Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Att elda och bränna på allmän plats i tätebyggt område skulle ju kunna förbjudas. Det skulle kunna hanteras på samma sätt som fyrverkeripjäser, du får göra det under 2 specifika dagar om året, men du måste fortfarande ansöka om tillstånd och inför krav om särskild utbildning. Utbildning i demokratiska processer, olika religioner och lite feminism kanske - man skulle kunna starta en specifik högskolekurs 10p som grundläggande behörighet för att ansöka om tillstånd att bränna.

• Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 15:00:21 följande:
    Du ger mer prov på ett kolonialt synsätt än ett civiliserat när du sätter dig till doms över människor som enligt mottagaren och innehavaren av makten i staten de bor eller flytt från eller dessas representanter, "provocerar på ett förnedrande sätt". Med dina uttalanden har du sorterat in även Irans modiga kvinnor i "bråkande barn" och "inte ett fullt utvecklat civilisationstänk", och i samma fack som R.P. 
    Fast tid och plats är väl viktiga faktorer? Det som jag skulle kalla onödigt respektlöst provocerande (i t ex Sverige), skulle jag på annan plats (t ex Iran) kalla nödvändigt modigt manifesterande. Skulle kalla det nödvändigt modigt manifesterande om personen faktist brände boken i Iran.
  • Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 15:12:40 följande:
    Vem har sagt att tid och plats är oväsentligt? Du får nog läsa igen. 
    Kanske jag missforstår dig. Vad menar du då med t ex sorterat in även Irans modiga kvinnor i "bråkande barn" ?
  • Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 15:57:21 följande:
    Jag läser inlägget som att det enligt denne är ociviliserat, punkt. Det framgår inte, men borde av övrig text vara mer ociviliserat särskilt om dessa skulle göra det framför diktaturers ambassader i en västlig demokrati. Dessutom gjorde ju personen inte ens någon större skillnad på plats utan talade om en civiliserad mänsklighet, dvs ett globalt perspektiv på vad som är civiliserat och dömde därefter.

Givetvis har rum och tid betydelse för legitimiteten i den demokratiska omvärldens ögon. En väpnad motståndsrörelse, beroende på vilken, i en diktatur eller NMR:s svenska träningsläger ser de flesta som håller mänskliga rättigheter högt givetvis olika på. Jag ser dock inte olika på, i meningen att jag innerligt stödjer, en iransk kvinna i Sverige som i protest bränner en slöja vare sig hon gör det i Iran eller Europa.

Tycker du att det är "onödigt respektlöst" om hon gör det i Sverige?
    Tow2Mater skrev 2023-07-15 15:07:32 följande:
    Fast tid och plats är väl viktiga faktorer? Det som jag skulle kalla onödigt respektlöst provocerande (i t ex Sverige), skulle jag på annan plats (t ex Iran) kalla nödvändigt modigt manifesterande. Skulle kalla det nödvändigt modigt manifesterande om personen faktist brände boken i Iran.
    Ja det tycker jag. Men jag skulle anse henne mycket modig och hedervärd om hon gör det i Iran. Det är där de behöver stå upp för att förändra.
  • Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 17:06:57 följande:
    Det är en beklagansvärd inställning att du vill inskränka yttrandefriheten för de kvinnor som flytt och att de inte lagligen skulle få stödja sina egna med samma symboliska handlingar. Sorgligt att läsa.
    Yttrandefrihet innebär inte att man får utföra alla handligar man vill. Man kan yttra sig på andra sätt. I Sverige kan man ta av sig slöjan om man vill, man behöver inte ha den på. Men att offentligt bränna klädesplagg finns ingen anledning att göra. Men som jag redan sagt, man behöver inte göra det helt olagligt, man kan införa samma regler som gäller för att yttra sig genom tända en fyrverkeripjas.
  • Tow2Mater
    Anonym (@@@@@) skrev 2023-07-21 21:22:03 följande:

Vi har yttrandefrihet i Sverige och självklart är det bra att vi står upp för vår yttrandefrihet. Jag kunde inte bry mig mindre egentligen att koranen bränns men samtidigt är det i mitt tycke hets mot folkgrupp och det är ju förbjudet att bränna prideflaggor vilket jag tycker är minst lika löjligt åt andra hållet. Lite dubbelmoral kan jag tycka och eftersom detta nu påverkar rikets säkerhet så är det galet att de idioter som bränner för att förstöra får fortsätta. Att hårdnackat hävda vårt yttrandefrihet känns fånigt. Nånstans kan det räcka nu tycker jag och många i min omgivning. Det kommer yttra sig i terrordåd och annat mot oss i Sverige. Vill vi verkligen ha det?? 

Verkligen dubbelmoral! Man borde ju soka tillstånd och bränna lite prideflaggor på torget i sommar i protest mot prideparader. De skapar bara irritation i trafiken etc.
  • Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-23 01:18:37 följande:
    Vill vi verkligen ha en hädelselag i Sverige?

Inga mer skämt om Gud eller religioner, inte säga något negativt om någon religion. Man får inte säga Gud så bra, då missbrukar man Herrens namn. Inte kritisera att män ärver mer än kvinnor enligt koranen, eller kritisera att män får ha flera hustrur hos mormoner och muslimer. Man ska respektera att vissa kristna samfund är emot kvinnlig rösträtt, tycka att det är ok att flickor tvingas bära slöja.

Var går gränsen? 
    Ar det så du tror det är i Finland?
  • Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-23 01:50:02 följande:

Det är så här:

10 § (24.7.1998/563)

Brott mot trosfrid

Den som

1) offentligt hädar Gud eller i kränkande syfte offentligen smädar eller skymfar något som annars hålls heligt inom en kyrka eller ett trossamfund som avses i religionsfrihetslagen (267/1922) eller

2) genom att föra oljud, uppträda hotfullt eller på något annat sätt stör gudstjänst, kyrklig förrättning, annan sådan religionsutövning eller begravning, 

skall för brott mot trosfrid dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. 

Verkligen något att skydda demokratin mot. Bye, bye satirteckningar som hävdar och smäder ngt religiöst. Ajöss med teckningar av påven och Muhammed som pedofiler eller med bomb i turbanen. Ajöss med all avbildning av den senare. 

Det handlar om trosfrid ja, hädelselagen ersattes med trosfriden 1999. Det är olika saker.

Dags folk borjar bete sig med lite respekt; teckningarna skulle inte saknas.
  • Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-23 12:09:51 följande:
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-23 01:18:37 följande:
    Inga mer skämt om Gud eller religioner, inte säga något negativt om någon religion. Man får inte säga Gud så bra, då missbrukar man Herrens namn. Inte kritisera att män ärver mer än kvinnor enligt koranen, eller kritisera att män får ha flera hustrur hos mormoner och muslimer. Man ska respektera att vissa kristna samfund är emot kvinnlig rösträtt, tycka att det är ok att flickor tvingas bära slöja.
    At kritisera är inte alls samma sak som att i kränkande syfte offentligen smäda eller skymfa. Man kan kritisera och diskutera på icke-kränkande och icke-smädande sätt.
  • Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-23 20:15:43 följande:

Blir intressant att se tolkningar av den lagen.

Man får säga att man inte gillar islams regler men inte att islams regler är medeltida, för då skymfar man och kränker. Inte säga att det är idiotiskt och människofientligt att fördöma och straffa homosexuella, men säga att man har en avvikande åsikt om detta. Man får inte säga att det är ovetenskapligt att tro att jorden skapades på sju dagar för då smädar man. Subjektiva värderingar såsom vad som är kränkande kan man inte lagstifta om på det sättet när det gäller religion. 

En professor i civilrätt uttrycker det så här:

?Saklig kritik av ett religiöst samfund uppfyller inte rekvisitet för brott mot trosfriden. Rekvisitet uppfylls inte heller av en ironiserande kritik som innehåller sakliga argument. En förutsättning för tillämpning av den föreslagna paragrafens l punkt är att gärningsmannen uttrycker sig om någonting som anses heligt på ett sätt som är ägnat att förklena objektets värde i en annans ögon. Gärningens straffbarhet förutsätter uppsåt av ett särskilt slag. Den skall nämligen begås i kränkande syfte. Det anses vara fråga om en 128 RP 6/1997 rd kränkning i denna bemärkelse när smädandet eller skymfandet också kränker personer som eventuellt inte själva anser det smädade eller skymfade objektet vara heligt, men som respekterar oliktänkandes övertygelse. För att vara straffbar måste kränkningen enligt den föreslagna paragrafen ske offentligt. I det typiska fallet sker smädandet eller skymfandet under sådana förhållanden att det kommer till en i fråga om antal och sammansättning odefinierad personkrets kännedom.?

Om man ser till den finska lagstiftningen är det möjligt att föra en nyanserad juridisk diskussion om hädelse, utan att för den skull göra våld på yttrandefriheten. Det finns knappast någon som på allvar skulle säga att Finland har problem med sitt demokratiska styrelseskick.

signum.se/hadelse-och-yttrandefrihet-ur-juridisk-synvinkel/

• Tow2Mater
    Anonym (H) skrev 2023-07-28 14:34:20 följande:
    Jag håller inte med koranen på ngt sätt och skulle verkligen inte vilja leva efter den. Men koranbränningar hjälper inte på ngt sätt och vi lever i Sverige och har lagar som inte följer koranen - tycker det borde räcka. Koranbränningar i mina ögon uttrycker hets mot folkgrupp, vilket inte är rättvist då många inte lever som koranen lär/tolkar den olika. Detta gör att många säkerligen känner sig utpekade och andra blir mkt provocerade. I Sverige får man inte avrätta homosexuella, gifta bort sina barn osv - så jag förstår inte problemet. Då är det väl bättre att protestera på plats där problemen  förekommer  - 
    Det kräver mod, vilket dessa personer totalt verkar sakna.
  • Tow2Mater
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-28 15:44:16 följande:
    Ja, du tycker att Masih Alinejad saknar mod och är "onödigt respektlös". Inte oväntat för en kreationist som kan kroka arm med en salafist. 
    Fast kanske modigare än anonyma som förföljer och stalkar oss som skriver under våra synliga nick från tråd till tråd och kallar oss olika epitet för att smutskasta och nedsätta. Då har man nått botten.
  • Tow2Mater
    Anonym (Julia) skrev 2023-07-29 14:09:30 följande:

Ska inte vara olagligt att bränna några böcker alls så länge det är ens eget exemplar. Jag kan inte elda någon annans bok så klart. Man måste komma ihåg att demokrati är till för att hantera att människor tycker olika.
    Att elda en "helig bok" Kan man göra för att man vill provocera, kritisera eller uttrycka förakt mot en religion. Det ska man kunna göra i ett demokratiskt land med yttrandefrihet. Man ska få provocera.  Man ska även kunna uttrycka förakt mot viss politisk inriktning, mot abort, mot sekulära människor, mot feminism osv. Själv är jag för abort, jämställdhet och sekulära värderingar och skulle inte välja att uttrycka förakt mot det. Det måste dock vara tillåtet för dem som inte delar min uppfattning i frågan att få driva sina åsikter genom att skriva artiklar, eller demonstrera, elda lagboken kanske... Många människor kan då bli stötta eller kränkta. Så är det här i livet. Demokrati är inte till för att skapa en miljö där alla tycker och tänker lika. I grund och botten vill man med demokrati skapa samhällen som respekterar människan med de behov hon är född med. Behovet av att få tänka fritt, utvecklas och kunna påverka sin omgivning. Välkommen alla religiösa att demonstrera med era märkliga åsikter. 

Tycker du även att jag ska få bränna upp min bil, eller min döda hund som dog för två dagar sedan, i protest mot något på torget?
  • Tow2Mater
    Anonym (Julia) skrev 2023-07-29 21:57:56 följande:
    Jag har ingen åsikt om det. Varför skulle jag ha det? Vet inte om man skulle få tillstånd till att elda en bil under demonstration. Tänker att den säkert skulle kunna explodera.
    Jag undrar vad mer som är ok att bränna i protest. Det ska ju kunna vara vad som helst nästan. Bilar exploderar inte, man tömmer naturligtvis bränslet innan och tar ur batteriet om man har sån skit.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loka) skrev 2023-08-01 01:25:19 följande:
    Korrekt inlägg. Tänk att så många svenskar inte begriper att varken islam eller muslimer är en folkgrupp.

Man begriper helt enkelt inte ordet "folkgrupp".

Men kan såklart vara ett svårt ord att förstå när man gått Livets Hårda Skola (LHS) och kallar meningsmotståndare för fula epitel.

Man vet helt enkelt inte bättre.
    Lagen säger folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
  • Tow2Mater
    Rataxes skrev 2023-08-01 09:42:50 följande:
    Japp, och så kan det bli förbjudet att demonstrera mot den rysk-ortodoxa nazikyrkan vars överstepräst välsignar robotar och missiler som skickas mot civila Ukrainare. 

Bra va?
    Men ingen pratar väl om att förbjuda demonstrationer. De kan väl använda sin röst och plakat som alla andra, de måste ju inte förstöra saker (på allmän plats).
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2023-08-01 12:28:41 följande:
    Muslimer är en folkgrupp, islam är ingenfolkgrupp. Man kan  avsky islam utan att avsky alla muslimer.
     annan sådan grupp
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?