• flemens

Vad är fattigdom?

Eller snarare den svenska varianten som kallas "relativ fattigdom".

Jag frågar för att min historiska erfarenhet är just den "relativa" fattigdomen. Vi invandrade hit i början av 1970-talet. Trots att båda föräldrarna hade arbeten (vilket var anlendingen till att jag tvingades att flytta hit) så var vi enligt den svenska definitionen av "fattigdom" fattiga.

Jag fick Stioxyl i julklapp under mina tonår t.ex. eftersom jag inte kände mig bekväm med min acne. Naturligtvis hade vi inte råd att resa utomlands och jag ärvde kläderna från mina äldre bröder. Att köpa kläder till mig, eller mina yngre syskon, i tonåren var inte att tänka på, ens med studiebidraget. Då fanns förvisso inte krav på att ha en iPhone, eller någon annan "smart phone" Men vi hade mat på bordet och blev inte vräkta pga. obetalda hyror.

Jag kan inte minnas att vi var fientligt avundsjuka på några av våra svenska klasskamrater som råkade bo i villa eller hade moderiktiga kläder. Men å andra sidan blev vi inte dömda för att inte ha det lika bra som dem heller. Eller snarare kanske man kan säga att vi inte uppfattade att vi blev "dömda" av svenskarna som hade det "bättre".

Min minnesbild av min barndom var att jag fick det mycket bättre när vi flyttade hit

• Svar på tråden Vad är fattigdom?
  • Aniiee
    Fröken Allvar skrev 2023-05-21 21:45:52 följande:
    Fler som fick upp helgkaffet i den trygga ägda tillvaron, tack. 

Samtidigt vet jag att det finns en del barnfamiljer som gör märkliga val i kyldisken på Ica. jag har jobbat med en del av dem genom en matlagningskurs jag höll i i fem år. Men det är ofta folk som inte riktigt är på fattigdomssidan utan med "bekväma medelinkomsttagare som inte tänker hela vägen", vilket är lite skillnad från att vända på slantarna och hoppas att det finns något bra i 50%-lådan.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aurora Borrealis

Relativ fattigdom är om man i Sverige är en individ utan barn som har en månads heltidsinkomst på max 12 500 kr före skatt. Att arbeta 40 timmar i veckan och få ut max 12 500 kr för det.

För en barnfamilj är relativ fattigdom att familjen lever på mindre än 60 procent av medianlönen i landet, t ex familjen har ingen inkomst alls utan lever på familjestöd.

• Aniiee
    Aurora Borrealis skrev 2023-05-21 22:25:01 följande:

Relativ fattigdom är om man i Sverige är en individ utan barn som har en månads heltidsinkomst på max 12 500 kr före skatt. Att arbeta 40 timmar i veckan och få ut max 12 500 kr för det.

För en barnfamilj är relativ fattigdom att familjen lever på mindre än 60 procent av medianlönen i landet, t ex familjen har ingen inkomst alls utan lever på familjestöd.

Behöver inte vara arbetsinkomst.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Fröken Allvar
    Aniiee skrev 2023-05-21 22:07:35 följande:
    Samtidigt vet jag att det finns en del barnfamiljer som gör märkliga val i kyldisken på Ica. jag har jobbat med en del av dem genom en matlagningskurs jag höll i i fem år. Men det är ofta folk som inte riktigt är på fattigdomssidan utan med "bekväma medelinkomsttagare som inte tänker hela vägen", vilket är lite skillnad från att vända på slantarna och hoppas att det finns något bra i 50%-lådan.
    Förstår inte vad det har med länkarna att göra? Men du skulle nog tycka om Lena Anderssons text. 
  • Aurora Borrealis
    Aniiee skrev 2023-05-21 22:56:04 följande:
    Behöver inte vara arbetsinkomst.
    Men det måste vara hemskt att arbeta heltid och få ut en inkomst före skatt på 12 500 kr och vara fattig, när andra som jobbar lika mycket får medianlön för samma antal arbetade timmar. Har man inget arbete och får de pengarna är man fattig men man sliter i a f inte ut sig 
  • Fröken Allvar
    Aurora Borrealis skrev 2023-05-22 00:53:36 följande:
    Men det måste vara hemskt att arbeta heltid och få ut en inkomst före skatt på 12 500 kr och vara fattig, när andra som jobbar lika mycket får medianlön för samma antal arbetade timmar. Har man inget arbete och får de pengarna är man fattig men man sliter i a f inte ut sig 
    Det här är skälet till att politiker vill sänka bidrag. Det ska vara mycket bättre att ha minimilön än att ha bidrag. För om du, likt jag hade det ett år, får ut 6000 kronor per månad i a-kassa och har en hyra och räkningar på 5000 så gör du ju allt för att få jobb så fort som möjligt, medan om du har 12.500 oavsett, och alternativet är att liksom jag istället pendla 2 timmar per dag till ett arbete, så blir det säkert så att en del väljer bort arbete, för att de tänker som du gör. 
  • BellaDonnna

Inlägg 29, fröken allvar, det går inte att citera dig. Jag undrar vilken verklighet du lever i, du säger att den breda massan inte sitter på tunnelbana? 900 000 reser dagligen med Sl, det är iallafall vad jag skulle kalla den breda massan.

• Fröken Allvar
    BellaDonnna skrev 2023-05-22 08:28:51 följande:

Inlägg 29, fröken allvar, det går inte att citera dig. Jag undrar vilken verklighet du lever i, du säger att den breda massan inte sitter på tunnelbana? 900 000 reser dagligen med Sl, det är iallafall vad jag skulle kalla den breda massan.

Jag håller med dig. När jag skrev det hade jag varit för mycket i Familjelivs trådar, och där kan människor skriva om sina liv på ett sätt som förvrider ens bild av verkligheten, så att man känner sig väldigt konstig som åker kollektivt och andra saker som inte är normalt för dessa människor. 

Jag tänker att om du läser mina inlägg i denna tråd och andra om ämnet fattigdom kan du få en rätt tydlig bild av min verklighet. Ha det fint. 
  • Fröken Allvar

Lägger in Lena Anderssons svar i P1 morgon idag 2023-05-21 i tråden:

"- Jag reagerade på den enorma överdrift som det innebär, att det är en obehaglig politisk retorik och att det är inte är troligt att människor behöver gå hungriga då det är så pass billigt att äta mat, säger hon.

Från skolor kommer vittnesmål om att barn äter mer på måndagar för att kompensera för helgerna. De vittnesmålen bör granskas, men är det sant så gränsar det till vanvård, menar hon.

-Det är en logisk slutsats. Om barnen kommer hungriga till skolan på måndagen för att de inte ätit på hela helgen så kan det inte vara annat än vanvård, säger hon.

-Vad är det för fel på gröt som man ätit i alla tider?"
Svar på tråden Vad är fattigdom?