• erikaABC

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-07-15 12:19:55 följande:

Menar du verkligen att du inte ser parallellen mellan att Sverigedemokraterna brände judiska böcker i början av 90-talet och att sverigedemokrater idag bränner koranen inlindad i bacon eller spelar du bara dum?

I ditt andra exempel så har jag förklarat att det handlar om kontexten. Vet du vad det ordet betyder?

Nu spelar(?) du dum igen. Du gör det retoriska felet att länka ihop en tredje sak med den andra och sedan en tredje med den första, som har sina största likheter mellan utförarnas ideologiska positioner, inte likheter mellan de som missaktas, och i de första fallet utsätts och mördas.

Nej du, det är du som inte kan begreppen. Intention är inte kontext. Kontext är tid och rum och andra omgivande förutsättningar som tex ett krigstillstånd och de lagar som träder in då. Det har varken med demonstranters önskningar och avsikter att göra eller känslor hos betraktarna.

Med rådande lagstiftning, vad anser du alltså ska stramas åt för att bli straffbart om en kvinna bränner sin slöja i en godkänd demonstration? Du duckar konsekvent frågan hittills.
    KillBill skrev 2023-07-15 12:35:48 följande:
    Vi får väl se. Ulf Kristersson och Tobias Billström har tydligen lovat Erdogan att förhindra koranbränningar.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt
    Att vi får se är det inget tvivel om, och en liten stridspitts NATO-lust kan mycket väl leda oss i en antidemokratisk utveckling av våra grundlagar. Det är ju det som är ytterst problematiskt. Det är ju inget stöd för din retorik i alla fall att fler vill offra demokratiska rättigheter. 
  • Tow2Mater

Att elda och bränna på allmän plats i tätebyggt område skulle ju kunna förbjudas. Det skulle kunna hanteras på samma sätt som fyrverkeripjäser, du får göra det under 2 specifika dagar om året, men du måste fortfarande ansöka om tillstånd och inför krav om särskild utbildning. Utbildning i demokratiska processer, olika religioner och lite feminism kanske - man skulle kunna starta en specifik högskolekurs 10p som grundläggande behörighet för att ansöka om tillstånd att bränna.

• Freddie K

Jag säger samma sak som jag sa i en liknande tråd: Koranbränning borde inte vara olagligt då vi har yttrandefrihet i Sverige, men det är synd att det ska behövas.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Civiliserad) skrev 2023-07-15 12:46:00 följande:

Vi människor (som helhet) har utvecklats genom tusentals år. Vi samlar på erfarenhet och vetenskap i generationer.

Förr i tiden var det acceptabelt att ha mänskliga slavar, och att ha de ihälp för att överta deras fruar eller ägendom.

Det fanns inte mycket diskussion, och man gick fort till våld. Envåldshärskare var standard, och övriga skall buga och tiga.

Självklart finns det lysande exempel från dessa tider, men dessa är få.

Idag har vi system som bygger på demokrati, vi har institutioner som lär ut vetenskap, och vi har organ som kan ta fram statistik och fakta (istället för att anlita sig på vad man tror och uppskattar).

Att bränna en skrift eller en flagga eller en bild, eller att provocera på ett förnedrande sätt, ser jag som ett steg tillbaka i vår utveckling, som människor.

Jag anser att i en civiliserad mänsklighet så bör man byta ut skriftbränningar mot diskussion, och krig mot medling och ömsesidig handel som gynnar alla inblandade. Ockuppation ska bytas ut mot gränslöshet, eller åtminstone fri rörlighet över gränsen.

Den polarisationen vi har i världen idag, är precis som bråkande barn. Barn har inte ett fullt utvecklat civilisationstänk och anda.

Jag förstår att det finns en hel del mänskor som inte har hängt med civiliseringen, och så länge dessa finns så kommer vi fortsatt att se dumheter äga rum.

Du ger mer prov på ett kolonialt synsätt än ett civiliserat när du sätter dig till doms över människor som enligt mottagaren och innehavaren av makten i staten de bor eller flytt från eller dessas representanter, "provocerar på ett förnedrande sätt". Med dina uttalanden har du sorterat in även Irans modiga kvinnor i "bråkande barn" och "inte ett fullt utvecklat civilisationstänk", och i samma fack som R.P. 
  • Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 15:00:21 följande:
    Du ger mer prov på ett kolonialt synsätt än ett civiliserat när du sätter dig till doms över människor som enligt mottagaren och innehavaren av makten i staten de bor eller flytt från eller dessas representanter, "provocerar på ett förnedrande sätt". Med dina uttalanden har du sorterat in även Irans modiga kvinnor i "bråkande barn" och "inte ett fullt utvecklat civilisationstänk", och i samma fack som R.P. 
    Fast tid och plats är väl viktiga faktorer? Det som jag skulle kalla onödigt respektlöst provocerande (i t ex Sverige), skulle jag på annan plats (t ex Iran) kalla nödvändigt modigt manifesterande. Skulle kalla det nödvändigt modigt manifesterande om personen faktist brände boken i Iran.
  • Anonym (NEJ!)
    Tow2Mater skrev 2023-07-15 15:07:32 följande:
    Fast tid och plats är väl viktiga faktorer? Det som jag skulle kalla onödigt respektlöst provocerande (i t ex Sverige), skulle jag på annan plats (t ex Iran) kalla nödvändigt modigt manifesterande. Skulle kalla det nödvändigt modigt manifesterande om personen faktist brände boken i Iran.
    Vem har sagt att tid och plats är oväsentligt? Du får nog läsa igen. 
  • Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 15:12:40 följande:
    Vem har sagt att tid och plats är oväsentligt? Du får nog läsa igen. 
    Kanske jag missforstår dig. Vad menar du då med t ex sorterat in även Irans modiga kvinnor i "bråkande barn" ?
  • AndreaBD

Jag fattar inte varför man gör det så komplicerat. Det bör inte vara förbjudet, nej. Däremot skulle man kunna dra till med att Sveriges säkerhet står på spel och då kan man faktiskt låta bli att godkänna det just nu, tills vi kommer in i Nato. Sedan finns ju inte längre säkerhetsrisken. 

• KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 13:42:23 följande:
    Nu spelar(?) du dum igen. Du gör det retoriska felet att länka ihop en tredje sak med den andra och sedan en tredje med den första, som har sina största likheter mellan utförarnas ideologiska positioner, inte likheter mellan de som missaktas, och i de första fallet utsätts och mördas.

Nej du, det är du som inte kan begreppen. Intention är inte kontext. Kontext är tid och rum och andra omgivande förutsättningar som tex ett krigstillstånd och de lagar som träder in då. Det har varken med demonstranters önskningar och avsikter att göra eller känslor hos betraktarna.

Med rådande lagstiftning, vad anser du alltså ska stramas åt för att bli straffbart om en kvinna bränner sin slöja i en godkänd demonstration? Du duckar konsekvent frågan hittills.
    KillBill skrev 2023-07-15 12:35:48 följande:
    Vi får väl se. Ulf Kristersson och Tobias Billström har tydligen lovat Erdogan att förhindra koranbränningar.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt
    Att vi får se är det inget tvivel om, och en liten stridspitts NATO-lust kan mycket väl leda oss i en antidemokratisk utveckling av våra grundlagar. Det är ju det som är ytterst problematiskt. Det är ju inget stöd för din retorik i alla fall att fler vill offra demokratiska rättigheter. 

Bara så att jag vet var jag har dig. Anser du att det handlade om antisemitism när sverigedemokrater på 90-talet brände judisk litteratur?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (NEJ!)
    Tow2Mater skrev 2023-07-15 15:14:52 följande:
    Kanske jag missforstår dig. Vad menar du då med t ex sorterat in även Irans modiga kvinnor i "bråkande barn" ?
    Jag läser inlägget som att det enligt denne är ociviliserat, punkt. Det framgår inte, men borde av övrig text vara mer ociviliserat särskilt om dessa skulle göra det framför diktaturers ambassader i en västlig demokrati. Dessutom gjorde ju personen inte ens någon större skillnad på plats utan talade om en civiliserad mänsklighet, dvs ett globalt perspektiv på vad som är civiliserat och dömde därefter.

Givetvis har rum och tid betydelse för legitimiteten i den demokratiska omvärldens ögon. En väpnad motståndsrörelse, beroende på vilken, i en diktatur eller NMR:s svenska träningsläger ser de flesta som håller mänskliga rättigheter högt givetvis olika på. Jag ser dock inte olika på, i meningen att jag innerligt stödjer, en iransk kvinna i Sverige som i protest bränner en slöja vare sig hon gör det i Iran eller Europa.

Tycker du att det är "onödigt respektlöst" om hon gör det i Sverige?
    Tow2Mater skrev 2023-07-15 15:07:32 följande:

Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?