• Anonym (Styvmamma)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Hej!

Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.

Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.

Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.

Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...

Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig...  Vad kan vi säga?

(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)

• Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan
  • EpicF

Anonym (D): Vad du anser är familj är helt irrelevant. 

• Anonym (qqq)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 16:02:13 följande:
    Pappan är vekare än jag, lol. Och vi har familjediskussioner i vår familj, jag utesluts normalt inte (varför skulle jag??).

Men du sätter fingret på en öm punkt. HUR får man slut på de eviga diskussionerna??? Hon fortsätter ju ställa frågor eller komma med argument, även om vi säger att det är färdigdiskuterat... Även om vi upprepar vårt beslut gång på gång. Hon trycker stenhårt på att få veta mer, flera 'varför' liksom. Hon kan börja skrika och gråta om vi försöker gå därifrån (har vi testat en gång). Det kändes dessutom respektlöst...

"Ingen diskussion". Fattar itne hur man får till det med en tonåring?
    Nej, det är inte lätt med vissa. Har haft 5 stycken här och de har varit olika lugna/hetsiga Flört

Jag menade inte att du skulle vara utesluten. Jag lever också i bonusfamilj och jag är med, jag också. Tänkte bara om det är pappans barn och hon tjafsar, så kan det ibland vara bra att det är föräldern som tar det, liksom.

Jag tror det är lite som en kollegas dotter sa en gång när de skulle göra något. Hon sa ungefär "Ja för vi bestämmer ju alla 4 tillsammans (alltså föräldrarna och de 2 barnen)", medan min kollega lite häpet hade sagt "nej det är ju jag och pappa som bestämmer det här". 
    Så ungdomar idag ( i Sverige i af) är ju mycket mer "med" än barn fick vara förr. Det är nog därför hon ställer fler frågor och vill ha argument. 
  • Dockan

Tycker också ett starkt argument är ansvaret ni måste ta för den andra 13-åringen. Att handla rätt och skydda någon annans 13-åring är en helt annan sak än sin egen. 

Jag är lärare och är betydligt petigare med säkerhet, tillsyn mm - med mina elever än min eget barn. 

En 13-åring är ju också i en ålder då de kan hitta på mer bus och ofog - än en 8-åring. Särskilt i sällskap med en vän. 

• Fliselisan
    Anonym (D) skrev 2023-09-27 17:03:23 följande:
    Nej hon är bara en kvinna som deras pappa valt åt dom. Deras pappa är deras familj. 

De är INTE en familj. Punkt. 
    Jag är uppvuxen med en bonuspappa. Han var lika viktig för mig som min egen pappa. Hade blivit  väldigt ledsen om någon sa att vi inte var en familj. 
  • EpicF
    Fliselisan skrev 2023-09-27 18:39:15 följande:
    Jag är uppvuxen med en bonuspappa. Han var lika viktig för mig som min egen pappa. Hade blivit  väldigt ledsen om någon sa att vi inte var en familj. 
    Samma här. Plus att jag själv lever i en bonusfamilj. 
  • Anonym (Mamma Mu)

Jag har inte läst alla svar MEN instinktivt känner jag att 13-åringen INTE ska styra er familje resa. 

Hade det handlat om att åka till stugan ett par nätter, fine. men inte UTOMLANDS med allt ansvar OCH att ni vill umgås själva i er familj.

Vill inte dottern accepterar er vilja får hon väll stanna hemma. Finns gränser HUR mycket man kan styra i en familj, speciellt när det handlar om så unga barn.

• Anonym (Abc)

Helt absurt att det blir tjurigt för att man inte får ta med en kompis.  

Vårt ena barn jar haft med en kompis på några resor och hon har följt med en kompis också men då har det alltid funnits ett perspektiv där det är bra för helheten.

När hon haft med kompis har det varit för att vi åkt tillsammans med en annan familj som har barn i samma ålder som hennes syskon. Så då har kompisen fått följa med så att det "blir jämnt" med kompisar.

Och när hon följt med har det varit med en kompis som är ensambarn där föräldrarna gärna velat ha med något till barn.

Dvs, att kompisar följt med (eller hom varit medföljande) har alltid varit på de vuxnas initiativ för att en kompis tillfört något till helheten.

Aldrig att vi skulle ta med en kompis på en ren familjeresa i en familj med två barn.

• Ess
    Anonym (D) skrev 2023-09-27 17:03:23 följande:
    Nej hon är bara en kvinna som deras pappa valt åt dom. Deras pappa är deras familj. 

De är INTE en familj. Punkt. 
    Men vad spelar det för roll om hon och särkullarna är en familj eller inte?
    Hon hjälper till att betala för resan, så hon har lika mycket att säga till om som pappan där.
  • nihka
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 16:02:13 följande:
    Pappan är vekare än jag, lol. Och vi har familjediskussioner i vår familj, jag utesluts normalt inte (varför skulle jag??).

Men du sätter fingret på en öm punkt. HUR får man slut på de eviga diskussionerna??? Hon fortsätter ju ställa frågor eller komma med argument, även om vi säger att det är färdigdiskuterat... Även om vi upprepar vårt beslut gång på gång. Hon trycker stenhårt på att få veta mer, flera 'varför' liksom. Hon kan börja skrika och gråta om vi försöker gå därifrån (har vi testat en gång). Det kändes dessutom respektlöst...

"Ingen diskussion". Fattar itne hur man får till det med en tonåring?
    Hon fortsätter att tjata för att hon tror att det fortfarande finns en chans att ni kommer gå med att hon ska få ta med en kompis. 

Stäng det fönstret genom att lösa in 8-åringens biljett och tala om att de pengarna ska gå till något annat som 8-åringen ska få göra isf att följa med på denna semester.

Tala sedan om att ni absolut inte vill ta ansvar för någon annans barn utomlands men att kompisen gärna får följa med på någon kortare resa /utflykt som ni gör i Sverige där kompisens föräldrar kan hämta henne om det skulle hända något.

Slutligen tala om att ni verkligen ser fram emot att åka på semester med henne.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym

Nej
    På en semesterresa ska man bonda med familjen. Speciellt om man är styvfamilj behöver man stärka banden.
    Leka med kompisar gör de så mycket ändå
    Det kostar pengar
    Det tar mer energi att ha med utomstående. Ni ska väl vara lite utvilade

Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan