Inlägg från: Aurora Borrealis |Visa alla inlägg
  • Aurora Borrealis

Vad är fattigdom?

Relativ fattigdom är om man i Sverige är en individ utan barn som har en månads heltidsinkomst på max 12 500 kr före skatt. Att arbeta 40 timmar i veckan och få ut max 12 500 kr för det.

För en barnfamilj är relativ fattigdom att familjen lever på mindre än 60 procent av medianlönen i landet, t ex familjen har ingen inkomst alls utan lever på familjestöd.

• Aurora Borrealis
    Aniiee skrev 2023-05-21 22:56:04 följande:
    Behöver inte vara arbetsinkomst.
    Men det måste vara hemskt att arbeta heltid och få ut en inkomst före skatt på 12 500 kr och vara fattig, när andra som jobbar lika mycket får medianlön för samma antal arbetade timmar. Har man inget arbete och får de pengarna är man fattig men man sliter i a f inte ut sig 
  • Aurora Borrealis
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 07:43:56 följande:
    Det här är skälet till att politiker vill sänka bidrag. Det ska vara mycket bättre att ha minimilön än att ha bidrag. För om du, likt jag hade det ett år, får ut 6000 kronor per månad i a-kassa och har en hyra och räkningar på 5000 så gör du ju allt för att få jobb så fort som möjligt, medan om du har 12.500 oavsett, och alternativet är att liksom jag istället pendla 2 timmar per dag till ett arbete, så blir det säkert så att en del väljer bort arbete, för att de tänker som du gör. 
    Jag skulle inte valt bidrag på 12 500 kr eftersom man, som sagt, är fattig och det inte går att leva på den summan enligt mig. Det är otroligt lite pengar. Bidraget gör personen redan fattig, så bidraget kan inte sänkas mer. Det svider ju redan för de flesta att endast ha den fattiga inkomsten.

De flesta arbeten ger mer pengar, vilket arbete som helst typ. Inget heltidsjobb borde ge 12 500 kr däremot, det är den skandallönen som borde höjas, och förbjudas att tjäna så lite på en heltidstjäns. inte det lilla bidraget som ska sänkas. Arbete bör ge folk som arbetar ett drägligt liv - höj lönen! Börja där i stället!
Svar på tråden Vad är fattigdom?