• Alex 888

Otrogen fru

Hej på er jag skulle  vill har lite råd från de som har bestämt sig att förlåta sin partner och leva vidare går det att glömma och livet går vidare eller det är fråga om tiden ?min fru har varit otrogen med en person som hon har träffat på otrohet sajten. hon förklarar detta på att hon har fått kris i sitt liv på grund av ålder (47 år) men hon älskar mig fortfarande, kan man blir otrogen fast men älskar sin partner? Kan man glömma och går vidare ?
    Tacksam för svar 

• Svar på tråden Otrogen fru
  • Finalisa01

Det kan bara du själv svara på. Personligen så hade jag inte kunnat förlåta och gå vidare med personen ifråga.

• Anonym (NN)

Du kommer aldrig glömma. Du kan kanske lära dig leva med det.

Men, med facit i hand, slösade jag bort alldeles för många år på att försöka få tillbaka vad vi haft. Det gick inte, det blev bara halvbra.

• Anonym (AD)

Hur ska du veta att hon har slutat eller inte för det igen? Hon har ljugit och bedragit dig en gång, du förlåter, kommer hända igen? Varför sluta, gick ju bra sist. Några veckor eller månader är allt bra, tom jätte bra men med tiden?

Har förlåtit själv, bäst att ni pratar om hur förtroendet ska åter upprättas. Är det ok om du gör samma sak? Vi nya konsekvenser ingen förändring 

• averagejoe

Otrohet är som en själslig misshandel. Du kommer förmodligen inte över det utan tilliten till henne försvinner för gott. Var stolt i dig själv och berätta att förtroendet är borta. Sveket är för stort. Må dåligt en tid. Sen kommer ljuset i tunneln och livsglädjen återkommer.

Jag sa ifrån när min fru vänstrade. Hon trodde jag skulle acceptera och förlåta. Istället blev hon chockad när mäklaren dök upp samma dag som jag la skilsmässopapperna på bordet. 

Aldrigt ångrat mig.

• Alex 888

jag har ansökt om skilsmässa tar 6 månader på grund av våran barn, under tiden försöker tänka hur jag vill går vidare har inte bestämt mig än därför vill hah få lite råd från de som hade samma situationen.

• Anonym (Beenthere)

Ja man kan älska sin partner och ändå vara otrogen. Men vet att man gör fel men kan inte låta bli. Det är som en alkoholist som super sig full fast denne lovat att låta bli, hen älskar sin partner men gör ändå hen illa.

Ja man kan gå vidare och förlåta men inte glömma och varför ska man det? Otrohet innebär en kris i relationen som ska hanteras, inte sopas under mattan. Bägge lär sig något som i bästa fall utvecklar snarare än avvecklar relationen.

Min fru var otrogen, det var inte kul men hon erkände själv och vi gick vidare tillsammans. För mig var det ingen stor grej, sex är sex men svek är mycket värre. Det var en gång, av nyfikenhet och lust, hon erkände och bad om ursäkt. Hon fick tåla att vara kollad och övervakad och hon var angelägen att få tillbaka min tillit.

Du ska avgöra hur du känner, både för din fru och för otroheten. Du ska inte lyssna på andra för de som svarar är såna med dålig självkänsla och som ser separation som enda utvägen. 

• Finalisa01
    Anonym (Beenthere) skrev 2023-04-14 22:13:32 följande:

Ja man kan älska sin partner och ändå vara otrogen. Men vet att man gör fel men kan inte låta bli. Det är som en alkoholist som super sig full fast denne lovat att låta bli, hen älskar sin partner men gör ändå hen illa.

Ja man kan gå vidare och förlåta men inte glömma och varför ska man det? Otrohet innebär en kris i relationen som ska hanteras, inte sopas under mattan. Bägge lär sig något som i bästa fall utvecklar snarare än avvecklar relationen.

Min fru var otrogen, det var inte kul men hon erkände själv och vi gick vidare tillsammans. För mig var det ingen stor grej, sex är sex men svek är mycket värre. Det var en gång, av nyfikenhet och lust, hon erkände och bad om ursäkt. Hon fick tåla att vara kollad och övervakad och hon var angelägen att få tillbaka min tillit.

Du ska avgöra hur du känner, både för din fru och för otroheten. Du ska inte lyssna på andra för de som svarar är såna med dålig självkänsla och som ser separation som enda utvägen. 

Den enda med dålig självkänsla i det här sammanhanget är du. Men jag förstår att du kröp tillbaka till din otrogna fru då du vet med dig att du aldrig kan få nån nu tjej. Då tar man som bekant det man får hellre än att vara ensam. Båda delarna är nästan mina tragiska.
  • Aviga

Visst kan man gå vidare men jag rekommenderar att ni tar hjälp. I par terapin  får ni hjälp att starta om på nytt.  Det handlar inte så mycket om att glömma och förlåta utan om att hitta tillbaka till varandra igen och börja om 

• Anonym (M)

Exakt så som min exfru försökte bortförklara varför hon var otrogen. Men det går ju aldrig att lita på en som varit otrogen igen. Så jag drev igenom att skilsmässa var det enda alternativet.

• Anonym (Been there too)

Det är bara du som kan avgöra hur du hanterar det. Antingen går ni vägen som Beenthere skriver om ovan eller så kan du inte finna tillit till henne igen och då är det bättre för barnen om du går vidare. Ju förr desto bättre.
    För egen del lyckades jag bygga upp tilliten så att jag hade fullt förtroende för min dåvarande fru och vi levde bra över 10år innan hon gjorde det igen och då gick jag.
    Jag ångrar det inte då vi fick barn och att om jag gått direkt hade jag troligen inte träffat min nya fru som är "my one and only soul mate". Men sett till hur hon känslomässigt skadade mig så hade det varit bättre om jag lämnat direkt.

Svar på tråden Otrogen fru