• lissan1

Mina barn är fula – hur kommer jag över sorgen?

Jag har ett problem som jag skäms mycket för. Jag har två döttrar, en i undre tonåren och en som går på mellanstadiet. Dom har tyvärr inte haft samma tur i genlotteriet som jag har haft. Jag ser själv mycket bra ut och har även i perioder kunnat tjäna pengar på mitt utseende. Därför är det mycket smärtsamt för mig, men också för min familj, att mina barn inte alls har fått samma förutsättningar.

Varje gång vi träffar nya människor kan jag se i deras ansikten hur de reagerar med förvåning över att vi är släkt. Det är svårt att sätta fingret på men känns för mig som en sorglig förundran när vi umgås med andra. En gång har jag också fått frågan om vi har adopterat.

Nu kanske någon tänker att man inte kan veta helt hur barn kommer se ut när de växer upp, men i vårt fall är detta inte sant, dels har min äldsta dotter redan fått sin mens och är bara 155cm, (själv var jag 167 vid första mensen) hon har också en tydligt insjunken haka. Lillasyster å sin sida har ett väldigt asymmetriskt ansikte och tjocka lår. Redan vid födseln reagerade jag på att mina flickor hade märkliga utseenden, men jag tröstade mig med att bebisar ofta har det och att det nog skulle lösa sig då alla i min familj ser mycket bra ut och min man ser okej ut och sköter om sig.

Jag känner en stor sorg inför detta, men har ingen att prata med, de gånger jag har försökt blir folk upprörda, trots att jag ser att de egentligen håller med. Dessutom oroar jag mig för hur det ska gå för mina döttrar vidare i livet med ett så ofördelaktigt utseende. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Mina barn är fula – hur kommer jag över sorgen?
  • Anonym (jo men...)
    Goneril skrev 2023-06-05 09:50:32 följande:

TS: Tack för "tacket", jag är helt på din linje, förstår dig precis. De hatfyllda kommentarer du fått av bland annat "Anonym",  "Aiways" och "Humblebeee" kan du bara bortse från. De anklagar dig för ytlighet och narcissism, skulle de alltså själva besitta ett ädelt inre? Det har de ju mycket effektivt bevisat att de inte gör, så hatfyllda kommentarer riktar man inte till någon, vare sig öppet eller anonymt.

Alltså: Dessa kommentatorer har effektivt diskvalificerat sig själva och deras kommentarer kan du lämna utan avseende. Dessutom ska man inte använda uttrycket "narcissism" lite slarvigt som det gjorts av någon av dem, det är en psykiatrisk diagnos, bedömd inom medicinen som ett sjukligt tillstånd och den ska inte användas som ett tillhygge i diskussioner. Var god och läs på, den av er som använde uttrycket!    

Till sakfrågan: Jag googlade lite på kirurgi avseende asymmetriskt ansikte, käkkirurgi förekommer och likaså andra möjligheter att behandla disharmoniska ansiktsdrag. Jag tycker inte man ska bortse från den möjligheten.   

Belackarna, som jag betraktar som en ondskefull grupp, vill jag förära följande upplysning och grundläggande information: Upplevd och faktisk fulhet påverkar tillvaron i hög grad. Den kan skapa depression och därmed påverka koncentration och skolarbete, försvåra utbildning och utgöra ett hinder i arbetslivet. Den kan påverka möjligheterna att hitta vänner och senare i livet en partner. Det är så livet ser ut, det är den verklighet vi har att förhålla oss till.

Det hjälper föga att besitta ett vackert inre, ska man gå omkring med en T-shirt med texten "Jag är egentligen vacker, innerst inne"?. Det hjälper heller inte att TS talar om för döttrarna hur fina och värdefulla de är, hon kan inte skydda dem från omgivningen. Förvisso kan de få en inre styrka genom uppfostran, men den krassa verkligheten utanför hemmets skyddande murar kommer att drabba dem i den verklighet vi lever.

Slutligen, i TS ställe skulle jag ägna mig åt "research", det finns även utländska medicinska magasin såsom The Lancet. De är ofta lite i framkant när det gäller kirurgi. 

Sure, men i detta fall var det ju inte döttrarna som led av sin fulhet, utan deras mamma. Att operera ansiktet symmetriskt eller operera käken är stora ingrepp, det kan man inte pracka på barn.

Dessutom kan man växa ikapp sitt utseende, vissa är verkligen fula i tonåren.

Man kan visst lyckas utan att vara snygg. Det finns fler värden i livet än snygghet.
  • Anonym (jo men...)
    Anonym (Ändra tankesätt) skrev 2023-06-05 10:37:41 följande:

Läser din text och tänker mycket. 

Skönt att du kan sätta ord på fina känslor, men, utseendet är inte allt. Tjocka lår? Ja tjock är inte lika med ful. 

Det är få som kan tjäna pengar på sitt utseende, så tänk att du istället är en udda fågel på den fronten. Kanske är det så att dina barn är vanlisar- medans du är den som sticker ut? 

Någon skrev att du behöver prata med någon. Tycker det vore en bra idé, för allas skull. Om du går till en professionell kan de med dig vända på dina tankar, att du kan se situationen från andra vinklar och ut andras perspektiv. 

De flesta mår dåligt över hur de ser ut, speciellt som tonåringar. Men värre vore om föräldrar höll med. "Ja du är så ful som du känner dig". 

Så med dessa ord antar jag att jag vill säga till dig: beklagar vad du känner, det finns andra sätt att se på allt och jag hoppas att du ger dina barn massa kärlek och bekräftelse ♡ 

Hoppas det känns bättre snart! 

Detta var väl sammanfattat!
  • Anonym (Äppelblom)
    Goneril skrev 2023-06-05 09:50:32 följande:

TS: Tack för "tacket", jag är helt på din linje, förstår dig precis. De hatfyllda kommentarer du fått av bland annat "Anonym",  "Aiways" och "Humblebeee" kan du bara bortse från. De anklagar dig för ytlighet och narcissism, skulle de alltså själva besitta ett ädelt inre? Det har de ju mycket effektivt bevisat att de inte gör, så hatfyllda kommentarer riktar man inte till någon, vare sig öppet eller anonymt.

Alltså: Dessa kommentatorer har effektivt diskvalificerat sig själva och deras kommentarer kan du lämna utan avseende. Dessutom ska man inte använda uttrycket "narcissism" lite slarvigt som det gjorts av någon av dem, det är en psykiatrisk diagnos, bedömd inom medicinen som ett sjukligt tillstånd och den ska inte användas som ett tillhygge i diskussioner. Var god och läs på, den av er som använde uttrycket!    

Till sakfrågan: Jag googlade lite på kirurgi avseende asymmetriskt ansikte, käkkirurgi förekommer och likaså andra möjligheter att behandla disharmoniska ansiktsdrag. Jag tycker inte man ska bortse från den möjligheten.   

Belackarna, som jag betraktar som en ondskefull grupp, vill jag förära följande upplysning och grundläggande information: Upplevd och faktisk fulhet påverkar tillvaron i hög grad. Den kan skapa depression och därmed påverka koncentration och skolarbete, försvåra utbildning och utgöra ett hinder i arbetslivet. Den kan påverka möjligheterna att hitta vänner och senare i livet en partner. Det är så livet ser ut, det är den verklighet vi har att förhålla oss till.

Det hjälper föga att besitta ett vackert inre, ska man gå omkring med en T-shirt med texten "Jag är egentligen vacker, innerst inne"?. Det hjälper heller inte att TS talar om för döttrarna hur fina och värdefulla de är, hon kan inte skydda dem från omgivningen. Förvisso kan de få en inre styrka genom uppfostran, men den krassa verkligheten utanför hemmets skyddande murar kommer att drabba dem i den verklighet vi lever.

Slutligen, i TS ställe skulle jag ägna mig åt "research", det finns även utländska medicinska magasin såsom The Lancet. De är ofta lite i framkant när det gäller kirurgi. 

Du måste  ju ha någon störning.

Vem är ful? Jag möter MASSOR av människor i min vardag, folk med övervikt, tunnhårighet, sneda tänder, skedögdhet, extremt långa med avlånga drag, tätt sittande ögon, låga eller höga hårfästen, och massa annat. I princip alla har partners och barn och jobb. Inte är alla heller extremt karismatiska men de är de de är och har hittat någon annan de klickar med. De är människor. Vi ser olika ut. 

Så dina hemsnickrade teorier kan du ta och försöka pracka  på nån annan.
  • Goneril

"Äppelblom" måste ideligen drabbas av problem i livet när en uppfattning som divergerar från den egna avfärdas som "störning" och som ser vetenskapliga teorier som "hemsnickrade". Om nu signaturen har språkkunskaper kan jag rekommendera "businessincider.com" där temat behandlas under rubriken "11 Science reasons why attactive people are more successful in life". Vi som är flerspråkiga har stött på liknande artiklar i olika sammanhang.

• Anonym (Äppelblom)
    Goneril skrev 2023-06-05 12:24:37 följande:

"Äppelblom" måste ideligen drabbas av problem i livet när en uppfattning som divergerar från den egna avfärdas som "störning" och som ser vetenskapliga teorier som "hemsnickrade". Om nu signaturen har språkkunskaper kan jag rekommendera "businessincider.com" där temat behandlas under rubriken "11 Science reasons why attactive people are more successful in life". Vi som är flerspråkiga har stött på liknande artiklar i olika sammanhang.

Charmigt att vara så dryg?

Störningen är att du rekommenderar fullt friska individer till kosmetiska skönhetsoperationer på basis av att mamman anser att barnen är fula. Ja, jag anser det vara ett stört tankesätt.

Jag gissar också att du menar att hänvisa till buisnessinsider och ingen annan stavning. På tal om språkkunskaper, liksom. Här kan nog skillnader mellan länder komma in med; i de intervjuer jag hållit med sökande har jag inte sett bild eller sökande innan absolut sista steget. Jag kan ärligt också säga att vi inte valt folk baserat på utseende. Något som däremot kan spela in är självsäkerhet och karisma, och där är bara skönhet till avgörande faktor om folk som du och TS aktivt gjort skillnad från barnsben och delat in folk i fula och snygga och berättat det för dem var ni anser dem falla i för kategori.

Sen, lär dig citera folks inlägg på forumet.

• Anonym (Äppelblom)
    Anonym (Äppelblom) skrev 2023-06-05 13:23:52 följande:

Charmigt att vara så dryg?

Störningen är att du rekommenderar fullt friska individer till kosmetiska skönhetsoperationer på basis av att mamman anser att barnen är fula. Ja, jag anser det vara ett stört tankesätt.

Jag gissar också att du menar att hänvisa till buisnessinsider och ingen annan stavning. På tal om språkkunskaper, liksom. Här kan nog skillnader mellan länder komma in med; i de intervjuer jag hållit med sökande har jag inte sett bild eller sökande innan absolut sista steget. Jag kan ärligt också säga att vi inte valt folk baserat på utseende. Något som däremot kan spela in är självsäkerhet och karisma, och där är bara skönhet till avgörande faktor om folk som du och TS aktivt gjort skillnad från barnsben och delat in folk i fula och snygga och berättat det för dem var ni anser dem falla i för kategori.

Sen, lär dig citera folks inlägg på forumet.

?och bara för det gjorde jag själv en felstavning. Men jag märkte den själv. Businessinsider. Om någon annan känner för att besöka sidan.
  • Anonym (Gryning)

Du känner ju en sorg för att dina barn är "fula" för att du känner att det är det främsta medlet för "värdering" av en framtida kvinna. Du värderar dig själv utifrån ett skönhetsperspektiv, sen projicerar du det på dina döttrar.

vilket inte är så konstigt egentligen. Samhället ser ju ut så tyvärr. Det borde inte vara så. Men det är anledningen till att du känner sorg.

Du måste ändra ditt perspektiv, hitta andra saker att värdera av dig själv inombords, då kommer uppskattningen för döttrarna också. 

• Anonym (Trollet)

Detta borde du inte behöva acceptera! Tänk att få fula barn? Usch. Har du kontaktat socialen för att tjejerna kan få flytta till någon som kan acceptera deras fulhet och bygga upp flickorna till att bli trygga vuxna som kan se något annat än tjejernas utseende? Jag förstår inte relevansen till flickans, din längd och mens. 

• Aiways
    lissan1 skrev 2023-06-04 23:40:54 följande:
    Hur kan du säga en sån sak till en person du inte ens har träffat! Jag trodde verkligen att det här var ett tryggt forum där man kan få dela med sig utan att bli dömd. Jag är en jättebra mamma och önskar bara att mina döttrar ska få en bra framtid!
    Problemet är att din inställning och approach är så otroligt fel, och sättet du skriver är ännu värre. Det finns extremt utseendefixerade människor och jag kan inte annat än tolka dig som en av dem. Det är enligt mig en väldigt ful egenskap att ha. Det är ett forum där man kan dela sina åsikter och detta är min åsikt av ditt inlägg. 

Sen säger jag inte att världen inte ger fördelar för de med ett generaliserat attraktivt utseende, men det finns även många nackdelar. Press, ångest, utnyttjande, antastande osv. Att du anser att dina barn inte kommer få ett bra liv på grund av att du inte tycker om deras utseende är absurt.

Ja det finns folk som lyckas i livet tack vare ytlighet. Se på "bimbos" som Bianca Ingrosso exempelvis, som bara gör karriär på familj, utseende och ytlighet. Så visst man kan ju lyckas men det är extremt få som gör det. Betydligt fler lyckas i livet och känner lycka genom att studera och skaffa ett jobb de trivs med, skaffa vänner som stöttar dem och en familj som uppskattar varandra som dem är och inte för hur de ser ut. 

Och framförallt sluta jämföra dig själv med dina barn. 
  • Aiways

@Goneril
    Detta var nog det dummaste jag läst. Okej så eftersom att vi inte håller med TS i frågan så sprider vi hat? Vad är poängen med ett forum om man ska dela åsikter med alla andra och inte kan ha avvikande åsikter?
    Tror du verkligen att världen är så PK i din lilla bubbla? 

Och att vi eftersom vi reagerar på TS (i vårt tycke enormt stötande) åsikter så är vi inte värdiga att lämna vår åsikt? Ska vi passa på att införa censur i nyhetsbladen också när vi ändå är igång? 

Gällande narcisism behöver man inte vara certifierad läkare för att kunna se beteenden som tyder på narcisism. Sluta ta allt så ordagrant och sluta bete dig som en översittare. 

Istället sitter du här på ett forum och förorsakar att två stackars barn blir utsatta av passiv mobbning av deras mamma. Läs Agda90s inlägg. Är det så du tycker det ska vara? 

Till TS. Jag vill bara att du ska förstå hur dålig din inställning är och att du kan skada barnen genom att tänka som du gör. Utsätt inte dina barn för det. Ta itu med dig själv istället. 
    Vill de däremot självmant när de fyllt 18 ha hjälp och råd med deras utseende så kan du stå först i kön, men släpp dessa tankar och ge istället dina barn bästa förutsättningarna i alla avseenden. 

Svar på tråden Mina barn är fula – hur kommer jag över sorgen?