13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan
Hej!
Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.
Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.
Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.
Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...
Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig... Vad kan vi säga?
(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)
Men med det sagt så kan det ändå vara vettigt att låta 13-åringen få ta med en kompis. Mina barn har vid 13-15 års ålder inte varit det minsta intresserade av familj och familjeaktiviteter. Att då ha med en ovillig 13-åring har förstört hela resan. En 13-åring + kompis har istället räddat resan.
Familje-semester är din önskan, inte 13-åringens.
Att kompisen inte är så trevlig är ju en stor nackdel i sammanhanget.
Vilken gruppdynamik tror du att ni får om 13-åringen tvingas med på resan men inte införlivar sig i den trevliga familjekänslan?
Hur ska ni få 13-åringen att sluta vara sur? Ja, hur slutar du själv att vara sur över något? Man får som man vill eller accepterar situationen. Men även 13-åringen måste väl få ha sina känslor. Du vill ha en familjesemester. 13-åringen vill ha kompisen med. Är 13-åringens vilja mindre viktig bara för att hon är 13 år och du är vuxen? Så kan man ju se det, eller så kan båda era olika viljor vara viktiga?
Sen kan man ju i ert fall diskutera hur 13-åringen ser på dig som familj eller hur trevlig 13-åringen tycker att ni andra är. Vem bestämmer vem som får vara med, ses som familj eller få ha trevligt utifrån sina behov?