• Anonym (Styvmamma)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Hej!

Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.

Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.

Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.

Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...

Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig...  Vad kan vi säga?

(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)

• Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan
  • Räkan77

Att åka på semester med tonåringar är alltid lite av en chansning. Går aldrig att vara säker på att pubertetshormonerna inte kommer att sätta käppar i hjulet för mysig familjetid. Så ha det i bakhuvudet.

Tror också det mest effektiva är att boka av biljetten så fort som möjligt innan pappan börjar vekna. 

• Goneril

Ansvarsfrågan och kostnaderna. Sedan kan ni kanske inte koppla av helt med en annan person i följe. Kanske har dottern redan lovat kompisen att följa med för att ligga bra till? Antagligen därför som hon tjatar.

• Anonym (mino)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 16:08:12 följande:
    Jag skulle respektera premisserna för resan tror jag? Kanske frågat innan jag tackade ja till resan, om alla måste vara med på allt, tillsammans hela tiden, om det var en brännande punkt för mig.

I det här fallet så har 13-åringen högljutt röstat för att vi ska åka utomlands på höstlovet. Det är väldigt mycket hennes önskan. Men minnet är kort...

Och jag vet itne om jag håller med dig om tacksamhet som sådant. Jag tycker barnet i det här fallet har val: 1) följa med och var tacksam, som inbjuden gäst eller (2) följ inte med. Jag skulle dock itne gilla alternativ 2, men det existerar. Hemliga alternativ 3 (följa med men var sur och otacksam och förstör resan med dåligt humör) tycker jag itne borde få existera!
    Det jag ville få fram, men nog inte lyckades, är att känslorna kring något kan vara relevanta även om premisserna för känslorna inte är det. Och att även barn är människor och kan bli bemötta som människor i sina känslor och önskemål.

13-åringen vill ha med en kompis. Ni vill inte ha med kompisen. Ni bestämmer utifrån er synvinkel, ni betalar, ni är vuxna. 13-åringen blir sur och ledsen över det. Era resonemang kring att ta med kompisen trumfar 13-åringens för ni betalar, ni bestämmer. Men era känslor kring att ta med kompisen trumfar inte nödvändigtvis 13-åringens känslor kring resan och kompisen.

Därför är mitt starkaste kort att resonera och prata och kommunicera med tonåringar. Inte för att de ska få bestämma, men för att de ska få hjälp att utveckla sina resonemang, förstå och hantera sina känslor och bygga upp banden och relationen som blir ganska hårt ansatt under tonårsperioden. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 16:02:13 följande:
    Pappan är vekare än jag, lol. Och vi har familjediskussioner i vår familj, jag utesluts normalt inte (varför skulle jag??).

Men du sätter fingret på en öm punkt. HUR får man slut på de eviga diskussionerna??? Hon fortsätter ju ställa frågor eller komma med argument, även om vi säger att det är färdigdiskuterat... Även om vi upprepar vårt beslut gång på gång. Hon trycker stenhårt på att få veta mer, flera 'varför' liksom. Hon kan börja skrika och gråta om vi försöker gå därifrån (har vi testat en gång). Det kändes dessutom respektlöst...

"Ingen diskussion". Fattar itne hur man får till det med en tonåring?
    Men alltså, vadå får slut på diskussionerna? Är hon en människa eller ska hon vara en tyst och foglig möbel? 

Om hon fortsätter fråga varför så är det ju ett tecken på att hon inte fått svaret hon söker. Ni kanske behöver bli bättre på att kommunicera, inte bara konstatera att ni har ni bestämt, nu är det slutdiskuterat. Så behandlade man ju barn förr, men det känns väldigt förlegat. Och att gå ifrån en ledsen och upprörd person, det är respektlöst.
  • Anonym (Vagabond)

Så här har jag alltid tänkt kring det här med familj och resor: Släpp ?ni bjuder? och tacksamhetstänket. I en familj hjälps man åt och det är inte bara med praktiska saker utan man hjälps också åt så det blir trevligt för alla på en resa till exempel. Efter förmåga. En tonårings förmåga är ibland en smula nedsatt i det här avseende.  
    I en familj är det de vuxnas jobb att jobba så att familjen får pengar att leva för och det är de vuxna som står för jobbet att göra prioriteringar. Till exempel om semestrar. Barnens jobb är att göra sitt jobb att gå i skolan. De ska inte avkrävas tacksamhet för att deras jobb inte ger pengar eller för att de vuxna prioriterat som de gjort. 

När man blir äldre får man mer och mer eget ansvar  för sitt liv, möjlighet att tjäna och spara till egen ekonomi och göra egna prioriteringar. 

Det som funkade på mig som tonåring och som funkat på mina tonåringar är just detta. Att ge försla på något hon och kompisen kan göra redan i höst om de sparar. Min äldsta åkte med kompis till Stockholm med tåg över dagen vid samma ålder. Och berätta vilka fler möjligheter som finns om ett par år. När hon är 18 kan hon dra jorden runt med kompisen om hon skulle vilja det och de har planerat och sparat.

Men detta är en familjeresa och då är det konsol bestämmer de stora dragen. Det är för stort ansvar att ha med någon som är så pass gammal och vara ansvarig. Vi vill inte ta det ansvaret och det är ingen annan som kan säga att ni måste ta det. Era beslut och era gränser.

grejen är att just nu balanserar hon mellan barn och hänga med på allt vuxna bestämmer och ung vuxen och bestämma allt själv. Det där mittemellan hänget som det är att vara tonåring är frustrerande ibland. Uttryck att ni förstår det. Nackdel: man får inte bestämma själv. Fördel: man får genom vuxna råd att göra resor som du kommer få kämpa hårt för att få råd med när du får bestämma själv. Man går ta det goda med det onda helt enkelt.

• Anonym (Vagabond)

Haha lite rörigt och jävla autokorrekt. Ett förtydligande: Tar ni med kompis är ni 100 procent ansvariga för henne och det ansvaret vill ni inte ta. Ingen annan kan säga att ni ska ta det. Sätt upp egna gränser.

• LFF
    Anonym (S) skrev 2023-09-27 17:51:52 följande:

Ur "13-åringens" perspektiv:
    Jag och mitt tre år yngre syskon är extremt olika, i ALLT! Har aldrig kommit överens. Såklart inte heller på semestrarna. H*n styrde familjen helt! Så jag bad alltid om att få ha med en kompis på semestrarna (stuga/husvagn). Men då min morsan är/var för sjuklig millimeter-rättvisa så kunde ju inte jag ha med mig någon, för det blev ju "orättvist" om inte mitt syskon fick ha med sig nån! Bara att mitt syskon stack ut i första bästa lekpark och kom tillbaka med 10 ungar. En "förmåga" som kan diskuteras men som jag i alla fall saknade. Jag har väldigt mycket broderade tavlor, stickade alster etc från våra semestrar. Jag hade helt enkelt bedrövligt tråkigt! Dessutom ansåg sig mitt syskon sitta över mig, vara den starka, den häftiga, så h*n och de nyfunna polarna trackade mig dessutom konstant, snodde mina grejer, kallade mig fula saker, en del misshandlade mig t.o.m. 
    Så det här med söt Bullerby-familj med häääärliga underbara semesterar där alla njuter av att umgås med varandra existerar ibland bara i föräldrarnas huvud. Om ens det, de önskar att det ska vara så och det blir lite "fake it til' you make it!" och så har man barn som mår hemskt dåligt.
    Man får ju se till individerna och inte bara gömma sig bakom att man minsann är en FAMILJ! Tanken är väl att alla ska trivas??

Bortsett då från att det är 13-åringen som varit drivande i att de skulle åka utomlands på höstlovet. Det är 13-åringen som önskat detta, 13-åringen har varit med och planerat resan. Så det finns ingen likhet alls mellan dig och TS styvdotter i den aspekten.

Att TS styvdotter nu vill ha en kompis med är ju för att det blev en plats "över" när yngsta syskonet inte ska med. Då kom dottern på den "briljanta" planen att fylla den med en (otrevlig) kompis. 
  • LFF
    Anonym (mino) skrev 2023-09-28 08:05:33 följande:
    Men alltså, vadå får slut på diskussionerna? Är hon en människa eller ska hon vara en tyst och foglig möbel? 

Om hon fortsätter fråga varför så är det ju ett tecken på att hon inte fått svaret hon söker. Ni kanske behöver bli bättre på att kommunicera, inte bara konstatera att ni har ni bestämt, nu är det slutdiskuterat. Så behandlade man ju barn förr, men det känns väldigt förlegat. Och att gå ifrån en ledsen och upprörd person, det är respektlöst.
    Fast svaret flickan söker är ju "Självklart ska du få ta med din kompis" och så länge det inte blir svaret kommer flickan fortsätta ifrågasätta varför kompisen inte får följa med. 
  • Anonym (mino)
    LFF skrev 2023-09-28 09:00:57 följande:
    Fast svaret flickan söker är ju "Självklart ska du få ta med din kompis" och så länge det inte blir svaret kommer flickan fortsätta ifrågasätta varför kompisen inte får följa med. 
    Nja, är det verkligen så enkelt? 

Även tonåringar har kapacitet att förstå resonemang om man ger dem chansen. Kommunikation är nyckeln. 

Föräldrarna verkar däremot söka responsen: nu har vi bestämt och du får hålla till godo och vara tyst. och så kan man ju behandla barn och ungdomar, genom historien har det varit det vanligaste. Men lite förlegat idag, och kanske finns det bättre sätt. 
  • Agda90

Att argumentera med en 13 åring kan vara lika roligt som att banka skallen i en betongvägg om det vill sig riktigt illa. Har 13 åringen bestämt sig för att något ska vara på ett visst sätt så är det näst intill omöjligt att få dem att ändra sig. 
    Jag har en 12 åring och en 16 åring. Det har aldrig varit tal om att kompisar ska följa med. Frågan har inte kommit upp helt enkelt. Men jag tänker så här:

När det gäller er 13 åring så hade jag tagit ett rejält samtal och avslutat med att ni som vuxna har bestämt hur det blir och att det inte hjälper att argumentera. 

Många tycker att det är "bara" att ta med kompisen. Men riktigt så enkelt kanske det inte blir. Tar man med minderåriga barn utomlands ska man ha ett medgivande från vårdnadshavarna. Hur dessa ska formuleras beror på a) vilket flygbolag man reser med och b) till vilket land. Det är det ingen som tänker på!!

Att ta med någon annans barn är ett stort ansvar. Vad händer om tonåringen får för sig att det är lämpligt att dra iväg på krogen en kväll vid 23 snåret och går upp i rök?
    Min guddotter gjorde så, i EGYPTEN när hon var 15!!!! Som tur var hände det henne inget och hon dök upp på hotellet kl 6 på morgonen. Men faktum är att tonåringar har nästan inget konsekvenstänk och det ansvaret skulle jag inte vilja ta för någon annans barn! Inte utomlands i alla fall

Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan