• lissan1

Mina barn är fula – hur kommer jag över sorgen?

Jag har ett problem som jag skäms mycket för. Jag har två döttrar, en i undre tonåren och en som går på mellanstadiet. Dom har tyvärr inte haft samma tur i genlotteriet som jag har haft. Jag ser själv mycket bra ut och har även i perioder kunnat tjäna pengar på mitt utseende. Därför är det mycket smärtsamt för mig, men också för min familj, att mina barn inte alls har fått samma förutsättningar.

Varje gång vi träffar nya människor kan jag se i deras ansikten hur de reagerar med förvåning över att vi är släkt. Det är svårt att sätta fingret på men känns för mig som en sorglig förundran när vi umgås med andra. En gång har jag också fått frågan om vi har adopterat.

Nu kanske någon tänker att man inte kan veta helt hur barn kommer se ut när de växer upp, men i vårt fall är detta inte sant, dels har min äldsta dotter redan fått sin mens och är bara 155cm, (själv var jag 167 vid första mensen) hon har också en tydligt insjunken haka. Lillasyster å sin sida har ett väldigt asymmetriskt ansikte och tjocka lår. Redan vid födseln reagerade jag på att mina flickor hade märkliga utseenden, men jag tröstade mig med att bebisar ofta har det och att det nog skulle lösa sig då alla i min familj ser mycket bra ut och min man ser okej ut och sköter om sig.

Jag känner en stor sorg inför detta, men har ingen att prata med, de gånger jag har försökt blir folk upprörda, trots att jag ser att de egentligen håller med. Dessutom oroar jag mig för hur det ska gå för mina döttrar vidare i livet med ett så ofördelaktigt utseende. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Mina barn är fula – hur kommer jag över sorgen?
  • Anonym (Nyans)
    Anonym (Kim) skrev 2023-06-06 09:48:27 följande:

Sorg? Du vet inte vad sorg är. Det var det mest narcissistiska jag läst på länge. Handlar bara om yta för din del. Din totalt mögliga och ruttna insida säger allt. Du är inte värdig att ha barn överhuvudtaget. Problemet är också att du har noll sjukdomsinsikt och har därför inte sökt hjälp för din grandiosa självbild. Ta din hand ifrån dina flickor och låt dem växa upp som de fantastiska individer de är. Trots sitt släktskap. Låt någon annan som skulle ge allt för att älska och ta hand om dem göra det. Du har foulat ut dig redan vid spädbarnstiden. 

Sjukdomsinsikt är väl just det TS har och ber om hjälp med? 

Läs ditt eget inlägg och fråga dig själv hur din egen insida ser ut. Tycker att ditt inlägg är olämpligt. Jag anmäler och ser vad det leder till. 
  • Mrs Moneybags
    lissan1 skrev 2023-06-06 02:15:06 följande:

Jag vill tacka alla som tagit sig tid att svara i tråden, så många insiktsfulla vinklar.

Och ni som skriver att jag är hemsk: jag var beredd på det; då det är så folk har reagerat de få gånger jag vågat ta upp problemet med någon.

Hursomhelst: Jag vill poängtera att det jag ber om hjälp med inte är att få mina barn mindre fula, utan att kunna hantera sorgen över att de är fula.

Den här sorgen handlar om flera saker, dels oroar jag mig för mina barns möjligheter i livet. Redan nu är det smärtsamt tydligt att de inte är välkomna bland dom "populära tjejerna" och så kommer det säkert fortsätta.

Dels tycker jag det är jobbigt med folks reaktioner och förundran/besvikelse.

Sist men inte minst känner jag mig värdelös som mamma (och fru) som inte kunde föra vidare min, så att säga, enda spetsegenskap till mina barn. Jag är säker på att min man förmodade att han skulle få vackra barn med mig, men så blev inte fallet. Allt detta gör mig mycket ledsen.

Varför är det smärtsamt att de inte är välkomna bland de populära tjejerna?

Tänker du att de flesta av oss har varit populära? 

Det är ju bara en liten klick i skolan som är mest populära. Alla andra lever helt normala liv trots detta. Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket. När man lämnar skolan fortsätter livet och utseendet betyder mindre och mindre för varje år som går, såvida man inte bor i något radhusgytter där den där typen av bedömning av utseende och kläder fortsätter. 

