Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?
Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?
Jag tror att vi är på väg dit ts.
www.svt.se/nyheter/snabbkollen/fn-rad-fordomer-hat-mot-religioner
Jag röstade ja i alla fall. Bokbränning öht är onödigt, men just religiösa skrifter borde fredas från sådant. Det är bara idiotiska tilltag för att plocka lätta poänger, fullständigt hjärndött. Dessutom ställer det till stora problem i samhället, medan rasisterna kan slå sig för bröstet om "vildarna".
Det är inte OK att bränna någon religiös bok.
Många krig är pga region.
Vi i Sverige ska vara jävligt försiktiga i att bränna sånt.
Principiellt så nej. Jag tror inte att det är någon bra idé att sätta in generella förbud mot att bränna vissa typer av heliga skrifter, symboler eller liknande
Men ska man bränna en koran, bibel, flagga etc ska man också vara tydlig med varför man gör det. Att bara säga "Islam är dåligt" och sedan elda upp en koran framför en Moské är ju rena dumheter. Om det däremot är någon som har lämnat en religiös sekt och vill elda en helig skrift i samband med att denne berättar om sina erfarenheter så ser jag inga moraliska problem.
Mao behöver man kika mer på avsikt och intention hellre än ge vissa föremål en orubblig status. Det tror jag att alla vinner på i slutändan.
Ska man gå vidare med ett annat exempel så är det inte olagligt att bränna den svenska flaggan i Sverige. Det tycker jag inte att det ska vara heller. Men den som gör det borde verkligen förstå vilka demokratiska grunder den står på och vad handlingen i fråga faktiskt innebär. De som delar "Skända flaggan" på 6e juni tror jag inte förstår hur privilegierade de är.
Ja och nej.
Jag tycker det skall behandlas ungefär som nakenhet. Det är inte generellt olagligt att vara naken utomhus, men i vissa sammanhang kan det klassas som förargelseväckande beteende eller sexuellt ofredande och kan ge tex böter.
Att bränna koranen borde vara helt lagligt i tex egna trädgården, på grillfest med kompisarna etc, men inte när det görs i syfte att provocera, utanför en moské eller i en muslimsk förort.
Jag tror att vi är på väg dit ts.
www.svt.se/nyheter/snabbkollen/fn-rad-fordomer-hat-mot-religioner
Jag röstade ja i alla fall. Bokbränning öht är onödigt, men just religiösa skrifter borde fredas från sådant. Det är bara idiotiska tilltag för att plocka lätta poänger, fullständigt hjärndött. Dessutom ställer det till stora problem i samhället, medan rasisterna kan slå sig för bröstet om "vildarna".
Jag tycker INTE det ska vara brottsligt att bränna böcker oavsett vilken, men att provokativt göra det utanför en religiös högtid i syfte att väcka rädsla, störa och att visa sitt förakt för någons leverne och traditioner, viket i sin tur riskerar upplopp och våldsamma situationer, samt kräver en massa polisbeskydd och tid från andra allvarliga brott, dessutom på vårt gemensamma bekostnad tycker jag är FEL och borde omfattas av störningslagar, hets fot folkgrupp eller annat och borde anvisas annan plats och skötas i mer privat regi.
Men Sverige måste verkligen sätta ner foten nu och stoppa all form av religiös inblandning och påverkan på vår demokratiska och sekulära stat och styre, gäller även i NATO-frågan.
Vi måste få skratta åt saker, häda, hata religion, förtala religion. ifrågasätta religion och levnadsregler som avviker nämnvärt från våra egna. Annars är vi inte längre ett fritt folk.
Jag tror de flesta svenskar vill förbli just fria från allt sådant som vi strävat så hårt för.
Det är inte OK att bränna någon religiös bok.
Många krig är pga region.
Vi i Sverige ska vara jävligt försiktiga i att bränna sånt.
Jag tycker inte att det spelar roll att det råkar handla om en koran. För mig är ingen bok viktig så att man måste stifta lagar om att inte bränna eller förstöra en bok (även bibeln tex)
DÄREMOT fattar jag inte varför man måste tillåta galningarna att bränna saker, tex framför en moske/kyrka/ synagoga.
Alla fattar att det handlar om att skapa irritation och oro så ur det perspektivet tycker jag inte man ska tillåta fler bränningar. Hellre i så fall någon slags regel mot det. Bränn koranen hemma om du vill.
Läste i lokalblaskan idag att en snubbe i Askersund är upprörd över regler för årets Car Meet 22023, och har bett om tillstånd att få bränna trafikföreskrifter som ska gälla medan Car Meet pågår. Dessa ska han tydligen glatt bränna framför kommunhuset i nån slags manifestation mot att han tycker föreskrifterna inte är bra.
www.na.se/2023-07-13/polisen-ger-tillstand-for-manifestation-mot-trafikforeskrifter
Alltså - är det så vi ska ha det? Så fort man är missnöjd med något så ska man bränna saker?
Jag tycker inte att det spelar roll att det råkar handla om en koran. För mig är ingen bok viktig så att man måste stifta lagar om att inte bränna eller förstöra en bok (även bibeln tex)
DÄREMOT fattar jag inte varför man måste tillåta galningarna att bränna saker, tex framför en moske/kyrka/ synagoga.
Alla fattar att det handlar om att skapa irritation och oro så ur det perspektivet tycker jag inte man ska tillåta fler bränningar. Hellre i så fall någon slags regel mot det. Bränn koranen hemma om du vill.
Läste i lokalblaskan idag att en snubbe i Askersund är upprörd över regler för årets Car Meet 22023, och har bett om tillstånd att få bränna trafikföreskrifter som ska gälla medan Car Meet pågår. Dessa ska han tydligen glatt bränna framför kommunhuset i nån slags manifestation mot att han tycker föreskrifterna inte är bra.
www.na.se/2023-07-13/polisen-ger-tillstand-for-manifestation-mot-trafikforeskrifter
Alltså - är det så vi ska ha det? Så fort man är missnöjd med något så ska man bränna saker?