• Anonym (Styvmamma)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Hej!

Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.

Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.

Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.

Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...

Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig...  Vad kan vi säga?

(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)

• Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (D) skrev 2023-09-27 17:04:26 följande:

Så när man är 13 bestämmer man absolut själv om vem som är ens familj. Barnet vill uppebarligen inte åka på någon påhittad familjesmester. 

Ingen av barnen har någonsin sagt att de vill resa någonstans utan mig. Tvärt om, de gör gärna saker med mig, också utan deras pappa!

Du hittar på saker...
  • Agda90
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-28 13:43:37 följande:
    Ingen av barnen har någonsin sagt att de vill resa någonstans utan mig. Tvärt om, de gör gärna saker med mig, också utan deras pappa!

Du hittar på saker...
    Det kan ju vara tvärtom också. Barn med biologiska föräldrar som inte vill umgås med sina föräldrar för att de inte är bra föräldrar. 
  • Anonym (Styvmamma)
    nihka skrev 2023-09-27 20:43:43 följande:
    Hon fortsätter att tjata för att hon tror att det fortfarande finns en chans att ni kommer gå med att hon ska få ta med en kompis. 

Stäng det fönstret genom att lösa in 8-åringens biljett och tala om att de pengarna ska gå till något annat som 8-åringen ska få göra isf att följa med på denna semester.

Tala sedan om att ni absolut inte vill ta ansvar för någon annans barn utomlands men att kompisen gärna får följa med på någon kortare resa /utflykt som ni gör i Sverige där kompisens föräldrar kan hämta henne om det skulle hända något.

Slutligen tala om att ni verkligen ser fram emot att åka på semester med henne.
    TACK! Bra svar :) Det var ett superbt förslag! 
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym skrev 2023-09-27 20:55:09 följande:

Nej
    På en semesterresa ska man bonda med familjen. Speciellt om man är styvfamilj behöver man stärka banden.
    Leka med kompisar gör de så mycket ändå
    Det kostar pengar
    Det tar mer energi att ha med utomstående. Ni ska väl vara lite utvilade

Också bra input - stort tack!
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Vagabond) skrev 2023-09-28 08:52:07 följande:

Så här har jag alltid tänkt kring det här med familj och resor: Släpp ?ni bjuder? och tacksamhetstänket. I en familj hjälps man åt och det är inte bara med praktiska saker utan man hjälps också åt så det blir trevligt för alla på en resa till exempel. Efter förmåga. En tonårings förmåga är ibland en smula nedsatt i det här avseende.  
    I en familj är det de vuxnas jobb att jobba så att familjen får pengar att leva för och det är de vuxna som står för jobbet att göra prioriteringar. Till exempel om semestrar. Barnens jobb är att göra sitt jobb att gå i skolan. De ska inte avkrävas tacksamhet för att deras jobb inte ger pengar eller för att de vuxna prioriterat som de gjort. 

När man blir äldre får man mer och mer eget ansvar  för sitt liv, möjlighet att tjäna och spara till egen ekonomi och göra egna prioriteringar. 

Det som funkade på mig som tonåring och som funkat på mina tonåringar är just detta. Att ge försla på något hon och kompisen kan göra redan i höst om de sparar. Min äldsta åkte med kompis till Stockholm med tåg över dagen vid samma ålder. Och berätta vilka fler möjligheter som finns om ett par år. När hon är 18 kan hon dra jorden runt med kompisen om hon skulle vilja det och de har planerat och sparat.

Men detta är en familjeresa och då är det konsol bestämmer de stora dragen. Det är för stort ansvar att ha med någon som är så pass gammal och vara ansvarig. Vi vill inte ta det ansvaret och det är ingen annan som kan säga att ni måste ta det. Era beslut och era gränser.

grejen är att just nu balanserar hon mellan barn och hänga med på allt vuxna bestämmer och ung vuxen och bestämma allt själv. Det där mittemellan hänget som det är att vara tonåring är frustrerande ibland. Uttryck att ni förstår det. Nackdel: man får inte bestämma själv. Fördel: man får genom vuxna råd att göra resor som du kommer få kämpa hårt för att få råd med när du får bestämma själv. Man går ta det goda med det onda helt enkelt.

Tack! Gillade idén om balansen mellan att "få råd" till en sån här resa men inte bestämma alla förutsättningar själv, visavi at vara större och få göra vad man vill/har råd till! Tror att det kan fungera i hennes huvud! :D
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (mino) skrev 2023-09-28 09:10:21 följande:
    Nja, är det verkligen så enkelt? 

Även tonåringar har kapacitet att förstå resonemang om man ger dem chansen. Kommunikation är nyckeln. 

Föräldrarna verkar däremot söka responsen: nu har vi bestämt och du får hålla till godo och vara tyst. och så kan man ju behandla barn och ungdomar, genom historien har det varit det vanligaste. Men lite förlegat idag, och kanske finns det bättre sätt. 
    Nej, det där håller jag inte med om! Jag har sökt input till vad vi kan säga för att dottern på någon nivå förstår varför vi inte vill ha med en 'främling'... Jag har bett om input just eftersom vi INTE har för vana att svara "det blir såhär för att vi (vuxna) säger det!!"

Men man har inte jätteork för diskussionerna som verkligen kan dra iväg, när man har sån olika syn på saken, som i det här fallet.

Dotterns logik är ju "enkel" egentligen ; det finns en 'plats' att fylla, kompisens föräldrar kan säkert betala (allt eller en del, vi har inte frågat dem), och det blir ju toppenkul för henne! 

Det jag var nervös över var reaktionen om vi skulle säga det som egentligen är vår sanning; det blir INTE så kul för oss andra! 
  • Anonym (Hej)

låt 13- åringens med kompisen förutsatt att hennes föräldrar betalar för resan. De enligt ju ändå inte en familjesemester iom att mellanbarnet inte är med.

tonåringarna är ju sura lite till mans, låt de vara det tillsammans så kanske de blir lite gladare. hon kommer ändå inte vilja umgås med er eller sin jobbiga lillasyster. 

man får nånstans respektera 13- åringen ointresse för att umgås med familjen tycker jag, även om ni vill det. Satsa på en annan resa med hela familjen  såna fall. 

tid kommer när hon kommer tycka det är kul och givande att umgås med er igen.

• Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Hej) skrev 2023-09-28 14:22:56 följande:

låt 13- åringens med kompisen förutsatt att hennes föräldrar betalar för resan. De enligt ju ändå inte en familjesemester iom att mellanbarnet inte är med.

tonåringarna är ju sura lite till mans, låt de vara det tillsammans så kanske de blir lite gladare. hon kommer ändå inte vilja umgås med er eller sin jobbiga lillasyster. 

man får nånstans respektera 13- åringen ointresse för att umgås med familjen tycker jag, även om ni vill det. Satsa på en annan resa med hela familjen  såna fall. 

tid kommer när hon kommer tycka det är kul och givande att umgås med er igen.

Nej tack! Vi är båda helt inställda på att vi åker UTAN kompisen med! Det är inte värt det för oss att förstöra vår semester, hur glad 13-åringen än skulle bli. Den lyckan skulle dessutom bara vara tills nästa gång hon vill ha något... Finns inga garantier att dessa tjejer skulle hålla sams i en hel vecka, eller vara skötsamma, eller trevliga mot oss andra. 

PS. 13-åringen hade inga problem att umgås med oss sist vi reste, vilket bara är veckor sedan!

Förstår inte heller varför det skulle vara mer relevant att säga nej till kompisen om yngsta barnet var med? Känns som en väldigt lösryckt tanke... Yngsta och äldsta är ju de som har minst gemensamt med varandra... slutligen, Det blir ju visst en familjeresa, om det är enbart familjemedlemmar med på resan! 
  • Anonym (Hej)

Klart att ni måste ta ansvar för kompisen. Men tänker att de är ändå hyfsat stora och kapabla själva. Ni ska såklart inte släppa iväg dem själva på kvällarna eller nåt sånt. Dra upp några riktlinjer- inte för många, kring vissa gemensamma aktiviteter, som ni vill att de ska vara med på, och låt dem sköta sig själva resten av tiden. 

Nu vet jag inte exakt vilken typ av resa ni ska göra men tänk på att trettonåringen kommer vara mycket mer nöjd med resan om hon får ha med en kompis. Nöjd tonåring = mindre tjafs för er och möjlighet att njuta av resan. Låt de ha en egen liten hörna på stranden eller vid polen, sätt upp riktlinjer för dagarna tex vi ses vid hotellet när ni ska äta middag. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-28 14:36:33 följande:
    Nej tack! Vi är båda helt inställda på att vi åker UTAN kompisen med! Det är inte värt det för oss att förstöra vår semester, hur glad 13-åringen än skulle bli. Den lyckan skulle dessutom bara vara tills nästa gång hon vill ha något... Finns inga garantier att dessa tjejer skulle hålla sams i en hel vecka, eller vara skötsamma, eller trevliga mot oss andra. 

PS. 13-åringen hade inga problem att umgås med oss sist vi reste, vilket bara är veckor sedan!

Förstår inte heller varför det skulle vara mer relevant att säga nej till kompisen om yngsta barnet var med? Känns som en väldigt lösryckt tanke... Yngsta och äldsta är ju de som har minst gemensamt med varandra... slutligen, Det blir ju visst en familjeresa, om det är enbart familjemedlemmar med på resan! 
    Men då förstår jag inte ens varför du skriver och frågar? Ni har ju redan bestämt att det ska vara en familjeresa och inte vill ha någon kompis med? End of discussion? 
Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan