lissan1 skrev 2023-06-06 02:15:06 följande:
Jag vill tacka alla som tagit sig tid att svara i tråden, så många insiktsfulla vinklar.
Och ni som skriver att jag är hemsk: jag var beredd på det; då det är så folk har reagerat de få gånger jag vågat ta upp problemet med någon.
Hursomhelst: Jag vill poängtera att det jag ber om hjälp med inte är att få mina barn mindre fula, utan att kunna hantera sorgen över att de är fula.
Den här sorgen handlar om flera saker, dels oroar jag mig för mina barns möjligheter i livet. Redan nu är det smärtsamt tydligt att de inte är välkomna bland dom "populära tjejerna" och så kommer det säkert fortsätta.
Dels tycker jag det är jobbigt med folks reaktioner och förundran/besvikelse.
Sist men inte minst känner jag mig värdelös som mamma (och fru) som inte kunde föra vidare min, så att säga, enda spetsegenskap till mina barn. Jag är säker på att min man förmodade att han skulle få vackra barn med mig, men så blev inte fallet. Allt detta gör mig mycket ledsen.
Varför är det smärtsamt att de inte är välkomna bland de populära tjejerna?
Tänker du att de flesta av oss har varit populära?
Det är ju bara en liten klick i skolan som är mest populära. Alla andra lever helt normala liv trots detta. Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket. När man lämnar skolan fortsätter livet och utseendet betyder mindre och mindre för varje år som går, såvida man inte bor i något radhusgytter där den där typen av bedömning av utseende och kläder fortsätter.
Man kan söka sig till helt andra miljöer där man kan få vara precis som man är och bli omtyckt för det.