Man kan söka sig till helt andra miljöer där man kan få vara precis som man är och bli omtyckt för det. 
  • Anonym (Äppelblom)
    Anonym (Nyans) skrev 2023-06-07 14:02:40 följande:
    Det är inte sant. TS tillför åtminstone mig något.

/Ful dotter 
    Fast din nyansering här är ju mer att det är OK med att ha TS bild, att du själv förstår den och själv  opererat dig efter att ha haft en mamma som varit liknande som TS? Eller? Det låter lite som att du är medberoende till tankesättet, ärligt talat.

Att skämmas för sina barns utseende på nivån TS gör är något TS borde söka professionell hjälp med, för det är något hon kommer smitta av sig på döttrarna med och de kan komma att lida rätt mycket av det. 
  • Anonym (Äppelblom)
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-07 14:18:08 följande:
    Varför är det smärtsamt att de inte är välkomna bland de populära tjejerna?

Tänker du att de flesta av oss har varit populära? 

Det är ju bara en liten klick i skolan som är mest populära. Alla andra lever helt normala liv trots detta. Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket. När man lämnar skolan fortsätter livet och utseendet betyder mindre och mindre för varje år som går, såvida man inte bor i något radhusgytter där den där typen av bedömning av utseende och kläder fortsätter. 

Man kan söka sig till helt andra miljöer där man kan få vara precis som man är och bli omtyckt för det. 

+1 på denna.

Jag var själv absolut inte populär, fick inte vara med de populära tjejerna. Det har gått otroligt bra för mig i livet ändå, som 40 har jag två barn själv, man, hus och välbetalt jobb. Bra utbildning. Har rest och upplevt hur mycket som helst. 

Och ptja, jag är nog en av dem som åldras långsamt visuellt, för folk tycker generellt att jag ser yngre ut än jag är med, så även om jag inte var poppis och snyggast i klassen som liten så har jag andra utseendefördelar som visat sig. Så kan det bli!

• Anonym (Kim)
    Anonym (Nyans) skrev 2023-06-07 14:07:30 följande:
    Sjukdomsinsikt är väl just det TS har och ber om hjälp med? 

Läs ditt eget inlägg och fråga dig själv hur din egen insida ser ut. Tycker att ditt inlägg är olämpligt. Jag anmäler och ser vad det leder till. 

Är du nöjd nu? Inlägget är raderat men vilken tur att det finns citerat. Vad har min insida med TS. För henne är det bara yta och SORG att inte generna togs sig bra ut. 

Hon inser nog efter alla svar att hon behöver ha hjälp att komma runt sina tankar och känslor kring sina fula barn. Du har väl hört talesättet - endast en mor kan älska ett sådant barn. Det föll platt till marken. 

• Anonym (Nyans)
    Anonym (Kim) skrev 2023-06-07 16:56:38 följande:

Är du nöjd nu? Inlägget är raderat men vilken tur att det finns citerat. Vad har min insida med TS. För henne är det bara yta och SORG att inte generna togs sig bra ut. 

Hon inser nog efter alla svar att hon behöver ha hjälp att komma runt sina tankar och känslor kring sina fula barn. Du har väl hört talesättet - endast en mor kan älska ett sådant barn. Det föll platt till marken. 

TS ber om hjälp och hon skriver att hon älskar sina barn. Hon "behöver hjälp att komma runt sina tankar och känslor kring fula barn", skriver du. Tycker du att du hjälpte henne med det genom ditt tidigare inlägg? 

Ja, jag har hört det talesättet men jag håller inte med. Jag var "ett sådant barn" och det finns andra som älskar mig. Du uppmanade TS att lämna bort sina barn och det är jag glad att min mamma inte gjorde. Nej, jag är inte nöjd men jag lever ändå som du ser. 
  • Anonym (Nyans)
    Anonym (Äppelblom) skrev 2023-06-07 14:19:55 följande:
    Fast din nyansering här är ju mer att det är OK med att ha TS bild, att du själv förstår den och själv  opererat dig efter att ha haft en mamma som varit liknande som TS? Eller? Det låter lite som att du är medberoende till tankesättet, ärligt talat.

Att skämmas för sina barns utseende på nivån TS gör är något TS borde söka professionell hjälp med, för det är något hon kommer smitta av sig på döttrarna med och de kan komma att lida rätt mycket av det. 
    Medberoende är jag givetvis. Men om du läser mina första svar till TS så har jag varit mycket kritisk och ifrågasatt henne på ett allt annat än mjukt sätt. Jag har verkligen inte bara klappat henne på huvudet.

Ja, jag har uppmuntrat TS att söka professionell hjälp och inte sagt emot andra som tipsat om det. 

Det jag däremot inte förstår är vad det hjälper att vara elak eller komma med ogrundade påståenden. Vi vet väl inte att TS inte har några andra positiva egenskaper än sitt yttre? Det är hennes bild av sig själv men vi vet väl inte om den stämmer? Varför är det okej att skriva taskiga kommentarer om att TS är snygg på bild men värdelös i övrigt? Är det mer konstruktivt än det jag skrivit, bara för att jag är medberoende? 

Jag har både opererat mig och gått i terapi. Under flera år hade jag ingen kontakt med mina föräldrar alls och idag har vi sporadisk kontakt. Jag har aldrig uppvaktat min mamma på Mors dag. Och ja, jag är förstås medberoende. Förhoppningsvis blir det inte på samma sätt för TS och hennes barn. TS inser att problemet ligger hos henne och hon ber om hjälp med att bryta mönstret. Berätta gärna för mig vad det det tillför att trycka ner TS med råa oneliners om att hon är värdelös och inte förtjänar sina barn. 
  • Mwiie

Jag kan förstå grejen att man vill ha vackra barn. Men tror verkligen inte dom kommer lyckas mindre bara för dom inte ser bra ut. 
    Man blir nästan nyfiken hur som ser ut. Hur ful kan man vara liksom... 
    Nu har jag inte läst igenom tråden så mycket. Men min erfarenhet är att dom som är mindre fina kan bli lyckligare på ett annat sätt. 
    Ibland är det jobbigt att se för bra ut också. Man blir bara tagen för sitt utseende och inte sin personlighet. 
    Jag tror det kommer gå jättebra för dina barn. Så länge dom är lyckliga. 
    Dom får träna och hålla sig i form. 
    Att se perfekt ut är inte alltid det vackraste tycker jag. Personlighet och utstrålning gör mycket. Se till att älska dom precis som dom är och få dom att känna sig vacker så kommer dom utstråla den självkänslan också.

• Anonym (Nyans)

Tillägg: Jag har INTE föreslagit operationer till TS barn. Jag har varit mycket kritisk till de förslagen. Det är ju inte ens det TS frågar efter och det är inte tillåtet att skönhetsoperera barn. Jag är ingen expert men jag tror INTE att lösningen ligger i att ändra på döttrarnas utseende. 

Att jag opererade mig är något jag delvis ångrar. Det är många år sen och jag hade kanske tänkt annorlunda idag. Om jag hade vågat sätta ord på och prata om detta, som uppenbarligen är fruktansvärt tabubelagt... Om man inte ens får prata om en sån här sak är det kanske inte konstigt att folk lägger sig under kniven... 
  • Anonym (Nyans)

Ytterligare fundering: Jag har försökt att inte ta ställning till om det är "okej" eller inte att känna på ett viset sätt. Jag tycker inte att det är min sak att avgöra eller värdera det. Men jag har säkert misslyckats till följd av mitt eget medberoende, utan att själv ha insikt i det.

Nu är det såhär TS känner och hon vill ändra på det. Hur ska hon göra? Operera barnen? Kalla sig själv värdelös ännu en gång? Lämna bort sina barn? Radera tråden och aldrig mer prata om det? Nja, dessa alternativ tror jag inte riktigt på. Gå i terapi? Ja, jättebra förslag! Men då gäller det att våga ta det steget också. Hur kan vi hjälpa TS att komma dit? Genom att kalla henne värdelös och uppmana henne att plastikoperera eller adoptera bort barnen? 
  • Tyra myra
    Anonym (Nyans) skrev 2023-06-07 13:58:42 följande:
    Fast TS vill prata om sina känslor. Inte få ännu en bedömning av utseende. Dessutom handlar det om två barn och inte vuxna kvinnor. Att du "gillar tjocka lår" kanske inte hjälper TS så mycket. Läs inläggen så kanske du förstår. 
    Förstår inte fenomenet med att man kritiserar TS utifrån tråd starten. Kan det bero på att vissa här på FL i första hand vill kritisera andra?

För att återgå till TS så tror jag att du slits mellan medias utseende hysteri och kärleken till dina flickor. Sen kommer det dåliga samvetet som ett brev på posten. Du kan vara lugn du kommer att uppfostra dina flickor till att bli självständiga framgångsrika kvinnor. Om någon av flickorna när de blivit vuxna vill förändra sitt utseende så finns du ju där och kan ge stöd om det behövs. 

Lycka till!
  • Anonym (Anna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-06-05 08:54:35 följande:

Dina barn är säkert normala men du jämför dem med din egen skönhet. 

Sen påverkar barnens liv och uppväxt deras utseende och inte bara gener. Kost, sömn och träning , men också självkänsla och livsglädje lyser igenom och gör en människa vackrare. Barn som känner sig i grunden älskade av föräldrarna känner sig tryggare och blir vackrare. 

Det här är jätteviktigt. Självklart har vackra människor fördelar men skönhet är inte bara rena ansiktsdrag och fylligt hår. Riktig skönhet kommer inifrån, en vänlig människa med självförtroende uppfattas som vacker t.o.m med vanställda drag.
  • Anonym (Okidoki)
    lissan1 skrev 2023-06-06 02:15:06 följande:

Jag vill tacka alla som tagit sig tid att svara i tråden, så många insiktsfulla vinklar.

Och ni som skriver att jag är hemsk: jag var beredd på det; då det är så folk har reagerat de få gånger jag vågat ta upp problemet med någon.

Hursomhelst: Jag vill poängtera att det jag ber om hjälp med inte är att få mina barn mindre fula, utan att kunna hantera sorgen över att de är fula.

Den här sorgen handlar om flera saker, dels oroar jag mig för mina barns möjligheter i livet. Redan nu är det smärtsamt tydligt att de inte är välkomna bland dom "populära tjejerna" och så kommer det säkert fortsätta.

Dels tycker jag det är jobbigt med folks reaktioner och förundran/besvikelse.

Sist men inte minst känner jag mig värdelös som mamma (och fru) som inte kunde föra vidare min, så att säga, enda spetsegenskap till mina barn. Jag är säker på att min man förmodade att han skulle få vackra barn med mig, men så blev inte fallet. Allt detta gör mig mycket ledsen.

Du lägger alldeles för mycket vikt på utseende. Älskar folk som är lite udda men äger sig själva! Med din inställning kommer du inte kunna ge dem det sist nämnda, dvs en självkänsla att tackla världen på sitt sätt. Finns många artister/kreatörer/t o m modeller som inte är rakt av bildsköna men ändå lyckats för de trott på sig själva. 

Ta Kardashian familjen som exempel. Den fulaste av dem har varit den mest omtyckta av systrarna på grund av sin personlighet. Nu e hon sönderopererad men hon var omtyckt innan alla ingrepp. 

Med rätt attityd och inställning kan man göra och bli vad man än kan tänka sig. Du behöver skifta ditt fokus, en kreativ person kan vara intressant ända upp tills dom dör, men en bildskön människa är oftast passé vid 40.
  • Ordinär Man
    Anonym (Anna) skrev 2023-06-08 03:20:49 följande:
    Det här är jätteviktigt. Självklart har vackra människor fördelar men skönhet är inte bara rena ansiktsdrag och fylligt hår. Riktig skönhet kommer inifrån, en vänlig människa med självförtroende uppfattas som vacker t.o.m med vanställda drag.
    Skitsnack? Den som är ful har ett handikapp att komma över, och man blir inte snyggare för att man är trevlig. Däremot kan man bli mera omtyckt, men det något annat.
  • Anonym (Ful)

Vad är det för fel om man nu är ful? Hellre ful än ointelligent anser jag. 

Svar på tråden Mina barn är fula – hur kommer jag över sorgen?