• Anonym (Isa)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Njae, jag hade nog sagt nej till kompisen. 

Sur och tvär hör tyvärr till åldern, har en 14 åring. 

Är det dessutom den trevligaste kompisen så skulle jag inte vilja ha med den på en familjesemester hur som. Möjligen om vi som föräldrar fått välja kompis. 

Oavsett kompis så skulle de få betala sitt barns pris på resan. Namnbyte, biljetter, mat osv. Det är inte gratis direkt. Kan också vara ett argument till 13-åringen. Dessutom kan det kosta mer för en 13-åring än en 8-åring med aktiviteter och sådant som kan vara bra att förklara för 13-åringen. 

De tycks ibland tro att man är föräldern med guldbyxorna. 

Våra barn åker "glatt" med på familjeresor. Det muttras och gnälls innan men sedan väl på plats så är det som om miljöombytet faktiskt gör dem gladare och mer positiva till upplevelsen är min erfarenhet. Hade en motsträvig 14-åring i somras som efteråt sa att det hade varit hur roligt som helst på familjeresan så det blir vad man gör det till. 

• Anonym (Isa)
    Anonym (Isa) skrev 2023-09-27 14:05:21 följande:

Är det dessutom den *trevligaste kompisen så skulle jag inte vilja ha med den på en familjesemester hur som. Möjligen om vi som föräldrar fått välja kompis. 

*Otrevligaste så klart... 

Trevliga vänner är bättre.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 14:01:00 följande:
    Våra familjeresor hitills har funkat fint!

När syskonen är ensamma på nåt äventyr (badhus, resa, kryssning) fungerar det alltid - men när 13-åringen är med sina kompisar så får syskonen itne vara med...

Vi har haft en kompis med en gång, på en helgresa, och det var en mardröm!
    Då skulle jag säga nej. Nu är det ju bara 2 barn dessutom. Stå på er. 
Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan