• flemens

Vad är fattigdom?

Eller snarare den svenska varianten som kallas "relativ fattigdom".

Jag frågar för att min historiska erfarenhet är just den "relativa" fattigdomen. Vi invandrade hit i början av 1970-talet. Trots att båda föräldrarna hade arbeten (vilket var anlendingen till att jag tvingades att flytta hit) så var vi enligt den svenska definitionen av "fattigdom" fattiga.

Jag fick Stioxyl i julklapp under mina tonår t.ex. eftersom jag inte kände mig bekväm med min acne. Naturligtvis hade vi inte råd att resa utomlands och jag ärvde kläderna från mina äldre bröder. Att köpa kläder till mig, eller mina yngre syskon, i tonåren var inte att tänka på, ens med studiebidraget. Då fanns förvisso inte krav på att ha en iPhone, eller någon annan "smart phone" Men vi hade mat på bordet och blev inte vräkta pga. obetalda hyror.

Jag kan inte minnas att vi var fientligt avundsjuka på några av våra svenska klasskamrater som råkade bo i villa eller hade moderiktiga kläder. Men å andra sidan blev vi inte dömda för att inte ha det lika bra som dem heller. Eller snarare kanske man kan säga att vi inte uppfattade att vi blev "dömda" av svenskarna som hade det "bättre".

Min minnesbild av min barndom var att jag fick det mycket bättre när vi flyttade hit

• Svar på tråden Vad är fattigdom?
  • Mrs Moneybags
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-15 07:54:21 följande:

Där jag bor har läkarna hög status, inte bara för att de är kunniga och gör nytta utan också för att de tjänar bra. Men i Stockholm kan jag tänka mig att det är så många som tjönar mer än en läkare utan att göra speciellt mycket nytta. En kollega berättade om en nyutexaminerad dotter som direkt fått jobb på ett managementkonsultbolag i Stockholm , efte två år tjänade hon nu. 75 000 kr i månaden. Och vad gjorde hon? Körde något Excelprogram, matade in värden och redovisade Resultatet på en PowerPoint. 

I ett annat forum läste jag igår ett inlägg där en Software developer, som påstod att hon tjänade 105 000 kr i månaden, ville byta jobb, för arbetsuppgifterna var rutinmässiga och icke utmanande, 

Plötsligt känns då en överläkarlöm på 85 000 kr i månaden som ganska låg. Men mina vänner som är läkare älskar sitt yrke. De får göra nytta, de lär sig viktiga saker och  de utvecklas hela livet och de trivs. Med tanke på hur svårt det fortfarande är att komma in på läkarlinjen så tror jag inte att yrket har låg status. Det finns till och med 400 svenskar just nu som  läser utomlands på universitet för att de inte kommit in in i Sverige. Många läser i Riga, Där får de betala terminsavgift på 12500 Euro om året. 

Tror inte det är så många i Stockholm som tjänar över 100000. Så många fördomar. Och hur vet du att en som utvecklar mjukvaror inte gör någon nytta för både vården och andra viktiga ställen? Tror du att läkare inte använder sig av datorer, robotar mm?

• Aviga

Jag tänkte gå tillbaka till ämnet  FATTIGDOM och fundera lite över VAD ÄR DET ATT VARA FATTIG ?

När jag var barn talades det aldrig om att någon skulle vara fattig. Vissa hade det bättre ställt än andra och några sämre ställt än flertalet. Jag tillhörde den andra kategorin men det gick ingen nöd på mig, vad jag kan minnas.

Däremot fick man ofta höra talas om hur de tidigare generationerna vuxit upp i fattigdom, dvs inte fått äta sig mätta, saknat skor få fötterna osv.. 

I dag talar man om BARNFATTIGDOM men vad menar man med det? 
    Är det ett relativt begrepp eller finns det en definition?

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag aldrig känt mig mindre värd för att jag växte upp under knappa förhållanden fastän mina bästa vänner kom från  läkar- och företagare familjer.  

• Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-16 16:51:55 följande:

Jag tänkte gå tillbaka till ämnet  FATTIGDOM och fundera lite över VAD ÄR DET ATT VARA FATTIG ?

När jag var barn talades det aldrig om att någon skulle vara fattig. Vissa hade det bättre ställt än andra och några sämre ställt än flertalet. Jag tillhörde den andra kategorin men det gick ingen nöd på mig, vad jag kan minnas.

Däremot fick man ofta höra talas om hur de tidigare generationerna vuxit upp i fattigdom, dvs inte fått äta sig mätta, saknat skor få fötterna osv.. 

I dag talar man om BARNFATTIGDOM men vad menar man med det? 
    Är det ett relativt begrepp eller finns det en definition?

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag aldrig känt mig mindre värd för att jag växte upp under knappa förhållanden fastän mina bästa vänner kom från  läkar- och företagare familjer.  

Jag har väntat lite på att TS skulle återgå till ämnet, men är glad över att du gjorde det istället. 

"Barnfattigdom i Sverige handlar sällan om att barn får gå hungriga och frysa för att deras föräldrar inte har råd att köpa mat och kläder. Ofta handlar det i stället om att barn i familjer som lever i ekonomisk utsatthet är mindre delaktiga i samhället, tenderar att ha sämre betyg i skolan, oftare lever under osäkra boendeförhållanden och saknar en känsla av att kunna förverkliga sina drömmar".

www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/arbetar-med-barn/barnfattigdom/
  • Aviga
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 17:08:48 följande:
    Jag har väntat lite på att TS skulle återgå till ämnet, men är glad över att du gjorde det istället. 

"Barnfattigdom i Sverige handlar sällan om att barn får gå hungriga och frysa för att deras föräldrar inte har råd att köpa mat och kläder. Ofta handlar det i stället om att barn i familjer som lever i ekonomisk utsatthet är mindre delaktiga i samhället, tenderar att ha sämre betyg i skolan, oftare lever under osäkra boendeförhållanden och saknar en känsla av att kunna förverkliga sina drömmar".

www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/arbetar-med-barn/barnfattigdom/
    Det är alltså ett relativt begrepp.
    Då inställer sig frågan, Vad relaterar man då till? Är det ett medelvärde av familjers inkomster i ett område? Eller i samhället i stort ?

Jag misstänker att det är segregationen som är det stora problemet

Vad tror du?
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-16 17:57:24 följande:
    Det är alltså ett relativt begrepp.
    Då inställer sig frågan, Vad relaterar man då till? Är det ett medelvärde av familjers inkomster i ett område? Eller i samhället i stort ?

Jag misstänker att det är segregationen som är det stora problemet

Vad tror du?
    Vad tror jag om barnfattigdomen? Jag får utgå från texten jag citerade ovan då jag inte känner några fattiga barn.
    Jag tror att andrahandsboende, trångboddhet och föräldrars låga utbildningsnivå påverkar barnens skolresultat, så att fattigdom går i arv. Så var det i Sverige innan folkskolan, och så är det i Sverige efter friskolan, där man måste ställa sig i kö tidigt för att få en plats. Segregationen mellan fattiga och rika har funnits i Sverige tidigare. Tydligen växte jag upp då Sverige var som minst segregerat inkomstmässigt (1980 var det mest jämlika året). Nu ser vi ut att få acceptera folkhemmet som en historisk parentes eftersom vi återgått till att segregera rika och fattiga och många arbetar hårt på att normalisera denna nedmontering av välfärden i det före detta jämlika Sverige. 
  • Fröken Allvar
    Rekommenderar artikeln för att förstå relativ fattigdom i Sverige 

"Politikens råd är snarare att du bör se till att fort som fan förflytta dig så långt du kan från alla som ser ut som förlorare.

För ingen vill vara den som inte köper paprikan för 67 kronor som Patrik Lundberg skrev i en krönika nyligen (DN, 15/3). Han har rätt i att få har talat om den kris som varit permanent för alla de människor som konstant lever på eller under marginalen. Kris blev kris först när krig, inflation och rusande mat-och elpriser drabbade medelklassen".

• Aniiee

Även relativ fattigdom har ju en definition. Mindre än 60% av medianinkomsten i landet där man bor, efter skatt. Det är väl FNs definition, om jag minns rätt. Det gör att här i Sverige är man fattig, eller "i ekonomiskt utsatt läge", om man har en inkomst under ca 15500, efter skatt. 

Jag gjorde lite snabbt som jag gjort i en annan tråd och kollade in konsumentverkets budgetsiffror, de som man kan auto.fylla, dvs mat, kläder, hygienartiklar osv, och man skulle hålla sig till det (som ju är det som får stryka på foten om man har ont om pengar), så skulle man ha 6850 kr över till hyra, el, osv. Och eftersom det är hyran och elen som behöver betalas först och det sällan är så billigt som 6850 kr så, ja, då får det andra helt enkelt vänta/struntas i.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Fröken Allvar
    Aniiee skrev 2023-05-08 14:02:40 följande:

Även relativ fattigdom har ju en definition. Mindre än 60% av medianinkomsten i landet där man bor, efter skatt. Det är väl FNs definition, om jag minns rätt. Det gör att här i Sverige är man fattig, eller "i ekonomiskt utsatt läge", om man har en inkomst under ca 15500, efter skatt. 

Jag gjorde lite snabbt som jag gjort i en annan tråd och kollade in konsumentverkets budgetsiffror, de som man kan auto.fylla, dvs mat, kläder, hygienartiklar osv, och man skulle hålla sig till det (som ju är det som får stryka på foten om man har ont om pengar), så skulle man ha 6850 kr över till hyra, el, osv. Och eftersom det är hyran och elen som behöver betalas först och det sällan är så billigt som 6850 kr så, ja, då får det andra helt enkelt vänta/struntas i.

Tack för klargörandet. I så fall var jag fattig av och till i väldigt många år med denna definition, eftersom a-kassa innan pandemin vid max ersättning låg på upp till 13.000 per månad, och min sjukpenning låg betydligt lägre. Svårt att se sig själv som en fattig person när man arbetar av och till, men å andra sidan säger Carina Berg att hon är luspank och jag tror att hon äger minst två stora hus just nu, så det är inte hur man har det utan hur man tar det. 
Svar på tråden Vad är fattigdom?