vad jag skriver!   Det är du som efterlyser fakta som inte finns, De siffror man har är skattningar.  Det finns ingen anledning att göra sannolikhetsberäkningar på vad man tror. De vetenskapliga texter som finns grundas främst på emperin just av denna orsak.

Det är helt sant att alla människor ljuger i någon mån, men vad har det med TS fråga att göra?

Du anser att jag angriper dig, när jag i princip gör vad du försöker gör med mig. 

Om du tycker att jag pekar finger åt dig så ber jag så mycket om ursäkt, Allt jag gör är att möta dina argument.  Men att kalla människor för svin kan jag aldrig acceptera. Människor kan bete sig svinaktigt men att kalla dem svin är osmakligt.

De som vill peka finger åt mig här på FL är fria att  göra så. Det tål jag
  • Tyra myra
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-20 15:39:12 följande:

Oj, nu råkar du blanda ihop dina saker IGEN.

JAG har inte efterlyst några fakta!

Du borde åtminstone kolla dig själv lite bättre innan du trycker på "skicka svar"...

Du måste försöka hålla reda på lite bättre olika inloggningar och olika signaturer, vem du citerar och vem du svarar till. 

(Berättigade frågor till dig: 
    Eftersom du blandar ihop saker på detta sätt;
    har du själv för vana att logga in med olika inlogg och skriver under olika signaturer i samma tråd?
    I så fall, skriver du till dig själv och gillar dina egna inlägg men under flera olika signaturer?
    Hur gör du detta rent praktiskt?
    Om du gör detta, tycker du det är ok?
    Och tycker du i så fall att fler medlemmar borde göra på detta sätt?)

Förlåt...! Skäms  Jag trodde jag svarade på tooliloo, Vet inte vad som hände men jag svarade med med appen i mobilen så det kanske sturlade lite där.

Så glöm vad jag skrivit.....  

Ska försöka att rätta till detta på något sätt.

Jag har bara ett nic här, synd att jag strulade så in i .......

Hoppas du har överseende
  • Tyra myra
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-20 15:39:12 följande:

Oj, nu råkar du blanda ihop dina saker IGEN.

JAG har inte efterlyst några fakta!

Du borde åtminstone kolla dig själv lite bättre innan du trycker på "skicka svar"...

Du måste försöka hålla reda på lite bättre olika inloggningar och olika signaturer, vem du citerar och vem du svarar till. 

(Berättigade frågor till dig: 
    Eftersom du blandar ihop saker på detta sätt;
    har du själv för vana att logga in med olika inlogg och skriver under olika signaturer i samma tråd?
    I så fall, skriver du till dig själv och gillar dina egna inlägg men under flera olika signaturer?
    Hur gör du detta rent praktiskt?
    Om du gör detta, tycker du det är ok?
    Och tycker du i så fall att fler medlemmar borde göra på detta sätt?)

Förlåt...! Skäms  Jag trodde jag svarade på tooliloo, Vet inte vad som hände men jag svarade med med appen i mobilen så det kanske sturlade lite där.

Så glöm vad jag skrivit.....  

Ska försöka att rätta till detta på något sätt.

Jag har bara ett nic här, synd att jag strulade så in i .......

Hoppas du har överseende
  • Tyra myra
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-10-20 13:45:23 följande:
    Haha, och det menar du att det inte är vad du gör, argumenterar för din sak?
    Eller menar du att när du argumenterar för dina åsikter så är det ok, men när andra gör det så vill de bara "ha rätt"?... man skulle ju nästan kunna kalla det för dubbelmoral Drömmer

Mycket snack på dig Tyra men väldigt lite fakta... så jag frågar igen... vad har du för fakta som stödjer dina påståenden? 

Om A är missnöjd med sin relation med B och har flera alternativ att välja mellan men väljer just otrohet utan att göra A delaktig i sin beslutsprocess. På vilket sätt menar du att B har ett FAKTISKT ansvar för A val?

Den enda som fabulerar här är nog du Tyra för det enda du hittills åstadkommit är en massa känsloragument, allmänt BS och vaga insinuationer så du snabbt sen kan hävda att du minsann inte alls sagt att...bla bla. Och så fort dina vaga och irrationella argument ifrågasätts så går du över till att snacka och att andra minsann bara vill ha rätt Tomte

Ditt sätt att argumentera är lika falskt som dina värderingar.
    Har jag sagt att jag inte argumenterar? men vem startade argumentationen?

Du surrar åter igen om fakta.... som inte finns. Har inget med moral att göra allra minst om dubbelmoral. Hur ska du ha det? har jag ingen moral eller är den dubbel ?  Glad

Vilka påståenden gör jag som inte stöds av fakta? När jag säger att jag tror att man varken kan svar ja eller nej på TS fråga baserar jag detta på att det inte finns vetenskapliga fakta bara antaganden.

Du ser väldigt enögt på TS fråga tycker jag. För att använda ditt exempel med A och B, vi får då anta att dessa varit i en parrelation i 20+ år.  Eftersom de hållit ut så pass länge får vi nog anta att både A och B kan hantera sina problem rätt så bra. Som du vet har alla par problem av och till.  Ponera att  A & B under åren kommit allt längre från varandra, och man börjat tar varandra för givna, man har slutat bekräfta varandra helt enkelt. Då är det lätt att någon av parterna faller till föga och är otrogen med någon som är bekräftande.  Det är en del av verkligheten där ute. 

Ditt scenario att man väljer att vara otrogen för att man inte är överens om något är rena fantasier. Kanske något som händer tidigt i ett förhållande med omogna personer som inte förstått hur parförhållanden fungerar. I ett förhållande har båda lika stort ansvar men det är inte alla som är mogna för det. Springer man runt med andra är man definitivt inte det.  

När jag talar om är relationer är det mellan mogna människor.
    Vi kan väl ändå anta att en relation som hållit i över 20 år består av mogna människor.

Vad i stort sett alla som arbetar med parrelationer är överens om är vikten av att fortsätta bekräfta varandra och inte ta varandra för givna. 

Vad som är irrationellt och inte kanske du inte är den bästa att avgöra eftersom du är så enögd och bara ser ett scenario framför dig. Du kan inte se att ditt liv och dina erfarenheter inte är facit för andras. 

När vi talar om relationer så är det de facto känslor vi talar om. Det är känslorna som bygger, bibehåller och ibland raserar relationer.  

När du avfärdar mig med att säga att vad jag skriver är BS så använder du ett känslomässigt argument. 

Jag vidhåller att att beskriva människor som svin är provocerande och skapar faktiskt en ohälsosam distans till människor.  Att bli illa behandlad av ett svin är inte samma ska som att bli illa behandlad av en människa.

Nu har jag sagt allt jag vill säga till dig. Du får fortsätta argumentera med andra
  • Tyra myra

Min upplevelse är nog densamma. Har också en känsla av att det beror på hur duktig man är på att vara den perfekta partnern i relationen som avgår om det kommer fram eller ej. 

• Tyra myra
    Anonym (Grönare gräs) skrev 2023-10-24 18:37:12 följande:
    ? Vad menar du här egentligen?

Menar du att personen är duktig på att dölja otroheten eller duktig på att vara perfekt och hålla partnern så nöjd att den andra inte kommer på att vilja vänstra?
    Menar att om partnern är nöjd och blir bekräftad uppstår sällan problem.  Därför är en otrohet inte i hela världen och troligen upptäcks den inte ens.
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?