• erikaABC

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-07-15 15:42:04 följande:

Bara så att jag vet var jag har dig. Anser du att det handlade om antisemitism när sverigedemokrater på 90-talet brände judisk litteratur?

Wow, en vidöppen dörr till du står och slår på. Herregud så urbota korkat inlägg. Den antisemitism, i meningen snörräta nazism Vera och co utövade och jag demonstrerade mot i Skåne som tonåring, är givetvis inget föremål för tolkning om det skulle kunna vara nazism eller inte. Är du verkligen själv så tveksam så är du mer än lovligt tappad. Tur att vi har yttrandefrihet så du får producera dessa ihåliga inlägg. 

Det är mottagaren för provokationen som inte har den nära koppling som offer du vill påskina, inte huruvida SD och Stram kurs är såta vänner, det är en öppen dörr och ickefråga. 

Och var har vi dig? Ditt undvikande kan hittills inte tolkas som annat än att du vill se en inskränkning av även den iranska kvinnans rätt att i Sverige manifestera brännandes en slöja, eller varför inte en koran.

Har du förresten lärt dig vad kontext är nu? Så du inte blandar ihop det med avsikt. Du gillar att svänga dig med uttryck, om än inte jättesvåra, men bildningen haltar ändå.
  • KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 16:16:30 följande:
    Wow, en vidöppen dörr till du står och slår på. Herregud så urbota korkat inlägg. Den antisemitism, i meningen snörräta nazism Vera och co utövade och jag demonstrerade mot i Skåne som tonåring, är givetvis inget föremål för tolkning om det skulle kunna vara nazism eller inte. Är du verkligen själv så tveksam så är du mer än lovligt tappad. Tur att vi har yttrandefrihet så du får producera dessa ihåliga inlägg. 

Det är mottagaren för provokationen som inte har den nära koppling som offer du vill påskina, inte huruvida SD och Stram kurs är såta vänner, det är en öppen dörr och ickefråga. 

Och var har vi dig? Ditt undvikande kan hittills inte tolkas som annat än att du vill se en inskränkning av även den iranska kvinnans rätt att i Sverige manifestera brännandes en slöja, eller varför inte en koran.

Har du förresten lärt dig vad kontext är nu? Så du inte blandar ihop det med avsikt. Du gillar att svänga dig med uttryck, om än inte jättesvåra, men bildningen haltar ändå.

Varför svarar du inte på frågan? Anser du eller anser du inte att det var frågan om antisemitism när sverigedemokrater i mitten av 90-talet brände judisk litteratur? Om du är osäker på vilken händelse som jag åsyftar kan du kolla mitt första inlägg i tråden.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 15:57:21 följande:
    Jag läser inlägget som att det enligt denne är ociviliserat, punkt. Det framgår inte, men borde av övrig text vara mer ociviliserat särskilt om dessa skulle göra det framför diktaturers ambassader i en västlig demokrati. Dessutom gjorde ju personen inte ens någon större skillnad på plats utan talade om en civiliserad mänsklighet, dvs ett globalt perspektiv på vad som är civiliserat och dömde därefter.

Givetvis har rum och tid betydelse för legitimiteten i den demokratiska omvärldens ögon. En väpnad motståndsrörelse, beroende på vilken, i en diktatur eller NMR:s svenska träningsläger ser de flesta som håller mänskliga rättigheter högt givetvis olika på. Jag ser dock inte olika på, i meningen att jag innerligt stödjer, en iransk kvinna i Sverige som i protest bränner en slöja vare sig hon gör det i Iran eller Europa.

Tycker du att det är "onödigt respektlöst" om hon gör det i Sverige?
    Tow2Mater skrev 2023-07-15 15:07:32 följande:
    Fast tid och plats är väl viktiga faktorer? Det som jag skulle kalla onödigt respektlöst provocerande (i t ex Sverige), skulle jag på annan plats (t ex Iran) kalla nödvändigt modigt manifesterande. Skulle kalla det nödvändigt modigt manifesterande om personen faktist brände boken i Iran.
    Ja det tycker jag. Men jag skulle anse henne mycket modig och hedervärd om hon gör det i Iran. Det är där de behöver stå upp för att förändra.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (NEJ!)
    Tow2Mater skrev 2023-07-15 16:44:55 följande:
    Ja det tycker jag. Men jag skulle anse henne mycket modig och hedervärd om hon gör det i Iran. Det är där de behöver stå upp för att förändra.
    Det är en beklagansvärd inställning att du vill inskränka yttrandefriheten för de kvinnor som flytt och att de inte lagligen skulle få stödja sina egna med samma symboliska handlingar. Sorgligt att läsa.
  • Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 17:06:57 följande:
    Det är en beklagansvärd inställning att du vill inskränka yttrandefriheten för de kvinnor som flytt och att de inte lagligen skulle få stödja sina egna med samma symboliska handlingar. Sorgligt att läsa.
    Yttrandefrihet innebär inte att man får utföra alla handligar man vill. Man kan yttra sig på andra sätt. I Sverige kan man ta av sig slöjan om man vill, man behöver inte ha den på. Men att offentligt bränna klädesplagg finns ingen anledning att göra. Men som jag redan sagt, man behöver inte göra det helt olagligt, man kan införa samma regler som gäller för att yttra sig genom tända en fyrverkeripjas.
  • Anonym (Cheese Louise)
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 17:01:35 följande:
    Är du dum i huvudet? Jag har besvarat den. Vet du inte vad nazism är?? Varför svarar du inte själv på frågan? Nej, just det, det gör du aldrig. 
    Läst igenom tråden och Kill Bill har en viktig poäng som du enträget duckar.
    Kan du bara svara på frågan?
    Om inte vad beror det på?
    KillBill skrev 2023-07-15 16:43:04 följande:

Varför svarar du inte på frågan? Anser du eller anser du inte att det var frågan om antisemitism när sverigedemokrater i mitten av 90-talet brände judisk litteratur? Om du är osäker på vilken händelse som jag åsyftar kan du kolla mitt första inlägg i tråden.

• Anonym (JB)

Tycker det ska vara olagligt att bränna alla heliga böcker. 

• Anonym (Sunt förnuft och respekt)
    Anonym (JB) skrev 2023-07-15 18:59:29 följande:

Tycker det ska vara olagligt att bränna alla heliga böcker. 

i så fall ska det gälla alla böcker. Att bränna en opersonlig religiös skrift skriven för tusentals år sedan vars författare är långt om länge avlidna, skulle jag säga är betydligt mer okej än att bränna författande skildringar av någons liv, romaner eller faktaböcker där någon person kan bli sårad och lagt ner arbete och kan bli utpekad i en sådan handling.

Varför anses tex inte allt näthatande, utpekande och förakt mot privatpersoner och tv-personligheter vara lika allvarligt som att bränna skrifter. Det om något borde och inte hamna under förtalsregelverket, när det är betydligt mer kränkande och ren och skär ondska och mobbing många gånger.

Börjar man förbjuda den ena måste man förändra allt och snart får vi inte uttrycka våra åsikter alls och vara oliktänkande. Hemska tanke! Vart ska vi fly då? Till Demokratien???

• Waiflu

Om vi backar för yttrande friheten skyddar vi symboler, inte människor! 

Jag finner att attacken på vår ambassad som något väldigt seriöst. För där har vi ett exempel av människor som skyddar symboler och inte människor. 

Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?