• Anonym (Styvmamma)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Hej!

Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.

Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.

Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.

Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...

Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig...  Vad kan vi säga?

(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)

• Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan
  • Anonym (.)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-29 09:05:16 följande:
    Jag undrar hur man får till en BRA dialog med en tonåring, även om man måste säga nej! DÄRFÖR frågar jag! Vill lära mig, vill höra input från andra! Är det iten vad detta forum är till för? 

Jag vill så gärna att hon ska minnas hur mycket hon såg fram emot denna resa INNAN hon kom på den här iden...

PS. Hon tjafsade en del igår, och blev arg när min man sa att vi avbokat ena biljetten och att hotellrummen nu är perfekt anpassade för fyra personer - och att vi vill att det ska vara en familjeresa.

Imorse, strax innan hon for till skolan, ställde hon frågan "om Xx köper en egen biljett då? Hon kanske kan komma 5-6 dagar bara? Hon kan dela rum/säng med mig, det är inga problem!". OCH - det lät som att kompisen börjat prata med sina föräldrar!

Pappan svarade "vi får diskutera senare, nu måste du iväg till bussen". Jag skar tänder lite - vad finns det att diskutera? När vi är ensamma är han mer säker än vad jag är på att kompisen absolut inte ska med...
    Ni kanske ska prata med kompisens föräldrar och förklara att (denna gång) passar det inte att kompisen följer med. Stryp förhoppningarna från det hållet också...
  • Anonym (X)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-29 09:05:16 följande:
    PS. Hon tjafsade en del igår, och blev arg när min man sa att vi avbokat ena biljetten och att hotellrummen nu är perfekt anpassade för fyra personer - och att vi vill att det ska vara en familjeresa.

Imorse, strax innan hon for till skolan, ställde hon frågan "om Xx köper en egen biljett då? Hon kanske kan komma 5-6 dagar bara? Hon kan dela rum/säng med mig, det är inga problem!". OCH - det lät som att kompisen börjat prata med sina föräldrar!

Pappan svarade "vi får diskutera senare, nu måste du iväg till bussen". Jag skar tänder lite - vad finns det att diskutera? När vi är ensamma är han mer säker än vad jag är på att kompisen absolut inte ska med...
    Hotell brukar inte gå med på extragäster sådär.

Men ärligt, det är inte en diskussion att ha. Er tid, era pengar, er semester.
    Ett barn kan ha hur många argument som helst men ni bestämmer och det måste inte vara en öppen dialog kring allt.
  • Anonym (Kim)

Det sket sig med familjeresa när 8-åringen inte kan vara med. Nu blir det semesterresan. Tänk på Arthur mer du hävdar viktigt med familjen så känner dig 8-åringen utesluten ur familjen. Om kompisens föräldrar betalar för det som behövs för biljetten och för uppehälle blir ni ju ekonomiskt kompenserade. Bättrande 4 i rummet? Har du bokat skitlitet redan från början. Tror det blir kanon att ha kompisen med som sköter sig lite själv inom rimliga gränser. Tar säkert med 10 åringen på roligheter också och du och gubben får lite tid själva. Tycker du är jäkligt ogin där. Styvförälder eller inte spelar ingen roll. Jo lite roll för ni har ju inte dynamiken av hel familj längre. Du får helt enkelt planera familjeresa senare. Nu nöjestripp. Va inte taskig mot 8 åringen som inte kan följa med. Var inte taskig med 13 åringen som vill ha kul med kompis. Å mitt i allt sitter en 10 åring. Jisses. Känns som att det här inte blir bra om du dessutom ska sura. Stackars gubben som ska navigera mellan er alla. 

• LFF
    Anonym (Kim) skrev 2023-10-02 13:29:48 följande:

Det sket sig med familjeresa när 8-åringen inte kan vara med. Nu blir det semesterresan. Tänk på Arthur mer du hävdar viktigt med familjen så känner dig 8-åringen utesluten ur familjen. Om kompisens föräldrar betalar för det som behövs för biljetten och för uppehälle blir ni ju ekonomiskt kompenserade. Bättrande 4 i rummet? Har du bokat skitlitet redan från början. Tror det blir kanon att ha kompisen med som sköter sig lite själv inom rimliga gränser. Tar säkert med 10 åringen på roligheter också och du och gubben får lite tid själva. Tycker du är jäkligt ogin där. Styvförälder eller inte spelar ingen roll. Jo lite roll för ni har ju inte dynamiken av hel familj längre. Du får helt enkelt planera familjeresa senare. Nu nöjestripp. Va inte taskig mot 8 åringen som inte kan följa med. Var inte taskig med 13 åringen som vill ha kul med kompis. Å mitt i allt sitter en 10 åring. Jisses. Känns som att det här inte blir bra om du dessutom ska sura. Stackars gubben som ska navigera mellan er alla. 

Så att ha med en otrevlig kompis som man inte är jätteförtjust i som vuxen tycker du bringar en bra stämning till resan? När man redan testat att låta den äldsta ha med kompis på en kortare resa och det gick åt skogen?
  • Anonym (Kim)
    LFF skrev 2023-10-02 13:41:53 följande:
    Så att ha med en otrevlig kompis som man inte är jätteförtjust i som vuxen tycker du bringar en bra stämning till resan? När man redan testat att låta den äldsta ha med kompis på en kortare resa och det gick åt skogen?
    Ops! Nä inte bra. Missat detta. Var det samma kompis eller annan? Som vuxen kan hon ju lägga ribban för stämningen också. Tror inte det där blir en bra resa oavsett. TS har allt för höga krav. 
  • LFF
    Anonym (Kim) skrev 2023-10-02 13:46:25 följande:
    Ops! Nä inte bra. Missat detta. Var det samma kompis eller annan? Som vuxen kan hon ju lägga ribban för stämningen också. Tror inte det där blir en bra resa oavsett. TS har allt för höga krav. 
    Gissningsvis är det 13-åringens beteende som förvärras av att ha "stöd" av en kompis. 

13-åringen har varit med och planerat resan och såg ju fram emot den fram tills hon fick en fix idé om att den lediga platsen efter syskonet skulle fyllas av kompisen. 
  • Anonym (Hej)

Okej du vill ha en BRA dialog med en tonårig. jag köar här. Skulle också vilja veta hur man gör. 

men ärligt talat, fattar inte varför ni är så emot att ta med kompisar på resan? Känns ju lite som att er attityd till att ha med kompisar på resan är ett problem? era förväntningar på att ha en en riktigt mysig familjeresa där alla klickar är lite ? orealistisk? 

jag minns själv hur det var att vara tonåring. De roligaste resorna var ju dem där man följde med en kompis eller hade en kompis med dig. 

tycker ni hugger er själva lite i foten här. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Kim) skrev 2023-10-02 13:46:25 följande:
    Exakt vad jag tänkte. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Hej) skrev 2023-10-02 18:26:47 följande:

Okej du vill ha en BRA dialog med en tonårig. jag köar här. Skulle också vilja veta hur man gör. 

men ärligt talat, fattar inte varför ni är så emot att ta med kompisar på resan? Känns ju lite som att er attityd till att ha med kompisar på resan är ett problem? era förväntningar på att ha en en riktigt mysig familjeresa där alla klickar är lite ? orealistisk? 

jag minns själv hur det var att vara tonåring. De roligaste resorna var ju dem där man följde med en kompis eller hade en kompis med dig. 

Hur kan du inte förstå att alla inte är pigga på att ha ansvar för någon annans dryga tonåring på en semester? 

Tur att de inte ''skjuter sig själva i foten'' i alla fall. 
  • LFF
    Anonym (Hej) skrev 2023-10-02 18:26:47 följande:

Så du brukade ofta få ha med dig en kompis utomlands? Antar att du också betedde dig illa gentemot alla andra också vid dessa tillfällen? Huvudsaken var ju att du hade kul....
Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan