• lissan1

Mina barn är fula – hur kommer jag över sorgen?

Jag har ett problem som jag skäms mycket för. Jag har två döttrar, en i undre tonåren och en som går på mellanstadiet. Dom har tyvärr inte haft samma tur i genlotteriet som jag har haft. Jag ser själv mycket bra ut och har även i perioder kunnat tjäna pengar på mitt utseende. Därför är det mycket smärtsamt för mig, men också för min familj, att mina barn inte alls har fått samma förutsättningar.

Varje gång vi träffar nya människor kan jag se i deras ansikten hur de reagerar med förvåning över att vi är släkt. Det är svårt att sätta fingret på men känns för mig som en sorglig förundran när vi umgås med andra. En gång har jag också fått frågan om vi har adopterat.

Nu kanske någon tänker att man inte kan veta helt hur barn kommer se ut när de växer upp, men i vårt fall är detta inte sant, dels har min äldsta dotter redan fått sin mens och är bara 155cm, (själv var jag 167 vid första mensen) hon har också en tydligt insjunken haka. Lillasyster å sin sida har ett väldigt asymmetriskt ansikte och tjocka lår. Redan vid födseln reagerade jag på att mina flickor hade märkliga utseenden, men jag tröstade mig med att bebisar ofta har det och att det nog skulle lösa sig då alla i min familj ser mycket bra ut och min man ser okej ut och sköter om sig.

Jag känner en stor sorg inför detta, men har ingen att prata med, de gånger jag har försökt blir folk upprörda, trots att jag ser att de egentligen håller med. Dessutom oroar jag mig för hur det ska gå för mina döttrar vidare i livet med ett så ofördelaktigt utseende. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Mina barn är fula – hur kommer jag över sorgen?
  • Anonym (Venus fly trap)

Det är inte många som är verkligen ful-fula, men jag får erkänna att jag träffat ett par personer i mitt liv som andra faktiskt stirrade på när man gick på stan, och det måste ju vara otroligt jobbigt för dem.

Det viktig är att du är orubblig i att se dina döttrars personlighet istället för att haka upp dig på deras yta, och stötta dem i att utveckla självförtroende och social förmåga.

Mycket av framgång ligger trots allt i hur man för sig och att kunna få respekt för sin person i olika sammanhang.

Som kvinna i mansdominerade sammanhang kan jag säga att det inte alltid är en fördel att vara alltför snygg eller se alltför ung ut, då det kan vara svårt att bli tagen på allvar när hormonerna slår ut tankeverksamheten på karlarna.

Att däremot vara välklädd, tydlig och smart borgar för att män som inte enbart tänker med könet kommer att se en fin kvinna som man kan bilda familj med.

• Agda90
    lissan1 skrev 2023-06-04 21:11:31 följande:
    Mina barn är fula ? hur kommer jag över sorgen?

Jag har ett problem som jag skäms mycket för. Jag har två döttrar, en i undre tonåren och en som går på mellanstadiet. Dom har tyvärr inte haft samma tur i genlotteriet som jag har haft. Jag ser själv mycket bra ut och har även i perioder kunnat tjäna pengar på mitt utseende. Därför är det mycket smärtsamt för mig, men också för min familj, att mina barn inte alls har fått samma förutsättningar.

Varje gång vi träffar nya människor kan jag se i deras ansikten hur de reagerar med förvåning över att vi är släkt. Det är svårt att sätta fingret på men känns för mig som en sorglig förundran när vi umgås med andra. En gång har jag också fått frågan om vi har adopterat.

Nu kanske någon tänker att man inte kan veta helt hur barn kommer se ut när de växer upp, men i vårt fall är detta inte sant, dels har min äldsta dotter redan fått sin mens och är bara 155cm, (själv var jag 167 vid första mensen) hon har också en tydligt insjunken haka. Lillasyster å sin sida har ett väldigt asymmetriskt ansikte och tjocka lår. Redan vid födseln reagerade jag på att mina flickor hade märkliga utseenden, men jag tröstade mig med att bebisar ofta har det och att det nog skulle lösa sig då alla i min familj ser mycket bra ut och min man ser okej ut och sköter om sig.

Jag känner en stor sorg inför detta, men har ingen att prata med, de gånger jag har försökt blir folk upprörda, trots att jag ser att de egentligen håller med. Dessutom oroar jag mig för hur det ska gå för mina döttrar vidare i livet med ett så ofördelaktigt utseende. Vad ska jag göra?

Den fula personen här är DU. Hur kan du vara så utseende fixerad?? Du kommer att ge dina barn skador för livet! 
    Gå till en terapeut och arbeta med dig själv så att du kan bete dig som en vettig förälder!

Det är inte ett dugg synd om dig, det är synd om dina barn som har fått en så vidrig mamma som bara ser utsidan! Du borde skämmas!
  • Anonym (Grannen)

Som vanligt när en fråga inte är moraliskt korrekt, så visar sig detta massiva hat.

• Agda90
    lissan1 skrev 2023-06-04 23:40:54 följande:
    Hur kan du säga en sån sak till en person du inte ens har träffat! Jag trodde verkligen att det här var ett tryggt forum där man kan få dela med sig utan att bli dömd. Jag är en jättebra mamma och önskar bara att mina döttrar ska få en bra framtid!
    Då har du missat en väldigt viktig sak! Barn är otroligt smarta och dina flickor vet precis vad du tycker om deras utseende!!

Och jag vågar säga så rakt på sak av den anledningen att min egen mamma var utseende fixerad och skulle banta mig sedan jag var 11 år trots att det inte fanns något ATT banta. Det förstörde min kropp istället. 
    Jag psykiska skador som påverkade mig under många år. 

Vad tror du att din utseende fixering kommer att göra med dina barn`?
  • TvillingmammaVästgöte

Dina barn är säkert normala men du jämför dem med din egen skönhet. 

Sen påverkar barnens liv och uppväxt deras utseende och inte bara gener. Kost, sömn och träning , men också självkänsla och livsglädje lyser igenom och gör en människa vackrare. Barn som känner sig i grunden älskade av föräldrarna känner sig tryggare och blir vackrare. 

• Anonym (lissanbarn)
    lissan1 skrev 2023-06-04 21:11:31 följande:
    Mina barn är fula ? hur kommer jag över sorgen?

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Min mamma tycker att jag är ful. Hon är själv jättesnygg och verkar tycka att det är det viktigaste i livet, hon har även tjänat pengar på sitt utseende. Jag och min syster är inte snygga nog enligt henne. Tydligen är det jättejobbigt för henne att hennes barn inte är snygga nog.

När vi träffar nya människor så ser jag att min mamma skäms för att hon som är så snygg inte fått snygga döttrar, att det tror att vi inte är hennes riktiga barn. 

Jag har börjat fundera på hur jag ska kunna bli snyggare för att duga för min mamma. Men man måste vara äldre för att få operera sig. Jag har i alla fall slutat äta, för mamma tycker att mina lår är för tjocka. 
  • Goneril

TS: Tack för "tacket", jag är helt på din linje, förstår dig precis. De hatfyllda kommentarer du fått av bland annat "Anonym",  "Aiways" och "Humblebeee" kan du bara bortse från. De anklagar dig för ytlighet och narcissism, skulle de alltså själva besitta ett ädelt inre? Det har de ju mycket effektivt bevisat att de inte gör, så hatfyllda kommentarer riktar man inte till någon, vare sig öppet eller anonymt.

Alltså: Dessa kommentatorer har effektivt diskvalificerat sig själva och deras kommentarer kan du lämna utan avseende. Dessutom ska man inte använda uttrycket "narcissism" lite slarvigt som det gjorts av någon av dem, det är en psykiatrisk diagnos, bedömd inom medicinen som ett sjukligt tillstånd och den ska inte användas som ett tillhygge i diskussioner. Var god och läs på, den av er som använde uttrycket!    

Till sakfrågan: Jag googlade lite på kirurgi avseende asymmetriskt ansikte, käkkirurgi förekommer och likaså andra möjligheter att behandla disharmoniska ansiktsdrag. Jag tycker inte man ska bortse från den möjligheten.   

Belackarna, som jag betraktar som en ondskefull grupp, vill jag förära följande upplysning och grundläggande information: Upplevd och faktisk fulhet påverkar tillvaron i hög grad. Den kan skapa depression och därmed påverka koncentration och skolarbete, försvåra utbildning och utgöra ett hinder i arbetslivet. Den kan påverka möjligheterna att hitta vänner och senare i livet en partner. Det är så livet ser ut, det är den verklighet vi har att förhålla oss till.

Det hjälper föga att besitta ett vackert inre, ska man gå omkring med en T-shirt med texten "Jag är egentligen vacker, innerst inne"?. Det hjälper heller inte att TS talar om för döttrarna hur fina och värdefulla de är, hon kan inte skydda dem från omgivningen. Förvisso kan de få en inre styrka genom uppfostran, men den krassa verkligheten utanför hemmets skyddande murar kommer att drabba dem i den verklighet vi lever.

Slutligen, i TS ställe skulle jag ägna mig åt "research", det finns även utländska medicinska magasin såsom The Lancet. De är ofta lite i framkant när det gäller kirurgi. 

• FrökenFager

En sak jag funderar på när jag läser denna tråd är vad vi egentligen menar med ?fulhet?.

Är barnen typ vanskapta? Reagerar omgivningen på deras udda utseende? 

Eller pratar vi om flickor som ser normala ut, men inte är klassiskt söta? 

• sextiotalist
    Goneril skrev 2023-06-05 09:50:32 följande:

TS: Tack för "tacket", jag är helt på din linje, förstår dig precis. De hatfyllda kommentarer du fått av bland annat "Anonym",  "Aiways" och "Humblebeee" kan du bara bortse från. De anklagar dig för ytlighet och narcissism, skulle de alltså själva besitta ett ädelt inre? Det har de ju mycket effektivt bevisat att de inte gör, så hatfyllda kommentarer riktar man inte till någon, vare sig öppet eller anonymt.

Alltså: Dessa kommentatorer har effektivt diskvalificerat sig själva och deras kommentarer kan du lämna utan avseende. Dessutom ska man inte använda uttrycket "narcissism" lite slarvigt som det gjorts av någon av dem, det är en psykiatrisk diagnos, bedömd inom medicinen som ett sjukligt tillstånd och den ska inte användas som ett tillhygge i diskussioner. Var god och läs på, den av er som använde uttrycket!    

Till sakfrågan: Jag googlade lite på kirurgi avseende asymmetriskt ansikte, käkkirurgi förekommer och likaså andra möjligheter att behandla disharmoniska ansiktsdrag. Jag tycker inte man ska bortse från den möjligheten.   

Belackarna, som jag betraktar som en ondskefull grupp, vill jag förära följande upplysning och grundläggande information: Upplevd och faktisk fulhet påverkar tillvaron i hög grad. Den kan skapa depression och därmed påverka koncentration och skolarbete, försvåra utbildning och utgöra ett hinder i arbetslivet. Den kan påverka möjligheterna att hitta vänner och senare i livet en partner. Det är så livet ser ut, det är den verklighet vi har att förhålla oss till.

Det hjälper föga att besitta ett vackert inre, ska man gå omkring med en T-shirt med texten "Jag är egentligen vacker, innerst inne"?. Det hjälper heller inte att TS talar om för döttrarna hur fina och värdefulla de är, hon kan inte skydda dem från omgivningen. Förvisso kan de få en inre styrka genom uppfostran, men den krassa verkligheten utanför hemmets skyddande murar kommer att drabba dem i den verklighet vi lever.

Slutligen, i TS ställe skulle jag ägna mig åt "research", det finns även utländska medicinska magasin såsom The Lancet. De är ofta lite i framkant när det gäller kirurgi. 

Men troligen är de inte fula utan ser normala ut och kommer inte utsättas, mer än någon annan 
    Rätt intressant är att många fotomodeller inte alls var så vackra som barn och även barn som är bildsköna kan bli elakt bemötta 
  • Anonym (Ändra tankesätt)

Läser din text och tänker mycket. 

Skönt att du kan sätta ord på fina känslor, men, utseendet är inte allt. Tjocka lår? Ja tjock är inte lika med ful. 

Det är få som kan tjäna pengar på sitt utseende, så tänk att du istället är en udda fågel på den fronten. Kanske är det så att dina barn är vanlisar- medans du är den som sticker ut? 

Någon skrev att du behöver prata med någon. Tycker det vore en bra idé, för allas skull. Om du går till en professionell kan de med dig vända på dina tankar, att du kan se situationen från andra vinklar och ut andras perspektiv. 

De flesta mår dåligt över hur de ser ut, speciellt som tonåringar. Men värre vore om föräldrar höll med. "Ja du är så ful som du känner dig". 

Så med dessa ord antar jag att jag vill säga till dig: beklagar vad du känner, det finns andra sätt att se på allt och jag hoppas att du ger dina barn massa kärlek och bekräftelse ♡ 

Hoppas det känns bättre snart! 

Svar på tråden Mina barn är fula – hur kommer jag över sorgen?