• Anonym (Styvmamma)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Hej!

Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.

Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.

Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.

Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...

Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig...  Vad kan vi säga?

(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)

• Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan
  • LFF
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 13:24:43 följande:

Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig...  Vad kan vi säga?

Ni är vuxna, ni bestämmer. Om, och då är det ett stort OM, kompisen ska följa med så ska dennes föräldrar stå för:

1) Flygbiljett (inte bara namnändring)
    2) Del av hotellkostnaden
    3) fickpengar till barnet för eventuella utflykter etc

Att ni skulle bjuda barnet på resan bara för att det finns en plats över känns orimligt, speciellt när det inte är er idé. 

Alternativt, barnet får vara hos sin andra förälder och ni åker ensamma med det barn som vill/kan åka.
  • Anonym (L)

Ni är vuxna, ni bestämmer. Fullt förståeligt att ni inte vill behöva ta ansvar och betala för flickans kompis på er familjesemester.

Din make får väl prata med sin dotter. Han får förklara hur det ligger till och varför. Om hon är sur så låt henne vara sur då. Det kommer gå över. Jag var sur hur många gånger som helst i den åldern, när mina föräldrar sa nej till saker som jag själv ville. Det lägger sig. 

• Anonym (mino)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 13:24:43 följande:
    13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Hej!

Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.

Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.

Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.

Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...

(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)

Ni är vuxna, ni betalar, ni bestämmer. 

Men med det sagt så kan det ändå vara vettigt att låta 13-åringen få ta med en kompis. Mina barn har vid 13-15 års ålder inte varit det minsta intresserade av familj och familjeaktiviteter. Att då ha med en ovillig 13-åring har förstört hela resan. En 13-åring + kompis har istället räddat resan. 

Familje-semester är din önskan, inte 13-åringens. 
    Att kompisen inte är så trevlig är ju en stor nackdel i sammanhanget. 
    Vilken gruppdynamik tror du att ni får om 13-åringen tvingas med på resan men inte införlivar sig i den trevliga familjekänslan?

Hur ska ni få 13-åringen att sluta vara sur? Ja, hur slutar du själv att vara sur över något? Man får som man vill eller accepterar situationen. Men även 13-åringen måste väl få ha sina känslor. Du vill ha en familjesemester. 13-åringen vill ha kompisen med. Är 13-åringens vilja mindre viktig bara för att hon är 13 år och du är vuxen? Så kan man ju se det, eller så kan båda era olika viljor vara viktiga?

Sen kan man ju i ert fall diskutera hur 13-åringen ser på dig som familj eller hur trevlig 13-åringen tycker att ni andra är. Vem bestämmer vem som får vara med, ses som familj eller få ha trevligt utifrån sina behov?
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (mino) skrev 2023-09-27 13:53:18 följande:
    Ni är vuxna, ni betalar, ni bestämmer. 

Men med det sagt så kan det ändå vara vettigt att låta 13-åringen få ta med en kompis. Mina barn har vid 13-15 års ålder inte varit det minsta intresserade av familj och familjeaktiviteter. Att då ha med en ovillig 13-åring har förstört hela resan. En 13-åring + kompis har istället räddat resan. 

Familje-semester är din önskan, inte 13-åringens. 
    Att kompisen inte är så trevlig är ju en stor nackdel i sammanhanget. 
    Vilken gruppdynamik tror du att ni får om 13-åringen tvingas med på resan men inte införlivar sig i den trevliga familjekänslan?

Hur ska ni få 13-åringen att sluta vara sur? Ja, hur slutar du själv att vara sur över något? Man får som man vill eller accepterar situationen. Men även 13-åringen måste väl få ha sina känslor. Du vill ha en familjesemester. 13-åringen vill ha kompisen med. Är 13-åringens vilja mindre viktig bara för att hon är 13 år och du är vuxen? Så kan man ju se det, eller så kan båda era olika viljor vara viktiga?

Sen kan man ju i ert fall diskutera hur 13-åringen ser på dig som familj eller hur trevlig 13-åringen tycker att ni andra är. Vem bestämmer vem som får vara med, ses som familj eller få ha trevligt utifrån sina behov?
    Våra familjeresor hitills har funkat fint!

När syskonen är ensamma på nåt äventyr (badhus, resa, kryssning) fungerar det alltid - men när 13-åringen är med sina kompisar så får syskonen itne vara med...

Vi har haft en kompis med en gång, på en helgresa, och det var en mardröm!
  • Anonym (Isa)

Njae, jag hade nog sagt nej till kompisen. 

Sur och tvär hör tyvärr till åldern, har en 14 åring. 

Är det dessutom den trevligaste kompisen så skulle jag inte vilja ha med den på en familjesemester hur som. Möjligen om vi som föräldrar fått välja kompis. 

Oavsett kompis så skulle de få betala sitt barns pris på resan. Namnbyte, biljetter, mat osv. Det är inte gratis direkt. Kan också vara ett argument till 13-åringen. Dessutom kan det kosta mer för en 13-åring än en 8-åring med aktiviteter och sådant som kan vara bra att förklara för 13-åringen. 

De tycks ibland tro att man är föräldern med guldbyxorna. 

Våra barn åker "glatt" med på familjeresor. Det muttras och gnälls innan men sedan väl på plats så är det som om miljöombytet faktiskt gör dem gladare och mer positiva till upplevelsen är min erfarenhet. Hade en motsträvig 14-åring i somras som efteråt sa att det hade varit hur roligt som helst på familjeresan så det blir vad man gör det till. 

• Anonym (Isa)
    Anonym (Isa) skrev 2023-09-27 14:05:21 följande:

Är det dessutom den *trevligaste kompisen så skulle jag inte vilja ha med den på en familjesemester hur som. Möjligen om vi som föräldrar fått välja kompis. 

*Otrevligaste så klart... 

Trevliga vänner är bättre.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 14:01:00 följande:

När syskonen är ensamma på nåt äventyr (badhus, resa, kryssning) fungerar det alltid - men när 13-åringen är med sina kompisar så får syskonen itne vara med...

Då skulle jag säga nej. Nu är det ju bara 2 barn dessutom. Stå på er. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 14:01:00 följande:

Men dåså, då är det ju bara att köra på er linje. Det kommer ju att funka fint!
  • Anonym (Natalie)

Det går nog inte att få henne att sluta vara sur. Det kommer med åldern. 

• Anonym (Styvmamma)
    Anonym (mino) skrev 2023-09-27 14:10:56 följande:
    Men dåså, då är det ju bara att köra på er linje. Det kommer ju att funka fint!
    Jag natar att jag bara ville skriva av min min olust-känsla... Lite orolig över att en resa som 13-åringen sagt att hon ser fram emot, nu kommer anses vara "tråkig" bara för att vi sa nej till att ta med denna kompis...

Tänkte också att det kunde finnas folk som vet hur man når fram till tonåringar... Om det finns något "smart" sätt att säga nej, annat än "det är vi vuxna som bestämmer!". 

För jag tycker att barns åsikter också spelar roll - men inte att hennes känslor är viktigast! I detta fallet är det ju vi vuxna som valt att ta ut våra semesterdagar och ordna och betala för denna höstlovsresa... Det är inte 13-åringens resa... Utan allas! Och den som "bjuder in" borde väl ha mer att säga till om?

Värsta som kan hända är väl att 13-åringen vägrar följa med - men jag har svårt att tro det. Vi ska bo på fint hotell på ett nice ställe dit hon har velat åka...
Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan