Inlägg från: Anonym (mino) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mino)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 13:24:43 följande:
    13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Hej!

Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.

Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.

Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.

Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...

Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig...  Vad kan vi säga?

(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)

Ni är vuxna, ni betalar, ni bestämmer. 

Men med det sagt så kan det ändå vara vettigt att låta 13-åringen få ta med en kompis. Mina barn har vid 13-15 års ålder inte varit det minsta intresserade av familj och familjeaktiviteter. Att då ha med en ovillig 13-åring har förstört hela resan. En 13-åring + kompis har istället räddat resan. 

Familje-semester är din önskan, inte 13-åringens. 
    Att kompisen inte är så trevlig är ju en stor nackdel i sammanhanget. 
    Vilken gruppdynamik tror du att ni får om 13-åringen tvingas med på resan men inte införlivar sig i den trevliga familjekänslan?

Hur ska ni få 13-åringen att sluta vara sur? Ja, hur slutar du själv att vara sur över något? Man får som man vill eller accepterar situationen. Men även 13-åringen måste väl få ha sina känslor. Du vill ha en familjesemester. 13-åringen vill ha kompisen med. Är 13-åringens vilja mindre viktig bara för att hon är 13 år och du är vuxen? Så kan man ju se det, eller så kan båda era olika viljor vara viktiga?

Sen kan man ju i ert fall diskutera hur 13-åringen ser på dig som familj eller hur trevlig 13-åringen tycker att ni andra är. Vem bestämmer vem som får vara med, ses som familj eller få ha trevligt utifrån sina behov?
  • Anonym (mino)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 14:01:00 följande:
    Våra familjeresor hitills har funkat fint!

När syskonen är ensamma på nåt äventyr (badhus, resa, kryssning) fungerar det alltid - men när 13-åringen är med sina kompisar så får syskonen itne vara med...

Vi har haft en kompis med en gång, på en helgresa, och det var en mardröm!
    Men dåså, då är det ju bara att köra på er linje. Det kommer ju att funka fint!
  • Anonym (mino)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 14:37:12 följande:
    Jag natar att jag bara ville skriva av min min olust-känsla... Lite orolig över att en resa som 13-åringen sagt att hon ser fram emot, nu kommer anses vara "tråkig" bara för att vi sa nej till att ta med denna kompis...

Tänkte också att det kunde finnas folk som vet hur man når fram till tonåringar... Om det finns något "smart" sätt att säga nej, annat än "det är vi vuxna som bestämmer!". 

För jag tycker att barns åsikter också spelar roll - men inte att hennes känslor är viktigast! I detta fallet är det ju vi vuxna som valt att ta ut våra semesterdagar och ordna och betala för denna höstlovsresa... Det är inte 13-åringens resa... Utan allas! Och den som "bjuder in" borde väl ha mer att säga till om?

Värsta som kan hända är väl att 13-åringen vägrar följa med - men jag har svårt att tro det. Vi ska bo på fint hotell på ett nice ställe dit hon har velat åka...
    Om det var jag och min tonåring.

Jag skulle inte se det som att min unge är skyldig att gilla resan eller upplägget för att jag valt att ta semester och betala för en resa. Då skulle jag resa utan barnen om såna krav tillkommer. Skulle själv inte gå med på ett sånt upplägg med nåt slags inbyggd tacksamhetsskuld. Det du beskriver är ju att det är er resa, inte 13-åringen, eller allas... 13-åringen ska gilla läget och ha det trevligt för att det gynnar er andra och hon ska ställa upp liksom. Det är kanske inte så du menar, men det är så det stycket framstår för mig. Ät upp och var tacksam liksom...

Så, din andra fråga, hur når man fram till tonåringar. Ja, genom att prata öppet och ärligt och resonera såsom man pratar med andra människor. Tonåringar är inte lika utvecklade i resonemang och känslor som vuxna, men de är väl värda att tas på allvar, och de behöver bli samtalade med och tas på allvar för att den utvecklingen ska ske!

Så jag skulle nog försöka förklara mina känslor och tankar om hur det kan bli om kompisen kommer med, att ni vill vara bara familjen, att syskonet lätt hamnar utanför om en kompis är med, att ni förstår att det kan kännas som en tristare resa utan kompis, men att det nu får bli så ändå. Jag skulle också framhålla att 13-åringen är viktig på resan, att utan henne blir det tråkigt för er andra, ni vill verkligen ha henne med er. Och ni är beredda att anstränga er för att resan ska bli trevlig för henne och alla, och ni hoppas att hon också känner så. 

Sen är 13-åringa i en svår ålder, humöret är oberäkneligt, de kan vara sura även under de bästa förutsättningar. Och då gäller det nog mest att inte låta sig dras med i det, låta dem vara, inte gå igång och ta det personligt, eller vara upprörd över att ens dyra fina resa och semesterdagar är förstörda nu med sur tonåring. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 15:23:54 följande:
    Du har säkert helt rätt - jag tycker hon borde vara tacksam! Detta är en lyx-resa, få förunnat. Och hon har varit med i planeringen!

Känns motigt att hon nu fått för sig att det kan bli "ännu bättre" (med kompisen), och kommer bli piss-sur på oss som säger nej....

Tack för ditt inlägg!
    Tacksamhet är lite klurigt. Man vill ju gärna ha tacksamhet när man ger något fint. Men, dels så är det ju ni som bestämt att resan ska bli av, och ni bestämmer premisserna kring resan. Den ni avkräver tacksamheten (13-åringen) har bara att foga sig. Och även om hon fått vara med i planeringen så blir det ju inte hennes vilja som trumfar, men sen komma med sin avkrävda tacksamhet så att ni ska bli nöjda. 

Jag tror på att resonera kring hennes känslor, visst hon kanske blir piss-sur, men om ni bemöter hennes känslor i det så vinner ni i längden. 

Gör en jämförelse med om dina svärföräldrar ska bjuda er på resa, du vill gå på ett specifikt museum och föreslår att ni ska gå dit, eller bara du om ingen annan vill. Men ditt förslag slås ned direkt, ingen annan vill gå på muséet och det är en familjeresa så alla ska vara tillsammans hela tiden, du får inte gå ensam på muséet. Du blir lite ledsen, upprörd och ifrågasätter.  De andra pratar om dig, inte med dig, om hur sur du kommer vara nu när du inte fick som du ville. Du ska väl vara tacksam att du ens får resan, det är minsann få förunnat med en sån resa. Hur känns det för dig? 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 16:08:12 följande:
    Jag skulle respektera premisserna för resan tror jag? Kanske frågat innan jag tackade ja till resan, om alla måste vara med på allt, tillsammans hela tiden, om det var en brännande punkt för mig.

I det här fallet så har 13-åringen högljutt röstat för att vi ska åka utomlands på höstlovet. Det är väldigt mycket hennes önskan. Men minnet är kort...

Och jag vet itne om jag håller med dig om tacksamhet som sådant. Jag tycker barnet i det här fallet har val: 1) följa med och var tacksam, som inbjuden gäst eller (2) följ inte med. Jag skulle dock itne gilla alternativ 2, men det existerar. Hemliga alternativ 3 (följa med men var sur och otacksam och förstör resan med dåligt humör) tycker jag itne borde få existera!
    Det jag ville få fram, men nog inte lyckades, är att känslorna kring något kan vara relevanta även om premisserna för känslorna inte är det. Och att även barn är människor och kan bli bemötta som människor i sina känslor och önskemål.

13-åringen vill ha med en kompis. Ni vill inte ha med kompisen. Ni bestämmer utifrån er synvinkel, ni betalar, ni är vuxna. 13-åringen blir sur och ledsen över det. Era resonemang kring att ta med kompisen trumfar 13-åringens för ni betalar, ni bestämmer. Men era känslor kring att ta med kompisen trumfar inte nödvändigtvis 13-åringens känslor kring resan och kompisen.

Därför är mitt starkaste kort att resonera och prata och kommunicera med tonåringar. Inte för att de ska få bestämma, men för att de ska få hjälp att utveckla sina resonemang, förstå och hantera sina känslor och bygga upp banden och relationen som blir ganska hårt ansatt under tonårsperioden. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 16:02:13 följande:
    Pappan är vekare än jag, lol. Och vi har familjediskussioner i vår familj, jag utesluts normalt inte (varför skulle jag??).

Men du sätter fingret på en öm punkt. HUR får man slut på de eviga diskussionerna??? Hon fortsätter ju ställa frågor eller komma med argument, även om vi säger att det är färdigdiskuterat... Även om vi upprepar vårt beslut gång på gång. Hon trycker stenhårt på att få veta mer, flera 'varför' liksom. Hon kan börja skrika och gråta om vi försöker gå därifrån (har vi testat en gång). Det kändes dessutom respektlöst...

"Ingen diskussion". Fattar itne hur man får till det med en tonåring?
    Men alltså, vadå får slut på diskussionerna? Är hon en människa eller ska hon vara en tyst och foglig möbel? 

Om hon fortsätter fråga varför så är det ju ett tecken på att hon inte fått svaret hon söker. Ni kanske behöver bli bättre på att kommunicera, inte bara konstatera att ni har ni bestämt, nu är det slutdiskuterat. Så behandlade man ju barn förr, men det känns väldigt förlegat. Och att gå ifrån en ledsen och upprörd person, det är respektlöst.
  • Anonym (mino)
    LFF skrev 2023-09-28 09:00:57 följande:
    Fast svaret flickan söker är ju "Självklart ska du få ta med din kompis" och så länge det inte blir svaret kommer flickan fortsätta ifrågasätta varför kompisen inte får följa med. 
    Nja, är det verkligen så enkelt? 

Även tonåringar har kapacitet att förstå resonemang om man ger dem chansen. Kommunikation är nyckeln. 

Föräldrarna verkar däremot söka responsen: nu har vi bestämt och du får hålla till godo och vara tyst. och så kan man ju behandla barn och ungdomar, genom historien har det varit det vanligaste. Men lite förlegat idag, och kanske finns det bättre sätt. 
  • Anonym (mino)
    LFF skrev 2023-09-28 09:22:44 följande:
    Självklart har tonåringar kapacitet att förstå resonemang om de vill det men i det här fallet så tvivlar jag på att flickan är mottaglig för något annat alternativ än det hon vill och tycker är fullständigt logiskt. Hon ser inte logiken i pappans och TS resonemang oavsett hur de skulle framställa det. 

Ibland är "vi är de som bestämmer" faktiskt det enda rätta och raka. Man kan inte diskutera sig ur allting och få en förståelse för precis alla beslut. Flickan har fått framföra sina argument till varför hon ska få ta med sig kompisen, TS och pappan har framfört sina argument till varför kompisen inte ska följa med (utan att blanda in att de inte uppskattar just den vännen) och dessa accepteras inte av flickan. 

HUR ska TS och pappan då kunna resonera mer kring det hela för att slippa hela "varför"-diskussionen fram till resan? 

"Nej, det är en familjeresa"
    *Varför får jag inte ta med X?"
    "Vi vill inte ha ansvaret för X"
    "Varför?"
    "För att ni fortfarande är barn"
    "Nä, det är vi inte så varför får jag inte ta med X?"
    "Det blir ett för stort ansvar och vi är inte beredda att ta det"
    "Varför? Vi looooooooovar att vi kommer att lyssna och sköta oss"
    "Det spelar ingen roll, X är inte vårt barn och det här är en familjesemester som du varit med och planerat"
    "Varför? Det finns ju en plats över"
    "Nej, vi ser det inte som att det finns en plats över bara för att Y inte ska följa med."
    "Varför?"

Hur jag ser diskussionen framför mig.... Så hur ser du diskussionen framför dig som slutar i att flickan accepterar att kompisen inte får följa med?
    I det här fallet, där du läst en tråd på FL och inte känner personerna det gäller, så tvivlar du på flickans mottaglighet. Hmmm. 

Jag ser resonemanget lite mer såhär:

Jag fattar att det känns jättetrist och dåligt att du inte får ta med kompis x. Du vill ha nån i din ålder att hänga med, inte bara lillebror och oss föräldrar. Men vi känner att det blir ett för stort ansvar att ta med x, och när x har följt med förut så har lillebror känt sig utanför och ensam. Vi vill också att det bara ska vara familjen, det kan vara lite svårt att slappna av helt om en kompis är med. Vi vill gärna att den här resan ska bli så bra som möjligt för alla, men att ta med kompis x är inte ett alternativ. Vi hoppas att det ändå ska bli bra för dig och att vi ska ha det fint och kul på resan alla vi fyra.

Inte argumentera, kanske inte ens diskutera. Mer resonera, bekräfta, söka förståelse, ge förståelse. Så tänker jag i alla relationer, men i synnerhet med tonåringarna om verkligen behöver hjälp att utveckla sina resonemang och sortera i sina känslor och behov.  
  • Anonym (mino)
    LFF skrev 2023-09-28 09:56:32 följande:
    Jag vet precis lika mycket om flickans eventuella mottaglighet som du gör. Det låter jättefint det du skriver men det kan fortfarande leda till att det till slut handlar om att man som vuxen måste sätta ner foten och det inte finns någon som helst förståelse från tonåringens sida om varför inte kompisen får följa med. 

Man kan liksom inte resonera in i absurdum.

Och nej, jag är ingen naturligt auktoritär person. Jag älskar konsensus, att alla är överens. Jag vill inte att någon ska känna sig "lurad" eller liknande så till den milda grad att det mycket väl händer att jag hellre ser till att andra har det bra än jag. Att resonera, söka förståelse etc är min naturliga väg att gå men jag vet också hur envisa tonåringar kan vara när det kommer att vilja få sin vilja igenom och då finns det inte ett endaste resonemang som fungerar. 
    Nej, exakt, så dina förslag är varken mer eller mindre giltiga än mina. 

Man kan och bör försöka resonera och söka förståelse så långt det går. Det är sättet som tonåringen utvecklas och kan börja få förståelse. Jag tycker det är lite nedlåtande att uttrycka det som att "resonera in absurdum" det är en trist syn på tonåringar, barn, människor. Ser du så på kommunikation och förståelse i andra relationer också? 

Även jag vet hur envisa tonåringar kan vara, men jag förstår värdet av att ändå försöka nå fram med resonemang. Och jag tycker att med mina egna tonåringar så fungerar det att resonera, de är kanske inte nöjda med besluten, men de förstår varför beslutet är som det är.

Jag sätter också ner foten, som vuxen, som förälder, men jag förklarar varför foten sätts ned där. Och jag är öppen för resonemang och argument där det finns utrymme för det. 
Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan