• Anonym (Styvmamma)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Hej!

Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.

Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.

Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.

Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...

Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig...  Vad kan vi säga?

(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)

• Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan
  • ODuracell

Säg till dottern att det är en familjesemester där ni tänkt umgås bara i familjen. Det är ju egentligen ett bra skäl så varför inte bara säga det?

Hon kan må va sur lite över det men det släpper nog efter några dagar. Hur länge kan en person vara sur egentligen?

Det där släpper.

Bättre att ni säger det nu än innan ni åker då har hon tid på sig att coola ner sig.

• ODuracell
    ODuracell skrev 2023-09-28 14:47:22 följande:

Säg till dottern att det är en familjesemester där ni tänkt umgås bara i familjen. Det är ju egentligen ett bra skäl så varför inte bara säga det?

Hon kan må va sur lite över det men det släpper nog efter några dagar. Hur länge kan en person vara sur egentligen?

Det där släpper.

Bättre att ni säger det nu än innan ni åker då har hon tid på sig att coola ner sig.

Det är alldeles för mycket daltande med ungar som det idag generellt i västsamhället. Det är ju föräldrarna som bestämmer, inte sant?

Vad ska dottern göra? Ta kontrollen över era bankkonton o tvinga med sin kompis som inte ens är bjuden till denna familjeresa endast?

Jag har inte barn men jag har vart tretton och vet hur det är. Man kan vara jäääädrigt tjatig i den åldern, men saken är ju den att ansvaret och uppfostran ligger ju i förälderns händer. Det är ni som bestämmer fortfarande, speciellt när det är ekonomi inblandat dessutom.

Bara säga till och sen får hon vara sur några dagar.
  • Anonym (Hej)

Men jag får en känsla av TS att du har tyckt såhär hela tiden, dvs att kompisen inte ska med, men eftersom du inte är tonåringens förälder så upplever du att du inte har mandat att säga till om det, och du tycker pappan är lite för vek? Ligger det nånting i det jag säger??

• Anonym (Hej)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 14:45:46 följande:

Är det inegn som har en konkret ide på vad man kan ge som skäl till att säga nej??

Hon är bra på att argumentera... Sitter här och stressar upp mig, och vet iten åt vilket håll som diskussionen kommer gå... Vill itne halka in på att jag inte tycker om denna kompisen...

Men snälla. Antingen får ni väl bestämma att premissen är att ingen kompis följer med, slutdiskuterat. och då får ni också hacka i er att hon kan vara sur och otrevlig hela resan. Vägrar hon följa med på den premissen får hon väl stanna hemma (hos den andra föräldern). 

eller Så går ni henne till mötes.

finns inget mellanting. ni behöver vara tydliga från början så hon fattar att det inte finns rum att argumentera.

• Anonym (Hin håle)

Det är faktiskt så pass enkelt att man säger nej. 

• Anonym (Starkt)

Bara det att du verkligen vill ha en familjesemester med din man och hans barn borde han uppskatta enormt!
    Gudarna ska veta att det där med någon annans barn inte är lätt.
    All frustration och irritation men utan kärleken man har för sina egna barn.
    Va själv på en veckas semester med sambons barn i somras. Han va en plåga hela veckan. Värre än jag någonsin trodde att ett barn kan va. Kommer aldrig igen åka på semester om det barnet ska med.

• Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Hej) skrev 2023-09-28 14:42:11 följande:

Klart att ni måste ta ansvar för kompisen. Men tänker att de är ändå hyfsat stora och kapabla själva. Ni ska såklart inte släppa iväg dem själva på kvällarna eller nåt sånt. Dra upp några riktlinjer- inte för många, kring vissa gemensamma aktiviteter, som ni vill att de ska vara med på, och låt dem sköta sig själva resten av tiden. 

Nu vet jag inte exakt vilken typ av resa ni ska göra men tänk på att trettonåringen kommer vara mycket mer nöjd med resan om hon får ha med en kompis. Nöjd tonåring = mindre tjafs för er och möjlighet att njuta av resan. Låt de ha en egen liten hörna på stranden eller vid polen, sätt upp riktlinjer för dagarna tex vi ses vid hotellet när ni ska äta middag. 

Du har itne förstått min fråga! 

Vi kommer under inga omständigheter ha med denne kompisen på resa. 
  • EpicF
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-29 08:59:36 följande:
    Du har itne förstått min fråga! 

Vi kommer under inga omständigheter ha med denne kompisen på resa. 
    Då säger ni nej, och står fast vid det..behlvs ingen argumentation för att ni säger nej. Hon får acceptera ett nej och ni får acceptera en sur/arg tonåring. 
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Hej) skrev 2023-09-28 14:44:51 följande:
    Men då förstår jag inte ens varför du skriver och frågar? Ni har ju redan bestämt att det ska vara en familjeresa och inte vill ha någon kompis med? End of discussion? 
    Jag undrar hur man får till en BRA dialog med en tonåring, även om man måste säga nej! DÄRFÖR frågar jag! Vill lära mig, vill höra input från andra! Är det iten vad detta forum är till för? 

Jag vill så gärna att hon ska minnas hur mycket hon såg fram emot denna resa INNAN hon kom på den här iden...

PS. Hon tjafsade en del igår, och blev arg när min man sa att vi avbokat ena biljetten och att hotellrummen nu är perfekt anpassade för fyra personer - och att vi vill att det ska vara en familjeresa.

Imorse, strax innan hon for till skolan, ställde hon frågan "om Xx köper en egen biljett då? Hon kanske kan komma 5-6 dagar bara? Hon kan dela rum/säng med mig, det är inga problem!". OCH - det lät som att kompisen börjat prata med sina föräldrar!

Pappan svarade "vi får diskutera senare, nu måste du iväg till bussen". Jag skar tänder lite - vad finns det att diskutera? När vi är ensamma är han mer säker än vad jag är på att kompisen absolut inte ska med...
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Hej) skrev 2023-09-28 15:52:08 följande:

Men jag får en känsla av TS att du har tyckt såhär hela tiden, dvs att kompisen inte ska med, men eftersom du inte är tonåringens förälder så upplever du att du inte har mandat att säga till om det, och du tycker pappan är lite för vek? Ligger det nånting i det jag säger??

Frågan kom första gången via WhatsApp till pappan. Han hade redan svarat Nej, innan han berättade om saken för mig. Jag sa något i stil med "hur kan hon ens ha kommit på den tanken?" med en rysning, och han höll med. Han är inte heller ett fan av denna kompisen.

Men ärligt talat hade vi nog kännt samma sak oavsett vilken kompis... Det blir väl itne så länge till vi kan sätta ner foten och säga att vänner/pojkvänner itne får följa med, men än så länge borde det gå att få tid att umgås bara vi! 

Så nej, jag tror itne riktigt det är så som du beskriver... Förutom att ja, jag har känt att svaret är ett definitivt nej från början - vilket jag trodde framgick av trådstarten? Inget jag ville dölja.

Jag ville ha input och bra formuleringar inför den fortsatta debatten, som jag vänatde mig!

Och tack till alla som svarat i tråden! De senaste inläggen har väl itne läst tidigare inlägg eller riktight förstått frågan, men det var en handfull riktigt bra och handfasta råd som jag hann läsa igår, som jag verkligen tagit till mig! T.ex. När dottern är äldre får hon bestämma premisserna för sina semestrar själv - men då mindre "sponsrat" av oss! Vi väljer vad vi vill lägga våra semesterdagar och våra pengar på, och det är inte att sitta ensamma på vårt egna hörn och oroa sig över deras kompisar! Då kan vi istället åka på semesterar när barnen är hos sin mamma, och de kan få umgås med sina kompisar på hemmaplan!
Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan