Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?
Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?
Menar du verkligen att du inte ser parallellen mellan att Sverigedemokraterna brände judiska böcker i början av 90-talet och att sverigedemokrater idag bränner koranen inlindad i bacon eller spelar du bara dum?
I ditt andra exempel så har jag förklarat att det handlar om kontexten. Vet du vad det ordet betyder?
Att elda och bränna på allmän plats i tätebyggt område skulle ju kunna förbjudas. Det skulle kunna hanteras på samma sätt som fyrverkeripjäser, du får göra det under 2 specifika dagar om året, men du måste fortfarande ansöka om tillstånd och inför krav om särskild utbildning. Utbildning i demokratiska processer, olika religioner och lite feminism kanske - man skulle kunna starta en specifik högskolekurs 10p som grundläggande behörighet för att ansöka om tillstånd att bränna.
Jag säger samma sak som jag sa i en liknande tråd: Koranbränning borde inte vara olagligt då vi har yttrandefrihet i Sverige, men det är synd att det ska behövas.
Vi människor (som helhet) har utvecklats genom tusentals år. Vi samlar på erfarenhet och vetenskap i generationer.
Förr i tiden var det acceptabelt att ha mänskliga slavar, och att ha de ihälp för att överta deras fruar eller ägendom.
Det fanns inte mycket diskussion, och man gick fort till våld. Envåldshärskare var standard, och övriga skall buga och tiga.
Självklart finns det lysande exempel från dessa tider, men dessa är få.
Idag har vi system som bygger på demokrati, vi har institutioner som lär ut vetenskap, och vi har organ som kan ta fram statistik och fakta (istället för att anlita sig på vad man tror och uppskattar).
Att bränna en skrift eller en flagga eller en bild, eller att provocera på ett förnedrande sätt, ser jag som ett steg tillbaka i vår utveckling, som människor.
Jag anser att i en civiliserad mänsklighet så bör man byta ut skriftbränningar mot diskussion, och krig mot medling och ömsesidig handel som gynnar alla inblandade. Ockuppation ska bytas ut mot gränslöshet, eller åtminstone fri rörlighet över gränsen.
Den polarisationen vi har i världen idag, är precis som bråkande barn. Barn har inte ett fullt utvecklat civilisationstänk och anda.
Jag förstår att det finns en hel del mänskor som inte har hängt med civiliseringen, och så länge dessa finns så kommer vi fortsatt att se dumheter äga rum.
Jag fattar inte varför man gör det så komplicerat. Det bör inte vara förbjudet, nej. Däremot skulle man kunna dra till med att Sveriges säkerhet står på spel och då kan man faktiskt låta bli att godkänna det just nu, tills vi kommer in i Nato. Sedan finns ju inte längre säkerhetsrisken.
Bara så att jag vet var jag har dig. Anser du att det handlade om antisemitism när sverigedemokrater på 90-talet brände judisk litteratur?